Jongeren en popmuziek

Neder-pop fout?

Ja, geen enkele uitzondering.
8
26%
Ja, de teksten zijn fout en de muziek is te werelds.
4
13%
Vaak, de meeste teksten kunnen niet door de beugel.
9
29%
Soms, als je kritisch kijkt dan valt er een deel af.
5
16%
Nee, alleen nummers die de 10 geboden overtreden zijn fout.
3
10%
Nee, wanneer er kritisch naar gekeken wordt mag het overige deel beluisterd worden.
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 31

pannekoek
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2009, 21:42

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door pannekoek »

Natuurlijk zijn er mensen als Lady Gaga,die gaan te ver.Veels te ver voor mijn part.
maar mensen als:coldplay,leona lewis,the killers en ilse de lange niks mis mee :mad
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Jongere »

Zingen ze ook over God Zelf? En wat zingen ze dan?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Bonny »

Onbeantwoorde liefdes, beantwoorde liefdes etc.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door parsifal »

Op het forum van Jijdaar had ik een variant op het volgende bericht geschreven onder de titel 80% van de reformatorische ouderen luistert klassieke muziek:

In het reformatorisch dagblad van de afgelopen weken is popmuziek regelmatig langsgekomen. Ik vraag me hierin af wat popmuziek is en waarom popmuziek uit alle muzieksoorten eruit gelicht wordt.

Het is waar dat veel reformatorische jongeren eigentijdse muziek luisteren en vaak niet erg kritisch zijn t.o.v. de teksten. Lichtelijk geruststellend vond ik wel dat ze vaak Nederlandstalige muziek luisteren. Er kan dan niet meer gezegd worden dat men niet weet wat er gezongen wordt. Aan de andere kant, iemand als Jan Smit blinkt niet uit in verantwoorde teksten (en ook niet in cultureel verantwoorde muziek, maar dat is misschien een kwestie van smaak).

Ik vind het wel jammer dat popmuziek op een hoop gegooid wordt, juist omdat niet precies duidelijk is wat popmuziek is. Is dat een verzamelnaam van muziekstijlen die na de jaren 60 zijn ontstaan? Dan hoort bijvoorbeeld de liederen “In de hemel is de Heer” of “Kom nu is de tijd” of “Laat het feest zijn in de huizen” zeker ook tot de popmuziek (zeker het eerste en tweede lied, zijn erg pop-achtig).

Je zou het onderscheid Christelijk, niet-Christelijk kunnen maken, maar waarom dan alleen praten over moderne muziek? Is de derde symfonie van Saint-Saens (http://www.youtube.com/watch?v=0d0itDEs9uo ) okee, maar “If I had words” van Scott Fitzgerald (http://www.youtube.com/watch?v=klCvrpy8LwU ) niet?
Dat lijkt me vreemd. Goed in de laatste zit wat tekst, maar om die nu fout te noemen? De muziek van Saint Saens is nu ook weer niet overduidelijk Christelijk (dat heb je zo met instrumentale muziek. Zo kun je verder gaan is de muziek van Mozart of Bizet meer verantwoord dan Arrival van Abba (http://www.youtube.com/watch?v=QYIyJ5NuBvc ) of Albatross van Fleetwood Mac (http://www.youtube.com/watch?v=N-ANKxsSZRs
). Ik weet dat deze groepen ook minder Christelijke muziek hebben gemaakt, maar dat hebben Mozart (die Zauberflote) en Bizet (Carmen) ook.

In het rd van afgelopen zaterdag was in het stuk van Ds Kaptein en Dr Post werkelijk iedere keer popmuziek inwisselbaar voor klassieke muziek. Er is veel foute popmuziek, maar tegenover Black Sabbat kan ik Orff zetten, tegenover Eminem kan Berlioz gezet worden, tegenover de Rolling Stones Wagner, enz.

Toch maar weer naar Christelijk/niet Christelijk. In Nieuw-Zeeland staat Brooke Fraser regelmatig hoog in de seculiere hitlijsten. Ik meen dat haar cd Albertine, met daarop nummers als “C.S. Lewis song”, “Hymn” en “Hosea’s wife” op een stond. In Amerika is Alison Krauss de artieste die de meeste Grammy awards heeft gewonnen. Zij zingt rustig bij Jay Leno op prime time in de Verenigde Staten “A living prayer” ( http://www.youtube.com/watch?v=tLZAWtdFhio ) en ze heeft veel meer Christelijke muziek en maakt er geen geheim van. Cliff Richards stond op nummer 1 in Groot Brittanie met het Onze Vader. Bono van U2 legt in een interview ook uit wie de Heere Jezus voor hem is (http://www.christianitytoday.com/music/ ... -0805.html) en dat is redelijk orthodox (al zijn zijn woorden weer minder kerktaal) Natuurlijk is het meeste van de muziek van U2 niet expliciet Christelijk, maar dat is de koffie-cantate van Bach ook niet en Rule Brittania ook al niet (maar die wereldse melodie gebruiken we dan weer wel voor het lied “geprezen zij de Heer”).

