Arminius en de Arminianen
Arminius en de Arminianen
Remonstranten maken glossy over Arminius
10-07-2009 11:31| gewijzigd 10-07-2009 11:34 | Kerkredactie
De glossy over Arminius verschijnt op de 400e verjaardag van de remonstrantie, 14 januari 2010.
APELDOORN – Na Calvijn krijgt nu ook Arminius een glossy. Het blad verschijnt op de 400e verjaardag van de remonstrantie, 14 januari 2010.
De Remonstrantse Broederschap eert de komende maanden haar voorganger Jacobus Arminius (ca. 1559-1609). In oktober is er een tweedaagse conferentie, er verschijnt een boek over Arminius, arminianisme en Europa en op 14 januari verschijnt de glossy ”Arminius! Voorvechter van de vrije wil”.
De christelijke gereformeerde kerkhistoricus dr. W. A. den Boer, die vorig jaar promoveerde op Arminius, is bereid mee te werken aan de glossy. Maar volgens hem is het „onzin om Arminius als vrijdenker te typeren. De huidige remonstranten hebben inhoudelijk-theologisch niets met Arminius. Het beeld dat men van hem heeft is helemaal bepaald door ideeën van en ontwikkelingen bij de remonstranten na hem.”
Volgens de docent kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn is Arminius weliswaar altijd door de remonstranten als hun voorman en leider geclaimd, maar was de theoloog zelf geen remonstrant. „Niet alleen omdat hij al voor de totstandkoming van de remonstrantie was overleden. Maar ook inhoudelijk, theologisch woei er al bij veel van de remonstranten van het eerste uur een andere wind.”
Bij de huidige remonstranten zou Arminius zich al helemaal niet meer hebben thuis gevoeld, aldus dr. Den Boer. „Die gaan niet in het spoor van Arminius. Er is nauwelijks nog een spoortje Arminius bij hen te vinden.”
Vorig jaar werd, met een beroep op de conclusies van Den Boers proefschrift, een pleidooi gevoerd voor een nationale synode waar verzoening tussen gereformeerden en remonstranten zou moeten plaatsvinden. Den Boer: „De verschillen tussen de huidige remonstranten en de historische Arminius zijn echter dermate groot, dat dan eerst het roer echt om zal moeten. Een herbezinning op en terugkeer tot de theologie van Arminius zou daarvan een mooi begin kunnen vormen.”
Bron: REFDAG
Ik ben benieuwd hoe wij als vermeende contra-remonstranten hier tegenaan kijken, en in hoeverre we de conclusies van Dr. Den Boer kunnen onderschrijven.
Zoja, dan zou er inderdaad weer sprake van een fusie àlà PKN kunnen zijn.
10-07-2009 11:31| gewijzigd 10-07-2009 11:34 | Kerkredactie
De glossy over Arminius verschijnt op de 400e verjaardag van de remonstrantie, 14 januari 2010.
APELDOORN – Na Calvijn krijgt nu ook Arminius een glossy. Het blad verschijnt op de 400e verjaardag van de remonstrantie, 14 januari 2010.
De Remonstrantse Broederschap eert de komende maanden haar voorganger Jacobus Arminius (ca. 1559-1609). In oktober is er een tweedaagse conferentie, er verschijnt een boek over Arminius, arminianisme en Europa en op 14 januari verschijnt de glossy ”Arminius! Voorvechter van de vrije wil”.
De christelijke gereformeerde kerkhistoricus dr. W. A. den Boer, die vorig jaar promoveerde op Arminius, is bereid mee te werken aan de glossy. Maar volgens hem is het „onzin om Arminius als vrijdenker te typeren. De huidige remonstranten hebben inhoudelijk-theologisch niets met Arminius. Het beeld dat men van hem heeft is helemaal bepaald door ideeën van en ontwikkelingen bij de remonstranten na hem.”
Volgens de docent kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn is Arminius weliswaar altijd door de remonstranten als hun voorman en leider geclaimd, maar was de theoloog zelf geen remonstrant. „Niet alleen omdat hij al voor de totstandkoming van de remonstrantie was overleden. Maar ook inhoudelijk, theologisch woei er al bij veel van de remonstranten van het eerste uur een andere wind.”
Bij de huidige remonstranten zou Arminius zich al helemaal niet meer hebben thuis gevoeld, aldus dr. Den Boer. „Die gaan niet in het spoor van Arminius. Er is nauwelijks nog een spoortje Arminius bij hen te vinden.”
