Dankdag 2009

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dankdag 2009

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik vrees dat dat waar is... Als je leest hoe gewillig mensen tegenwoordig 'dominee' worden... De praktijk is anders.
Daar heb je de Schrift ook in mee. Niemand zal gewillig zijn als hij tot het ambt wordt geroepen. Tegenstaan totdat God de mens eindelijk inwint... 'Dominees' die zijn gaan studeren om 'dominee' te worden heb ik wel mijn vragen bij... Zo heeft God nooit gewerkt, als ik me niet vergis...
Nou, je vergist je deze keer wel...
Ik lees namelijk van Jesaja (Jes 6: 8)
Daarna hoorde ik de stem des Heeren, dewelke zeide: Wien zal Ik zenden, en wie zal voor Ons henengaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik, zend mij henen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dankdag 2009

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Ik vrees dat dat waar is... Als je leest hoe gewillig mensen tegenwoordig 'dominee' worden... De praktijk is anders.
Daar heb je de Schrift ook in mee. Niemand zal gewillig zijn als hij tot het ambt wordt geroepen. Tegenstaan totdat God de mens eindelijk inwint... 'Dominees' die zijn gaan studeren om 'dominee' te worden heb ik wel mijn vragen bij... Zo heeft God nooit gewerkt, als ik me niet vergis...
Nou, je vergist je deze keer wel...
Ik lees namelijk van Jesaja (Jes 6: 8)
Daarna hoorde ik de stem des Heeren, dewelke zeide: Wien zal Ik zenden, en wie zal voor Ons henengaan? Toen zeide ik: Zie, hier ben ik, zend mij henen.
Dat volgt wel op de verzen 5 t/m 7, Luther:
Toen zeide ik: Wee mij, want ik verga! dewijl ik een man van onreine lippen ben, en ik woon in het midden eens volks, dat onrein van lippen is; want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien.
Maar een van de serafs vloog tot mij, en had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met de tang van het altaar genomen had.
En hij roerde mijn mond daarmede aan, en zeide: Zie, deze heeft uw lippen aangeroerd; alzo is uw misdaad van u geweken, en uw zonde is verzoend.


Overigens ben ik het niet eens met Dia. Wat betreft de wedergeboorte kunnen we zeggen dat de wedergeborene is geroepen uit een staat waarin hij niet wilde maar eerder vol was van vijandschap tegen God. Maar hij is gewillig gemaakt. Wat betreft de roeping van Gods kinderen tot het ambt kunnen we zeggen dat dit op veel verschillende manieren gebeurt. Sommigen tegen hun wil (zoals Mozes), anderen op een rustige manier, enz. Wat Dia doet is heel gevaarlijk. En als je al meent zo voorzichtig te moeten zijn ('als ik me niet vergis'), zeg dit soort dingen dan liever niet. Het oordeel van de liefde lijkt ons tegenwoordig onbekend te zijn, profeet-zijn ligt ons meer.

Om on-topic te gaan. De dankdagpreek die ik gisteren heb beluisterd ging over het blazen van de zesde bazuin, Openbaring 9.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Dankdag 2009

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:Moet de preek gericht zijn op bekeerden?
Nee, op Gods eer.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Dankdag 2009

Bericht door Gijs83 »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:Moet de preek gericht zijn op bekeerden?
Nee, op Gods eer.
Ik wacht het antwoord van Zita af! Die kan tenslotte alleen een antwoord geven op mijn vraag. Natuurlijk mag deze vraag wel gesteld, maar zo sneeuwt-ie weer onder in het topic :hum
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dankdag 2009

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
caprice schreef:
Hendrikus schreef:Moet de preek gericht zijn op bekeerden?
Nee, op Gods eer.
Ik wacht het antwoord van Zita af! Die kan tenslotte alleen een antwoord geven op mijn vraag. Natuurlijk mag deze vraag wel gesteld, maar zo sneeuwt-ie weer onder in het topic :hum
Wat beoog je met je vraag, Gijs?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dankdag 2009