Ik zou het zelf eerlijker vinden als popmuziek er niet alleen uitgehaald wordt. In het RD worden dan niet alleen de jongeren aangesproken, maar ook de ouderen die wel eens Mozart, Orff, Prokofiev en Saint Saens luisteren.

Zelf zou ik muziek willen opdelen in Christelijk, anti-Christelijk, neutraal. Waarbij soms de grens tussen neutraal en de andere categorieën niet helemaal duidelijk is. Brooke Frasers Albertine is niet expliciet Christelijk, het is wel heel goed (En bij Brooke Fraser weet je ook dat ze als zangeres bij Hillsongs, Christelijk is) . Net als Bridge over Troubles water van Simon and Garfunkel of “Hilton Barcelona” van Stef Bos niet expliciet Christelijk zijn, maar wel goed. Er zijn ook neutrale liedjes, die goed kunnen dienen als “muzikaal behang” Hierbij denk ik aan “slaap kindje slaap, er is er 1 jarig” maar ook aan bijvoorbeeld muziek van niet-Christelijke artiesten als “Fernando” van Abba, “Ben” van Michael Jackson of “Leningrad” van Billy Joel. Als muzikaal behang (achtergrond muziek) zijn deze misschien zelfs beter dan psalmen of Opwekkingsmuziek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Kaw »

Daarnaast kreeg de anti-gospel-opinie in het RD meer ruimte als de pro-gospel. Als je de jeugd verbied christelijke (pop)muziek te luisteren en verbied om seculiere popmuziek te luisteren, dan ben je als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt. Dat werkt gewoon niet. Gospel/christelijke muziek verdient een eerlijkere benadering dan door één of andere (ik kan niet anders zeggen dan) domme dominee betiteld te worden als hels kabaal, omdat hij het verschrikkelijk vind en het zich niet kan voorstellen dat er een drumstel in de hemel zou zijn en dat zijn vogeltjes stil worden van gospelmuziek, maar gaan zingen van klassieke muziek. Laten we de EO-jongerendag niet gelijk trekken aan het beeld dat je van christelijke muziek zou moeten hebben. Het lijkt me fantastisch dat er door de reformatorische kerken nou eens serieus onderzocht zou worden of er ook gospelmuziek zou zijn dat niet van de jongeren vandaan gehouden hoeft te worden. Dat zal helaas wel niet gebeuren. De angst dat de jeugd dan verevangeliseerd en de vooringenomen negatieve gevoelens zijn denk ik te groot.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Het lijkt me fantastisch dat er door de reformatorische kerken nou eens serieus onderzocht zou worden of er ook gospelmuziek zou zijn dat niet van de jongeren vandaan gehouden hoeft te worden.
Wat houdt je tegen?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Het lijkt me fantastisch dat er door de reformatorische kerken nou eens serieus onderzocht zou worden of er ook gospelmuziek zou zijn dat niet van de jongeren vandaan gehouden hoeft te worden.
Wat houdt je tegen?
Mij niets, maar mijn persoontje op zichzelf heeft geen voldoende draagvlak om breedgedragen uitspraken te doen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

ik denk dat popmuziek over een kam geschoren wordt. Jammer genoeg is er ook heel wat jeugd die ook een aversie tegen chr. popmuziek hebben en hoe dat komt daar ben ik nog niet achter. 'k Wilde wel dat ze meer daar naar luisterden dan naar het schreeuwerige muziek wat ik nu af en toe soms beluister.
Bij ons thuis waren ze zeer consequent. Geen pop, geen klassiek. Ook geen orgelmuziek.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Bonny »

albion schreef:ik denk dat popmuziek over een kam geschoren wordt. Jammer genoeg is er ook heel wat jeugd die ook een aversie tegen chr. popmuziek hebben en hoe dat komt daar ben ik nog niet achter.
Misschien gewoon een kwestie van dwarsliggen/ puberen/ recalcitrant zijn?
albion schreef:'k Wilde wel dat ze meer daar naar luisterden dan naar het schreeuwerige muziek wat ik nu af en toe soms beluister.
Bij ons thuis waren ze zeer consequent. Geen pop, geen klassiek. Ook geen orgelmuziek.
Huh??? Hadden jullie dan helemaal geen muziek thuis?? Was dat niet saai? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat ik zonder muziek moest
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door Kaw »

