Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Ben ik wedergeboren is een vraag die er absoluut toe doet, hoor. Wie niet wederom geboren is, kan het koninkrijk van God niet zien. Dat lijkt me iets wat voor iedereen van het hoogste belang is.
Het is wel de vraag hoe en op welke manier mensen dit toetsen bij zichzelf. Dat kan leiden tot veel ongezonde introspectie, waarbij men vergeet dat het heil 'extra nos' ligt. Anderzijds: de wedergeboorte gebeurt ook niet buiten je. Dus er zullen zeker dingen te zien zijn, lees de eerste brief van Johannes eens. Over wedergeboorte en vruchten.

We moeten uit angst voor bepaalde verkeerde dingen niet het kind met het badwater weggooien. Als de vraag of we wedergeboren zijn er niet meer zozeer toe doet, verliezen we heel veel Bijbelse begrippen. Dan luister ik bijvoorbeeld liever naar het 'gebed na het eten' achteruit mijn Bijbeltje:
"wij danken U (...) dat Gij ons wedergeboren hebt tot de hoop op een beter leven"
Dát is zekerheid.
Mee eens, waar ik nog aan toe zou willen voegen, dat het altijd bij Christus moet uitkomen. Er kan veel gebeurd zijn in ons leven, maar zonder de kennis van Christus kan het nog alle kanten op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:Ben ik wedergeboren is een vraag die er absoluut toe doet, hoor. Wie niet wederom geboren is, kan het koninkrijk van God niet zien. Dat lijkt me iets wat voor iedereen van het hoogste belang is.
Het is wel de vraag hoe en op welke manier mensen dit toetsen bij zichzelf. Dat kan leiden tot veel ongezonde introspectie, waarbij men vergeet dat het heil 'extra nos' ligt. Anderzijds: de wedergeboorte gebeurt ook niet buiten je. Dus er zullen zeker dingen te zien zijn, lees de eerste brief van Johannes eens. Over wedergeboorte en vruchten.

We moeten uit angst voor bepaalde verkeerde dingen niet het kind met het badwater weggooien. Als de vraag of we wedergeboren zijn er niet meer zozeer toe doet, verliezen we heel veel Bijbelse begrippen. Dan luister ik bijvoorbeeld liever naar het 'gebed na het eten' achteruit mijn Bijbeltje:
"wij danken U (...) dat Gij ons wedergeboren hebt tot de hoop op een beter leven"
Dát is zekerheid.
Wat dat betreft zou men die preek van Rev. Spurgeon lezen moeten, die hier in een ander onderwerp gepost is...

Zoals hij ook aangeeft, de 'kenmerken' van het ware geloof verschillen van mens tot mens, en men moet wel voorzichtig zijn wat wensen ter bevestiging van dat geloof...

Zo zou ik bijvoorbeeld de tijd van de ziekte van mijn vrouw als een kenmerk ter bevestiging van het geloof zien. Wat het betekend om net als Petrus op de golven alleen op Christus te zien... Want toen ik op momenten niet mijn oog op Christus gevestigd hield, ging ik telkens weer kopje onder, en als Christus me niet weer opgetrokken had, was ik ten onder gegaan.

Maar zoiets wens je niet dat een ander meemaakt, en mag je, mijns insziens, ook niet naar verlangen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door refo »

Luther schreef:
Jongere schreef:Ben ik wedergeboren is een vraag die er absoluut toe doet, hoor. Wie niet wederom geboren is, kan het koninkrijk van God niet zien. Dat lijkt me iets wat voor iedereen van het hoogste belang is.
Het is wel de vraag hoe en op welke manier mensen dit toetsen bij zichzelf. Dat kan leiden tot veel ongezonde introspectie, waarbij men vergeet dat het heil 'extra nos' ligt. Anderzijds: de wedergeboorte gebeurt ook niet buiten je. Dus er zullen zeker dingen te zien zijn, lees de eerste brief van Johannes eens. Over wedergeboorte en vruchten.

We moeten uit angst voor bepaalde verkeerde dingen niet het kind met het badwater weggooien. Als de vraag of we wedergeboren zijn er niet meer zozeer toe doet, verliezen we heel veel Bijbelse begrippen. Dan luister ik bijvoorbeeld liever naar het 'gebed na het eten' achteruit mijn Bijbeltje:
"wij danken U (...) dat Gij ons wedergeboren hebt tot de hoop op een beter leven"
Dát is zekerheid.
Mee eens, waar ik nog aan toe zou willen voegen, dat het altijd bij Christus moet uitkomen. Er kan veel gebeurd zijn in ons leven, maar zonder de kennis van Christus kan het nog alle kanten op.
Maar die kennis staat zwart op wit in de Bijbel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Zonderling »

refo schreef:
Luther schreef:Mee eens, waar ik nog aan toe zou willen voegen, dat het altijd bij Christus moet uitkomen. Er kan veel gebeurd zijn in ons leven, maar zonder de kennis van Christus kan het nog alle kanten op.
Maar die kennis staat zwart op wit in de Bijbel.
Dus we lezen het en hebben dan deze kennis. :nonnon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Fjodor »

Nee, we lezen het, geloven het, en hebben dan deze kennis.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Fjodor schreef:Nee, we lezen het, geloven het, en hebben dan deze kennis.
Dat hangt er maar van af.
Hoe is dat geloof ingekleurd?
Wat bedoel je met 'geloven het' ?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door Fjodor »

vogeltje schreef:
Fjodor schreef:Nee, we lezen het, geloven het, en hebben dan deze kennis.
Dat hangt er maar van af.
Hoe is dat geloof ingekleurd?
Wat bedoel je met 'geloven het' ?
dat we het ontvangen als een kind
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Geestelijke adoptie en wedergeboorte.

Bericht door vogeltje »

Fjodor schreef:
vogeltje schreef:
Fjodor schreef:Nee, we lezen het, geloven het, en hebben dan deze kennis.
Dat hangt er maar van af.
Hoe is dat geloof ingekleurd?
Wat bedoel je met 'geloven het' ?
dat we het ontvangen als een kind

Idd moeten we worden als een kind. En waarschijnlijk is er niets zo kenmerkend voor het karakter van een kind als het vermogen om te vertrouwen.
Alleen ben ik in het geestelijke niet gelijk een kind ofzo.
Om te worden als een kind is iets nodig. De aanraking door Zijn Geest? Pas dan kunnen we gelovig Zijn Woord omhelzen.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Plaats reactie