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:
caprice schreef:
Hendrikus schreef:Moet de preek gericht zijn op bekeerden?
Nee, op Gods eer.
Ik wacht het antwoord van Zita af! Die kan tenslotte alleen een antwoord geven op mijn vraag. Natuurlijk mag deze vraag wel gesteld, maar zo sneeuwt-ie weer onder in het topic :hum
Ik neem aan dat je bedoelde dat het zo zou moeten zijn dat de predikant in zijn preek benadrukt dat de uitspraak van Paulus (ik vermag alle dingen door Christus) alleen geldt voor degenen die in Christus zijn. Dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft meer de bemoediging benadrukt die in deze tekst ligt (waarbij hij het voorgaande gedeelte (ik weet gebrek te hebben en overvloed te hebben) betrok op deze tijd van economsiche crisis, en niet zozeer het onderscheid tussen buiten Christus/in Christus gemaakt.
Ik weet ook niet of het onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen de boodschap is die in deze tekst ligt. De boodschap is volgens mij dat wie in Christus is alle dingen door Hem vermag Die hem kracht geeft. En dan moet de luisteraar zelf onderzoeken of hij in Christus is (de predikant kan hem daartoe uiteraard wel aansporen). In dat onderzoek kan deze tekst ook weer een middel zijn: vermag je alles door Christus, of vermag je het in eigen kracht?
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Dankdag 2009

Bericht door JALP »

Zita schreef:
Gijs83 schreef:
caprice schreef:
Hendrikus schreef:Moet de preek gericht zijn op bekeerden?
Nee, op Gods eer.
Ik wacht het antwoord van Zita af! Die kan tenslotte alleen een antwoord geven op mijn vraag. Natuurlijk mag deze vraag wel gesteld, maar zo sneeuwt-ie weer onder in het topic :hum
Ik neem aan dat je bedoelde dat het zo zou moeten zijn dat de predikant in zijn preek benadrukt dat de uitspraak van Paulus (ik vermag alle dingen door Christus) alleen geldt voor degenen die in Christus zijn. Dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft meer de bemoediging benadrukt die in deze tekst ligt (waarbij hij het voorgaande gedeelte (ik weet gebrek te hebben en overvloed te hebben) betrok op deze tijd van economsiche crisis, en niet zozeer het onderscheid tussen buiten Christus/in Christus gemaakt.
Ik weet ook niet of het onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen de boodschap is die in deze tekst ligt. De boodschap is volgens mij dat wie in Christus is alle dingen door Hem vermag Die hem kracht geeft. En dan moet de luisteraar zelf onderzoeken of hij in Christus is (de predikant kan hem daartoe uiteraard wel aansporen). In dat onderzoek kan deze tekst ook weer een middel zijn: vermag je alles door Christus, of vermag je het in eigen kracht?
Dan denk ik te weten wie jij gehoord hebt
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Dankdag 2009

Bericht door Zita »

[quote="JALP]Dan denk ik te weten wie jij gehoord hebt[/quote]
Vanmorgen soms naar Radio West geluisterd? :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dankdag 2009

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Zita schreef:De dienst ging vanavond over Ik heb geleerd vergenoegd te zijn in hetgeen ik ben. Ik vermag alle dingen door Christus Die mij kracht geeft.Erg mooie tekst.
Volgens mij van Paulus en ieder geval een bekeerd iemand. Was preek daar ook op gericht?
Fil. 4.
Moet de preek gericht zijn op bekeerden?
Dat ligt er aan waar je je preek houdt. Als daar weinig bekeerden zijn kan je je beter vooral ook op alle onbekeerden richten. Zijn er veel bekeerden, dan kan je je voor een groot deel ook tot hen richten. Zoals Paulus zijn brieven ook bijna altijd aan de gelovigen richt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Dankdag 2009

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef: Jawel, maar wat ik wil zeggen is dat het eenzijdig is, en dat maakt het onbijbels. Bovenstaande mag best genoemd worden maar koppel je het los van de verlossing door Christus, dan wordt het een halve waarheid. Als we de Bijbel laten spreken over wie God is en wat Hij doet, kan het niet anders dan dat wat Dia noemt, wordt genoemd, maar als middel om dat wat ik zeg te bereiken, dat een mens wordt vrijgesproken en bij God schuilt. Koppel je middel en doel los zoals hier gebeurt, dan leidt dat tot eenzijdigheid.

Het kan dus ook best zijn dat wat er gezegd werd op zich niet eenzijdig is omdat die oud herder en leraar verder ging... maar door alleen dit deel te citeren wordt het verhaal eenzijdig. We moeten Ellende niet gaan loskoppelen van Verlossing en Dankbaarheid.
Dit heeft niets met loskoppelen te maken. Waar is het besef dat de mens, ook na ontvangen genade, is afgeweken?
Dat besef is er wel, maar als er ook het besef is dat er vergeving, verlossing en venieuwing is in Christus, mogen we ons toch kind van Hem weten. God vergeeft ons onze zonden, doet de zonden weg... maar wij moeten ondertussen maar gewoon uit angst onder de kerkbanken kruipen? Waar is het besef wat het offer van Christus werkelijk inhoudt? Waar lees ik na het lijden en sterven en opstaan van Jezus dat het besef dat we zondig zijn, ook al zijn we verlost, nog moet lijden tot angst?

