Balkenendes politieke einde nadert

Als Balkenende vertrekt, doet het CDA er goed aan om als lijsttrekker te kiezen:

Piet-Hein Donner, thans minister van SZ&W
6
17%
Camiel Eurlings, thans minister van V&W
16
46%
Pieter van Geel, thans fractievoorzitter van de CDA-TK-fractie
0
Geen stemmen
Jan-Kees de Jager, thans staatssecretaris van Financiën
0
Geen stemmen
Ab Klink, thans minister van VWS
0
Geen stemmen
Maxime Verhagen, thans minister van BuZa
10
29%
Jack de Vries, thans staatssecretaris van Defensie
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Ik reageer gelijk maar op alle voorgaande postings, die weer een reactie waren op mijn anti-PVV-verhaal.

1. D66 vind ik een verwerpelijke partij, die inderdaad in de historie veelal geen ruggegraat bleek te hebben. Haar gedachtegoed, namelijk het pragmatisch-individualistische postmodernisme is overigens ook terug te vinden in VVD, PvdA, SP, GrL, deel van het CDA. De column van BJS is terzake. Dat neemt niet weg dat Pechtold een ongekend politiek talent is en op knappe wijze de zwakte van dit kabinet blootlegt als het gaat om hun reactie op Wilders.

2. Mijn stelling was: De PVV accepteert de rechtstaat niet, maar wel het democratische stelsel als middel. Daar zit het venijn! D66 accepteert de rechtstaat wel ten volle. De rechtstaat accepteren betekent de grenzen van de staat accepteren, de grondwettelijke vrijheden accepteren, veranderingen in de maatschappij proberen te verwezenlijken door in debat meerderheden te creeëren. De PVV maakt op demogogisch, polariserende wijze onderscheid tussen burgers in Nederland en doet volstrekt absurde voorstellen die diep ingrijpen in de grondwettelijke vrijheden van burgers. (Moslims in dit geval.)
Klein voorbeeld uit de laatste Algemene Beschouwingen: Wilders stelt een hoofddoekjesbelasting voor. (Kopvoddentax) Binnen enkele minuten komt in de Kamer, als reactie op dit voorstel, aan de orde dat bij de invoering van een dergelijk voorstellen wel gehandeld dient te worden volgens het principe: Gelijke monniken, gelijke kappen en dat betekent: ook het hoed-dragen in een kerk moet dan verboden worden.

3. Ik begrijp werkelijk niet dat in de gereformeerde gezindte het gevaar van de PVV niet meer doorzien wordt. Sterker: dat er binnen de gereformeerde gezindte überhaupt aanhang van deze partij is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door jvdg »

Luther schreef:Ik reageer gelijk maar op alle voorgaande postings, die weer een reactie waren op mijn anti-PVV-verhaal.

1. D66 vind ik een verwerpelijke partij, die inderdaad in de historie veelal geen ruggegraat bleek te hebben. Haar gedachtegoed, namelijk het pragmatisch-individualistische postmodernisme is overigens ook terug te vinden in VVD, PvdA, SP, GrL, deel van het CDA. De column van BJS is terzake. Dat neemt niet weg dat Pechtold een ongekend politiek talent is en op knappe wijze de zwakte van dit kabinet blootlegt als het gaat om hun reactie op Wilders.

2. Mijn stelling was: De PVV accepteert de rechtstaat niet, maar wel het democratische stelsel als middel. Daar zit het venijn! D66 accepteert de rechtstaat wel ten volle. De rechtstaat accepteren betekent de grenzen van de staat accepteren, de grondwettelijke vrijheden accepteren, veranderingen in de maatschappij proberen te verwezenlijken door in debat meerderheden te creeëren. De PVV maakt op demogogisch, polariserende wijze onderscheid tussen burgers in Nederland en doet volstrekt absurde voorstellen die diep ingrijpen in de grondwettelijke vrijheden van burgers. (Moslims in dit geval.)
Klein voorbeeld uit de laatste Algemene Beschouwingen: Wilders stelt een hoofddoekjesbelasting voor. (Kopvoddentax) Binnen enkele minuten komt in de Kamer, als reactie op dit voorstel, aan de orde dat bij de invoering van een dergelijk voorstellen wel gehandeld dient te worden volgens het principe: Gelijke monniken, gelijke kappen en dat betekent: ook het hoed-dragen in een kerk moet dan verboden worden.