Bonny schreef:
albion schreef:ik denk dat popmuziek over een kam geschoren wordt. Jammer genoeg is er ook heel wat jeugd die ook een aversie tegen chr. popmuziek hebben en hoe dat komt daar ben ik nog niet achter.
Misschien gewoon een kwestie van dwarsliggen/ puberen/ recalcitrant zijn?
Ik heb ook een aversie tegen 90% van de christelijke popmuziek. Het commerciële slijm is haast zichtbaar op de CD's. De kwaliteit is vaak bagger.
pannekoek
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2009, 21:42

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door pannekoek »

het hoeft toch niet perse over God te gaan?Het mag toch best eens over dieren,liefde,verdriet etc. gaan?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door jvdg »

pannekoek schreef:het hoeft toch niet perse over God te gaan?Het mag toch best eens over dieren,liefde,verdriet etc. gaan?
Jahoor, het past best bij elkaar, en zo niet, het wordt elke keer weer bij elkaar gebracht.

Psalm 68 vers 2
Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielenvreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.
Heft Gode blijde psalmen aan;
Verhoogt, verhoogt voor Hem de baan;
Laat al wat leeft Hem eren;
Bereidt den weg, in Hem verblijd,
Die door de vlakke velden rijdt;
Zijn Naam is HEER' der heren.

Psalm 69 vers 14
Gij hemel, aard' en zee, vermeldt Gods lof;
Laat al wat leeft Zijn trouw en goedheid prijzen;
Want God zal aan Zijn Sion hulp bewijzen,
En Juda's steên herbouwen uit het stof.
Daar zal Zijn volk weer wonen naar Zijn raad;
God eeuwig hun Zijn volle gunst betonen;
Daar zullen zij, Gods knechten met hun zaad,
Zij die Zijn Naam beminnen, erf'lijk wonen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door caprice »

MG28 schreef:Is de muziek van nu slechter in deze tijd dan de muziek van vroeger in die tijd?
Waren er vroeger niet veel mensen die absoluut tegen autorijden op zondag waren? Nu rijdt het grootste gedeelte van de refo's als het moet op zondag. Werd de radio niet vervloekt op het begin? De mensen van toen zouden schrikken als ze wisten hoeveel hun kinderen en kleinkinderen van nu dat ding aan hebben staan. Werd de TV een paar jaar geleden niet als duivels omschreven? Kijk nu eens hoeveel refo's een TV hebben of in ieder geval de beschikbaarheid hebben over http://www.uitzendinggemist.nl (zelfde als TV) of de DVD-speler.
Als went als het maar lang genoeg op de markt is, dat wil niet zeggen dat zo iets goed is. Maar tijden veranderen. Hoe jullie ouders over jullie dachten denken de huidige ouders over jongeren.

Denk daar maar eens goed over na!
En zo holt de reformatorische gezindte steeds verder en verder uit. Van binnenuit.
Zijn er nog christenen te vinden waar je jaloers op zijn kunt?

Denk daar maar eens goed over na!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Bonny schreef:
albion schreef:ik denk dat popmuziek over een kam geschoren wordt. Jammer genoeg is er ook heel wat jeugd die ook een aversie tegen chr. popmuziek hebben en hoe dat komt daar ben ik nog niet achter.
Misschien gewoon een kwestie van dwarsliggen/ puberen/ recalcitrant zijn?
albion schreef:'k Wilde wel dat ze meer daar naar luisterden dan naar het schreeuwerige muziek wat ik nu af en toe soms beluister.
Bij ons thuis waren ze zeer consequent. Geen pop, geen klassiek. Ook geen orgelmuziek.
Huh??? Hadden jullie dan helemaal geen muziek thuis?? Was dat niet saai? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat ik zonder muziek moest
Mijn moeder was beslist niet saai en was zeer onderhoudend, maar ze had wel uitgesproken ideeën. En nee we misten het niet, we waren/zijn verslaafd aan lezen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongeren en popmuziek

Bericht door albion »

Kaw schreef:
Bonny schreef:
albion schreef:ik denk dat popmuziek over een kam geschoren wordt. Jammer genoeg is er ook heel wat jeugd die ook een aversie tegen chr. popmuziek hebben en hoe dat komt daar ben ik nog niet achter.
Misschien gewoon een kwestie van dwarsliggen/ puberen/ recalcitrant zijn?
Ik heb ook een aversie tegen 90% van de christelijke popmuziek. Het commerciële slijm is haast zichtbaar op de CD's. De kwaliteit is vaak bagger.

Kan wel waar zijn en ik ben er zelf ook niet weg van (uitzondering daar gelaten), maar ik had toch liever dat zoonlief liever naar dat soort muziek luistert dan
waar hij nu naar luistert. :banghead
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie