"Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Ik vind het toch wel heel verdrietig dat we broedes en zuster zo aanvallen als ze dingen doen die we niet begrijpen.

Hebben we in onze kerk geschiedenis er dan niets van geleerd.

Het is toch wel heel erg dat we mede christenen beschuldigen van demonische belastingen zonder zelf met deze mensen gesproken te hebben......

Of om je mening over de samenkomsten te geven op basis van een aantal film fragmenten. Want als we daar aan beginnen dan weet ik er ook nog wel een paar.

Broeders laten we eerder kijken naar elkaars raak vlakken om zo te kijken hoe wel de buiten wereld kunnen bereiken.

En dat de een zich prettig voelt bij een zwart pak en het zingen van psalmen op hele noten en dat de ander graag danst en zingt met gitaar en trommel....en alles wat daar tussen zit.

Zolang wij bezig zijn met het bekritiseren van elkaar wordt er geen tijd gestoken in het bereiken van mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben of die anders volledig vast gelopen zijn in het leven.

God houd van mensen daarom heeft hij ze geschapen en Hij wil dat we Hem lief hebben en dat we die liefde ook naar andere mensen door geven.

En als we maar druk bezig blijven met elkaar bestrijden dan is daar maar één erg blij mee want dan wordt er niet aan het koningkrijk God gebouwd en daar is hij wel erg blij mee....

Lieve broeders en zuster heb elkander Lief.

En misschien hebben sommige voorgangers dingen gezegd of gedaan waar we niet blij mee zijn....wie van ons is zonder zonde????

Neem Luther als voorbeeld hij hate joden en vondt dat mongooltjes duivels kinderen waren....wat in zijn tijd algemeen aanvaard werd. Maar zijn daarom al zijn anderen ideeen en boeken nu niet meer waardevol?

Laten we voor elkaar bidden en de handen in een slaan en samen streijden tegen de boze en er voor onze mede mens zijn wie of wat hij ook is. Want wij hebben een Jezus die ook voor iedereen aan het kruis gestorven is dus wie ben ik om hem te veroordelen. Paulus schreef dat hij niet eens instaat was om zich zelf te beoordelen dus een ander al helemaal niet.

Welterusten lieve broeders en zusters en Gods zegen
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Luther »

Als Heart Cry hiervoor ernstig waarschuwt, dan neem ik dat heel serieus, gezien de kritiek die er op HC zelf is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door elbert »

Geborenomvrijtezijn schreef:Ik vind het toch wel heel verdrietig dat we broedes en zuster zo aanvallen als ze dingen doen die we niet begrijpen.
Het is nog maar de vraag of het niet begrepen wordt. Het zou ook wel eens kunnen zijn dat sommige zaken afgewezen worden, omdat ze onbijbels worden bevonden. Om concreet te zijn: bij de extreem-charismatische uitingen die ik op de filmpjes zie, kunnen mijns inziens terecht vraagtekens gezet worden, zeker als de betrokkenen achteraf aangeven er niet beter van te zijn geworden.
Daarbij is TRIN gelieerd aan de omstreden Lakeland beweging die op datzelfde spoor verdergaat en waar meerdere christelijke voorgangers grote bezwaren tegen hebben.
Het gaat daarbij vooral om spektakel, maar het is de vraag of de Bijbel er voldoende opengaat.
Geborenomvrijtezijn schreef:En als we maar druk bezig blijven met elkaar bestrijden dan is daar maar één erg blij mee want dan wordt er niet aan het koningkrijk God gebouwd en daar is hij wel erg blij mee....
Het gaat niet om bestrijden van elkaar, maar wel om elkaar op te scherpen. Daarvoor is het nodig dat we soms dingen afwijzen en onbijbelse zaken bestrijden. Want liefde is niet altijd liefjes.
Daarbij is TRIN ook niet altijd zo terughoudend: critici van de "opwekking" in Lakeland werden immers als "farizeeers" weggezet? (zie link)?
Geborenomvrijtezijn schreef:En misschien hebben sommige voorgangers dingen gezegd of gedaan waar we niet blij mee zijn....wie van ons is zonder zonde????
Niemand, maar dat mag niet als excuus gebruikt worden.
Geborenomvrijtezijn schreef: Paulus schreef dat hij niet eens instaat was om zich zelf te beoordelen dus een ander al helemaal niet.
Paulus zei ook wat anders: "oordeelt gij, hetgeen ik zeg" (1 Kor. 10:15).
Het is dus goed als voorgangers hun boodschap positief-kritisch laten beoordelen door hun hoorders. Zo deden de gelovigen in Berea dat ook: zij onderzochten dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren (Hand. 17:11).
In het Koninkrijk van God worden geen carte blanches verstrekt aan voorgangers. De christelijke gemeente is geroepen om wat ze te horen krijgt van voorgangers niet per definitie als zoete koek te slikken, maar om die te toetsen aan Gods Woord. Zie daarvoor 1 Thess. 5:21, 1 Kor. 14:29, 1 Joh. 4:1, Matth. 7:15, Openb. 2:2 enz.
De opdracht om waakzaam te zijn, is een voluit bijbelse opdracht (1 Petr. 5:8)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Gian »

