Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Avi »

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Dit is een vraag die moslims vaak aan christenen voorleggen.
Laatst gewijzigd door Avi op 01 jul 2009, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Luther »

Avi schreef:Ik ben benieuwd naar jullie mening. Dit is een vraag die vaak door moslims vaak aan christenen voorleggen.
Deze wet is door Christus vervuld (niet teniet gedaan!), misschien moet je dat even wijzigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Van de keuzes kan ik er niet een maken, tenzij je bedoelde wat Luther al opmerkte
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Avi »

-DIA- schreef:Van de keuzes kan ik er niet een maken, tenzij je bedoelde wat Luther al opmerkte
Zo goed?
Hoezo is varkensvlees ineens rein dan, na het offer van Jezus?
Het ging toch ook om de hygiëne, bij de spijswetten?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door hmprff »

Handelingen 15 schreef: 7 En als daarover grote twisting geschiedde, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van over langen tijd onder ons mij verkoren heeft, dat de heidenen door mijn mond het woord des Evangelies zouden horen, en geloven.

8 En God, de Kenner der harten, heeft hun getuigenis gegeven, hun gevende den Heiligen Geest, gelijk als ook ons;

9 En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.

10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?

11 Maar wij geloven, door de genade van den Heere Jezus Christus, zalig te worden, op zulke wijze als ook zij.

12 En al de menigte zweeg stil, en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen, wat grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.

13 En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij.

14 Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.

15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:

16 Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.

17 Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.

18 Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.

19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;

20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Wij zijn 'heidenchristenen' en dit zijn dus de wetten waar we ons aan moeten houden. Er staat niet dat we geen varkensvlees mogen eten, maar wel over de manier van slachtten denk ik. (En biefstuk mag ook niet meer)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Avi schreef:
-DIA- schreef:Van de keuzes kan ik er niet een maken, tenzij je bedoelde wat Luther al opmerkte
Zo goed?
Hoezo is varkensvlees ineens rein dan, na het offer van Jezus?
Het ging toch ook om de hygiëne, bij de spijswetten?

Ik zou zeggen: de burgerlijke en ceremoniele wetten zijn obder het NT afgeschaft:
Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
Galaten 5 : 2
(Zie ook DE GELOOFSLEER door ds. A. Hellenbroek)

Dus dan kies ik vanzelf voor voor die optie, die je zeker ook wel zo zal bedoelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Hoe kan 66 % (!) nu zeggen dat varkensvlees verboden is....?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Toeschouwer »

In Hand. 10:28 lezen we dat het gezicht dat Petrus gezien had betrekking had "opdat hij geen mens zou onrein achten".
Dat was de bedoeling. Het ging er niet om wel of geen varkensvlees, zo lees ik deze pericoop.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Alexander CD »

Niet wat de mond ingaat maakt de mens onrein zei de Heere Jezus, waar wat uit de mond komt.

De tijd van het oude verbond is voorbij, de tijd van de schaduwen die naar Christus wezen, nu is het de tijd van het nieuwe verbond.
-DIA- schreef:Hoe kan 66 % (!) nu zeggen dat varkensvlees verboden is....?
onkunde!!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Erasmiaan »

Wat de mond ingaat verontreinigd de mens niet maar wat de mond uitgaat.
NRC
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2009, 21:08
Locatie: usa

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door NRC »

hmprff schreef:
Handelingen 15 schreef: 7 En als daarover grote twisting geschiedde, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van over langen tijd onder ons mij verkoren heeft, dat de heidenen door mijn mond het woord des Evangelies zouden horen, en geloven.

8 En God, de Kenner der harten, heeft hun getuigenis gegeven, hun gevende den Heiligen Geest, gelijk als ook ons;

9 En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.

10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?

11 Maar wij geloven, door de genade van den Heere Jezus Christus, zalig te worden, op zulke wijze als ook zij.

12 En al de menigte zweeg stil, en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen, wat grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.

13 En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij.

14 Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam.

15 En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is:

16 Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten.

17 Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.

18 Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.

19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;

20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Wij zijn 'heidenchristenen' en dit zijn dus de wetten waar we ons aan moeten houden. Er staat niet dat we geen varkensvlees mogen eten, maar wel over de manier van slachtten denk ik. (En biefstuk mag ook niet meer)
De meeting in Jerusalem was voor de besnijding bijeen. Peter spreekt daar iets van. Waarom spreekt Jacobus dan over vlees?
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door -DIA- »

Alexander CD schreef:Niet wat de mond ingaat maakt de mens onrein zei de Heere Jezus, waar wat uit de mond komt.

