Kerstfeest 2009

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Kerstfeest 2009

Bericht door jvdg »

Kerstfeest 2009

Tot op heden wordt door het christendom op 25 december de geboorte van de Heere Jezus herdacht.
De echte kersttijd is al eeuwenlang voorbij, maar nog steeds mogen we die tijd herdenken op een datum die door mensen, ook al eeuwenlang geleden, is vastgesteld om de heidense feesten op die datum om te buigen naar een christelijk feest.

Op zich is er geen bezwaar tegen dat we allen omstreeks die datum het vleesgeworden Woord herdenken en vieren.

De vraag komt tot iedereen en in het bijzonder tot de gereformeerden: Hoe herdenken en vieren we dat feest.
Is dat met een kerstboom, sfeermuziek, lekker eten, cadeaux en daaroverheen een sausje van kerstvieringen, ter kerke gaan en nog wat (gevoelig) naspreken over dit bijzondere heilsfeit?

We weten allemaal heel goed dat het wonder van kerst niet is gelegen in, en exclusief beleefd wordt op die datum. Het hele jaar door kan dat wonder worden beleefd en nog beter worden toegepast aan onze zielen.

Kerstfeest kan ook worden gevierd met Pasen of andere feestdagen, en ook daartussendoor.
Dan is er niet die sfeer, die ook in de rechtse kringen zonder kerstboom etc. wordt gevoeld.
Zelfs niet de sfeer die in de prediking wordt gebracht.

Ik ga steeds meer begrijpen waarom Koelman c.s. verklaard tegenstanders waren van de viering van feestdagen.
We kunnen nu eenmaal niet op “commando” en door “sfeer”dit heilsfeit beleven.

Niettemin pleit ik voor een volgordelijke viering van de feestdagen omdat dit juist gelegenheden zijn om in het bijzonder het Evangelie van vrije Genade te brengen aan hen die totaal vreemd en vervreemd zijn van de oorzaak van het Kerstfeest en de “gevolgen” hiervan.
Daarom, laat de gang van het “kerkelijk jaar” maar gewoon doorgaan.

Soli Deo Gloria!!

25 En zie, er was een mens te Jeruzalem, wiens naam was Simeon; en deze mens was rechtvaardig en godvrezend, verwachtende de vertroosting Israëls; en de Heilige Geest was op hem.
26 En hem was een Goddelijke openbaring gedaan door den Heiligen Geest, dat hij den dood niet zien zou, eer hij den Christus des Heeren zou zien.
27 En hij kwam door den Geest in den tempel. En als de ouders het Kindeken Jezus inbrachten, om naar de gewoonte der wet met Hem te doen,
28 Zo nam hij Hetzelve in zijn armen en loofde God en zeide:
29 Nu laat Gij, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, naar Uw woord;
30 Want mijn ogen hebben Uw Zaligheid gezien,
31 Die Gij bereid hebt voor het aangezicht van al de volken:
32 Een Licht tot verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van Uw volk Israël.

Een gezegende adventstijd en Kerstfeest toegewenst.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door Mister »

