Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door mayflower »

Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!
http://www.youtube.com/watch?v=dJCcbLzBbYE

Wat zijn jullie gedachten hierover ?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Jongere »

Heel erg ik-gericht.
Nog even en je komt geen mens meer tegen in je kerk met wie je wat moeilijker op kunt schieten, je kiest je gemeenteleden toch zelf. Broederlijke liefde? Ja, voor de broeders die ik uitkies.
God wil dat het goed met je gaat. Is dat zo? God wil dat Zijn kinderen het beeld van Jezus Christus gelijkvormig worden. Ook door vele verdrukkingen heen.
Ligt de oplossing voor de problemen in de kerk nu echt in dit nieuwe, unieke concept?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Jongere »

http://www.youtube.com/watch?v=_h9gPImroHA
:cry
Dit doet me ontzettend aan Joel Osteen denken.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door mayflower »

Jongere schreef:Heel erg ik-gericht.
Nog even en je komt geen mens meer tegen in je kerk met wie je wat moeilijker op kunt schieten, je kiest je gemeenteleden toch zelf. Broederlijke liefde? Ja, voor de broeders die ik uitkies.
God wil dat het goed met je gaat. Is dat zo? God wil dat Zijn kinderen het beeld van Jezus Christus gelijkvormig worden. Ook door vele verdrukkingen heen.
Ligt de oplossing voor de problemen in de kerk nu echt in dit nieuwe, unieke concept?


Geheel mee eens, dat enorme ik gericht en de zeer pragmatische benadering !
Het is trouwens niet "Jouw" kerk, maar "Christus" KERK!!!
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Zosinus »

mayflower schreef:Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!
http://www.youtube.com/watch?v=dJCcbLzBbYE

Wat zijn jullie gedachten hierover ?
Ik dacht dat het een (niet al te grappige) parodie was.
De kerk als marketingproduct.
Maar blijkbaar is dit echt.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Jongere »

John Piper preekt krachtig tégen het "prosperity gospel"

http://www.youtube.com/watch?v=ZK00Tcb6 ... re=channel
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Josephus »

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Jongere schreef:Heel erg ik-gericht.
Nog even en je komt geen mens meer tegen in je kerk met wie je wat moeilijker op kunt schieten, je kiest je gemeenteleden toch zelf. Broederlijke liefde? Ja, voor de broeders die ik uitkies.
God wil dat het goed met je gaat. Is dat zo? God wil dat Zijn kinderen het beeld van Jezus Christus gelijkvormig worden. Ook door vele verdrukkingen heen.
Ligt de oplossing voor de problemen in de kerk nu echt in dit nieuwe, unieke concept?


Geheel mee eens, dat enorme ik gericht en de zeer pragmatische benadering !
Het is trouwens niet "Jouw" kerk, maar "Christus" KERK!!!
Precies.... waar mensen er "hun kerk" van maken gaan ze ook kijken naar hoe ze het zelf graag willen. Hopelijk gaat dat postmoderne individualisme snel weer voorbij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door memento »

Ach ja, je kunt erop afgeven, maar ook in gemeenten uit de gereformeerde gezindte zijn alle activiteiten (muv de zondagse kerkdiensten) ook vrijblijvend toch? Volgens mij is de keuzevrijheid gelijk...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Marnix »

Klopt op zich, maar de kerk zo gaan maken dat het vooral afgestemd is op wat mensen willen, is volgens mij weer niet helemaal de bedoeling van een kerk.

Aan de andere kant is het wel zo dat wat hier heel duidelijk gebeurt, stiekem overal gebeurt, ook in de gereformeerde gezindte, in de vrijgemaakte kerk etc. Heel veel discussies en onenigheid gaan daar ook over. De een wil het zus, de ander zo, de een wil dit zingen, de ander wat anders, de een met orgel, de ander met band, de een wil 1 dienst, de ander twee, een derde drie. En als het niet gaat zoals wij het graag willen gaan we klagen.... zetten we onze hakken in het zand... etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door scape »

Marnix schreef:
mayflower schreef:Geheel mee eens, dat enorme ik gericht en de zeer pragmatische benadering ! Het is trouwens niet "Jouw" kerk, maar "Christus" KERK!!!
Precies.... waar mensen er "hun kerk" van maken gaan ze ook kijken naar hoe ze het zelf graag willen. Hopelijk gaat dat postmoderne individualisme snel weer voorbij.
Ik heb het filmpje bekeken en heb inderdaad het idee dat het een erg conceptuele marketing-gerichte "kerk" is. Tenminste, zo presenteren zij zich in het filmpje.

