kliksafe en youtube

Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Jo-Ann »

Deze reactie van dhr Peters vind ik vrij kortzichtig.
Steeds meer scholen (ook christelijke) maken gebruik van youtube als het gaat om instructie.
Studenten die kliksafe gebruiken, hebben dan constant een achterstand.
Mij verbaast het niet dat mensen kliksafe opzeggen om deze reden. Hier moet een oplossing voor komen.
De reactie die Peters geeft, begrijp ik best, maar komt niet tegemoet aan de vraag van de gebruikers.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Tiberius »

Het is een lastige materie: alles afsluiten werkt niet meer, inderdaad, want dan mis je zulke zaken, maar alles doorlaten gaat ook niet.
En filteren op beeldmateriaal is heel lastig, zo niet onmogelijk op dit moment met de huidige stand van techniek.

Het is bovendien ondoenlijk om alle filmpjes vooraf te bekijken en dan op een whitelist te plaatsen: er wordt elke 3 minuten voor 24 uur beeldmateriaal bijgeplaatst.

Mogelijk zouden ze een soort open-source whitelist/blacklist kunnen maken, waar abonnees zelf kunnen aangeven wat wel en niet door de beugel kan. Vergelijkbaar met OpenDNS.com of WikiPedia, waar gebruikers de inhoud beoordelen en bepalen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: kliksafe en youtube

Bericht door albion »

Tiberius schreef:Het is een lastige materie: alles afsluiten werkt niet meer, inderdaad, want dan mis je zulke zaken, maar alles doorlaten gaat ook niet.
En filteren op beeldmateriaal is heel lastig, zo niet onmogelijk op dit moment met de huidige stand van techniek.

Het is bovendien ondoenlijk om alle filmpjes vooraf te bekijken en dan op een whitelist te plaatsen: er wordt elke 3 minuten voor 24 uur beeldmateriaal bijgeplaatst.

Mogelijk zouden ze een soort open-source whitelist/blacklist kunnen maken, waar abonnees zelf kunnen aangeven wat wel en niet door de beugel kan. Vergelijkbaar met OpenDNS.com of WikiPedia, waar gebruikers de inhoud beoordelen en bepalen.
Vanmiddag vertelde mijn leerlingen dat ik makkelijk yutube kan openen. Ik zei dat kan niet hier op school. Nou dat is geen probleem hoor, maar toen mocht hij het niet verder vertellen hoe dat gaat van een paar jongens in de klas. Nu probeer ik na de vakantie er achter te komen hoe ze dat doen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Joannah »

albion schreef:
Tiberius schreef:Het is een lastige materie: alles afsluiten werkt niet meer, inderdaad, want dan mis je zulke zaken, maar alles doorlaten gaat ook niet.
En filteren op beeldmateriaal is heel lastig, zo niet onmogelijk op dit moment met de huidige stand van techniek.

Het is bovendien ondoenlijk om alle filmpjes vooraf te bekijken en dan op een whitelist te plaatsen: er wordt elke 3 minuten voor 24 uur beeldmateriaal bijgeplaatst.

Mogelijk zouden ze een soort open-source whitelist/blacklist kunnen maken, waar abonnees zelf kunnen aangeven wat wel en niet door de beugel kan. Vergelijkbaar met OpenDNS.com of WikiPedia, waar gebruikers de inhoud beoordelen en bepalen.
Vanmiddag vertelde mijn leerlingen dat ik makkelijk yutube kan openen. Ik zei dat kan niet hier op school. Nou dat is geen probleem hoor, maar toen mocht hij het niet verder vertellen hoe dat gaat van een paar jongens in de klas. Nu probeer ik na de vakantie er achter te komen hoe ze dat doen.
Iets wat niet mag, is natuurlijk veel interesanter om te doen, dus tel uit je winst :-(
Een waar christen wil toch helemaal geen filmpjes zien die lasterend zijn en-of tegen Gods geboden ingaan?
In plaats van jongeren te helpen en uit te leggen dat het beter is om een sterk karakter te kweken, wat bestand is tegen verleidingen, gaan we het op deze manier interessant maken, lekker stiekem, stoer iets doen wat niet mag.
Dat gaat er op die leeftijd wel in, natuurlijk.
Als ik verleidingen zie op Internet, scroll ik met de muis naar het kruisje in de hoek rechts boven.Het heeft ook nauwelijks vat op me, gelukkig.Zondige gedachtes heb ik helaas toch wel, die komen van binnen uit, en die zijn helaas veel moeilijker met een beweging van de muis weg te clicken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10444
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Orchidee »

Ik blijf het een moeilijke materie vinden...
Kunnen we nou echt niet meer zonder youtube?
Is misschien wel een naieve gedachte van mij...maar dat hoor ik dan graag...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Tiberius »

Nee, we kunnen niet meer zonder Youtube.
Daarom moeten we een manier vinden om dat veilig te kunnen doen, ook voor onze jeugd.
Wat ik al eerder zei, is het misschien het best werkbaar om een soort community op te richten, die controle uitoefent op welke filmpjes van Youtube geschikt zijn voor onze jeugd.

Bij voorkeur zal die community internationaal zijn, want niet alleen reformatorische christenen in Nederland tobben met dit probleem, maar wereldwijd.
Het probleem is alleen, dat Kliksafe daar niet in geïnteresseerd zal zijn, omdat het niet te vermarkten is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10444
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Orchidee »

Tiberius schreef:Nee, we kunnen niet meer zonder Youtube.
Daarom moeten we een manier vinden om dat veilig te kunnen doen, ook voor onze jeugd.
Wat ik al eerder zei, is het misschien het best werkbaar om een soort community op te richten, die controle uitoefent op welke filmpjes van Youtube geschikt zijn voor onze jeugd.