Ik herhaal nog maar eens wat ik in andere topics ook al memoreerde: laten we de feestdagen, in navolging van o.m. Calvijn maar gewoon afschaffen. De zondag na de feestdag kan dan nog wel bij het heilsfeit worden stilgestaan.
Ik wordt er helemaal niet goed van als ik kijk naar de hoeveelheid bijeenkomsten die er georganiseerd worden en waar ik 'verplicht' bij aanwezig dien te zijn. Hoe verder we in het kerkelijk jaar komen, hoe minder het wordt.
En de refokring? Ach, een boom gaat sommigen nog te ver, maar in wat onderscheiden we ons nog wél van de rest van straat?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Ik herhaal nog maar eens wat ik in andere topics ook al memoreerde: laten we de feestdagen, in navolging van o.m. Calvijn maar gewoon afschaffen. De zondag na de feestdag kan dan nog wel bij het heilsfeit worden stilgestaan.
Ik wordt er helemaal niet goed van als ik kijk naar de hoeveelheid bijeenkomsten die er georganiseerd worden en waar ik 'verplicht' bij aanwezig dien te zijn. Hoe verder we in het kerkelijk jaar komen, hoe minder het wordt.
En de refokring? Ach, een boom gaat sommigen nog te ver, maar in wat onderscheiden we ons nog wél van de rest van straat?
Ik denk zomaar dat je mijn intentie t.a.v. Kerstfeest niet goed hebt begrepen.
En dan doel ik speciaal op de viering hiervan.
't Gaat mij niet om die boom of andere tradities, maar om het wezen wat in en bij het Kerstfeest wordt afgebeeld.
't Gaat mij over de inhoud van dit wonderlijkste heilsfeit.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het kerstfeest viel natuurlijk niet in decemer, want dan is het berekoud in Israel en liggen er heus geen 'herdertjes bij nacht in het veld.' Wie er geweest is ooit, zal dat beamen.
Evenzo met Paasfeest en Pinksterfeest, exacte data weten we niet.
Moet dan de hele heisa rondom worden afgeschaft? Ik denk dat de middenstand dan te hoop loopt en dan krijg je natuurlijk kreten als 'wij eisen kerst!' en zo meer.
Maar 'k ben het wel een beetje eens met jvdg (waar ken ik die initialen toch ook al weer van :fi . Het is allemaal oververcommissialiseerd (of dat woord bestaat, weet ik niet, maar iederen snapt wat ik bedoel).
Natuurlijk: gezelligheid en lekker eten mag best. Maar... 'keep Christ in your Christmas', zou ik willen zeggen en ook Paasfeest, Hemelvaartsfeest en Pinksterfeest moeten we natuurlijk blijven vieren.
Alleen het aantal wijdingen en avonden en diners zijn stukken minder. Zou het niet aan die lange barre koude winters liggen dat we een stuk gezelligheid willen? Maar die lange barre koude winters zijn wel zo'n beetje verleden tijd. Ik kan met tenminste niet meer herinneren dat we de laatste jaren zoiets hebben gehad.
En....met kerst lekker eten,.... tuurlijk, maar denken we dan ook aan degenen die het een stuk minder te makken hebben dan wij. Dan pas heb je een echt gevoel van Kerst.
Zei het Kerstkind, die later Man van Smarten maar Goddank ook de Opgestane en Verrezene werd: 'Wie dat aan de minste doet, doet dit aan Mij' en 'Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden'.
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door Bart »

Ik snap werkelijk niet waar men zich zo druk over maakt. De Christelijke feesten moeten gevierd worden en of die datum nu precies klopt weten we niet. Als er mensen zijn die zich met de kerst tegoed willen doen aan 8 kalkoene en weet ik al wat niet meer, laat ze lekker gaan!

Als je als Christen maar weet waar de feesten voor staan ! helaas zijn wij in de minderheid en moeten gewoon accepteren dat het gros van de nederlander bij kerst aan kalkoen denkt en met pasen moet je eieren eten! Het is zielig voor die mensen , zeker als je beseft dat ze jou nog eens in de maling nemem ook

Besef ook dat paganisme (heidense gebruiken en symbolen ) niet altijd of niet meer dezelfde betekenis hebben en dat iedereen een betekenis kan geven aan een symbool of gebruik wat aanstootgevend voor ons zou kunnen zijn

Vwb Kerst en de Kerstgedachte vind ik het niet heidensof beledigend om iets extra´s te doen in die dagen dus om elkaar bijvoorbeeld een aardigheidje te geven (wat voor een kwaad zit daar nou in? Zolang je de hoofdlijn maar weet

Vuurwerk is ook heidens maar sorry hoor ik blijf het schitterend mooi vinden zeker als je zoals ik op 6 hoog woont en over Amsterdam kunt kijken

Samengevat wat een ander ervan maakt wil nog niet zeggen dat voor jou (ons ) de betekenis verdoezeld wordt
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hier mijn kerstverhaal zoals het dv aanstaande donderdag verteld wordt.