Vorig jaar werd, met een beroep op de conclusies van Den Boers proefschrift, een pleidooi gevoerd voor een nationale synode waar verzoening tussen gereformeerden en remonstranten zou moeten plaatsvinden. Den Boer: „De verschillen tussen de huidige remonstranten en de historische Arminius zijn echter dermate groot, dat dan eerst het roer echt om zal moeten. Een herbezinning op en terugkeer tot de theologie van Arminius zou daarvan een mooi begin kunnen vormen.”
Bron: REFDAG
Ik ben benieuwd hoe wij als vermeende contra-remonstranten hier tegenaan kijken, en in hoeverre we de conclusies van Dr. Den Boer kunnen onderschrijven.
Zoja, dan zou er inderdaad weer sprake van een fusie àlà PKN kunnen zijn.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41
Re: Arminius en de Arminianen
De vraag is of wij in staat zijn te komen tot een vergelijk van de standpunten van Arminius en die van de huidige remontrantse gemeenschap.jvdg schreef: Ik ben benieuwd hoe wij als vermeende contra-remonstranten hier tegenaan kijken, en in hoeverre we de conclusies van Dr. Den Boer kunnen onderschrijven.
Zoja, dan zou er inderdaad weer sprake van een fusie àlà PKN kunnen zijn.
Te gemakkelijk wordt hier en daar geroepen dat een opvatting of visie Arminiaans is, met name leken maken zich hieraan schuldig, maar dat men van de hoed en de rand niet weet.
Re: Arminius en de Arminianen
Arminius was een voor 99% gereformeerd theoloog. Zijn denken valt misschien nog wel gereformeerder te noemen dan de in onze kringen veel minder verketterde broertjes Wesley.
Vanuit dat oogpunt zou ik het een zegen vinden, als de remonstrantse broederschap (wat m.i. geen christelijke gemeenten zijn, daar ze teveel essentiële punten van het christendom ontkennen, waaronder vaak de 3-eenheid, of zelfs het ontologische bestaan van God) naar Arminius' denken terug zou keren. Zoiezo is wie Arminius denken volgt, véél gereformeerder dan velen die zich gereformeerd noemen, maar in de lijn van Barth of Bonnhoefer staan.
Ik ben trouwens erg geinteresseerd of er al eens onderzoek gedaan is naar de herkomst van Arminius' afwijkende ideeën. Het zou mij niets verbazen als deze terug te leiden zijn naar enerzijds Bullinger's uitverkiezingsopvatting (nl: niet willen spreken waar de Schrift zwijgt), en anderzijds Doperse invloeden in combinatie met een afzetten tegen de RK en tegen de hypercalvinisten, waarheen Gomarus toch neigde (dus: sterk het actieve karakter van het zaligmakende geloof benadrukken, tegenover de Roomse/hypercalvinistische "ingestorte genade" als zijnde voldoende tot zaligheid wat trouwens een gereformeerd uitgangspunt is, alleen zijn wijze van invullen niet).
Vanuit dat oogpunt zou ik het een zegen vinden, als de remonstrantse broederschap (wat m.i. geen christelijke gemeenten zijn, daar ze teveel essentiële punten van het christendom ontkennen, waaronder vaak de 3-eenheid, of zelfs het ontologische bestaan van God) naar Arminius' denken terug zou keren. Zoiezo is wie Arminius denken volgt, véél gereformeerder dan velen die zich gereformeerd noemen, maar in de lijn van Barth of Bonnhoefer staan.
Ik ben trouwens erg geinteresseerd of er al eens onderzoek gedaan is naar de herkomst van Arminius' afwijkende ideeën. Het zou mij niets verbazen als deze terug te leiden zijn naar enerzijds Bullinger's uitverkiezingsopvatting (nl: niet willen spreken waar de Schrift zwijgt), en anderzijds Doperse invloeden in combinatie met een afzetten tegen de RK en tegen de hypercalvinisten, waarheen Gomarus toch neigde (dus: sterk het actieve karakter van het zaligmakende geloof benadrukken, tegenover de Roomse/hypercalvinistische "ingestorte genade" als zijnde voldoende tot zaligheid wat trouwens een gereformeerd uitgangspunt is, alleen zijn wijze van invullen niet).
Re: Arminius en de Arminianen
Het zal ook weinigen gegeven zijn om verschillen in preken van Gomarus en Arminius te vinden.
Dat huzarenstukje heb ik nooit uitgehaald, maar ik weet het van kenners.
Dat huzarenstukje heb ik nooit uitgehaald, maar ik weet het van kenners.