3. Ik begrijp werkelijk niet dat in de gereformeerde gezindte het gevaar van de PVV niet meer doorzien wordt. Sterker: dat er binnen de gereformeerde gezindte überhaupt aanhang van deze partij is.
Voor alle duidelijkheid: Ik verwerp de PVV net zozeer als D66.
Dus kom niet aan met nuanceringen die geen enkel doel dienen.
Beide partijen zijn verwerpelijk.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Marie-Henriëtte »

jvdg schreef:Voor alle duidelijkheid: Ik verwerp de PVV net zozeer als D66.
Dus kom niet aan met nuanceringen die geen enkel doel dienen.
Beide partijen zijn verwerpelijk.
Ook al keur ik de wijze van debatteren en de oplossingen die Wilders aanbiedt af, toch denk ik dat het niet slecht is dat Nederland een politicus als Wilders kent. Een jaar geleden bijvoorbeeld, mochten vrouwen die een burqa droegen thuis blijven met behoud van hun WW uitkering. Nu is daar verandering in gekomen. Vorige maand stelde Burgemeester Cohen voor dat burqa-draagsters niet langer recht hebben op een uitkering, als blijkt dat dit de oorzaak is van hun werkeloosheid. Meer Burgemeesters durven dit bespreekbaar te maken tegenwoordig. Als Wilders zich nooit zo hard had uitgesproken over burqa-draagsters met behoud van uitkering, hadden Burgemeesters er waarschijnlijk hun mond over gehouden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Voor alle duidelijkheid: Ik verwerp de PVV net zozeer als D66.
Dus kom niet aan met nuanceringen die geen enkel doel dienen.
Beide partijen zijn verwerpelijk.
Jvdg, het zijn niet zomaar wat kleine nuanceringen. Ik vind het een verschil tussen dag en nacht dat de PVV de rechtstaat niet accepteert en D66 wel. Nogmaals: Ik zou geen van beide partijen ooit stemmen, maar als ik echt gedwongen werd om te kiezen, dan zou het toch D66 worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Bonny »

D66 wordt hier pragmatisch genoemd, met weinig principiele standpunten. Dat is slechts ten dele waar. De ideologie van D66 kan het beste als libertijns gekenschetst worden. Libertanisme is een stroming die haar oorsprong vind bij de Jakobijnen. In Nederland heeft deze stroming al lang bestaan, naast sociaal-democratie en confessionalisme. De politieke partij de Vrijzinnig-Democratische Bond (VDB) kan als voorloper van D66 gezien worden.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:Voor alle duidelijkheid: Ik verwerp de PVV net zozeer als D66.
Dus kom niet aan met nuanceringen die geen enkel doel dienen.
Beide partijen zijn verwerpelijk.
Jvdg, het zijn niet zomaar wat kleine nuanceringen. Ik vind het een verschil tussen dag en nacht dat de PVV de rechtstaat niet accepteert en D66 wel. Nogmaals: Ik zou geen van beide partijen ooit stemmen, maar als ik echt gedwongen werd om te kiezen, dan zou het toch D66 worden.
Lees de column maar eens van B.J. Spruyt in de Elsevier.
Daar zet hij de parasiet Pechtold neer, welke teert op het "succes" van de PVV.
Zich profileren ten koste van wie dan ook is zeer verwerpelijk, en zeker niet aan te merken als "redelijk alternatief".
De SP staat dan hoger in mijn vaan.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Josephus »

jvdg schreef:Lees de column maar eens van B.J. Spruyt in de Elsevier.
Daar zet hij de parasiet Pechtold neer, welke teert op het "succes" van de PVV.
Zich profileren ten koste van wie dan ook is zeer verwerpelijk, en zeker niet aan te merken als "redelijk alternatief".
De SP staat dan hoger in mijn vaan.
Hoort het niet gewoon bij de basisprincipes van politiek dat men zich profileert ten koste van een ander? Het succes van de SP heeft ook voor het grootste deel te maken met het zich afzetten tegen de PvdA. Dat kun je verwerpelijk vinden of niet, maar zo werkt het in Den Haag nu eenmaal.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Tom A Hawk »

