Gezangen in de kerk

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Overigens is 10 Geb.:9 ook een gezang dat niét uit de Bijbel komt!
Eigenlijk zou ik dat ook uit de toegestane lijst willen hebben. :)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:(...)
3. De inspiratie door Gods Geest over Zijn eigen Woord, zoals Paulus in 2 Tim 3,16 aangeeft: Alle Schrift is van God ingegeven. In het Grieks staat daar: theopneustos, letterlijk door God beademd. Deze organische inspiratie geldt uitsluitend over Gods Woord en wordt na het afronden daarvan niet meer gevonden.

Van de Psalmen, een onderdeel van de Heilige Schrift belijden we, dat ze onder 3 vallen. Daarom sluit ik me bij Calvijn aan, om zoveel mogelijk (het liefst uitsluitend) Psalmen te zingen in de eredienst. We weten immers zeker, dat het de geïnspireerde Woorden van God zijn.
Gezangen vallen zeker niet onder 3 en het is van vele gezangen maar zeer de vraag of ze onder 2 vallen.
De psalmen zijn berijmd, daarom vallen ze als zodanig niet meer direct onder inspiratie. Mensen (tot en met remonstranten, dames en verlichte denkers) hebben aan de wieg van de berijming van 1773 gestaan.
Daarom ben ik ook veel meer voor het op noten zingen van de onberijmde versie, zoals in het VK gebeurt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Tiberius schreef:(...)
3. De inspiratie door Gods Geest over Zijn eigen Woord, zoals Paulus in 2 Tim 3,16 aangeeft: Alle Schrift is van God ingegeven. In het Grieks staat daar: theopneustos, letterlijk door God beademd. Deze organische inspiratie geldt uitsluitend over Gods Woord en wordt na het afronden daarvan niet meer gevonden.

Van de Psalmen, een onderdeel van de Heilige Schrift belijden we, dat ze onder 3 vallen. Daarom sluit ik me bij Calvijn aan, om zoveel mogelijk (het liefst uitsluitend) Psalmen te zingen in de eredienst. We weten immers zeker, dat het de geïnspireerde Woorden van God zijn.
Gezangen vallen zeker niet onder 3 en het is van vele gezangen maar zeer de vraag of ze onder 2 vallen.
De psalmen zijn berijmd, daarom vallen ze als zodanig niet meer direct onder inspiratie. Mensen (tot en met remonstranten, dames en verlichte denkers) hebben aan de wieg van de berijming van 1773 gestaan.
Daarom ben ik ook veel meer voor het op noten zingen van de onberijmde versie, zoals in het VK gebeurt.
Hmm, ik weet het niet. Het probleem is dat de onberijmde tekst ook alweer een vertaling is. Daarnaast kan je proberen aan de tekst zoveel mogelijk recht te doen, maar doe je de Psalmen daarmee recht? De Psalmen zijn poetisch bedoeld, niet als gewone tekst. Je kan je afvragen of een Psalmberijming niet in de buurt komt van hoe de Psalmen bedoeld zijn, dan wanneer je ze eerst puur naar tekst vertaalt... en dat dan zo gaat zingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:Hmm, ik weet het niet. Het probleem is dat de onberijmde tekst ook alweer een vertaling is. Daarnaast kan je proberen aan de tekst zoveel mogelijk recht te doen, maar doe je de Psalmen daarmee recht? De Psalmen zijn poetisch bedoeld, niet als gewone tekst. Je kan je afvragen of een Psalmberijming niet in de buurt komt van hoe de Psalmen bedoeld zijn, dan wanneer je ze eerst puur naar tekst vertaalt... en dat dan zo gaat zingen.
Waarom is het een probleem dat de onberijmde tekst een vertaling is? Een vertaling staat toch veel dichterbij de oorspronkelijke tekst dan een berijming? Natuurlijk zijn de Psalmen een schitterend voorbeeld van poëzie, maar poëzie hoeft toch niet per se te rijmen om ze te kunnen zingen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Marnix »

Klopt, maar ik ben wat dat betreft niet zo'n fan van veel vertalingen van Psalmen. De Naardense Bijbel heeft de Psalmen bijvoorbeeld wel vertaald, met klemtonen, met behoud van de poezie etc. Dat vind ik een stuk beter dan wanneer je een naar tekst omgezet lied vervolgens weer op melodie gaat zingen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door BJD »

Een mooi "ogenblik" van Ds M van Kooten over gezegend gezang in de laatste terdege.

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door jvdg »

BJD schreef:Een mooi "ogenblik" van Ds M van Kooten over gezegend gezang in de laatste terdege.

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/
Ik ben een lezer van Terdege.
Heb het nog niet gelezen.
Maar kom erop terug.

Meestal kan ik instemmen met deze column.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
BJD schreef:Een mooi "ogenblik" van Ds M van Kooten over gezegend gezang in de laatste terdege.

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/
Ik ben een lezer van Terdege.
Heb het nog niet gelezen.
Maar kom erop terug.