@geborenomvrijtezijn

Als de apostelen ergens voor waarschuwden was het voor valse profeten. Mogen we dan op zn minst niet kritisch wezen naar een beweging die allerlei idioterie en buitenbijbelse ervaringen nastreven?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
EHT
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:53

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door EHT »

Goed het mag dan zo zijn dat er dingen gebeuren die we erg vreemd vinden.

En ook bij trin zullen ze soms kritiek hebben op andere voorgangers...zoals ik al zei niemand is volmaakt.

Maar wat gebeurd daar dan wat zo onbijbels is?

Handen opleggen? Zou het wellicht kunnen dat wanneer mensen vervuld zijn met de Heilge Geest dat ze woorden van kenneis krijgen over de gene die voor hen staat en graag wil dat er voor ze gebeden wordt.

En nog een stap verder, de persoon die gebed nodig heeft weet vaak heel goed wat er met hem loos is dus dan kan hij of zij dat wel onder woorden brengen dus dan hoef je niet zo veel kennis voor te hebben.

Toen bij de dicipelen de Heilig Geest kwam dachten de mensen dat ze dronken waren, nou denk ik dat dit niet alleen kwam omdat ze een andere taal spraken. Want laten we eerlijk zijn als ik iemand frans hoor spreken of Arabisch denk ik niet direct; zo die is bezopen moet je die ens vreemd horen praten.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het iets geleken heeft op dronken gedrag......lachen rare bewegingen maken en dergelijke?

Ook de mensen daar hebben er niets van begrepen en riepen dus maar dat ze dronken waren ......maar 3000 mannen begrepen wel wat er gezegd en gedaan werd en kwamen tot geloof.

Dus weer mijn vraag broeders en zusters wat hebben wij gedaan in onze gemeentes aan evangelisatie? Hoeveel mensen buiten onze eigen kring hebben wij enthousiast gekregen om mee te gaan naar onze ere diensten hebben hebben Jezus aangenomen als hun verlosser.

Mogen daar bij fouten gemaakt worden? Ik denk het wel we hebben een vergevende Vader die met smart op zijn kinder zit te wachten om ze te leren en met liefde te onderwijzen. En niet om ze keer op keer af te branden op elke vergissing die ze begaan.

En natuurlijk doen we aan evangelisatie in het buitenland ver weg we stoppen wat inde collectezak zodat we het ondersteunen....maar weten onze buren waar we elke zondag zitten en onze collega's mensen op de sportclub. En zo ja heb je ze al verteld over wat jou zo boeit in de kerk waar om je zo blij bent dat Jezus 2000 jaar geleden met jou zonden heft af gerekend. En dat dit ook voor hun is?

En dan de ere diensten zelf. Wanneer is er voor het laatst in onze gemeentes gebeden voor een zieke in de gemeente en is deze ook werkelijk genezen op het moment dat het gebed werd uitgesproken? Want staat er niet geschreven dat de tekenen wonderen de gelovige zullen volgen.

En alstublieft kom nou niet met het verhaal dat dit dingen waren die alleen maar voor de gelovigen in die tijd waren weg gelegd want dat is wel erg gemakkelijk en bijbels niet waar. Want dat staat nergens.

