Beoordeling theologie boeken

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Beoordeling theologie boeken

Bericht door Sola Scriptura »

Zoals sommige wel weten ben ik met een persoonlijke predestinatie studie bezig, schiet al aardig op! maar kan zelf geen boeken vinden die van de andere kant zijn geschreven, dus die het niet eens zijn met die leer en er specifiek een boek over hebben geschreven, of zo`n aanzienelijkstuk dat het echt slagkracht heeft.

Over de titels kan ook worden gediscussieerd worden (goed of slecht/ thema`s of hoofdstukken ezne nz), dus vandaar een draad in plaats van een oproep.

@MODS: natuurlijk snap ik als deze verplaatst word, dit is geen poging om dwars te liggen.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Avi »

Sorry, ik heb even op Internet gekeken maar kan niets vinden.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door refo »

Sola Scriptura schreef:Zoals sommige wel weten ben ik met een persoonlijke predestinatie studie bezig, schiet al aardig op! maar kan zelf geen boeken vinden die van de andere kant zijn geschreven, dus die het niet eens zijn met die leer en er specifiek een boek over hebben geschreven, of zo`n aanzienelijkstuk dat het echt slagkracht heeft.

Over de titels kan ook worden gediscussieerd worden (goed of slecht/ thema`s of hoofdstukken ezne nz), dus vandaar een draad in plaats van een oproep.

@MODS: natuurlijk snap ik als deze verplaatst word, dit is geen poging om dwars te liggen.
Heb je van C. Graafland 'Van Calvijn tot Barth'? Daar staan wel zo'n beetje alle mensen in die er iets over hebben geroepenm compleet met bibliografie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Avi »

Ontketende liefde - een evangelische theologie voor de 21-ste eeuw.

Clark Pinnock en Robert C. Brown

Uitgeverij Ecclesia, Gorinchem, 2001
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Jongere »

http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... ls_in_God/
Dit artikel wat ik vaker heb aangeraden en ook erg lezenswaardig is noemt een paar werken.
Bijvoorbeeld: A Case for Arminianism van Clark Pinnock.

http://books.google.com/books?id=Q76yZE ... =1#PPP1,M1
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Sola Scriptura »

Super..echt bedankt

Heb hier dus Calvijn, Boettner Berkhof en W Verboom, allemaal pro predestinatie!
Heb alleen M.J Erickson die het er over heeft en die zit tussen evangelisch en Calvinistisch in.
Dus geen echt pro evangelish betoog met goede onderbouwing.

Nogmaals dit onderwerp is ZOOO lastig, en heeft zoveel haken en ogen en implicatie`s in leer en leven, dat beseffen velen echt niet. Ben er nu al een half jaar mee bezig. Zelfs mijn Theologie studie (al is het partime) staat er door in de koelkast en ga momenteel niet naar de kerk. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

En als mensen de bovenstaande links en boeken hebben gelezen, en er inhoudelijk over willen debateren of waarde oordeel geven, zou interessant zijn!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Zonderling »

Sola Scriptura schreef:Super..echt bedankt

Heb hier dus Calvijn, Boettner Berkhof en W Verboom, allemaal pro predestinatie!
Heb alleen M.J Erickson die het er over heeft en die zit tussen evangelisch en Calvinistisch in.
Dus geen echt pro evangelish betoog met goede onderbouwing.

Nogmaals dit onderwerp is ZOOO lastig, en heeft zoveel haken en ogen en implicatie`s in leer en leven, dat beseffen velen echt niet. Ben er nu al een half jaar mee bezig. Zelfs mijn Theologie studie (al is het partime) staat er door in de koelkast en ga momenteel niet naar de kerk. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

En als mensen de bovenstaande links en boeken hebben gelezen, en er inhoudelijk over willen debateren of waarde oordeel geven, zou interessant zijn!
Iemand uit de evangelische hoek die er recent uitgebreid over geschreven heeft, is dr. W.J. Ouweneel.
Maar wel een waarschuwing, Sola Scriptura. Matig je met het al te diep uitspitten van deze leer, ik denk niet dat dit erg vruchtbaar is.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door memento »

Voor mensen met een evangelische/charismatische achtergrond, raad ik graag Wayne Grudem, Systematic Theology aan. Een theoloog uit evangelische/charismatische kringen, die ondanks dat één van de beste gereformeerde dogmatieken schreef (even zijn visie op de eindtijd en gaven van de Geest daargelaten)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef: Nogmaals dit onderwerp is ZOOO lastig, en heeft zoveel haken en ogen en implicatie`s in leer en leven, dat beseffen velen echt niet. Ben er nu al een half jaar mee bezig. Zelfs mijn Theologie studie (al is het partime) staat er door in de koelkast en ga momenteel niet naar de kerk. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Nee, dat kan het zeker niet zijn.
Ik weet hoe aantrekkelijk het is om theologie te leren, lijnen te ontdekken en een begin van inzicht in de boodschap van de Bijbel.
Maar je systemen kunnen je gaan overheersen. En, zoals ons zo vaak overkomt, de nieuwe afgod worden. We kunnen zelfs - ik spreek voor mezelf, maar misschien herken je het - op een punt raken waar we meer geïnteresseerd raken in de boeken en de meningen dan in het levende Woord van God: Zijn openbaring. Christen-zijn is in de eerste plaats leven, dan leren. Al gaat dat altijd samen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door freek »