Brrr, wat is het koud, ik schuif nog maar wat dichter bij het vuur. Ik moet steeds maar weer denken aan wat ik heb meegemaakt, lang geleden. En als ik daar aan terugdenk, dan wordt ik toch een beetje warm. Dan wordt ik warm van binnen, want het was zo bijzonder!! Niet iedereen wil mij geloven, maar toch blijf ik het vertellen, want ik weet dat het echt gebeurd is! Zal ik het jullie ook eens vertellen??
Het was een nacht, een nacht zoals deze. Mijn vrienden en ik, we zaten rond het vuur, bij de schapen. We zijn herders en soms blijven we dan bij de schapen in het veld. Net zoals nu en zoals in die nacht. Maar plotseling was er een groot, helder licht. Zo helder, zoiets heb je nog nooit gezien. Een moment waren we helemaal verblind en toen beseften we wat het was. Een engel! Een engel van de Heere God. Wat werden we bang! Zoveel licht, zoveel heerlijkheid, zoveel heiligheid! We zagen toen duidelijk hoe klein we waren en hoe vuil. Niet alleen vuil van het werk dat we deden, maar vooral dat ons hart vuil was, vuil van de zonden. Dat zagen we in dat heldere licht. En we wisten dat we niet zo konden komen in de nabijheid van God of in de nabijheid van een van Zijn knechten. En toch stond er een engel bij ons. We dachten dat we zouden sterven, zo bang waren we. Maar toen zei de engel: Wees niet bang! Ik heb een goede boodschap voor jullie. En niet alleen voor jullie, maar ook voor de rest van het volk, ja voor heel de wereld! Vandaag is in de stad van David, in Bethlehem, de Messias geboren, de Zaligmaker, de Zoon van God zelf, de Heere! En zo zullen jullie weten dat het werkelijk waar is: jullie zullen dit Kindje vinden, gewonden in doeken en liggend in een kribbe, een voederbak.”
Nauwelijks was de engel uitgesproken, of er waren plotseling nog veel meer engelen bij die eerste engel. Niet zomaar twee of drie meer, nee, een geweldig grote groep engelen. Zover als we konden kijken, zagen we engelen. Zingende engelen! Een prachtig lied zongen ze. Zo zuiver, zo mooi! Zoiets hadden we nog nooit gehoord en we wisten dat we zoiets nooit meer zouden horen op aarde. “Ere zij God” zongen ze. “Ere zij God in de hoogste hemelen. En vrede op aarde, in mensen een welbehagen” En toen het lied uit was, waren ze weg. Net zo snel als ze er waren, waren ze ook weer weg. En was het weer net zo donker om ons heen als eerst. Alleen ons vuur gaf een zwak licht. En was het weer net zo stil als eerst. Alleen het geblaat van een paar schapen hoorden we nog. Het leek net alsof we gedroomd hadden, maar we wisten dat het werkelijk gebeurd was. “Kom” zei ik. “Kom laten we dat Kindje gaan zoeken, laten we gaan zoeken naar het Woord wat de engel heeft verteld. Zodat we met ogen kunnen zien, die mooie en goede Boodschap van God. Dat de Messias, de Verlosser is gekomen. Die ons zal zalig maken, zodat we weer schoon zijn, schoon van binnen zodat we weer kunnen leven in Gods nabijheid. Die ons zal bevrijden van de Boze, van de zonden, zodat we in vrijheid kunnen leven tot eer van God. Laten we dat Kindje zoeken en aanbidden.”
Snel stonden we op. De schapen waren we vergeten, het vuur waren we vergeten, ons werk waren we vergeten. We konden alleen nog maar denken aan de woorden die de engel gesproken had, die mooie boodschap die hij ons bracht. Over dat Kindje, over de Zaligmaker, over Gods eigen Zoon. We wisten bijna direct waar we moesten zoeken. De schaapskooien! Die stonden toen leeg, de schapen waren immers buiten op het veld? En het Kindje zou in een kribbe, een voederbak liggen. Waar zou die anders kunnen staan dan in die schaapskooien? We liepen zo snel als we konden naar Bethlehem, waar de schaapskooien waren. Och, ze stelden niet veel voor. Het waren eenvoudige gebouwtjes, niet direct een plek waar je een baby’tje zou verwachten en zeker niet een baby die de Messias zou zijn. En toch, toch vonden we Hem daar. Het was een armoedige bedoening. Het zag er zo eenvoudig uit. Een eenvoudige man en vrouw, een kribbe met daarin een heel gewoon Kindje, gewikkeld in doekjes. Het leek niet op een Koningszoon en toch, Hij was een nakomeling van de grote koning David. Ja meer nog, Hij was Gods Zoon. Er was geen pracht en praal, geen rijkdom en heerlijkheid. Aan niets kon je zien dat dit werkelijk de Messias, de Zoon van God was. Maar we wisten het zeker, dit was wel de beloofde Verlosser! We vielen op onze knieën en aanbaden het Kind. En daarna vertelden we Zijn ouders, Jozef en Maria wat ons was overkomen in het veld. Ze luisterden, stil en vol verwondering. En ze stemden zachtjes in: “ja, Hij is werkelijk Gods Zoon!”
Toen gingen we weer weg, terug naar onze schapen. En weer terug in het veld, was alles nog zoals we het hadden verlaten. God zelf had op onze schapen gezorgd, ons werk gedaan. We konden het bijna nog niet bevatten. Gods eigen Zoon, die al Zijn heerlijkheid had opgegeven voor ons! Iets van die heerlijkheid hadden we gezien, door de engelen. En dat alles heeft Hij opgeven, voor ons! Om ons van de zondelast te bevrijden. Om ons te reinigen, schoon te maken van al onze zonden. Hij die Alles was, werd niets, uit liefde voor ons, voor mij. Hij die Alles had, gaf het weg, zodat wij alles zouden krijgen. Hij die altijd bij God was, verliet die hoge Hemel en kwam op aarde wonen, zodat wij later voor eeuwig bij Hem konden zijn. Wat een liefde voor ons, zondaren. En als ik daar aan denk, dan wordt ik zo warm en blij van binnen!
We vertellen het door aan iedereen! Van die bijzondere nacht, maar vooral van die grote Liefde van God die Hij heeft voor de mensen. Van de Zoon van God die een Kindje werd, die gelegd werd in een kribbe, in een stal. Maar ook dat dit Kindje eens voor de zonde is gestorven aan het Kruis. Alles heeft Hij gegeven, zelfs Zijn leven. Maar ook dat Hij is opgestaan en als Overwinnaar van Dood en zonde als Koning in de hemel regeert en straks zal terugkomen. Vertel jij het straks ook door? Het verhaal van het Kindje in de kribbe, die uit Liefde voor ons op aarde kwam? Die uit Liefde voor ons wilde sterven aan het Kruis? Van God die ons zo heeft liefgehad, dat Hij Zijn eigen Zoon gegeven heeft, opdat iedereen die in Hem gelooft niet zal sterven maar eeuwig zal leven?
Zo arm werd de Heer, der engelen Heer.
Die zondaren mint, zo nameloos teer
Die ons wil vergeven, hoeveel het ook zij
Zo arm werd de Heiland, voor jou … en voor mij!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door Rens »