Kijk om dingen te gaan zoeken die mensen fout doen bij elkaar in de kerk kun je dagen vullen, velen vouwen elke keer als ze bidden de handen en sluiten de ogen. Dit is bijbels ontrouw want er zijn maar drie houdingen gegeven voor aanbidding van God. Plat op de grond met je gezicht naar beneden of knielend of met je handen naar omhoog. Is het daarom fout om je handen te vouwen en moeten we maar uit de kerk weg blijven omdat er on-Bijbelse handelingen plaats vinden? IK denk het niet.

Laat ik stoppen met de oproep laten we de buiten wereld zien te bereiken en laten we het Koninkrijk van God groot maken. En iedereen het blije Evangelie verkondigen en zieken de handen opleggen want zij zullen genezen dat heeft God ons zelf beloofd. Wel op zijn tijd dat ben ik met jullie eens maar dan wij moeten wel doen wat Hij ons gezegd heeft toch?

Een goed weekend en een goede zondag gewenst
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door elbert »

EHT schreef:Maar wat gebeurd daar dan wat zo onbijbels is?
Als je een kritische evaluatie van een evangelische voorganger wilt lezen, dan kun je op de volgende plek hier het nodige over vinden: http://www.toetsalles.nl/htmldoc/trin.ha.htm

Een paar kernwoorden: "word-faith leer", "welvaartsevangelie", "latter-rain", "impartatie", verzet tegen toetsing, dubieuze fondsenwerving enz. enz.
Wie een beetje in z'n bijbel thuis is, moet wel grote bedenkingen bij dit alles hebben.
Laatst gewijzigd door elbert op 26 sep 2009, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Gian »

Wie had het ook alweer over satan als engels des lichts?
EHT schreef:Goed het mag dan zo zijn dat er dingen gebeuren die we erg vreemd vinden.

En ook bij trin zullen ze soms kritiek hebben op andere voorgangers...zoals ik al zei niemand is volmaakt.

Maar wat gebeurd daar dan wat zo onbijbels is?

Handen opleggen? Zou het wellicht kunnen dat wanneer mensen vervuld zijn met de Heilge Geest dat ze woorden van kenneis krijgen over de gene die voor hen staat en graag wil dat er voor ze gebeden wordt.

En nog een stap verder, de persoon die gebed nodig heeft weet vaak heel goed wat er met hem loos is dus dan kan hij of zij dat wel onder woorden brengen dus dan hoef je niet zo veel kennis voor te hebben.

Toen bij de dicipelen de Heilig Geest kwam dachten de mensen dat ze dronken waren, nou denk ik dat dit niet alleen kwam omdat ze een andere taal spraken. Want laten we eerlijk zijn als ik iemand frans hoor spreken of Arabisch denk ik niet direct; zo die is bezopen moet je die ens vreemd horen praten.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het iets geleken heeft op dronken gedrag......lachen rare bewegingen maken en dergelijke?

Ook de mensen daar hebben er niets van begrepen en riepen dus maar dat ze dronken waren ......maar 3000 mannen begrepen wel wat er gezegd en gedaan werd en kwamen tot geloof.

Dus weer mijn vraag broeders en zusters wat hebben wij gedaan in onze gemeentes aan evangelisatie? Hoeveel mensen buiten onze eigen kring hebben wij enthousiast gekregen om mee te gaan naar onze ere diensten hebben hebben Jezus aangenomen als hun verlosser.

Mogen daar bij fouten gemaakt worden? Ik denk het wel we hebben een vergevende Vader die met smart op zijn kinder zit te wachten om ze te leren en met liefde te onderwijzen. En niet om ze keer op keer af te branden op elke vergissing die ze begaan.

En natuurlijk doen we aan evangelisatie in het buitenland ver weg we stoppen wat inde collectezak zodat we het ondersteunen....maar weten onze buren waar we elke zondag zitten en onze collega's mensen op de sportclub. En zo ja heb je ze al verteld over wat jou zo boeit in de kerk waar om je zo blij bent dat Jezus 2000 jaar geleden met jou zonden heft af gerekend. En dat dit ook voor hun is?