1 Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld. 2 De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood. 3 Waartoe de wet niet in staat was, machteloos als hij was door de menselijke natuur, dat heeft God tot stand gebracht. Vanwege de zonde heeft hij zijn eigen Zoon als mens in dit zondige bestaan gestuurd; zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend, 4 opdat in ons wordt volbracht wat de wet van ons eist. Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.

En het gevolg:

15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn.

en:

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

Dat is wat anders dan onder de kerkbanken kruipen en er geen plaats waardig zijn. Dan kijk je naar de oude situatie, wat we uit onszelf zijn. De Bijbel leert ons echter niet door vlees en wet te laten leiden, maar om te leven door de Geest, die ons wijst op wat we zijn in Christus. We moeten ons niet laten laten lijden door onze oude natuur.

En dat is de Bijbelse lijn en niet die van gelovigen voorhouden dat als God ze echt op hun plaats brengt, ze geen plaats in de kerkbank waard zijn en er het liefst onder willen kruipen. Dat is de situatie zonder Christus. Niet de situatie met Hem. En daar is de Bijbel duidelijk in.
Tja, als je van de veronderstelling uitgaat dat dat allemaal in je binnenzak zit en dat je dat zo kunt pakken... dan zijn we gauw uitgepraat.
Dat ga ik niet, dus dan kunnen we verder met deze discussie. Maar het gaat wel om dat we hebben gekregen.
Maar de offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
't Is al een gave Gods als je jezelf schuldig mag keuren. Alleen tegen die achtergrond kan Christus alles worden. Dat is ook de essentie van dankdag: het gaat er niet om wat we gekregen hebben (hoe veel of hoe weinig) maar dát we wat gekregen hebben. Dan kun je zelfs dankdag houden in het ingewand van een walvis. Maar ik zal U offeren met de stem der dankzegging; wat ik beloofd heb, zal ik betalen. Het heil is des HEEREN. De HEERE nu sprak tot den vis; en hij spuwde Jona uit op het droge.
Mee eens. Daarom is die ellendekennis ook zeker belangrijk. Overigens hoef je dat we hebben gekregen en wat we hebben gekregen niet zo los te koppelen. Het gaat inderdaad niet over of we veel of weinig hebben gekregen in materialistische zin... maar over wat we hebben gekregen in geestelijke zin zegt de Bijbel wel een hoop. God geeft als Hij geeft namelijk altijd overvloedig. Hij geeft zijn Geest die ons ons werkt, Hij geeft ons elkaar, Hij geeft ons hoop etc. En dat allemaal niet uit verdienste maar uit genade, aan mensen die het niet verdienen. En ja, dan kan je zelfs dankdag houden in de vis.

Mijn punt was dat ellendekennis niet moet leiden tot angst maar tot Christus. En wie naast zijn ellendekennis ook Hem kent, de verlossing door Hem, daar is geen plaats voor angst, willen wegkruipen, vluchten voor God. Daar ging het me om.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dankdag 2009

Bericht door refo »

Het valt me altijd weer op hoe vriendelijk Marnix de stekels van een cactus ontwijken kan. Hij betoont zich hierin een waar christen waar anderen hem impliciet verwijten (middels 'weerlegging') dat hij het niet is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dankdag 2009

Bericht door Tiberius »

Nou, hè?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dankdag 2009

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Dat ga ik niet, dus dan kunnen we verder met deze discussie.
Dat meende ik uit je antwoord af te kunnen leiden. Maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Mee eens.
Mooi!
Daarom is die ellendekennis ook zeker belangrijk. Overigens hoef je dat we hebben gekregen en wat we hebben gekregen niet zo los te koppelen. Het gaat inderdaad niet over of we veel of weinig hebben gekregen in materialistische zin...
Daar had ik het wel over, in materialistische zin. En dat werkt, als God het schenkt, een geestelijke ootmoed en daaropvolgend een geestelijke dankbaarheid uit.
Mijn punt was dat ellendekennis niet moet leiden tot angst maar tot Christus.
Ik denk dat je dan DIA's citaat niet goed begrepen hebt. Het ging hem niet zozeer om angst maar om ootmoed, en klein denken van jezelf.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Dankdag 2009

Bericht door jvdg »

refo schreef:Het valt me altijd weer op hoe vriendelijk Marnix de stekels van een cactus ontwijken kan. Hij betoont zich hierin een waar christen waar anderen hem impliciet verwijten (middels 'weerlegging') dat hij het niet is.
Daar kunnen wij idd een voorbeeld aan nemen.
In het bijzonder het feit dat Marnix ook altijd reageert op aan hem gerichte postings.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dankdag 2009

Bericht door Jongere »

Graag weer on-topic.
Plaats reactie