Bijbels dagboek

hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Bijbels dagboek

Bericht door hervormde »

Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende, (...) En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren. Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader. Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

Er was maar één muur. Die tussen Jood en heiden. En die heeft Jezus afgebroken. Tot op de grond. De Farizeeën en Schriftgeleerden hebben geprobeerd om de muur overeind te houden. Ze hadden hier veel voor over. Ze vulden zelfs de voorhof der heidenen met kopers en verkopers (Mt. 21:1-22). Met maar één doel: laat de heidenen buiten blijven.

De blik hebben opvallend en triest genoeg veel bevindelijk gereformeerden tegenwoordig. Ze roepen om het hardst: de tempel des HEEREN zijn deze, maar de ontferming met de naaste wordt gemist. Vroeger had je bij de voorhof der heidenen bordjes met verboden toegang voor de heidenen. Nu hangen er andere verbodsbordjes.

Laten we ons de vraag stellen: hoe zou Jezus die de tempel met een heilige woede gereinigd heeft, onze muurtjes vinden? Kunnen ze Zijn heilige ogen doorstaan?
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Bijbels dagboek

Bericht door PvS »

vlinder schreef:Mem en ik willen een Bijbels dagboek (voor gehuwden) lezen. Nu hebben we laatst een dagboek gekocht wat ons echt erg tegenviel. (Een blijvende belofte).
Hebben jullie tips voor een Bijbels dagboek (het liefst voor gehuwden?
Er staan er diverse op internet, maar ik ken ze geen van allen en heb niet zoveel zin in opnieuw een miskoop.
Gisteravond nog een tweedehandse gekocht van J.C. Ryle; "Een jaar lang lezen in Mattheus, Markus en Lukas. (Uitgeverij J.J. Groen en zoon)

Eerste bladzijde die we lazen gaat ook over een huwelijk...

5 september

Lukas 17:26-37

Wat een vreselijk beeld schildert de Heere van de situatie bij Zijn wederkomst (v. 26)! Hij laat ons niet gissen naar de aard van Noachs tijd. Er wordt ons duidelijk gezegd dat de mensen geheel in beslag werden genomen door eten, drinken, huwen, kopen en verkopen, bouwen en verbouwen, en zich verder nergens om bekommerden. Uiteindelijk kwam de zondvloed en iedereen verdronk, behalve diegenen die in de ark waren. Ten tijde van Lot viel er vuur van de hemel en vernietigde iedereen, behalve Lot, zijn vrouw en dochters. En onze Heere deelt ons heel onomwonden mee dat soortgelijke dingen even eens zullen geschieden bij Zijn wederkomst aan het einde der wereld (vv. 28-30; 1 Thes. 5:3). Laten wij gewaarschuwd zijn en ons wachten voor een wereldse geest. Wij kunnen er niet mee volstaan net te doen als anderen en te kopen en verkopen, te bouwen en verbouwen, te eten, drinken en huwen alsof wij alleen hiervoor op aarde zijn. Door uitsluitend aandacht voor deze dingen te hebben, kunnen wij even volkomen ten gronde gaan als door openlijke zonde. Wij moeten ons uit de wereld terugtrekken en een afgescheiden leven leiden. Wij moeten Gods eigen volk durven zijn. Net als Lot moeten wij vluchten om ons leven te redden. Evenals Noach moeten wij ons naar de ark spoeden. Alleen hier kunnen we veilig zijn. Wat een ernstige waarschuwing laat onze Heere horen tegen een valse belijdenis (v. 32)! De vrouw van Lot ging heel ver in het belijden van de godsdienst. Zij was de vrouw van een rechtvaardige man. Via hem was zij aan Abraham verwant. Samen met haar man verliet zij Sodom toen hij op bevel van God moest vluchten voor zijn leven. Maar de vrouw van Lot was niet echt zoals haar man. Zij ging wel met hem mee, maar ze liet haar hart achter in Sodom. Zij was moedwillig ongehoorzaam aan het strenge gebod dat de engel haar had opgelegd. Zij keek om naar Sodom en was op slag dood. Zij veranderde in een zoutpilaar en kwam om in haar zonden. De vrouw van Lot behoort een waarschuwing te zijn voor alle belijdende christenen. Er zijn veel christenen die tot op zekere hoogte de godsdienst belijden. Zij passen zich aan aan de uitwendige gebruiken van familieleden en vrienden. Zij zeggen de juiste dingen. Maar de wereld is in hun hart en hun hart is in de wereld. Op de dag dat het kaf van het koren zal worden gescheiden, zal hun valsheid worden blootgelegd voor de gehele wereld.