Bij voorkeur zal die community internationaal zijn, want niet alleen reformatorische christenen in Nederland tobben met dit probleem, maar wereldwijd.
Het probleem is alleen, dat Kliksafe daar niet in geïnteresseerd zal zijn, omdat het niet te vermarkten is.
Waarom dan niet?
Ik en de kinderen kijken nooit Youtube, dus ik mis het ook niet...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Nee, we kunnen niet meer zonder Youtube.
Daarom moeten we een manier vinden om dat veilig te kunnen doen, ook voor onze jeugd.
Wat ik al eerder zei, is het misschien het best werkbaar om een soort community op te richten, die controle uitoefent op welke filmpjes van Youtube geschikt zijn voor onze jeugd.

Bij voorkeur zal die community internationaal zijn, want niet alleen reformatorische christenen in Nederland tobben met dit probleem, maar wereldwijd.
Het probleem is alleen, dat Kliksafe daar niet in geïnteresseerd zal zijn, omdat het niet te vermarkten is.
Waarom kunnen we niet meer zonder youtube??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: kliksafe en youtube

Bericht door albion »

Orchidee schreef:Ik blijf het een moeilijke materie vinden...
Kunnen we nou echt niet meer zonder youtube?
Is misschien wel een naieve gedachte van mij...maar dat hoor ik dan graag...

Natuurlijk kunnen we zonder yutube. Maar als je eenmaal ermee bezig bent geweest is het leuk.
Het is net als in alle andere gevallen: Wat niet weet... wat niet deert. Als je het niet gezien hebt, mis je het ook niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: kliksafe en youtube

Bericht door eilander »

albion schreef:
Orchidee schreef:Ik blijf het een moeilijke materie vinden...
Kunnen we nou echt niet meer zonder youtube?
Is misschien wel een naieve gedachte van mij...maar dat hoor ik dan graag...

Natuurlijk kunnen we zonder yutube. Maar als je eenmaal ermee bezig bent geweest is het leuk.
Het is net als in alle andere gevallen: Wat niet weet... wat niet deert. Als je het niet gezien hebt, mis je het ook niet.
Eens dat we zonder YT kunnen. Maar de rest klopt m.i. niet: iedereen die op internet actief is, en zeker iedere jongere, weet wat YouTube is en hoe het werkt. Als je dat dan thuis of op school niet kunt bekijken ivm Kliksafe, is dat vervelend. Hoe je er verder ook over denkt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: kliksafe en youtube

Bericht door jvdg »

Ik "bezoek" youtube ook wel eens (n.a.v. links die wel eens op dit forum worden geplaatst).

Daar zijn leuke dingen op te vinden, maar ik vermag op geen enkele wijze in te zien waarom we er niet meer zonder zouden kunnen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Tiberius »

Nee, het gaat mij niet zozeer over allerlei "leuke" filmpjes en dergelijke troep; die kunnen we inderdaad missen als kiespijn. Dat geldt zelfs voor psalmuitvoeringen, etc, dat is ook niet echt noodzakelijk.

Maar ook allerlei instructiefilmpjes worden via Youtube geplaatst en kan je zelf op Youtube zetten en de link bijvoorbeeld naar een klant toe mailen; dat scheelt je weer een ritje.
Dat Youtube nodig is, blijkt uit het feit dat Kliksafe zo veel opzeggingen krijgt, omdat ze Youtube niet doorlaten. Dat zijn echt over het algemeen geen mensen die hele avonden allerlei ranzigheid of zogenaamde "deze is echt leuk" filmpjes gaan zitten bekijken, maar zij hebben het nodig voor serieuze toepassingen.

Te zeggen dat Youtube niet nodig is, is vergelijkbaar met de houding tegenover internet een tiental jaren geleden. Toen zei men ook, dat we rustig zonder internet zouden kunnen; hooguit voor een enkele zakelijke toepassing. Die geluiden hoor je ook nauwelijks meer.

Het probleem voor Kliksafe is, dat ze onderuit kunnen gaan vanwege de negatieve verhalen die rond gaan zingen, als ze niet snel een oplossing verzinnen. Je zag dat enkele jaren terug ook met Rdnet.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: kliksafe en youtube

Bericht door hmprff »

Bij ons gaat kliksafe binnenkort ook de deur uit (we nemen wel n ander filter).
Maar het is gewoon heel erg irritant als je bijv. van je studie(genoten) linkjes krijgt doorgestuurd met youtube-filmpjes over waar we mee bezig zijn. Dat zijn heel informatieve filmpjes waardoor een hoop duidelijker wordt...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: kliksafe en youtube

Bericht door eilander »

hmprff schreef:Bij ons gaat kliksafe binnenkort ook de deur uit (we nemen wel n ander filter).
Maar het is gewoon heel erg irritant als je bijv. van je studie(genoten) linkjes krijgt doorgestuurd met youtube-filmpjes over waar we mee bezig zijn. Dat zijn heel informatieve filmpjes waardoor een hoop duidelijker wordt...
Jammer, ik zou graag zien dat we Kliksafe bleven steunen, maar ik begrijp dat dit niet tot elke prijs kan.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kliksafe en youtube

Bericht door Ander »

Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. De meest verantwoorde vorm van internetgebruik, namelijk met een filter van Kliksafe, wordt onderuit gehaald door de vermeende noodzaak Youtube te gebruiken. We willen niks meer missen. We kunnen ook niet omgaan met het feit dat we soms dingen niet kunnen zien of op een andere manier achter informatie moeten komen. Jammer! (ik betrek mezelf ook hierin, hoor)
Plaats reactie