Toch vindt ik de vergelijking met postmodern individualisme niet geheel juist. Volgens mij is het eerder neo-liberaal om een kerk als product in de markt te brengen en in te spelen op de illusie van complete individualiteit. De Post-moderne kerkgemeenschappen die ik van dichtbij meegemaakt hebben zijn juist vaak hechte gemeenschappen die zoeken naar antwoorden op de crisis die de mens heeft in deze post-moderne tijd. Ik zou er nog meer over kunnen schrijven, maar dan wordt de discussie off-topic.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door memento »

scape schreef:
Marnix schreef:
mayflower schreef:Geheel mee eens, dat enorme ik gericht en de zeer pragmatische benadering ! Het is trouwens niet "Jouw" kerk, maar "Christus" KERK!!!
Precies.... waar mensen er "hun kerk" van maken gaan ze ook kijken naar hoe ze het zelf graag willen. Hopelijk gaat dat postmoderne individualisme snel weer voorbij.
Ik heb het filmpje bekeken en heb inderdaad het idee dat het een erg conceptuele marketing-gerichte "kerk" is. Tenminste, zo presenteren zij zich in het filmpje.

Toch vindt ik de vergelijking met postmodern individualisme niet geheel juist. Volgens mij is het eerder neo-liberaal om een kerk als product in de markt te brengen en in te spelen op de illusie van complete individualiteit. De Post-moderne kerkgemeenschappen die ik van dichtbij meegemaakt hebben zijn juist vaak hechte gemeenschappen die zoeken naar antwoorden op de crisis die de mens heeft in deze post-moderne tijd. Ik zou er nog meer over kunnen schrijven, maar dan wordt de discussie off-topic.
Het grote probleem met post-moderne geloofsgemeenschappen, is dat niet God, maar de zoekende mens centraal staat.

Daarnaast: God is méér dan het antwoord op de vragen van een zoekende mens. Wie post-modern naar God zoekt, komt niet bij de God van de Bijbel uit (of hij moet zijn post-moderne houding en vragen laten varen*)

----------
* De post-moderne houding past niet bij het christelijke geloof. Het post-modernisme zegt dat we waarheid niet kunnen kennen, en dat de claim dat er één waarheid is arrogant en zinloos is. Christus echter claimt dé enige waarheid te zijn, en dat wij door Hem God kunnen kennen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door refo »

Jullie overdrijven allemaal schromelijk. Waarom zou je niet zeggen: 'mijn kerk'? Dat doet iedereen toch? Wat kunnen mensen toch veel conclusies trekken nav 2 minuten film!

Misschien mag ik de aandacht op dit bericht vestigen. Dan blijkt dat het nogal meevalt met de kerk. Binnenkort staan we misschien wel samen in de beklaagdenbank.

AMERSFOORT – Voorganger G. Goldschmeding van de ACC-Jouwkerk in Amersfoort wordt ervan verdacht mensen aan te zetten tot het gebruik van de corrigerende tik.

De voorganger moest zich woensdagmorgen op het politiebureau melden op verdenking van het aanzetten tot kindermishandeling en opruiing, zo bevestigde het openbaar ministerie donderdagmorgen. „In december 2007 is daarvan aangifte gedaan. Door de aard van het feit was eerst langdurig onderzoek nodig.”

Goldschmeding werd volgens de woordvoerster zes uur lang ondervraagd. De voorganger is volgens zijn advocaat, mr. E. N. Bouwman, op een onverantwoorde manier onder druk gezet. In de boekwinkel van de kerk nam de politie de voorraad cd-opnames van Goldschmedings toespraken in beslag. Volgens Bouwman is er vanuit de gemeente aangifte gedaan, na een interne ruzie.

In maart dit jaar is de voorganger ook verhoord, toen samen met zijn vrouw. „Het ging toen om een verdenking van mishandeling van hun drie kinderen”, aldus het OM. Het OM heeft nog niet beslist of er tot vervolging wordt overgegaan.

ACC-Jouwkerk organiseert conferenties over onderwerpen zoals huwelijk en gezin. Daar is in 2005 en 2007 aandacht besteed aan de corrigerende tik. Met deze opvoedmethode wordt volgens de kerk kindermishandeling en slaan uit emotie juist voorkomen.

Het gebruik van de roede is volgens Goldschmeding een Bijbelse opdracht. „Onderzoek toont aan, zegt men, dat mensen die hun kinderen slaan agressieve kinderen voortbrengen”, zei hij in 2005. „En dat is absoluut waar zolang je niet weet hoe je met de roede moet omgaan en het doet vanuit boosheid en agressie. Maar omdat het een schadelijk effect heeft gehad in vele kinderen die niet goed zijn geslagen, is het geen reden voor ons om de Bijbel een paar pagina’s dunner te maken. De Bijbel zegt: Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon, maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg. Durf je echt Gods methode te gebruiken of denk je: Ik kan zelf wel een manier bepalen?”

