Drie afsnijdingen...

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Zonderling »

speranza schreef:
Marnix schreef:Helemaal mee eens.
.. Maar als we dan de ellende eerst gaan opdelen in fasen:
Het zijn geen fasen maar onderscheiden zaken die één fase van ellendekennis is. Dat gaat al langer hoe dieper totdat het onmogelijk houdbaar is. Voor de ene duurt dat lang, voor de ander kort. Bij de ene dieper dan de ander. Maar dezelfde zaken worden gekend en herkend.
Dit lijkt me een goede opmerking.
Inderdaad geen drie fasen, maar wel moet alle drie gekend worden.
Het zijn al helemaal geen standen, want het plaatsmakend werk is geen stand.

Wie er meer over wil lezen kan b.v. terecht in Bunyan's Heilige Oorlog.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

speranza schreef:
Marnix schreef:Helemaal mee eens.
.. Maar als we dan de ellende eerst gaan opdelen in fasen:
Het zijn geen fasen maar onderscheiden zaken die één fase van ellendekennis is. Dat gaat al langer hoe dieper totdat het onmogelijk houdbaar is. Voor de ene duurt dat lang, voor de ander kort. Bij de ene dieper dan de ander. Maar dezelfde zaken worden gekend en herkend.
Prima. Ik zei al, zolang het maar geen checklist wordt: Eerst moet je dit meemaken, dan dat, dan dat en dan komt de verlossing in beeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Mister schreef:Speranza: waar kom jij deze onderverdeling binnen de fase van de ellende tegen in Gods Woord?
De vraag was wat de predikant mogelijk bedoeld zou kunnen hebben. Gods Woord onderscheid vele zaken om uiteindelijk dezelfde Zaak te leren en toe te lichten. Net als één diamant vele zijden heeft die elke hun eigen glinstering hebben.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

Marnix schreef:Prima. Ik zei al, zolang het maar geen checklist wordt: Eerst moet je dit meemaken, dan dat, dan dat en dan komt de verlossing in beeld.
Het is wel een checklist. Maar in de omgekeerde volgorde. Wie meent verlost te zijn weet van ellende en van verlossing om dankbaar te kunnen zijn.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door refo »

Correctie: wie verlost IS
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

refo schreef:Correctie: wie verlost IS
Wat is de correctie?
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door JolandaOudshoorn »

speranza schreef:
refo schreef:Correctie: wie verlost IS
Wat is de correctie?
Je schrijft, wie meent..... refo zegt wie is.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door artistiek »

JolandaOudshoorn schreef:
speranza schreef:
refo schreef:Correctie: wie verlost IS
Wat is de correctie?
Je schrijft, wie meent..... refo zegt wie is.....
Wie meent dat hij verlost is moet nog worden afgesneden van zijn eigen werken...
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

JolandaOudshoorn schreef:
speranza schreef:
refo schreef:Correctie: wie verlost IS
Wat is de correctie?
Je schrijft, wie meent..... refo zegt wie is.....
Wie meent, die meent het te zijn. Ik zie geen verschil.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door refo »

"Wie meent het te zijn"

Deze categorie mensen valt uiteen in twee delen.
- Zij die het menen te zijn, maar het niet zijn.
- Zij de terecht menen het te zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

artistiek schreef:Wie meent dat hij verlost is moet nog worden afgesneden van zijn eigen werken...
Nee, mijn beste Artistiek, Gods Geest kan ook zo'n duidelijk getuigenis geven dat er zekerheid is waar geen mens of duivel meer tegenop kan.
Eerst: "Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed"
Daarna: "Toen vluchtte ik tot Jezus Hij heeft mij gered"
Behoedt u voor de valkuil om van de mate van zekerheid een norm te maken!
Laatst gewijzigd door speranza op 02 feb 2009, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

refo schreef:"Wie meent het te zijn"
Deze categorie mensen valt uiteen in twee delen.
- Zij die het menen te zijn, maar het niet zijn.
- Zij de terecht menen het te zijn.
En daarom: Beproeft uzelfve en niet de ander.
Quaerite prime regnum Dei
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door artistiek »

speranza schreef:
artistiek schreef:Wie meent dat hij verlost is moet nog worden afgesneden van zijn eigen werken...
Nee, mijn beste Artistiek, Gods Geest kan ook zo'n duidelijk getuigenis geven dat er zekerheid is waar geen mens of duivel meer tegenop kan.
Eerst: "Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed"
Daarna: "Toen vluchtte ik tot Jezus Hij heeft mij gered"
Klopt, maar een drieërlei afsnijding betekend drieërlei verlossing: verlossing van de wereld, verlossing van de eigen werken en verlossing van het lichaam der zonde. Dus waarlijk verlost zijn is als de afsnijding plaatsvind van het leven.
Gebruikersavatar
speranza
Berichten: 168
Lid geworden op: 27 jan 2009, 10:46
Locatie: Past-niet-in-een-hokje
Contacteer:

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door speranza »

artistiek schreef:Klopt, maar een drieërlei afsnijding betekend drieërlei verlossing: verlossing van de wereld, verlossing van de eigen werken en verlossing van het lichaam der zonde. Dus waarlijk verlost zijn is als de afsnijding plaatsvind van het leven.
Artistiek, u maakt er drie van waar ik zeg: Er is slechts één afsnijding. Daar waar de mens van stam verwisselt.
In de bevinding, de beleving kan deze op meerdere wijzen onderscheiden worden. Het is en blijft echter maar één afsnijding.
Thomas Boston onderscheidt het bijvoorbeeld in twaalf bijlslagen. Voorafgaande aan de wedergeboorte. Wat u bedoelt is een zaak van meer leren van daarná. U verwart waarschijnlijk de verdiepende kennis ten aanzien van de afsnijding met de afsnijding zelf. Het kan zijn dat na de verlossing er nog meer gesneden moet worden in eigen waarneming. Dat is geen daadwerkelijke afsnijding maar een nadere les op de leerschool van de Heilige Geest ter volharding.
Laatst gewijzigd door speranza op 02 feb 2009, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Quaerite prime regnum Dei
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Drie afsnijdingen...

Bericht door Marnix »

speranza schreef:
Marnix schreef:Prima. Ik zei al, zolang het maar geen checklist wordt: Eerst moet je dit meemaken, dan dat, dan dat en dan komt de verlossing in beeld.
Het is wel een checklist. Maar in de omgekeerde volgorde. Wie meent verlost te zijn weet van ellende en van verlossing om dankbaar te kunnen zijn.
Klopt. Als het achteraf zo wordt bezien is dat prima. Gevaar is dat men er van tevoren al naar gaat kijken en dan in de ellende blijft liggen onder het mom van: Er ontbreekt nog wat aan de ellende, dat moet ik eerst krijgen / meemaken voor de stap verlossing / dankbaarheid actueel wordt. Als dat maar niet gebeurt want dan krijg je dat wat we al genoeg hebben: Kerken vol afwachtende mensen, met een hoop ellendekennis maar geen verlossingskennis. Volle kerken, lege avondmaalstafels.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie