Studie theologie vs andere wetenschappen

Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Studie theologie vs andere wetenschappen

Bericht door Bureaucraat »

memento schreef: Je moet wel reeël blijven. Iemand die vanaf de HAVO/VWO gaat studeren hoeft niet persee studieschulden te maken. Die kan thuis blijven wonen en een baantje nemen. En die krijgt stufie.
Het is een keuze. Van je thuiswonende beurs kun je trouwens ook niet je studie bekostigen.
Daarentegen gaan veel theologie-studenten pas op latere leeftijd studeren, als zij een gezin te onderhouden hebben, en geen recht op stufie meer hebben. Zonder stufie is een studie best prijzig, zeker als je wat verder van de universiteit afwoont. Dan zit je soms over de 3.000 EUR aan reiskosten (OV), dus met boekengeld en collegeld al over de 5.000 EUR per jaar. En dan de kosten van het onderhouden van je gezin nog. Daarnaast is een studie theologie ook nog erg lang: 6 tot 7 jaar fulltime (6 jaar voor de studie + een talenjaar).
Ik doe ook een tweede studie naast mijn fulltime baan, waarvoor ik zelf financiële verantwoordelijkheid draag. Daarnaast heeft iemand die op latere leeftijd gaat studeren al gewerkt, en dus de mogelijkheid gehad om te sparen. Vergeet bovendien niet dat studiekosten fiscaal aftrekbaar zijn.

Theologie is niet zo'n moeilijke studie dat je daar zes of zeven jaar voor nodig hebt. Dat het kerkelijke traject ook tijd vergt, is een heel ander verhaal. Bovendien heb je echt geen 40 uur per week nodig voor je studie theologie, iemand kan dus gemakkelijk werken naast zijn studie. Trouwens, ook de vrouw kan bijdragen aan het inkomen.
Tegen iemand die normaal op latere leeftijd gaat studeren zou je zeggen: Man, dat is onverantwoord. Je hebt een plicht om voor je gezin te zorgen, en dat kan je niet als je gaat studeren. Bij theologie gaat het (als het goed is) om mensen met een roeping van Godswege, die zelf vaak nooit voor zo'n weg gekozen zouden hebben.
Dat neemt niet weg dat iemand zelf de verantwoordelijkheid draagt voor zijn gezin.
Die factoren meegerekend, denk ik dat theologie-studenten (die niet direct van het VWO doorgegaan zijn) een uitzondering zijn. De combinatie van het moeten onderhouden van een gezin, hoge kosten omdat er geen recht meer is op stufie en gratis OV, de hogere collegelden (boven de 30 betaal je extra collegeld) en de lengte en zwaarte van de studie (waardoor er naast werken niet of slechts zeer beperkt kan) zijn m.i. factoren waardoor velen wel een lening MOETEN afsluiten.
De zwaarte van de studie? Theologie is echt niet zo'n moeilijke studie.

Het is prima dat men een lening afsluit, maar een predikant is primair verantwoordelijk voor de aflossing hiervan. Dit kan niet zomaar op de gemeente worden afgewikkeld, zeker niet omdat ik nogal sceptisch ben ten aanzien van die zgn. roeping.
Maar weinig mensen hebben dát op de bank staan. Zelfs met héél zuinig leven, dus 10.000 EUR per jaar aan lening nodig hebbend (wat kan, als je goedkoop woont, en goed gebruik maakt van huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag, etc, en niet op vakantie gaat en jezelf alle luxe ontzegt), kom je al op 90.000 EUR uit. Of 105.000 EUR als je nog een talenjaar moet doen.
Als je niet getalenteerd genoeg bent om naast je werk een studie te doen, is het wellicht niet handig om een studie te gaan volgen. Waarom zou God personen roepen die in de financiële penarie komen als ze gaan studeren? Dat iemand claimt dat hij een roeping heeft, wil niet zeggen dat op basis van die claim de kosten van de studie op anderen kan worden afgewikkeld. Die claim is namelijk niet controleerbaar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben benieuwd naar memento's antwoorden.

Ik wil hier in ieder geval wel even op reageren:
Bureaucraat schreef:De zwaarte van de studie? Theologie is echt niet zo'n moeilijke studie.
Het is inderdaad de lichtste studie. Als God je komt te onderwijzen op de leerschool van vrije genade dan hoef je er zelf niets voor te doen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

Bureaucraat schreef:
Daarentegen gaan veel theologie-studenten pas op latere leeftijd studeren, als zij een gezin te onderhouden hebben, en geen recht op stufie meer hebben. Zonder stufie is een studie best prijzig, zeker als je wat verder van de universiteit afwoont. Dan zit je soms over de 3.000 EUR aan reiskosten (OV), dus met boekengeld en collegeld al over de 5.000 EUR per jaar. En dan de kosten van het onderhouden van je gezin nog. Daarnaast is een studie theologie ook nog erg lang: 6 tot 7 jaar fulltime (6 jaar voor de studie + een talenjaar).
Ik doe ook een tweede studie naast mijn fulltime baan, waarvoor ik zelf financiële verantwoordelijkheid draag. Daarnaast heeft iemand die op latere leeftijd gaat studeren al gewerkt, en dus de mogelijkheid gehad om te sparen. Vergeet bovendien niet dat studiekosten fiscaal aftrekbaar zijn.

