Eerherstel voor Farizeeën

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door albion »

Avi schreef:
barjan schreef:rare vraag. als je je inlaat met hoeren en tollenaars kan dat alleen maar zijn om te evangeliseren omdat je zelf ook een grote zondaar bent. voor de rest kun je beter het zondige vermijden toch?
Dat deden de farizeeërs ook. Vandaar: eerherstel :super
Ja waarom deden ze dat? Wat was hun streven?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

albion schreef:
Avi schreef:
barjan schreef:rare vraag. als je je inlaat met hoeren en tollenaars kan dat alleen maar zijn om te evangeliseren omdat je zelf ook een grote zondaar bent. voor de rest kun je beter het zondige vermijden toch?
Dat deden de farizeeërs ook. Vandaar: eerherstel :super
Ja waarom deden ze dat? Wat was hun streven?
Voor hen was de belangrijkste opdracht om Adonai te behagen door hun leven geheel volgens de Tora in te richten, God lief te hebben en hun naaste als zichzelf.
Wat stond er in de wet?
Ze mochten geen andere vrouw begeren dan hun eigen vrouw. Deden ze dat wel, of lieten ze zich in met vrouwen van lichte zeden...dan waren ze niet rein voor Hem en behaagden Hem niet.
Laatst gewijzigd door Avi op 14 mei 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door barjan »

&
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

barjan schreef:
Avi schreef:
barjan schreef:rare vraag. als je je inlaat met hoeren en tollenaars kan dat alleen maar zijn om te evangeliseren omdat je zelf ook een grote zondaar bent. voor de rest kun je beter het zondige vermijden toch?
Dat deden de farizeeërs ook. Vandaar: eerherstel :super Zij vermeden het zondige ook.
doe niet zo raar. de zondaar is wat anders dan zijn zonden. stel dat levi niet was gevolgd, dan was Jezus toch ook doorgegaan? hoeren en tollenaren zijn welkom om zich te bekeren en worden tot Jezus geroepen. maar als ze zich niet bekeren dan zijn ze net zo goed in eigen beleving als de farizeeers die zich ook niet bekeren. alle mensen hebben hetzelfde nodig. en de zonde moet je haten en vlieden.
:quoi
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:Jammer, dan hebben de Evangelisten ons verkeerd voorgelicht. Ik stel voor: een revisie van de Evangeliën en van de toespraken van de Heere Jezus tot de Farizeeën... :?
Wat is hierop je reactie, Avi? Liever eerherstel voor de Farizeeën dan je houden aan de Bijbel?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door albion »

Avi schreef:
albion schreef:
Avi schreef:
barjan schreef:rare vraag. als je je inlaat met hoeren en tollenaars kan dat alleen maar zijn om te evangeliseren omdat je zelf ook een grote zondaar bent. voor de rest kun je beter het zondige vermijden toch?
Dat deden de farizeeërs ook. Vandaar: eerherstel :super
Ja waarom deden ze dat? Wat was hun streven?
Voor hen was de belangrijkste opdracht om Adonai te behagen door hun leven geheel volgens de Tora in te richten, God lief te hebben en hun naaste als zichzelf.
Wat stond er in de wet?
Ze mochten geen andere vrouw begeren dan hun eigen vrouw. Deden ze dat wel, of lieten ze zich in met vrouwen van lichte zeden...dan waren ze niet rein voor Hem en behaagden Hem niet.
Hebben ze toch een vreemd idee over God lief te hebben en hun naaste als zichzelf. Ik lees dit:

Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder den schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.


Nee, ze waren liefhebbers van zichzelf en hadden alleen zichzelf op het oog.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:Jammer, dan hebben de Evangelisten ons verkeerd voorgelicht. Ik stel voor: een revisie van de Evangeliën en van de toespraken van de Heere Jezus tot de Farizeeën... :?
Wat is hierop je reactie, Avi? Liever eerherstel voor de Farizeeën dan je houden aan de Bijbel?
Ja, ik vind dat je de farizeeën niet allemaal over één kam mag scheren.
Net zo min dat je refo's over één kam mag scheren.

Mijn eerste bericht was in reactie op de open brief van Heart-cry.
Daar staat het mee in verband.

Er was eens een zeer bekende farizeeër. Hij was een zeer rijk man, "een overste van de Joden" en lid van het hoogste Joods rechtscollege, het Sanhedrin. Christus noemde hem "de" (niet "een") leraar van Israël. Hij had Christus aandachtig gadegeslagen en sprak als zijn overtuiging uit, dat Hij een van God gezonden leraar was, "want niemand kan die tekenen doen die U doet als God niet met hem is". Hij sprak de rabbi dan ook aan met "rabbi": een eerbiedige aanspraak.
Je had in Jeruzalem, na Pinksteren, een gemeente die erg behoudend was. In die gemeente bevond zich notabene een vrij grote groep bekeerde Farizeeën.