Tweede lezing: Genesis 19:15-26
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bijbels dagboek

Bericht door vlinder »

hervormde schreef:Laten we ons de vraag stellen: hoe zou Jezus die de tempel met een heilige woede gereinigd heeft, onze muurtjes vinden? Kunnen ze Zijn heilige ogen doorstaan?
Laten we die vraag niet stellen, want dat is off-topic. :offtopic
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Bijbels dagboek

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:
hervormde schreef:Laten we ons de vraag stellen: hoe zou Jezus die de tempel met een heilige woede gereinigd heeft, onze muurtjes vinden? Kunnen ze Zijn heilige ogen doorstaan?
Laten we die vraag niet stellen, want dat is off-topic. :offtopic
laten we de vraag dan maar wel stellen, maar in een ander topic beantwoorden, of gewoon... op onze knieën...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33370
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Tiberius »

hervormde schreef:Laten we ons de vraag stellen: hoe zou Jezus die de tempel met een heilige woede gereinigd heeft, onze muurtjes vinden? Kunnen ze Zijn heilige ogen doorstaan?
Het antwoord kan je in de Bijbel vinden, bijvoorbeeld in Mattheüs 10:34.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbels dagboek

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
Dat ben ik! Ik hou niet zo van kerkmuurtjes!
Van sommige muren ben ik blij dat ze er staan.
Het gaat er maar om of er de Waarheid wordt gebracht, onverkort schriftuurlijk/bevindelijk...
En omdat we vaak vinden dat het in een ander kamp daar aan schort, laten we de muurtjes zo vaak stevig staan :bobo
Het is ook geen wonder, want hoe breder, hoe meer (accent)verschillen...
En als het alleen accentverschillen zijn is dat ook niet erg...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Bijbels dagboek

Bericht door hervormde »

Een brede kerk.

Tja, wat is een brede kerk? Laten we eerst eens nadenken over het begrip kerk. Wat belijden we allemaal iedere zondag:

Ik geloof een heilige algemene christelijke kerk.

Dat is de kerk waar wij allemaal op dat moment zitten.

Voordat Dia nu wijst naar die brede kerken, probeer dan eens eerst kritisch je eigen 'heilige algemene christelijke kerk' te bezien. Is het werkelijk een levende Christus' belijdende geloofsgemeenschap? Waar zoveel als mogelijk de tafel van het verbond staat om samen in verwondering Zijn brood en wijn te eten en te drinken? Gaat er getuigenis van uit zoals God dat vraagt? Als een lichtend licht en een zoutend zout. Voordat ik verder ga om met te veel vooronderstellingen je gemeente te beschrijven laat ik het over aan Dia.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Afgewezen »

:offtopic :?
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Lourens »

Wij gebruiken Goede Moed, iedere maand een thema door een predikant van de CGK.
Gezien de breedte van de CGK komt ook alles aan de orde.
Het bevalt ons heel goed.

De ene maand spreekt meer aan dan de andere maar het is geen reden om dat Bijbelboek dicht te slaan. Dus ook die maanden lezen we gewoon volgens het rooster.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbels dagboek

Bericht door jvdg »

Ik kwam vandaag bij geval het dagboek van R.M. McCheyne tegen: Nu reis ik getroost
Samen met Korenaren uit de volle oogst van J.C. Philpot kunnen we best uit de voeten.
Steeds weer nieuw.