Theologie is niet zo'n moeilijke studie dat je daar zes of zeven jaar voor nodig hebt. Dat het kerkelijke traject ook tijd vergt, is een heel ander verhaal. Bovendien heb je echt geen 40 uur per week nodig voor je studie theologie, iemand kan dus gemakkelijk werken naast zijn studie. Trouwens, ook de vrouw kan bijdragen aan het inkomen.
Mja, iemand die predikant wil worden (en daar hadden we het hier over, toch?) moet ook het kerkelijke traject volgen, en is dus die 6 a 7 jaar kwijt.

Dat de studie niet zwaar is, zou ik niet durven zeggen. Het zware bestaat uit vele blz lezen/leren. Maar ook heeft de studie zowel alfa-vakken (talen) én beta-vakken (filosofie, etc). Ik ken studenten die erg veel moeite hebben met hun talen, en degenen die de talen makkelijk afgaan die vinden vaak de andere vakken moeilijker. Er zijn natuurlijk ook studenten die alles op hun sloffen doen.

Of de vrouw mag gaan werken als ze kinderen heeft, is een gevoelig onderwerp in onze kringen. Ik kan me goed indenken dat er studenten zijn die daar principiële bezwaren of moeilijkheden mee hebben.
Het is prima dat men een lening afsluit, maar een predikant is primair verantwoordelijk voor de aflossing hiervan. Dit kan niet zomaar op de gemeente worden afgewikkeld, zeker niet omdat ik nogal sceptisch ben ten aanzien van die zgn. roeping.
Ik vrees dat daar het grote probleem zit. Als je niet erkent dat God roept, dan zijn de meeste theologie-studenten maar heel dom dat ze studeren. Want er zijn er genoeg die nu theologie studeren, die daarvoor een goede baan hadden, waarmee ze meer verdienden dan ze als predikant ooit gaan doen...
Als je niet getalenteerd genoeg bent om naast je werk een studie te doen, is het wellicht niet handig om een studie te gaan volgen. Waarom zou God personen roepen die in de financiële penarie komen als ze gaan studeren? Dat iemand claimt dat hij een roeping heeft, wil niet zeggen dat op basis van die claim de kosten van de studie op anderen kan worden afgewikkeld. Die claim is namelijk niet controleerbaar.
Het probleem is wederom je houding ten opzichte van de roeping. Maar besef wel dat als iedereen zo zou denken zoals jij hier, dat het aantal theologie-studenten zeer sterk zou verminderen, en de kerken heel snel grote predikanttekorten zouden hebben...
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Gijs83 »

Marco schreef: Gezien bovenstaande zou dat dus meeste predikanten moeten lukken, hoewel misschien niet alle bladen. Maar waarom zou een predikant niet hier en daar eens een forum afstruinen, en dan niet alleen Refoforum, maar ook Fok!, of wat mij betreft kijkt-ie op geenstijl, of dat soort "foute" sites?
Geenstijl klinkt sowieso al fout...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:
Marco schreef: Gezien bovenstaande zou dat dus meeste predikanten moeten lukken, hoewel misschien niet alle bladen. Maar waarom zou een predikant niet hier en daar eens een forum afstruinen, en dan niet alleen Refoforum, maar ook Fok!, of wat mij betreft kijkt-ie op geenstijl, of dat soort "foute" sites?
Geenstijl klinkt sowieso al fout...
Een predikant moet ook weten wat voor "foute" dingen er leven. Want niet alleen in de wereld is GeenStijl een bekend fenomeen, ook onder veel refo-jongeren...