Re: Arminius en de Arminianen
Precies. Behalve dan de preken over de Romeinenbrief...jvdg schreef:Het zal ook weinigen gegeven zijn om verschillen in preken van Gomarus en Arminius te vinden.
Dat huzarenstukje heb ik nooit uitgehaald, maar ik weet het van kenners.
Maar het is altijd grappig om een willekeurige preek/brief/geschrift van Arminius uit te printen, de naam onder het stuk te veranderen in Calvijn, en het aan een fervente Arminius-verketterer te geven...
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41
Re: Arminius en de Arminianen
Dat betekent dus dat men niet in staat is het onderscheid te maken.
Re: Arminius en de Arminianen
Dan ben je hier op Refoforum in ieder geval op het goede adres: bijna iedereen hier is deskundige, zo niet professional, op het gebied van de theologie.Bureaucraat schreef:... met name leken maken zich hieraan schuldig, maar dat men van de hoed en de rand niet weet.
Re: Arminius en de Arminianen
uitzonderingen bevestigen de regelTiberius schreef:Dan ben je hier op Refoforum in ieder geval op het goede adres: bijna iedereen hier is deskundige, zo niet professional, op het gebied van de theologie.Bureaucraat schreef:... met name leken maken zich hieraan schuldig, maar dat men van de hoed en de rand niet weet.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44
Re: Arminius en de Arminianen
Precies, dat is het!Bureaucraat schreef:Dat betekent dus dat men niet in staat is het onderscheid te maken.
Voor de Dordse vaderen was het onderscheid zeer groot, we kunnen dus ook de vraag stellen, hoever staan we van de dordse vaderen af?
Ook in de tegenwoordige refozuil staat de mens behoorlijk centraal in zijn zaligwording, net als bij Arminius.
Maar God zegt, Ik geeft Mijn eer aan geen ander, ook niet in de zaligmaking.
Re: Arminius en de Arminianen
Tiberius schreef:Dan ben je hier op Refoforum in ieder geval op het goede adres: bijna iedereen hier is deskundige, zo niet professional, op het gebied van de theologie.Bureaucraat schreef:... met name leken maken zich hieraan schuldig, maar dat men van de hoed en de rand niet weet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Arminius en de Arminianen
Is dat historisch juist? Volgens mij hebben de Dordste vaderen niet zozeer de leer van Arminius veroordeeld, maar die van de Remonstrantie. En voor zover ik Arminius werken kan beoordelen, vraag ik me toch af of Arminius het wel met de Remonstrantie eens zou zijn geweest...Alexander CD schreef:Voor de Dordse vaderen was het onderscheid zeer groot
Re: Arminius en de Arminianen
Het lijkt me dan verstandig, voordat we verder spreken, om allemaal de dissertatie van dr. William den Boer te gaan lezen. Die gaat over deze vraag.memento schreef:Is dat historisch juist? Volgens mij hebben de Dordste vaderen niet zozeer de leer van Arminius veroordeeld, maar die van de Remonstrantie. En voor zover ik Arminius werken kan beoordelen, vraag ik me toch af of Arminius het wel met de Remonstrantie eens zou zijn geweest...Alexander CD schreef:Voor de Dordse vaderen was het onderscheid zeer groot
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Arminius en de Arminianen
Prof. dr. C. Graafland heeft uitgebreid aandacht besteed aan Arminius in zijn boek 'Van Calvijn tot Barth'.
Ook in het boek over de Dordtse Synode wordt uitgebreid aandacht besteed aan de leer van de remonstranten.
Ik voel me dus ontslagen van de plicht de dissertatie van Den Boer te lezen.
Ook in het boek over de Dordtse Synode wordt uitgebreid aandacht besteed aan de leer van de remonstranten.
Ik voel me dus ontslagen van de plicht de dissertatie van Den Boer te lezen.
Re: Arminius en de Arminianen
volgens mij was hij reeds overleden toen de synode plaatsvond.memento schreef:Is dat historisch juist? Volgens mij hebben de Dordste vaderen niet zozeer de leer van Arminius veroordeeld, maar die van de Remonstrantie. En voor zover ik Arminius werken kan beoordelen, vraag ik me toch af of Arminius het wel met de Remonstrantie eens zou zijn geweest...Alexander CD schreef:Voor de Dordse vaderen was het onderscheid zeer groot
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4791
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Arminius en de Arminianen
Om waarheid en vrede. Prof. Dr. J. Trigland kan men ook lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"