De tijd van het oude verbond is voorbij, de tijd van de schaduwen die naar Christus wezen, nu is het de tijd van het nieuwe verbond.
-DIA- schreef:Hoe kan 66 % (!) nu zeggen dat varkensvlees verboden is....?
onkunde!!
Kan zijn... maar laten ze dan ook eerlijk bekennen dat ze niet alles precies weten.
Ik merk hier ook enorm veel onkunde, maar probeer je te wijzen naar de leer der vaderen
dan weten ze hier blijkbaar ineens (bijna) allemaal heel veel, veel meer als ik in ieder geval,
dat leert de praktijk ook wel...
En dat zeg ik niet om me op enige kennis te verheffen, maar aan gebrek aan kennis...
weet je het nog wat oud-premier Den Uyl eens zei?
De EO zette het toen met grote letters in hun programmablad:
Door gebrek aan VISIE gaat een volk verloren...
(Hij citeerde een bijbeltekst in een of andere moderne vetaling!)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door memento »

Avi schreef:Hoezo is varkensvlees ineens rein dan, na het offer van Jezus?
Het ging toch ook om de hygiëne, bij de spijswetten?
Het ging niet in de eerste plaats om hygiëne of gezond eten, bij de spijswetten. Ze maakten deel uit van de heiligheidswettten van Israël. Heilig in de zin van apart gezet. Ze moesten onderscheid maken tussen Gods volk en de overige volken. Een deel van de heiligheidswetten is trouwens puur ritueel, dus heeft geen invloed op gezondheid oid.

Omgedraaid: Onreinheid is in de Bijbel iets anders dan zondigheid. In het OT wordt daar duidelijk onderscheid tussen gemaakt. Een gewone Israëliet was regelmatig onrein, door bv ongesteldheid of bij een sterfgeval. Je was in zo'n geval onrein, maar niet schuldig. (Een deel van) de voedselwetten vallen ook onder dit type wetten.

Sinds de komst van Christus is heiligheid niet meer in het uiterlijke, maar in het hart. De wetten waren een tuchtmeester totdat Christus kwam. Ze dienden als een profetische voorzegging van de geestelijke werkelijkheid van de komende Christus. Ze dienden om het volk Israël als aparte, uitverkozen natie te bewaren, zodat in haar de Messias komen kon. Na zijn komst is dit niet meer nodig. Het koninkrijk, wat uiterlijk was, is nu binnen in ulieden. Het onderscheid tussen Gods volk en de wereld, wat uitgebeeld was in het apartzetten van het volk Israël, is nu vervuld in een onderscheid tussen hen die geloven en hen die Christus verwerpen.

De 10 geboden zijn een uitzondering. Zij zijn een altijd geldende morele code. Door God zelf met zijn vingers geschreven. In het NT worden ze, ook door Jezus, opnieuw geboden (zie oa ook de boekjes van ds. R. van Kooten hierover). De enige uitzondering is het 4e gebod, deze wordt in het NT niet opnieuw gegeven. Vandaar dat sommige kerken, kerkvaders en oudvaders, het 4e gebod niet meer als bindend beschouwen voor de nieuwe bedeling.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Tiberius »

NRC schreef:De meeting in Jerusalem was voor de besnijding bijeen. Peter spreekt daar iets van. Waarom spreekt Jacobus dan over vlees?
Misschien hadden ze geen tijd en zin om een week later over het vlees te gaan spreken?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Kaw »

10 En toen Hij de schare tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort en verstaat! 11 Niet wat de mond binnengaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt de mens onrein.
12 Toen kwamen zijn discipelen en zeiden tot Hem: Weet Gij, dat de Farizeeën, toen zij dit woord hoorden, er aanstoot aan namen? 13 Hij antwoordde hun en zeide: Elke plant, die mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden. 14 Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen.
15 Petrus antwoordde en zeide tot Hem: Verklaar ons de gelijkenis. 16 Hij zeide: Zijt ook gij nog onbevattelijk? 17 Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt? 18 Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein. 19 Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen. 20 Dat zijn de dingen, die een mens onrein maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein.

Dit was voor mij persoonlijk doorslaggevend om te weten dat we nu alles mogen eten, al gaat het in de eerste plaats over de ongewassen handen.
Plaats reactie