Afgewezen schreef:memento schreef:Theoretisch heb je daar de Qumran-rollen niet voor nodig. Klopt helemaal. Ware het niet, dat voor die tijd niemand op dat idee kwam. Ook Calvijn, en ook Matthew Henry niet. Moderne commentaren hebben dus zeker wel een toegevoegde waarde (en dat is het punt wat ik vanaf het begin af aan in deze discussie al maak).
Dat ben ik met je eens. Het is goed niet aan nieuwe inzichten voorbij te gaan. Alleen als deze kennis nu beschikbaar is, kan iedereen 'm gebruiken bij zijn Bijbeluitleg. Daar hoef je geen 'wetenschapper' voor te zijn (en dat was nou weer mijn punt
).
Dat punt mag je zeker maken hoor. Ik stelde ook niet dat niet-wetenschappers geen hoogstaande werken kunnen maken, alleen maar dat de betrouwbaarheid van de inhoud onduidelijker is. Vergelijk het met een verschil in betrouwbaarheid tussen een boekje van een hobbyist over de 80-jarige oorlog, en een artikel van een in die periode gespecialiseerde historisch wetenschapper. Als de keuze er is, zou ik de laatste kiezen als je betrouwbare info wilt (zonder dat daarmee gezegd is, dat het boekje van de hobbyist per definitie inhoudelijk slechter is).
Tiberius schreef:memento schreef:"broos en krank" is meer een toevoeging van de SV, dan dat dat in het grondwoord besloten ligt. Het betekend gewoon: "mens". Wie de profetiën van Daniel leest, ziet ook dat de nadruk niet ligt op de "broosheid en krankheid", maar juist op heerschappij en koningschap (Dan 7:14). Hé, denk je dan, spreekt Jezus ook niet vaak over "het koninkrijk"...
Het woord "ansh" is een Chaldeeuws woord en kan het beste overgezet worden met "sterveling"; wat uiteraard geldt voor alle mensen (daar wordt het ook in Ezra en Daniël doorgaans voor gebruikt).
Volgens mij is "ansh" een equivalent voor het Hebreewse "iesh", dus gewoon mens.
Daarom blijf ik toch meer voelen voor de "menselijke" uitleg van de statenvertalers, mede vanwege wat Paulus in Filippensen 2 : 8 en 9 schrijft: En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is,
Wat ik er op tegen heb, is dat in de profetiën van Daniël het "menselijke" juist helemaal niet centraal staat (en m.i. daarom wat gezocht is), maar meer zijn macht en majesteit. Daarnaast past ook Jezus spreken over "het koninkrijk der hemelen", heel goed bij die noties van regeren uit Daniëls profetiën.
Maar hoe het ook zij in deze kwestie: met jouw standpunt, dat nieuw bijbelonderzoek steeds weer nodig en nuttig blijft, om nieuwe en oude schatten voor te brengen, daar ben ik het absoluut mee eens.
Al was het alleen maar om je er nog eens grondig in te verdiepen (zoals we nu bij dit motief van de Mensenzoon doen).
Dan zijn we daar over eens
refo schreef:Toch vraag ik me wel een beetje af wat nu de waarde is van die nieuwe inzichten.
Voor een theoloog ongetwijfeld reuzeinteressant. Voor een amateurtheoloog ook. Maar was het ontbreken van die kennis een bezwaar?
1. Het is niet nodig tot zaligheid, daartoe is Gods woord duidelijk genoeg. Daarvoor hebben we geen enkel commentaar nodig.
2. Elke christen houdt (als het goed is) van God, en zal daarom Hem meer en meer willen leren kennen. En dé manier om God beter te leren kennen, is door je te verdiepen in wat Hij tot ons gesproken heeft, in Zijn woord.