Meestal kan ik instemmen met deze column.
Zo vind ik de stukjes van Ds Wallet ook altijd erg aansprekend.. jij?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
jvdg schreef:
BJD schreef:Een mooi "ogenblik" van Ds M van Kooten over gezegend gezang in de laatste terdege.

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/
Ik ben een lezer van Terdege.
Heb het nog niet gelezen.
Maar kom erop terug.

Meestal kan ik instemmen met deze column.
Zo vind ik de stukjes van Ds Wallet ook altijd erg aansprekend.. jij?
Nee, ik niet.
De cliché's spatten mij tegemoet.

Dat is geen hoogmoed (hoop ik) maar de inhoud is me bij voorbaat (te) bekend.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
BJD schreef:
jvdg schreef:
BJD schreef:Een mooi "ogenblik" van Ds M van Kooten over gezegend gezang in de laatste terdege.

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/
Ik ben een lezer van Terdege.
Heb het nog niet gelezen.
Maar kom erop terug.

Meestal kan ik instemmen met deze column.
Zo vind ik de stukjes van Ds Wallet ook altijd erg aansprekend.. jij?
Nee, ik niet.
De cliché's spatten mij tegemoet.

Dat is geen hoogmoed (hoop ik) maar de inhoud is me bij voorbaat (te) bekend.
Ik heb juist het idee dat Ds Wallet haarfijn aanvoelt waar de schoen wringt (sorry voor de of-topic-heid van deze opmerking :) )
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:
BJD schreef:
jvdg schreef:
BJD schreef:Een mooi "ogenblik" van Ds M van Kooten over gezegend gezang in de laatste terdege.

http://www.terdege.nl/index.php/compone ... ,ogenblik/
Ik ben een lezer van Terdege.
Heb het nog niet gelezen.
Maar kom erop terug.

Meestal kan ik instemmen met deze column.
Zo vind ik de stukjes van Ds Wallet ook altijd erg aansprekend.. jij?
Nee, ik niet.
De cliché's spatten mij tegemoet.

Dat is geen hoogmoed (hoop ik) maar de inhoud is me bij voorbaat (te) bekend.
Dat ervaar ik ook radicaal anders. Misschien ben jij eraan gewend geraakt, maar ik blijf het mooie stukjes vinden die hij schrijft.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gezangen in de kerk (uit: gospel muziek)

Bericht door Fjodor »

Dat was een mooi artikel.
Ik heb hier eerder gevraagde naar dat probleem met gezangen en naar het gezag van de berijmde psalmen, maar eerlijk gezegd heb ik nog geen bevredigend antwoord gekregen.
Er is mijns inziens geen reden voor gezag voor de berijming die ook maar door mensen is gemaakt.
En er is ook geen reden om gezangen of niet-psalmen per definitie te verbieden (want dat gebeurt er nu vaak).
Wel moet er namelijk voorzichtig gedaan worden met niet-psalmen om de inhoud te controleren.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marius
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jan 2012, 19:33

Re: Wat vinden wij van gospel muziek

Bericht door Marius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:In het Nieuwe Testament zien we een flink stuk versobering op het gebied van zingen en muziek ten opzichte van het Oude Testament. Dat geeft ook te denken.
Niet als voorschrift, wel als gegeven. Maar dat zal praktische redenen hebben gehad, door het wegvallen van de tempeldienst.
Als alles zich op één plek concentreert, kun je daar wel hoogliturgische topkwaliteit handhaven. Zodra alles uitwaaiert over het hele land, wordt het moeilijk om die hoge kwaliteitsstandaard te handhaven.
Ef. 5: 19 en Kol. 3: 16, de bekende woorden over "psalmen, lofzangen en geestelijke liederen" staan overigens juist in het NT ;)

Goed gezien,
Heb je de kanttekeningen er bij nagekeken?
Psalmen en lofzangenen geestelijke liedekens,
Uit de kanttekening blijkt dat dit eigenlijk betekend verschillende soorten psalmen.
Hoewel dit overigens GEEN argument i o GEEN (nieuwe) liederen te mogen schrijven.

Wel denk ik dat de canon van de Bijbel echt afgesloten is.
Maar ik zie niet in waarom we geen berijming andere poëtische gedeelten uit de Bijbel mogen berijmen. Net als overigens ook met de lv van maria, simeon en zacharias is gedaan.
Op het moment dat 'al zou de vijgeboom niet bloeien' verboden is om te zingen, dan is eigen geschrift davids bij nog eerder af te keuren.

In ieder geval geldt altijd:
'Weerhoud u van alle schijn des kwaads'
Maar ook:
'En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen, en laat hen gaan; want indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden.
Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden.'
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gezangen in de kerk

Bericht door refo »

Heb je gezien hoe oud deze discussie is?
Weet je wat 'schijn des kwaads' betekent?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gezangen in de kerk

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Heb je gezien hoe oud deze discussie is?
Weet je wat 'schijn des kwaads' betekent?
Hoe oud? Actueler dan ooit!!!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie