Eerherstel voor Farizeeën

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Bert Mulder »

backtobasic schreef:
Hoppípolla schreef:
backtobasic schreef: ja, ze verdedigen hun bezittingen, cultuur en geloof met een oudtestamentische geestdrift.
da's weer es wat anders dan thee drinken in de moskee, en de koopzondag toch maar niet afschaffen, want de economie heeft het zo moeilijk .
Met een verwerpelijke geestdrift...
luister, mate.
Dat land hebben ze van G'd gekregen en ondanks dat ze al 2000 jaar vervolgd worden, houden ze zich nog steeds aan Zijn geboden, zonder twijfel, zonder omhaal.Ieder volk dat zo vervolgd is als dat volk, leert wel van zich af te bijten.
Als ze zich lieten verleiden tot eenzelfde cultuurverwaarlozing als in Nederland gaande is , zou het wederom zo met ze afgelopen zijn.
Gods geboden onderhouden????

Ze dienen een God naar hun eigen denken, van hun eigen creatie... een afgod dus, daar ze de Christus verafschuwen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Bureaucraat »

Je kunt toch niet menen dat Joden hun eigen God hebben gecreëerd?
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Bureaucraat »

Hoppípolla schreef:Ik heb het over het grijpen naar geweld wat voortkomt uit religieuze overtuigingen. Niet over nationalisme. Wellicht is dat ergens onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar dat is, hoeveel drijfveren ze daar ook voor hebben, stupide, verwerpelijk en onverenigbaar met God's geboden.
Hoe interpreteer jij dan de opdracht van God aan bijv. Jozua en verscheidene richters om geweld te gebruiken tegen de oorspronkelijke bevolking van Kanaän?
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

Bureaucraat schreef:
Hoppípolla schreef:Ik heb het over het grijpen naar geweld wat voortkomt uit religieuze overtuigingen. Niet over nationalisme. Wellicht is dat ergens onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar dat is, hoeveel drijfveren ze daar ook voor hebben, stupide, verwerpelijk en onverenigbaar met God's geboden.
Hoe interpreteer jij dan de opdracht van God aan bijv. Jozua en verscheidene richters om geweld te gebruiken tegen de oorspronkelijke bevolking van Kanaän?
Ik heb daar een aangrijpende uitleg van gehoord via de EO. Dominee Velema, vragen beantwoorden. Maar dat is heel wat jaartjes geleden.
Het had te maken met het feit dat de maat vol was van hun tergen van God. De reden van het strenge oordeel moet je zoeken in de gruwelijke zonden die de Kanaänieten bedreven. „Hun ongerechtigheid is op een gegeven moment vol. Hun seksuele zonden en de verering van de Moloch zijn de reden van Gods oordeel. God is niet onrechtvaardig.”


Geweldsteksten moet je lezen in de lijn van Gods oordelen: naast de zondvloed en de ballingschap.

Ook Israël gaat, als voltrekker van het oordeel, niet vrijuit. „Gods straf raakt ook de Israëlieten als ze ongehoorzaam zijn. Ze krijgen het land alleen op de voorwaarden van het verbond. Als die overtreden worden, komen de Chaldeeën om het oordeel van God aan Israël te voltrekken. Al is er daarna voor Israël vergeving mogelijk.”

Veel moderne mensen niet in staat het geweld in het Oude Testament te begrijpen, omdat ze het godsdienstige karakter niet zien. Met de islamitische jihad zie je een duidelijk verschil. „De jihad gaat om gewelddadige uitbreiding van het geloof. Wat God de Israëlieten beveelt, is oordeel over de zonde.”
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door backtobasic »

Bert Mulder schreef:
backtobasic schreef:
Hoppípolla schreef:
backtobasic schreef: ja, ze verdedigen hun bezittingen, cultuur en geloof met een oudtestamentische geestdrift.
da's weer es wat anders dan thee drinken in de moskee, en de koopzondag toch maar niet afschaffen, want de economie heeft het zo moeilijk .
Met een verwerpelijke geestdrift...
luister, mate.
Dat land hebben ze van G'd gekregen en ondanks dat ze al 2000 jaar vervolgd worden, houden ze zich nog steeds aan Zijn geboden, zonder twijfel, zonder omhaal.Ieder volk dat zo vervolgd is als dat volk, leert wel van zich af te bijten.
Als ze zich lieten verleiden tot eenzelfde cultuurverwaarlozing als in Nederland gaande is , zou het wederom zo met ze afgelopen zijn.
Gods geboden onderhouden????

Ze dienen een God naar hun eigen denken, van hun eigen creatie... een afgod dus, daar ze de Christus verafschuwen!
Ik heb genoeg , zeer tolerante joodse vrienden, waar menig "christen een voorbeeld aan kan nemen.
Wij zijn geen haar beter.
Omwille van ons( heidenen) zijn ze tijdelijk apartgezet.Omdat G'd het zo wil.Maar het blijft zijn volk, en hij zal ze naar zijn beloften louteren!
Sola Scriptura
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door backtobasic »

Hoppípolla schreef:
backtobasic schreef: luister, mate.
Dat land hebben ze van G'd gekregen en ondanks dat ze al 2000 jaar vervolgd worden, houden ze zich nog steeds aan Zijn geboden, zonder twijfel, zonder omhaal.
Op zondag met stenen gooien, is dat Zijn geboden onderhouden? Keur je dat goed?
zondag is geen shabbbat. Jezus vierde ook de shabbat, NIET de zondag.Kun je je voorstellen dat zij zich gewoon aan de shabbat houden, omdat G'd had gezegd dat zijn wetten nooit zullen veranderen?
Ieder volk dat zo vervolgd is als dat volk, leert wel van zich af te bijten.
Als ze zich lieten verleiden tot eenzelfde cultuurverwaarlozing als in Nederland gaande is , zou het wederom zo met ze afgelopen zijn.
Ik heb het over het grijpen naar geweld wat voortkomt uit religieuze overtuigingen. Niet over nationalisme. Wellicht is dat ergens onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar dat is, hoeveel drijfveren ze daar ook voor hebben, stupide, verwerpelijk en onverenigbaar met God's geboden.
Wel eens van Kruistochten, Inquisitie en ketterverbrandingen gehoord?
Wij hebben zelf , als zg. christelijk niet echt een schoon blaadje hoor.
Sola Scriptura
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Afgewezen »

Backtobasic, je kunt de Joden niet verdedigen door uitsluitend te wijzen op de fouten van de christenen.
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door backtobasic »

Afgewezen schreef:Backtobasic, je kunt de Joden niet verdedigen door uitsluitend te wijzen op de fouten van de christenen.
ik probeer ze te begrijpen en ik heb respect voor ze omdat het Gods volk is.Wie aan zijn oogappel komt.....
Dingen gaan zoals ze gaan, omdat het Gods volk is en hij een plan heeft met ze. nadat het getal der heidenen vol gemaakt is, zijn de joden weer aan de beurt.
Wij moeten niet denken, dat wij nu uitverkoren zijn.
en inderdaad, ik ben blij dat je toegeeft dat het fouten waren van christenen...waren het wel christenen?
Sola Scriptura
Plaats reactie