En dan de ere diensten zelf. Wanneer is er voor het laatst in onze gemeentes gebeden voor een zieke in de gemeente en is deze ook werkelijk genezen op het moment dat het gebed werd uitgesproken? Want staat er niet geschreven dat de tekenen wonderen de gelovige zullen volgen.

En alstublieft kom nou niet met het verhaal dat dit dingen waren die alleen maar voor de gelovigen in die tijd waren weg gelegd want dat is wel erg gemakkelijk en bijbels niet waar. Want dat staat nergens.

Kijk om dingen te gaan zoeken die mensen fout doen bij elkaar in de kerk kun je dagen vullen, velen vouwen elke keer als ze bidden de handen en sluiten de ogen. Dit is bijbels ontrouw want er zijn maar drie houdingen gegeven voor aanbidding van God. Plat op de grond met je gezicht naar beneden of knielend of met je handen naar omhoog. Is het daarom fout om je handen te vouwen en moeten we maar uit de kerk weg blijven omdat er on-Bijbelse handelingen plaats vinden? IK denk het niet.

Laat ik stoppen met de oproep laten we de buiten wereld zien te bereiken en laten we het Koninkrijk van God groot maken. En iedereen het blije Evangelie verkondigen en zieken de handen opleggen want zij zullen genezen dat heeft God ons zelf beloofd. Wel op zijn tijd dat ben ik met jullie eens maar dan wij moeten wel doen wat Hij ons gezegd heeft toch?

Een goed weekend en een goede zondag gewenst
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door JolandaOudshoorn »

@EHT je doet net alsof wij niets van deze zaken afweten, wij geen ervaringen hebben met gebedsgenezingen, evangelisatie, ja ook in eigen dorp, stad of buurt, zelfs tongentaal is bij ons niet vreemd. Waarom je daar niet zoveel over hoort? Misschien omdat we huiverig zijn om de mens teveel in het middelpunt te zetten??!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Waarom blijven jullie zo hangen in wat van der Steen allemaal doet.

Ik heb volgens mij ook meer geschreven waarom lees ik daar geen reactie op....of is het wie zwijgt stemt toe??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geborenomvrijtezijn schreef:Waarom blijven jullie zo hangen in wat van der Steen allemaal doet.

Ik heb volgens mij ook meer geschreven waarom lees ik daar geen reactie op....of is het wie zwijgt stemt toe??
ik geloof dat elbert een heel uitgebreid antwoord heeft gegeven.
En wat die laatste opmerking betreft, je kan dat ook uitleggen als: antwoord een zot niet naar zijn dwaasheid ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

JolandaOudshoorn schreef:@EHT je doet net alsof wij niets van deze zaken afweten, wij geen ervaringen hebben met gebedsgenezingen, evangelisatie, ja ook in eigen dorp, stad of buurt, zelfs tongentaal is bij ons niet vreemd. Waarom je daar niet zoveel over hoort? Misschien omdat we huiverig zijn om de mens teveel in het middelpunt te zetten??!

Tsja als je daar bang voor bent dan kunne we alles wel voor ons zelf houden. Ik dan k God dat de discipelen van Jezus en de apostelen er niet net zo over dachten want dan hadden we nooit van het evangelie gehoord.

Net als je met iemand wilt praten over het geloof dan hoor je regelmatig het antwoord dat het een persoonlijk iets is en dat we niet van die praters zijn. Maar als het over voetbal gaat of over auto's of over de zonden van de "buren"dan weten we menig verjaardag vol te praten. Is het niet zo dat waar het hart vol van zit dat daar de mond van overstroomd. Is dit niet ook een bijbelse opdracht. En met betrekking op het vorige een ernstige waarschuwing?

Sinds wanneer heeft God gezegd dat we deze dingen voor ons zelf moeten houden.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

JolandaOudshoorn schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Waarom blijven jullie zo hangen in wat van der Steen allemaal doet.

Ik heb volgens mij ook meer geschreven waarom lees ik daar geen reactie op....of is het wie zwijgt stemt toe??
ik geloof dat elbert een heel uitgebreid antwoord heeft gegeven.
En wat die laatste opmerking betreft, je kan dat ook uitleggen als: antwoord een zot niet naar zijn dwaasheid ;)

Lieve zuster dank u wel voor uw op bouwende commentaar. Het doet mij deugd dat u mij al voledig kent en zelf zo kunt betitelen als een "zot"

Ik wil u om vergeving vragen als ik zo op u ben over gekomen en u zo boos gemaakt heb dat u verleid bent om zulke woorden te moeten gebruiken
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Gian »

Geborenomvrijtezijn schreef:Waarom blijven jullie zo hangen in wat van der Steen allemaal doet.

