Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Kaw »

GAB schreef:is de kansberekening het enige wat je nog hoeft te doen aan het project?
Ja :)
Verder van voor tot achter klaar. Daarna rest optimalisatie, maar dat is een proces dat geen einde kent, dus dat reken ik niet mee.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Da Capo »

Kaw schreef:
GAB schreef:is de kansberekening het enige wat je nog hoeft te doen aan het project?
Ja :)
Verder van voor tot achter klaar. Daarna rest optimalisatie, maar dat is een proces dat geen einde kent, dus dat reken ik niet mee.
Wat is dan de kans dat je project slaagt? :)
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Kaw »

Da Capo schreef:
Kaw schreef:
GAB schreef:is de kansberekening het enige wat je nog hoeft te doen aan het project?
Ja :)
Verder van voor tot achter klaar. Daarna rest optimalisatie, maar dat is een proces dat geen einde kent, dus dat reken ik niet mee.
Wat is dan de kans dat je project slaagt? :)
Tja, wat is de definitie van slagen? Beste compressie-algoritme ooit? Ik weet het niet. Compressie? 100% kans, want dat heb ik al voor elkaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Tiberius »

Ik dacht dat kansen altijd tussen 0 en 1 uitgedrukt worden; niet in percentages.
GAB
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2009, 10:08

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door GAB »

Tiberius schreef:Ik dacht dat kansen altijd tussen 0 en 1 uitgedrukt worden; niet in percentages.
alles tussen 0 en 1 * 100 is in procenten ;)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Kaw »

GAB, hoe is het afgelopen eigenlijk?
GAB
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2009, 10:08

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door GAB »

Kaw schreef:GAB, hoe is het afgelopen eigenlijk?
Kweet het nog niet blijkbaar is het erg ingewikkeld en de leraar had ook niet zo veel tijd om het hele probleem op te lossen.
Kheb nu een iets ander probleem wat wel gerelateerd is en als ik het opgelost heb komen we denk ik wel iets verder.
Maar vooralsnog heb ik erg weinig tijd, ik zal het probleem wel sturen als ik iets verder ben.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door MarthaMartha »

GAB schreef:ik zal het probleem wel sturen als ik iets verder ben.
Blij dat ze mij geen problemen sturen..... :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Rochus »

MarthaMartha schreef:
GAB schreef:ik zal het probleem wel sturen als ik iets verder ben.
Blij dat ze mij geen problemen sturen..... :hum
En als de oplossing in dezelfde envelop zit? Dan zou het wel eens leerzaam kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Kaw »

Ik heb mijn geluk nog even beproeft op http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1340105 maar ook daar geen echt antwoord waarmee ik aan de slag kan. Ik denk wel dat het probleem nu beter is uitgekristalliseerd. Ik heb het probleem tot bit-niveau terug gebracht.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door wim »

Kaw schreef:Ik heb mijn geluk nog even beproeft op http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1340105 maar ook daar geen echt antwoord waarmee ik aan de slag kan. Ik denk wel dat het probleem nu beter is uitgekristalliseerd. Ik heb het probleem tot bit-niveau terug gebracht.
Succes verder. Houd ons op de hoogte. Ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat (als dat er ooit komt).
Mijn suggestie voor het combineren van kansen komt kennelijk niet in de buurt?
GAB
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2009, 10:08

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door GAB »

de aanpak van het bit probleem werkt hetzelfde als die van het oude probleem maar is wel wat makkelijker.
Ik heb wel wat aanknopingspunten. En ik heb volgende week een weekje vakantie, dan kijk ik er wel naar.
Ik hou je op de hoogte
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door Kaw »

Wim,

Een gewogen gemiddelde van kansen levert niet echt succes op. De winst van het tweakers-bezoekje is wel dat ik de theorie van Bayes snap. Stap voor stap begin ik steeds meer het mechanisme te begrijpen.

Gab,

Ga nu niet je vakantie besteden aan mijn code. Ik pruts wel verder. Bedankt voor je input.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door wim »

Kaw schreef: De winst van het tweakers-bezoekje is wel dat ik de theorie van Bayes snap.
Ah mooi. Dan kun je bij ons komen werken. Bayes was hier een tijdje terug een hype.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Wiskundige gezocht voor kansrekening binnen hobbyproject

Bericht door wim »

Kaw schreef:Wim,

Een gewogen gemiddelde van kansen levert niet echt succes op. De winst van het tweakers-bezoekje is wel dat ik de theorie van Bayes snap. Stap voor stap begin ik steeds meer het mechanisme te begrijpen.
BTW, ik ging toch niet uit van een gewogen gemiddelde?
Je schrijft ergens op het tweakers-forum:
Als een gewogen gemiddelde toepasbaar is met deze situatie, dan reken ik het gewogen gemiddelde gewoonweg verkeerd uit. Ik pak nog 1 keer het vorige voorbeeld. Stel dat je het doet zoals op wikipedia: Wikipedia: Gewogen gemiddelde en je hebt dus (99 * 0.5) + (1 * 1) / (100) = 0.505 en ik heb al uitgelegd waarom deze uitkomst niet klopt met de werkelijkheid. Ook in de werkelijkheid zou iemand dan geen 0.505 inschatten, maar gewoon 1.

Ander voorbeeldje: (1 * 0.51 en 1 * 0.99) / 2 = 0.75, maar ik weet dat als ik 0.99 alleen neem, dat dit dan ook klopt als ondergrens. De kans is ook > 0.99.
Maar in deze gevallen zou ik de kansen op de volgende manieren combineren (met de regel van De Morgan waarbij je doorsnedes (OF) kunt schrijven als complementen van verenigingen (EN):

voorbeeld 1: p = 1.0 - pow( 1.0-0.5 , 99 ) * (1.0 - 1.0) = 1.0 - 0.0 = 1.0
voorbeeld 2: p = 1.0 - (1.0 - 0.51) * (1.0 - 0.99) = 1.0 - 0.0049 = 0.9951

Volgens mij geeft Bayes uitkomsten die hier minimaal in de buurt liggen.
Plaats reactie