Ik vind de dagboeken die de laatste jaren zijn uitgegeven zo'n beetje steeds meer van hetzelfde.
Maar dat is persoonlijk hoor.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Afgewezen »

Ik heb iets tegen dagboeken, al weet ik zelf niet waarom. Ik vind het een beetje 'neppig' om een dagboek te lezen en niet een gewoon boek.
Maar da's mij gevoel alleen maar. :livre
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Lourens »

Afgewezen schreef:Ik heb iets tegen dagboeken, al weet ik zelf niet waarom. Ik vind het een beetje 'neppig' om een dagboek te lezen en niet een gewoon boek.
Maar da's mij gevoel alleen maar. :livre
Het is 'en'.

Ik vergelijk mijn dagboek niet met een gewoon boek.
Iedere avond lees ik met mijn vrouw het bijbelgedeelte en de toepassin uit het dagboek.
Na het gebed spreken we nog na of we pakken ieder ons eigen boek (of we gaan meteen slapen).
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Ik heb iets tegen dagboeken, al weet ik zelf niet waarom. Ik vind het een beetje 'neppig' om een dagboek te lezen en niet een gewoon boek.
Maar da's mij gevoel alleen maar. :livre
Dat heb ik ook gehad. Totdat ik een dagboek voor mijn verjaardag kreeg en de Heere eens wilde spreken door dat dagboek. Overigens lees ik nu nog niet al te regelmatig, meestal lees ik een gewoon boek.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33370
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbels dagboek

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Hebben jullie tips voor een Bijbels dagboek (het liefst voor gehuwden?
"Uit de schat der eeuwen", van W. van Gent is een mooi dagboek. Het is een bundeling van de meditaties die dagelijks op de tweede pagina van het RD staan, die ik ook altijd met veel genoegen lees, met een te lezen bijbelhoofdstuk erbij.

Verder: "Het gouden alfabet" van C.H. Spurgeon. Dat is een dagboek waarheen Psalm 119 helemaal besproken wordt. Hij schrijft er zelf over: 'Deze heerlijke Psalm wil met zijn grote lengte ons doen verwonderen over de uitgestrektheid van de Schrift. Door te blijven bij hetzelfde onderwerp, helpt zij ons de eenheid van de Schrift te aanbidden, want die is niet anders dan een eenheid.
Ik bewonder in deze Psalm de bijzondere vermenging van getuigenis, gebed en lofprijzing. In het ene vers legt de psalmist getuigenis af, in een tweede vers looft hij en in een derde vers bidt hij.'
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bijbels dagboek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
vlinder schreef:Hebben jullie tips voor een Bijbels dagboek (het liefst voor gehuwden?
"Uit de schat der eeuwen", van W. van Gent is een mooi dagboek. Het is een bundeling van de meditaties die dagelijks op de tweede pagina van het RD staan, die ik ook altijd met veel genoegen lees, met een te lezen bijbelhoofdstuk erbij.

Verder: "Het gouden alfabet" van C.H. Spurgeon. Dat is een dagboek waarheen Psalm 119 helemaal besproken wordt. Hij schrijft er zelf over: 'Deze heerlijke Psalm wil met zijn grote lengte ons doen verwonderen over de uitgestrektheid van de Schrift. Door te blijven bij hetzelfde onderwerp, helpt zij ons de eenheid van de Schrift te aanbidden, want die is niet anders dan een eenheid.
Ik bewonder in deze Psalm de bijzondere vermenging van getuigenis, gebed en lofprijzing. In het ene vers legt de psalmist getuigenis af, in een tweede vers looft hij en in een derde vers bidt hij.'
Ik zou sowieso ook een dagboek aanraden dat als dagboek geschreven is. Dan heeft het m.i. een meerwaarde. Maar al die aan elkaar geplakte sprokkelhoutjes en gouden brokskens van allerlei auteurs hoeven van mij niet zo. Dat is inderdaad 'neppig'.
Plaats reactie