Wat een absurde vergelijking. Eigenlijk val je nou in dezelfde fout als Nicodemus, hoewel je het ietsje minder letterlijk neemt. Wedergeboorte = herschepping.artistiek schreef:In het begin, toen ze nog baby waren, toen ze nog niet wisten dat ze een vader en moeder hadden, toen ze alleen nog maar konden schreeuwen, toen ze alleen nog maar melk konden drinken. In het begin, dat weten ze niet eens meer maar toen ze wedergeboren waren... wedergeboren, worden als een baby... dat gebeurt bij Gods kinderen in de wedergeboorte...Afgewezen schreef:Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Het stuk der ellende
Re: Het stuk der ellende
Re: Het stuk der ellende
?freek schreef:Wat een absurde vergelijking. Eigenlijk val je nou in dezelfde fout als Nicodemus, hoewel je het ietsje minder letterlijk neemt. Wedergeboorte = herschepping.artistiek schreef:In het begin, toen ze nog baby waren, toen ze nog niet wisten dat ze een vader en moeder hadden, toen ze alleen nog maar konden schreeuwen, toen ze alleen nog maar melk konden drinken. In het begin, dat weten ze niet eens meer maar toen ze wedergeboren waren... wedergeboren, worden als een baby... dat gebeurt bij Gods kinderen in de wedergeboorte...Afgewezen schreef:Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Re: Het stuk der ellende
Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Re: Het stuk der ellende
Ik ook niet... maar wel geestelijkfreek schreef:Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Re: Het stuk der ellende
Als de Heere nog maar net in je leven is gekomen.Afgewezen schreef:Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het stuk der ellende
En wat is dat dan: 'als de Heere in je leven gekomen is'?Luther schreef:Als de Heere nog maar net in je leven is gekomen.Afgewezen schreef:Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Ik vind het allemaal wat vaag, eerlijk gezegd.
Re: Het stuk der ellende
Ja, maar Jezus verbindt wedergeboorte heel duidelijk met geloven in Hem en niet met schreeuwen en niet-weten etc.artistiek schreef:Ik ook niet... maar wel geestelijkfreek schreef:Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Re: Het stuk der ellende
Dat komt mij schriftuurlijker over. Zie zondag 5: "Is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade blijven?"jvdg schreef:Dit is beslist geen persoonlijke mening, maar ik heb in mijn GG-tijd vaak horen zeggen door predikanten dat Christus de meest verborgen Persoon is.
Is die "kreet" in te passen in deze discussie?
Met een aantal andere reacties kan ik mij totaal niet verenigen. Het kan de toets van Gods Woord niet doorstaan. Het riekt ernaar dat men een bepaalde theologie wil ophangen aan een natuurlijk beeld. Zoals een pasgeboren kind kent zijn vader/moeder niet. Men zoekt naar grond(en), verrotte gonden, zandgronden. Hét gaat om de vergeving van zonden, de openbaring van Christus en vereniging met Christus, de kennis van een Drieënig God. Men zoekt, hoe kan het met zo weinig mogelijk toe en er toch nog bij horen ..... Hoe is het zuivere goud verduisterd!
Het kan misschien zijn dat iemand veel van Hem heeft, gelijk een klimop om een boom is gegroeid. Gelijk de dwaze maagden. Maar ze zijn niet ín Hem en met Hem verenigd door een waar geloof. Het gaat om Christus en al Zijn weldaden (gerechtigheid, vrede, rust etc.)
Antonius Waleus schrijft in de Synopsis (overzicht van de zuiverste theologie):
"Wij ontkennen echter niet dat God Zelf weliswaar op verschillende wijzen, hetzij door bewijsmiddelen der natuur, Rom 2, 4, hetzij door het woord van de Wet en het Evangelie, de mensen langzamerhand voorbereidt, voordat Hij hen van de weldaad (wedergeboorte) deelgenoot maakt, gelijk hierna zal worden uitgelegd, maar wij ontkennen ten eerste, dat God tot deze gewone wijze van handelen gehouden is, gelijk uit de met Christus gekruisigde bandiet, en Paulus die de Kerk van Christus vervolgde blijkt; vervolgens dat dit een zodanige voorbereding of geschiktheid is, dat ze ook maar uit overeenstemming een zodanige gave verdient, gelijk de plaats Titus 3,5 aangehaald bewijst: tenslotte dat enig dergelijke geschiktheid of voorbereiding, die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14, 23 en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter zaligheid, Hebr. 11,6."