Als je wilt waarschuwen, moet je ook weten waartégen je waarschuwt...
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

memento schreef:
Dat de studie niet zwaar is, zou ik niet durven zeggen. Het zware bestaat uit vele blz lezen/leren. Maar ook heeft de studie zowel alfa-vakken (talen) én beta-vakken (filosofie, etc). Ik ken studenten die erg veel moeite hebben met hun talen, en degenen die de talen makkelijk afgaan die vinden vaak de andere vakken moeilijker. Er zijn natuurlijk ook studenten die alles op hun sloffen doen.
Voor vrijwel elke studie moet je veel lezen, dus wat dat betreft vormt theologie geen uitzondering.
Of de vrouw mag gaan werken als ze kinderen heeft, is een gevoelig onderwerp in onze kringen. Ik kan me goed indenken dat er studenten zijn die daar principiële bezwaren of moeilijkheden mee hebben.
Dan moet je je afvragen of je moet gaan studeren, als de financiële mogelijkheden beperkt zijn. Tenzij je vertrouwen hebt dat God zal zorgen voor een oplossing.
Ik vrees dat daar het grote probleem zit. Als je niet erkent dat God roept, dan zijn de meeste theologie-studenten maar heel dom dat ze studeren. Want er zijn er genoeg die nu theologie studeren, die daarvoor een goede baan hadden, waarmee ze meer verdienden dan ze als predikant ooit gaan doen.
Volgens mij zijn de meeste mensen die een studie theologie doen aan een reugliere universiteit toch mensen die doorstromen vanuit het middelbaar onderwijs dan wel hoger beroepsonderwijs. Mensen die een theologische school volgen laat ik dan even buiten beschouwing.
Het probleem is wederom je houding ten opzichte van de roeping. Maar besef wel dat als iedereen zo zou denken zoals jij hier, dat het aantal theologie-studenten zeer sterk zou verminderen, en de kerken heel snel grote predikanttekorten zouden hebben...
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik ken maar weinig mensen die voorafgaande aan hun reguliere studie theologie hebben aangeven een roeping te voelen.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

Erasmiaan schreef: Het is inderdaad de lichtste studie. Als God je komt te onderwijzen op de leerschool van vrije genade dan hoef je er zelf niets voor te doen.
Ik vraag me af waarom je een dergelijk antwoord geeft.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het valt me op dat jij ontzettend redelijk reageert, bureaucraat. En dan bedoel ik de letterlijke zin van redelijk. In geen enkele posting van jou kan ik iets van afhankelijkheid van God en Zijn bestuur terugvinden. Je gaat uit van de mens en zijn verstandelijke vermogens, God en geloof hou je totaal buiten je beschouwing. Zoveel dat ik bijna aan je zou willen vragen: ben je eigenlijk wel gelovig, al was het alleen maar een verstandelijk geloof.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat betreft dit topic, predikanten mogen zeker wel kennis hebben van allerlei zaken, maar denk dat ze het doorgaans al druk genoeg hebben.

@ Bureaucraat, zou zeggen ga eens een dik, goed theologisch boek lezen, i.p.v. zo denigrerend over een studie theologie te doen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

JolandaOudshoorn schreef:Het valt me op dat jij ontzettend redelijk reageert, bureaucraat. En dan bedoel ik de letterlijke zin van redelijk.
Ik ben dan een ook rationeel mens.
In geen enkele posting van jou kan ik iets van afhankelijkheid van God en Zijn bestuur terugvinden. Je gaat uit van de mens en zijn verstandelijke vermogens, God en geloof hou je totaal buiten je beschouwing. Zoveel dat ik bijna aan je zou willen vragen: ben je eigenlijk wel gelovig, al was het alleen maar een verstandelijk geloof.
Ik laat God niet buiten beschouwing, maar met betrekking tot dit onderwerp hecht ik meer aan rationele overwegingen dan aan een beroep op geestelijke roeping.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

Johann Gottfried Walther schreef: @ Bureaucraat, zou zeggen ga eens een dik, goed theologisch boek lezen, i.p.v. zo denigrerend over een studie theologie te doen.
Ik doe niet denigrerend, maar Memento moet niet doen of theologie nu zo'n zware studie is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Tiberius »

Bureaucraat schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: @ Bureaucraat, zou zeggen ga eens een dik, goed theologisch boek lezen, i.p.v. zo denigrerend over een studie theologie te doen.
Ik doe niet denigrerend, maar Memento moet niet doen of theologie nu zo'n zware studie is.
Heb jij theologie gestudeerd dan? Naast je werk en gezin?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Erasmiaan »

Bureaucraat schreef:
Erasmiaan schreef: Het is inderdaad de lichtste studie. Als God je komt te onderwijzen op de leerschool van vrije genade dan hoef je er zelf niets voor te doen.
Ik vraag me af waarom je een dergelijk antwoord geeft.
Omdat jij zo laatdunkend doet over een academische studie.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

Tiberius schreef:
Heb jij theologie gestudeerd dan? Naast je werk en gezin?
Nee, ik doe een andere studie naast mijn gezin en fulltime baan.
Laatst gewijzigd door Bureaucraat op 18 nov 2009, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Predikanten vaak onvoldoende bekend met internet

Bericht door Bureaucraat »

Erasmiaan schreef: Omdat jij zo laatdunkend doet over een academische studie.
Misschien heb ik als academicus enig recht van spreken?
Plaats reactie