Ik heb volgens mij ook meer geschreven waarom lees ik daar geen reactie op....of is het wie zwijgt stemt toe??
Ik blijf niet bij van der Steen hangen. Wat daar gebeurt zie ik massaal in de evangelische kerken opkomen. Ik zie Gemeenten in korte tijd veranderen naar Gemeenten met charismatische uitwassen. Voorgangers die prachtige en leerzame preken hielden en opeens in tongen gingen spreken. Waar komt het vandaan?
Er zijn mensen die een ongecontroleerde dwang hebben om handen op te leggen. Ik ken onderhand heel wat smoezen om handen op te leggen, en mi allemaal uit verkeerde bron. Uiteraard allemaal onder het mom van liefde en allerhande vrome praat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Gian schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Waarom blijven jullie zo hangen in wat van der Steen allemaal doet.

Ik heb volgens mij ook meer geschreven waarom lees ik daar geen reactie op....of is het wie zwijgt stemt toe??
Ik blijf niet bij van der Steen hangen. Wat daar gebeurt zie ik massaal in de evangelische kerken opkomen. Ik zie Gemeenten in korte tijd veranderen naar Gemeenten met charismatische uitwassen. Voorgangers die prachtige en leerzame preken hielden en opeens in tongen gingen spreken. Waar komt het vandaan?
Er zijn mensen die een ongecontroleerde dwang hebben om handen op te leggen. Ik ken onderhand heel wat smoezen om handen op te leggen, en mi allemaal uit verkeerde bron. Uiteraard allemaal onder het mom van liefde en allerhande vrome praat.

Amen
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: "Charismatische samenkomsten TRIN occult"

Bericht door JolandaOudshoorn »

Geborenomvrijtezijn schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Waarom blijven jullie zo hangen in wat van der Steen allemaal doet.

Ik heb volgens mij ook meer geschreven waarom lees ik daar geen reactie op....of is het wie zwijgt stemt toe??
ik geloof dat elbert een heel uitgebreid antwoord heeft gegeven.
En wat die laatste opmerking betreft, je kan dat ook uitleggen als: antwoord een zot niet naar zijn dwaasheid ;)

Lieve zuster dank u wel voor uw op bouwende commentaar. Het doet mij deugd dat u mij al voledig kent en zelf zo kunt betitelen als een "zot"

Ik wil u om vergeving vragen als ik zo op u ben over gekomen en u zo boos gemaakt heb dat u verleid bent om zulke woorden te moeten gebruiken
we gebruiken smileys ;) :) :nananere :yahoo dat verzacht soms een harde opmerking.
wat mij dwars zit, maar dat geld voor jou waarschijnlijk ook, is dat er zo snel gegeneraliseerd wordt. Als je van gemeente X lid bent, dan denk je A, als je achter groepering Y staat, dan doe je B. En met deze vooroordelen gaan we met gestrekte benen de discussie in, of we nu "zachte" woorden gebruiken of "harde". We gaan er van uit dat het bij de andere partij fout zit en dat wij zelf het goed doen. Persoonlijk vind ik dat niet een fijne manier van discussie voeren, dat geld overigens niet alleen voor jou, maar op dit forum wijzen we elkaar wel graag op de manier van discussie voeren en zo proberen we het toch een beetje gezellig te houden.

Verder is het niet zo dat we nooit praten, we zullen alleen niet zo snel media gebruiken om ons getuigenis bekend te maken. Maar in vetrouwde sfeer wordt er bij ons heel wat gepraat en getuigd. Het is net als bij bekeringsgeschiedenisboekjes, de spotlight wordt zo snel naar een mens gericht (kijk eens wat die heeft meegemaakt of gedaan) en aan het eind wordt nog snel gezegd: o ja, God zij alle eer. Maar daarmee heeft Hij dus niet alle eer gekregen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie