Afgewezen schreef;
Dat is inderdaad de zwakte in het betoog van Alexander, dat hij helemaal geen plaats laat voor het Joodse volk.
Afgewezen schreef dat ik geen ruimte voor het Joodse volk liet, dat is absoluut niet het geval, Ik bestrijd dat er beloften zijn voor de Joden buiten Christus. Al de beloften zijn in Christus voor Jood en heiden, alleen voor de uitverkorenen
Ook uit het Joodse volk zal een volheid behouden worden, het zal zijn een overblijfsel der genade.(zoals uit alle volken een overblijfsel behouden wordt)
Zo zegt Romeinen 11 vs 5 ; zo is er ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel naar de verkiezing der genade, let op, uit genade.
Als het uit genade is dan is dat niet omdat ze Jood zijn, want dan is het niet meer uit genade!
Vers 7 zegt; hetgeen Israel zoekt heeft het niet gekregen, hun rechtvaardigmaking, want ze zochten het in hun eigen werken, maar de uitverkoren hebben het door genade verkregen.
Als hun val rijkdom is der wereld, dan is dat ook hun volheid.
Wanneer was hun val, wanneer werden de takken afgesneden van de olijfboom?
Dat was met het kruis, de Joden verwachten een aards koninkrijk met grote heerlijkheid voor het Joodse volk, daarom was het kruis hen een aanstoot.( 1 cor 1 vers 23)
Nu zijn de Joden wel vijanden van het evangelie, om onzen wil, maar naar de verkiezing( het overblijfsel naar de verkiezing der genade) beminden.
De heidenen hebben het evangelie van de Joden zo hebben ook wij de opdracht de joden het evangelie te brengen.
Maar we mogen nooit verwachten dat het meer zal zijn dan een overblijfsel, dat geeft de bijbel zelf aan.
“Al ware het getal der kinderen Israëls als het zand der zee een overblijfsel zal behouden worden”.
Voor de Joden zijn er geen beloften.
Er zijn alleen beloften voor het overblijfsel der verkiezing door genade in Christus, want er staat geschreven “aan zijn (Abrahams) zaad” in enkelvoud bedoelende Jezus Christus.
Als iemand zegt dat er voor de Joden, omdat ze Joden , beloften zijn, dan is niet in Christus, dan is dat geen genade, dan is dat een ander evangelie. Men noemt daarbij de beloften aan Abraham, maar de beloften waren aan het Zaad in enkelvoud (Christus).
Van de olijfboom (waarin zowel Joden als heidenen zijn) is de Heere Jezus de wortel en de vrucht.
Joh.1 vs 16 zegt daarbij nog dat het niet uit de bloede is dan kunnen we dat alleen aannemen.
Dus God heeft Israël niet verstoten, maar hun aanneming tot Gods kinderen is niet anders dan alle andere volken, door genade, in Christus Jezus.