Slaan met een stok is daarbij de door de Bijbel genoemde methode. „Met je hand mag je niet slaan. Je hand is voor liefde, geborgenheid en tederheid.”

Slaan mag niet uit agressie gebeuren. „Het moment van de roede is een moment van liefde, rust, ontspanning. Daar komt helemaal geen boosheid bij kijken.” Wie de roede niet gebruikt heeft, moet zijn oudere kinderen om vergeving vragen, vindt de voorganger.

Door een gebrek aan goed onderwijs over opvoeding kunnen er situaties van onmacht ontstaan en dat kan leiden tot kindermishandeling, stelt Goldschmeding. „Mijn onderwijs over opvoeding leidt juist niet tot situaties van onmacht, en dus niet tot kindermishandeling. Je kunt je kind niet voedsel onthouden, daarom heeft de Heere God twee zachte kussentjes bedacht en gedacht: Als je daar nou af en toe een correctie op aanbrengt… Daar gaat een kind helemaal niet psychisch aan onderdoor.”

Goldschmeding is van mening dat zijn recht op godsdienstvrijheid niet door de overheid beperkt kan worden. „Een groot deel van de Nederlandse bevolking ziet de corrigerende tik nog steeds als opvoedmethode.” De voorganger is van mening dat als zijn prediking hierover wordt verboden, dit de maatschappelijke discussie blokkeert.

Advocaat Bouwman is geërgerd over het „onnodige kabaal” van justitie. „Men heeft al in maart een uitgebreid proces-verbaal opgemaakt waar alles in staat. Waarom er dan met zo veel kabaal nog een aanvullend verhoor moet worden aangekondigd en afgenomen, ontgaat mij. De visie van mijn cliënt is bij justitie bekend.”


„Het bevreemdt mij dat de aanklacht inmiddels is veranderd van kindermishandeling in opruiing”, zegt Bouwman. „Opruiing moet gericht zijn tegen de openbare orde en daar is hier natuurlijk geen sprake van.”
Bouwman zegt de kans dat justitie de zaak seponeert, zonder meer aanwezig te achten. „Dat zou mij niet verbazen.”

„Wij staan open voor discussie en willen juist bijdragen aan het toerusten van opvoeders in Nederland. Het buitenproportioneel vervolgen van een kerk en haar voorganger draagt zeker niet bij aan de oplossing van het wezenlijke probleem van kindermishandeling.”

„Minister Donner zegt: Hier moeten we een stokje voor steken. Maar het mag niet zo zijn dat ik mijn geloof niet mag uiten”, aldus de beschuldigde voorganger. „Het is geen doctrine die ik heb bedacht. Justitie vertelt dat ik een Bijbelpassage niet meer mag onderwijzen.”

De ACC-Jouwkerk werd in 1994 opgericht. Goldschmeding is er sinds 1998 voorganger. ACC staat voor Amersfoorts Christelijk Centrum. De pinkstergemeente verzorgt ook diensten in Amsterdam.

RD van morgen
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Jongere »

Het stukje over de pedagogische tik heeft er natuurlijk niets mee te maken, dat gaat over een heel andere kwestie waar het toevallig over dezelfde voorganger gaat.

Ik hoor genoeg in twee minuten. Zeker als ik niet naar 'zomaar' een filmpje kijk, maar naar het promotiefilmpje waarmee de kerk zich blijkbaar presenteert.

Ik weet het, het is heel erg uit tegenwoordig om iets normatiefs te zeggen. We kunnen beter - postmodern als we zijn - over alles onze mond houden (behalve over onze eigen tradtie, uiteraard).

Het gaat mij niet om 'mijn-kerk', het gaat om de inhoud die ik zie. Vooral die 'crisis-preek'; "Ik geloof er in dat jij miljonair kan worden, maar je gelooft het zelf misschien niet." "Daarnaast hebben we ook nog eens de zegen van God, de kracht van God.."
Het is net wat ik las in het boek van Joel Osteen: bedenk de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Wat betekent dat? Denk positief in plaats van negatief over jezelf. Heb positieve gedachten, dat is de kortste weg naar succes.
Als dit de boodschap van de kerk wordt (ik oordeel op basis van het materiaal waarmee ze zichzelf presenteren op youtube en hun site) hebben we het niet meer over een kerk. Dan hebben we het over een marketingbureau, een positief-denken-cursus, waarbij Jezus en God het middel zijn tot ons succes.

Dit is heel andere taal dan de 'ik geloof dat jij miljonair kan worden-taal':
Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende.
Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Jouw-kerk, een kerk die bij jou past!

Bericht door Lassie »

Dit is een filmpje.....

Ga eens kijken in zo'n kerk.
Plaats reactie