Zonderling schreef:
Sola Scriptura schreef:Super..echt bedankt

Heb hier dus Calvijn, Boettner Berkhof en W Verboom, allemaal pro predestinatie!
Heb alleen M.J Erickson die het er over heeft en die zit tussen evangelisch en Calvinistisch in.
Dus geen echt pro evangelish betoog met goede onderbouwing.

Nogmaals dit onderwerp is ZOOO lastig, en heeft zoveel haken en ogen en implicatie`s in leer en leven, dat beseffen velen echt niet. Ben er nu al een half jaar mee bezig. Zelfs mijn Theologie studie (al is het partime) staat er door in de koelkast en ga momenteel niet naar de kerk. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

En als mensen de bovenstaande links en boeken hebben gelezen, en er inhoudelijk over willen debateren of waarde oordeel geven, zou interessant zijn!
Iemand uit de evangelische hoek die er recent uitgebreid over geschreven heeft, is dr. W.J. Ouweneel.
Maar wel een waarschuwing, Sola Scriptura. Matig je met het al te diep uitspitten van deze leer, ik denk niet dat dit erg vruchtbaar is.
Afbeelding
http://www.refdag.nl/artikel/1382092/Ve ... roost.html
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Sola Scriptura »

Dat ouweneel boek zag ik al bij bol.com op predestinatie als zoek-woord.

Maar heb ook boeken als geneest de zieken gelezen, en stukken over heb bij geelhoed gelezen, waardoor ik hem niet serieus kan nemen. al is dat niet echt eerlijk en bevooroordeeld, weet ik, zou het kunnen lezen en gewoon alles met de Bijbel checken...

En Jongere, tja idd je hebt groot gelijk, de periode vlak na mijn bekering was zo makkelijk, kende geen kerk, christenen of dogma`s, las alleen de Bijbel onder leiding van Gods Geest.
Had nooit aan theologie moeten beginnen, lol maar goed ben bijna klaar dan maak ik de balans op en zoek ik een kerk uit in Noordwijk.

Nogmaals echt bedankt voor de interesse en hulp.(iedereen die post)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Afgewezen »

Sola Scriptura schreef:Dat ouweneel boek zag ik al bij bol.com op predestinatie als zoek-woord.

Maar heb ook boeken als geneest de zieken gelezen, en stukken over heb bij geelhoed gelezen, waardoor ik hem niet serieus kan nemen. al is dat niet echt eerlijk en bevooroordeeld, weet ik, zou het kunnen lezen en gewoon alles met de Bijbel checken...
Ja, maar dat heb je nu eenmaal als je jezelf op verschillende fronten wilt oriënteren. Ga puur op zijn argumenten af en wees niet bevooroordeeld.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Sola Scriptura »

Ja, ik heb hem al besteld, heb nu veel boeken over dat onderwerp, dure grap.
Maarja ik moet eruit komen, of in ieder geval een positie kiezen. Nogmaals ik denk dat dit onderwerp zwaar onderschat word. (m.b.t implicatie`s in leer en leven)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Zonderling »

De meest diepzinnige verhandeling over de predestinatie die ik ooit gelezen heb, is het hoofdstuk in de Synopsis van de Leidse professoren (1625), auteur van dat hoofdstuk is Antonius Walaeus.

Om dit te kunnen lezen, moet je wel een behoorlijke niveau hebben, het is heel wat moeilijker en behandelt ook meer aspecten van dit onderwerp dan de Dordtse Leerregels. Dit hoofdstuk heeft mijzelf jaren geleden (opnieuw) overtuigd van de waarheid van de predestinatie als een volstrekt noodzakelijke leer omdat God anders geen God zou zijn. Terwijl tegelijk de verantwoordelijkheid en schuld van de mens ten volle gehandhaafd blijft. En de oorzaken van de verkiezing van de ene mens boven de ander blijft een Goddelijke verborgenheid, waarvan alleen God de eer heeft.

Wanneer je dit ene hoofdstuk gelezen hebt, herlezen en biddend bestudeerd, kun je m.i. vele andere verhandelingen wel wegdoen.

Zonderling
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Beoordeling theologie boeken

Bericht door Sola Scriptura »

Dank je heb het gegoogle`t maar kan het niet vinden. heb toch nog wat boeken in de rij dus komt wel.
Plaats reactie