Heel mooi verwoord Jolanda!!!!!!!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door vlinder »

Bart schreef: De Christelijke feesten moeten gevierd worden en of die datum nu precies klopt weten we niet.
Dat weten we wel. De datum klopt niet...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door Luther »

Bart schreef:Ik snap werkelijk niet waar men zich zo druk over maakt. De Christelijke feesten moeten gevierd worden...
Waar staat dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Kensington
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jun 2009, 14:00

Re: Kerstfeest 2009

Bericht door Kensington »

Mister schreef:Ik herhaal nog maar eens wat ik in andere topics ook al memoreerde: laten we de feestdagen, in navolging van o.m. Calvijn maar gewoon afschaffen. De zondag na de feestdag kan dan nog wel bij het heilsfeit worden stilgestaan.
Ik wordt er helemaal niet goed van als ik kijk naar de hoeveelheid bijeenkomsten die er georganiseerd worden en waar ik 'verplicht' bij aanwezig dien te zijn. Hoe verder we in het kerkelijk jaar komen, hoe minder het wordt.
En de refokring? Ach, een boom gaat sommigen nog te ver, maar in wat onderscheiden we ons nog wél van de rest van straat?
niemand verplicht je om er heen te gaan, zeg gewoon dat je er tegen bent!
Calvijn had wel meer dingen die hij anders zag trouwens, en die volgen we ook niet na!

Overigens een erg zinloze discussie, het blijft 25 en 26 december kerst, tot de laatste kerst op deze wereld!
Of je wil of niet!!
Plaats reactie