Volle avondmaalstafels

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Volle avondmaalstafels

Bericht door Bert Mulder »

Met u kan ik praten. Zoals u in het geschreven stuk schrijft ben ik het helemaal met u eens.. Het separeren wordt gemist. Wat betekent volle avondmaal tafels...?

In de Ger.Gem. zijn ook zeker nog goede dominees zoals Mondria, Mouw, Spaans, Verhoef enz.
In andere kerkverbanden dus niet?

En wat is er verkeerd met volle avondmaal tafels? Is dat niet het gebod van Christus, de Koning van de Kerk zelf, opvolgen?

Is de prediking niet tot de 'geliefden in onze Heere Jezus Christus'? Dat dus in wezen een iegelijk lid, die belijdenis des GELOOFS heeft gedaan, hoort aan te gaan? Omdat hij anders ongehoorzaam aan Christus is?

Is het bij ons zo, als iemand zonder het weten van de kerkeraad zich af zou houden, hij dan juist een bezoekje van de kerkeraad kan verwachten. Wat zoal het probleem zijn zal....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Ander »

Bert,

Jouw kerk is zowel vrijgemaakt als uitgetreden. Ik weet niet of hierover een heldere discussie kan bestaan zonder dat je eerst duidelijk maakt hoe bij jullie tegen verschillende zaken aankijken rond belijdenis en Avondmaal. Je weet zelf ook wel dat dat anders is als in de behoudende reformatorische kerken in je oude vaderland.

Ik vrees daarom dat dit topic hetzelfde lot beschoren is als het topic waaruit jij citeert: een spoedig slotje.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:Bert,

Jouw kerk is zowel vrijgemaakt als uitgetreden. Ik weet niet of hierover een heldere discussie kan bestaan zonder dat je eerst duidelijk maakt hoe bij jullie tegen verschillende zaken aankijken rond belijdenis en Avondmaal. Je weet zelf ook wel dat dat anders is als in de behoudende reformatorische kerken in je oude vaderland.

Ik vrees daarom dat dit topic hetzelfde lot beschoren is als het topic waaruit jij citeert: een spoedig slotje.
Voor meer informatie over onze kerken, zo dat je met begrip over deze zaken spreken kunt:

in het Nederlands:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_introprc.htm
http://www.cprf.co.uk/languages.htm#dutch

nog veel meer in het engels, hier:

http://www.prca.org/

Schort je oordeel over onze kerken even op, totdat je er wat van weet. Dus, neem en lees!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
sander
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2008, 19:24

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door sander »

In de Ger.Gem. zijn ook zeker nog goede dominees zoals Mondria, Mouw, Spaans, Verhoef enz.
Zijn dit alle goede dominees? Dan ben ik blij dat ik niet in de GG zit....
Je zit aan Gods oogappels....jij kunt niet oordelen wie wel of niet goed zijn.
Schrijf dan: In mijn straatje passen:......

:cry
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door memento »

Ach, het feit dat de avondmaalstafels leeg zijn, is eerder een teken van geestelijk verval dan van geestelijke bloei. Wat hebben we eraan om de ander te verwijten dat er vliegen in zijn olie zitten, als onze eigen kruik, alhoewel vliegvrij, geen olie bevat?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Jongere »

sander schreef:
In de Ger.Gem. zijn ook zeker nog goede dominees zoals Mondria, Mouw, Spaans, Verhoef enz.
Zijn dit alle goede dominees? Dan ben ik blij dat ik niet in de GG zit....
Je zit aan Gods oogappels....jij kunt niet oordelen wie wel of niet goed zijn.
Schrijf dan: In mijn straatje passen:......