Ik vind, wat heart-cry doet generaliseren.
Zoals er onder de reformatorische ambtsbroeders vele positieve uitzonderingen zijn, waren die er in die tijd ook onder de farizeeën.
Laatst gewijzigd door Avi op 14 mei 2009, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Afgewezen »

Je kunt van alles vinden, maar we hebben ons aan de Bijbel te houden. En daarin wordt zeer genereliserend over Farizeeën gesproken.
Om het nou beter te willen weten dan de Bijbel...
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

Afgewezen schreef:Je kunt van alles vinden, maar we hebben ons aan de Bijbel te houden. En daarin wordt zeer genereliserend over Farizeeën gesproken.
Om het nou beter te willen weten dan de Bijbel...
Scheert Jezus alle Farizeën over één kam?
Heb ik in het eerst bericht niet heel veel verkeerde praktijken opgenoemd, die in bijbel ook genoemd worden?
Enne...lees je mijn bericht wel goed?
Er staat niet in de bijbel dat de verkeerde praktijken van de farizeeërs en vooral suduceeërs zomaar toegepast kunnen worden op de ambstbroeders van de reformatorische kerken.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

barjan schreef:
Avi schreef: :quoi
ik bedoel dat alle mensen farizeers zijn als ze zich niet bekeren
Is niet zo. Wij zijn niet Joods en halen ook de maat van hun plichtsgetrouwheid en schriftonderzoek niet.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door barjan »

^
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

barjan schreef:
Avi schreef:
barjan schreef:
Avi schreef: :quoi
ik bedoel dat alle mensen farizeers zijn als ze zich niet bekeren
Is niet zo. Wij zijn niet Joods en halen ook de maat van hun plichtsgetrouwheid en schriftonderzoek niet.
in de bijbel zijn farizeers mensen die geen lijdende borg nodig hebben omdat ze denken dat ze geen zondige mensen zijn. zie maar in de preken van johannes de doper
Dat ben ik met je eens. Ze keken reikhalzend uit naar de Messias maar zagen Hem over het hoofd. Het probleem van de Farizeeën is niet, dat ze de wet van de God van Israël zo serieus namen. Het probleem was idd dat ze de Zoon van God niet serieus namen. Niet dat ze vasthielden aan 613 bepalingen naast Mozes, was verkeerd, maar dat ze dat doen in voorbijgaan aan en in toenemende mate in confrontatie met Jezus Christus, dat was wel fout.
Zeg ik het zo goed?

Gelukkig zijn er na pinksteren heel wat farizeeërs tot het geloof in de Jezus gekomen/gebracht
Denk alleen al aan Paulus, bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Avi op 14 mei 2009, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 mei 2009, 10:58

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door barjan »

%
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Eerherstel voor Farizeeën

Bericht door Avi »

barjan schreef:
Avi schreef:Dat ben ik met je eens. Ze keken reikhalzend uit naar de Messias maar zagen Hem over het hoofd.
Gelukkig zijn er na pinksteren heel wat farizeeërs tot het geloof in de Jezus gekomen/gebracht
Denk alleen al aan Paulus, bijvoorbeeld.
en nicodemus ook! dus voor hoeren tollenaars en farizeers is er hoop.
je snapt soms niet dat er mensen zijn die vijandig doen als je zegt dat je Jezus liefhebt die voor zulke zondige mensen een zaligmaker wil zijn. ik wordt verdrietig van die andere discussie over het avondmaal. zo vijandig als mensen opkomen voor de liefde van Jezus die zondaars nodigt en niet farizeers die eerst bekeerd willen zijn. Dat is toch juist het evangelie?
Ja dat is juist het evangelie!
Ik vond het ook heel naar, die discussie over het Heilg Avondmaal.
Kon er niet van slapen.

Wat betreft de farizeeër. Ik heb pas een citaat gelezen en die is zo:
Sadduceeërs konden zich nog bekeren, net als Farizeeërs, overpriesters, leden van het Sanhedrin. Moderne theologen bekeren zich niet meer, maar worden alleen maar steeds erger. Laten we dankbaar zijn dat Christus tweeduizend jaar geleden is gekruisigd, en niet in onze dagen.

Ik ben daar nog niet over uitgedacht. (als ik aan ds k. Hendriks denk...)
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Plaats reactie