Het stuk der ellende an sich brengt ons dus niet dichter bij de bekering! Het komt er op aan dat een mens aan het einde van de wet wordt gebracht en wordt overtuigd van de zonde tegen het Evangelie (het ongeloof) en mag sterven aan al hetgeen van hem is en zich door de H. Geest krachtdadig mag overgeven aan Christus. De Geest is het, Die levend maakt om zo in Christus gevonden te worden.
Re: Het stuk der ellende
Heb jij enig idee waarom Hij het 'weder geboren' noemde en niet gewoon 'anders worden'?Afgewezen schreef:Ja, maar Jezus verbindt wedergeboorte heel duidelijk met geloven in Hem en niet met schreeuwen en niet-weten etc.artistiek schreef:Ik ook niet... maar wel geestelijkfreek schreef:Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Re: Het stuk der ellende
Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Het stuk der ellende
Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Re: Het stuk der ellende
Je durft heel wat te zeggen: uit water en Geest geboren worden is wat "schraal".artistiek schreef:Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Maar ik begrijp het wel: je wilt er natuurlijk een ween- en schreitheorie aan vast koppelen.
Re: Het stuk der ellende
Ik vind dit een ongepaste reactie als het over deze onderwerpen gaat. Ik snap niet waar de trend tegenwoordig vandaan komt om in elke post met gestrekte benen op je discussiepartner in te vliegen.artistiek schreef:Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Ook zou ik van jou nog wel wat uitleg willen horen. De Bijbel spreekt op verschillende plekken over een opwas, ook in de kennis van de Heere Jezus. Kinderen hebben weer andere 'spijze' nodig dan ouderen. Maar dat de Heere Jezus een verborgen persoon is, waar komt die uitdrukking vandaan? En dan bedoel ik Bijbels, niet op basis van het doortrekken van een natuurlijk beeld, zoals chapman terecht zegt. Waarom zou Jezus in het bekende hoofdstuk over de wedergeboorte (Joh. 3) het grootste deel van Zijn rede aan één ding wijden: het geloof in Hem versus het ongeloof in Hem? Juist omdat alles in de wedergeboorte en in het geestelijk leven draait om Hem.
Dat de Heere Jezus het beeld van een geboorte gebruikt tegenover deze leraar van de Joden is niet verwonderlijk. Nicodemus begreep deze dingen niet en gaf hiermee te kennen dat hij een natuurlijk mens was (1 Kor. 2:14). Als zo iemand tot het geloof in de Heere Jezus komt en wordt wedergeboren is het alsof hij opnieuw wordt geboren. Alle dingen moeten namelijk opnieuw worden geleerd, als zij geestelijk worden verstaan (ook 1 Kor 2). Met alle oude gewoonten moet worden gebroken of ze komen in een heel ander licht te staan. Dat is volgens mij één van de redenen dat de Heere Jezus de geboorte gebruikt als beeld. Een andere reden zal zijn dat wij geboren worden en niet onszelf baren. Zo is dat met de wedergeboorte, die werkt als de wind waarvan wij niet weten vanwaar hij komt (Joh 3). Het geloof is (in zekere zin, en na de wedergeboorte) de menselijke kant - de andere kant van het tweeluik in de wedergeboorte waar de Heere Jezus dan ook het grootste gedeelte van zijn uitleg aan besteed.
Re: Het stuk der ellende
Zijn uitlegging (je hebt me idd. goed begrepen) is in dezen zeer mager.Afgewezen schreef:Je durft heel wat te zeggen: uit water en Geest geboren worden is wat "schraal".artistiek schreef:Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Maar ik begrijp het wel: je wilt er natuurlijk een ween- en schreitheorie aan vast koppelen.
'je wilt' ik wil helemaal niks, we moeten!
Maargoed, wellicht heeft Marnix ondertussen nagedacht over wat ruimere uitlegging aangaande de wedergeboorte...
Re: Het stuk der ellende
En misschien heb jij dan inmiddels wel nagedacht over de post van Jongere.artistiek schreef:Zijn uitlegging (je hebt me idd. goed begrepen) is in dezen zeer mager.Afgewezen schreef:Je durft heel wat te zeggen: uit water en Geest geboren worden is wat "schraal".artistiek schreef:Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Maar ik begrijp het wel: je wilt er natuurlijk een ween- en schreitheorie aan vast koppelen.
'je wilt' ik wil helemaal niks, we moeten!
Maargoed, wellicht heeft Marnix ondertussen nagedacht over wat ruimere uitlegging aangaande de wedergeboorte...