:cry
De reden waarom het andere topic dicht ging waren deze uitspraken en de reacties erop. Daar gaan we in dit topic dus niet verder op in.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Meeting »

memento schreef:Ach, het feit dat de avondmaalstafels leeg zijn, is eerder een teken van geestelijk verval dan van geestelijke bloei.
Dat is waar. We moeten er ons veel meer voor beijveren om zelf aan te kunnen gaan dan anderen bekriteseren.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Letstalk »

Meeting schreef:
memento schreef:Ach, het feit dat de avondmaalstafels leeg zijn, is eerder een teken van geestelijk verval dan van geestelijke bloei.
Dat is waar. We moeten er ons veel meer voor beijveren om zelf aan te kunnen gaan dan anderen bekriteseren.

Helemaal mee eens. Ik weet ook wel van mensen van wie ik zeker weet dat ze aankunnen gaan, maar het gewoon niet durven omdat ze bang zijn zich een oordeel te eten of te drinken.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Rens »

Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Letstalk
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 nov 2008, 11:44
Locatie: een eilandbewoner

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Letstalk »

Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....

Van harte mee eens Rens, die mensen eten en drinken zich een oordeel en halen zo het oordeel over de gemeente.
Het verval is in alle kerken zichtbaar. Geloof maar dat we met de 'dwaze maagden' in slaap gevallen zijn.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Hendrikus »

Letstalk schreef:
Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....

Van harte mee eens Rens, die mensen eten en drinken zich een oordeel en halen zo het oordeel over de gemeente.
Het verval is in alle kerken zichtbaar. Geloof maar dat we met de 'dwaze maagden' in slaap gevallen zijn.
Van afgeven op volle avondmaalstafels wordt niemand beter. De mensen waar jullie nu met beschuldigende vinger naar wijzen niet, en jullie zelf ook niet.
Als je zelf je plek aan de avondmaalstafel leeg laat, beschuldigt dat jou. Begin daar maar eens mee: dan heb je je handen vol aan jezelf.
~~Soli Deo Gloria~~
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:
Letstalk schreef:
Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....

Van harte mee eens Rens, die mensen eten en drinken zich een oordeel en halen zo het oordeel over de gemeente.
Het verval is in alle kerken zichtbaar. Geloof maar dat we met de 'dwaze maagden' in slaap gevallen zijn.
Van afgeven op volle avondmaalstafels wordt niemand beter. De mensen waar jullie nu met beschuldigende vinger naar wijzen niet, en jullie zelf ook niet.
Als je zelf je plek aan de avondmaalstafel leeg laat, beschuldigt dat jou. Begin daar maar eens mee: dan heb je je handen vol aan jezelf.
ik zou wel kúnnen reageren, maar dat zou buiten het verband van het topic zijn...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Letstalk schreef:
Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....

Van harte mee eens Rens, die mensen eten en drinken zich een oordeel en halen zo het oordeel over de gemeente.
Het verval is in alle kerken zichtbaar. Geloof maar dat we met de 'dwaze maagden' in slaap gevallen zijn.
Van afgeven op volle avondmaalstafels wordt niemand beter. De mensen waar jullie nu met beschuldigende vinger naar wijzen niet, en jullie zelf ook niet.
Als je zelf je plek aan de avondmaalstafel leeg laat, beschuldigt dat jou. Begin daar maar eens mee: dan heb je je handen vol aan jezelf.
Hendrikus: de spijker op de kop. Het is de omgekeerde wereld als we stellen dat weinig Avondmaalgangers een teken is van het ware.
Laatst gewijzigd door Mister op 14 feb 2009, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:ik zou wel kúnnen reageren, maar dat zou buiten het verband van het topic zijn...
Nee Rens, geen buitenverbanders hier ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door Medereiziger »

Rens schreef:Morgen is er hier in de Gerefomeerde Kerk weer Heilig Avondmaalsviering.....en állen zullen dan weer aangaan.......voor een aantal terecht, voor een aantal zal gelden dat ze niets te zoeken hebben aan de Avondmaalstafel....
Wat een christelijke houding toch weer, menig goddeloze zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Hulde!
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Plaats reactie