Luther schreef:Ik heb overigens wel meer vertrouwen in D66. Niet vanwege hun anti-christelijke agenda (die onder Pechtold een stuk dragelijker is dan onder Lousewies van der Laan, Hans van Mierlo of Els Borst)...
Heb je Boris van der Ham weleens horen spreken? Die vind ik echt eng.

Overigens stond er van de week in het ND een interessant opinie-artikel van één mijner stadsgenoten:

http://www.nd.nl/artikelen/2009/oktober ... en-met-d66
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Erasmiaan »

Tom A Hawk schreef:
Luther schreef:Ik heb overigens wel meer vertrouwen in D66. Niet vanwege hun anti-christelijke agenda (die onder Pechtold een stuk dragelijker is dan onder Lousewies van der Laan, Hans van Mierlo of Els Borst)...
Heb je Boris van der Ham weleens horen spreken? Die vind ik echt eng.

Overigens stond er van de week in het ND een interessant opinie-artikel van één mijner stadsgenoten:

http://www.nd.nl/artikelen/2009/oktober ... en-met-d66
Gisteren, in het debat over de zondagswet. Ik moet zeggen dat ik hem best sympathiek vond, alleen zijn standpunten deel ik niet. Maar hij gaf ruimhartig een fout toe, en dat hoor je niet vaak in de politiek.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Tom A Hawk »

Ow, ik zei ook niet dat ik hem niet aardig vind. En hij ziet er ook niet eng uit of zo. Maar waar hij voor staat, is beslist geen welwillendheid t.o.v. het orthodox christelijke geloof.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Erasmiaan »

Tom A Hawk schreef:Ow, ik zei ook niet dat ik hem niet aardig vind. En hij ziet er ook niet eng uit of zo. Maar waar hij voor staat, is beslist geen welwillendheid t.o.v. het orthodox christelijke geloof.
Kun je dat onderbouwen? Misschien kan ik het wel met je eens zijn maar ik vond Elias nog veel korter door de bocht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door refo »

Balkenende laat vandaag niets los.
NL zet in op een stevige functie en openbare debatten daarover zijn slecht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Tom A Hawk schreef:
Luther schreef:Ik heb overigens wel meer vertrouwen in D66. Niet vanwege hun anti-christelijke agenda (die onder Pechtold een stuk dragelijker is dan onder Lousewies van der Laan, Hans van Mierlo of Els Borst)...
Heb je Boris van der Ham weleens horen spreken? Die vind ik echt eng.

Overigens stond er van de week in het ND een interessant opinie-artikel van één mijner stadsgenoten:

http://www.nd.nl/artikelen/2009/oktober ... en-met-d66
Gisteren, in het debat over de zondagswet. Ik moet zeggen dat ik hem best sympathiek vond, alleen zijn standpunten deel ik niet. Maar hij gaf ruimhartig een fout toe, en dat hoor je niet vaak in de politiek.
Inderdaad, Erasmiaan! Dat bedoelde ik ook.
Voorts: Pechtold is de eerste D66-leider die openlijk heeft bevestigd dat religie een plaats heeft en moet behouden in de samenleving.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Marie-Henriëtte »

Na de roomsen wint nu D66 aan populariteit lijkt wel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Balkenendes politieke einde nadert

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:Na de roomsen wint nu D66 aan populariteit lijkt wel.
Nou niet helemaal.
Lees één van mijn eerdere postings. Het ging nu over de keuze tussen PVV en D66. En als ik echt gedwongen werd om tussen die twee een keuze te maken, dan werd het toch D66, vanwege hun rechtstatelijkheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie