Dorsvloer vol confetti

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door vogeltje »

refo schreef:
memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.

Maargoed, misschien kan iemand hier uitleggen waarom je wél zulke boeken zou willen lezen...?
Ik weet het inderdaad allang. Maar dat is nu net de tactiek: karikatuur verklaren, dan kun je het negeren.
Daarom moet iedereen het lezen. Anders wordt het onder het tapijt geschoffeld.

Wat zal het me opleveren, dit boek.
Waarschijnlijk herkenning, doordat de sfeer bij mij vroeger thuis dezelfde is als bij de hoofdpersoon thuis.
Die benauwende sfeer... of was het niet benauwend? Ik weet er eigenlijk geen ander woord voor. 'Beklemmend' misschien.
Nee, ik heb helemaal geen zin in dit boek.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door sela »

Afgewezen schreef:
refo schreef:
memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.

Maargoed, misschien kan iemand hier uitleggen waarom je wél zulke boeken zou willen lezen...?
Ik weet het inderdaad allang. Maar dat is nu net de tactiek: karikatuur verklaren, dan kun je het negeren.
Daarom moet iedereen het lezen. Anders wordt het onder het tapijt geschoffeld.
En wat kunnen we ervan leren? :oO
ik denk dat het doel van het boek niet puur vermaak is en ben het eens met de spiegel zoals luther die beschreef. onderstaande stukje kwam ik in de link van helma tegen:
Het is een roman die met kennis van zaken de bevindelijke geloofscultuur aan het eind van de twintigste eeuw portretteert, zonder de miskleunen die in het werk van Jan Siebelink zo hinderen en zonder de hatelijke spot die het werk van Maarten ’t Hart ontsiert. Het is onmiskenbaar ook een roman waarin het christelijk geloof ingeruild wordt voor een verhaal waarin niets voor altijd vastligt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Afgewezen »

Nogmaals, wat leren we ervan, reden waarom we het 'echt' zouden moeten lezen?
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door sela »

'kan moeilijk zeggen dat we het moeten lezen. en ook niet waarom 'echt'.
kan alleen voor mezelf spreken. als ik dat doe dan denk ik dat het boek mij confronteert met de uiterlijkheden van onze godsdienst en kinderen die van hun geloof afraken. dat is ook iets wat ik om me heen zie. het gaat ook nog eens over een dorp en de tale kanaans. al met al vond ik het eerlijk en confronterend. een soort ontkeringsgeschiedenis of een reeks verhalen daaruit.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door helma »

de persoon die me het boek aanraadde was een predikant uit onze Gezindte.
Hij zag het boek als een spiegel waar wij, Reformatorsiche ouders, iets uit moeten leren t.a.v. de opvoeding van onze kinderen.
Omdat al die (niet-op-de-Bijbel-gegronde-) regels ervoor zorgen dat veel van onze jeugd een weerzin wordt aangekweekt.

Dat is ook de reden waarom ik het boek ga lezen. En niet om me te verlekkeren aan een verdrietig verhaal om me zo af te kunnen zetten tegen het Reformatorsiche millieu
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Luther »

helma schreef:de persoon die me het boek aanraadde was een predikant uit onze Gezindte.
Hij zag het boek als een spiegel waar wij, Reformatorsiche ouders, iets uit moeten leren t.a.v. de opvoeding van onze kinderen.
Omdat al die (niet-op-de-Bijbel-gegronde-) regels ervoor zorgen dat veel van onze jeugd een weerzin wordt aangekweekt.

Dat is ook de reden waarom ik het boek ga lezen. En niet om me te verlekkeren aan een verdrietig verhaal om me zo af te kunnen zetten tegen het Reformatorsiche millieu
Afgewezen schreef:Nogmaals, wat leren we ervan, reden waarom we het 'echt' zouden moeten lezen?
Hoewel er wellicht karikaturale elementen in het boek zitten (ik heb een deel gelezen), is de beschrijving van bijvoorbeeld de zondag zeer herkenbaar. (Nog even los van het feit of je dat positief of negatief duidt). Ik zie dit soort boeken steeds weer als een spiegel: hebben we in onze kring allerlei ballast gecreeërd, waardoor jongeren afhaken? Zou toch kunnen. En daarom hoop ik dat het boek als spiegel functioneert, ook als niet alles ons zint.
Daarom hoop ik dat er een betrokken, warme en zelfkritische recensie in de Saambinder zal verschijnen. Niet om het boek allemaal voor zoete koek te slikken, maar omdat er altijd een signaal vanuit gaat. Zo'n boek ontstaat niet zomaar, hoe rabiaat wij het ook misschien vinden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door refo »

Maar het boek valt reuze mee. De ophef die erover gemaakt werd/wordt is een beetje overdreven.
Maar dat roept een kerk die zich profileert als de uitmuntende boven andere, maar dat niet is, over zich af.
Een kerk is niet een verzameling te bepreken lieden, maar een groep mensen met eigen behoeften, problemen, denkbeelden. Heb je daar geen oog voor, of alleen oog door je eigen koker, dan ontstaat kortsluiting.
Die levert het lid een kater op en de ambtsbroeder een gevoel alsof hij de kerk gered heeft. Ook dat is kortsluiting.

De warme zelfkritiek zal wel naar de ouders gaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Luther »

refo schreef:Maar het boek valt reuze mee. De ophef die erover gemaakt werd/wordt is een beetje overdreven.
Maar dat roept een kerk die zich profileert als de uitmuntende boven andere, maar dat niet is, over zich af.
Een kerk is niet een verzameling te bepreken lieden, maar een groep mensen met eigen behoeften, problemen, denkbeelden. Heb je daar geen oog voor, of alleen oog door je eigen koker, dan ontstaat kortsluiting.
Die levert het lid een kater op en de ambtsbroeder een gevoel alsof hij de kerk gered heeft. Ook dat is kortsluiting.

De warme zelfkritiek zal wel naar de ouders gaan.
Dat hoop ik niet.
Als ik ambtsdrager in de GG zou zijn, zou ik me dit boek best wel aantrekken en het zelfs op de kerkenraad ter bespreking aanbieden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:
refo schreef:
memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.

Maargoed, misschien kan iemand hier uitleggen waarom je wél zulke boeken zou willen lezen...?
Ik weet het inderdaad allang. Maar dat is nu net de tactiek: karikatuur verklaren, dan kun je het negeren.
Daarom moet iedereen het lezen. Anders wordt het onder het tapijt geschoffeld.

Wat zal het me opleveren, dit boek.
Waarschijnlijk herkenning, doordat de sfeer bij mij vroeger thuis dezelfde is als bij de hoofdpersoon thuis.
Die benauwende sfeer... of was het niet benauwend? Ik weet er eigenlijk geen ander woord voor. 'Beklemmend' misschien.
Nee, ik heb helemaal geen zin in dit boek.
Em... mag je nu in de vrijheid van de kinderen Gods staan?
Dat is wel heel groot!
Nee, ik lust dat boek ook niet, denk ik, want een recensie heb
ik er nog niet eens van gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:
vogeltje schreef:
refo schreef:
memento schreef:Ik snap niet wat er leuk aan is, om ter vermaak te lezen over het negatieve van onze gezindte. Zeker als je weet dat de auteur de kerk de rug heeft toegekeerd, en het doel van het boek puur vermaak is, of laten zien hoe zielig die refo's zijn. En wat beschreven wordt is óf een karikatuur, óf iets wat iedere refo al lang weet.

Maargoed, misschien kan iemand hier uitleggen waarom je wél zulke boeken zou willen lezen...?
Ik weet het inderdaad allang. Maar dat is nu net de tactiek: karikatuur verklaren, dan kun je het negeren.
Daarom moet iedereen het lezen. Anders wordt het onder het tapijt geschoffeld.

Wat zal het me opleveren, dit boek.
Waarschijnlijk herkenning, doordat de sfeer bij mij vroeger thuis dezelfde is als bij de hoofdpersoon thuis.
Die benauwende sfeer... of was het niet benauwend? Ik weet er eigenlijk geen ander woord voor. 'Beklemmend' misschien.
Nee, ik heb helemaal geen zin in dit boek.
Em... mag je nu in de vrijheid van de kinderen Gods staan?
Dat is wel heel groot!
Ik aarzel om hier een antwoord op te geven omdat ik niet weet wat jouw definitie van 'in de vrijheid van de kinderen Gods staan' is.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Luther »

-DIA- schreef: Nee, ik lust dat boek ook niet, denk ik, want een recensie heb
ik er nog niet eens van gelezen.
Hier kun je een stukje lezen:
http://www.francatreur.nl/pdf/Fragment_ ... _Treur.pdf
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Bonny »

Luther schreef:
-DIA- schreef: Nee, ik lust dat boek ook niet, denk ik, want een recensie heb
ik er nog niet eens van gelezen.
Hier kun je een stukje lezen:
http://www.francatreur.nl/pdf/Fragment_ ... _Treur.pdf
best interessant.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door helma »

in elk geval een kortingsbon als je het boek wil kopen
http://www.leesditboek.nl/kortingsbon.p ... 9044610239
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door freek »

Hier een recensie van Enny de Bruijn.
http://www.refdag.nl/artikel/1443089/Op ... kring.html
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door scape »

Ik vond het een mooi boek. . . overigens heb ik daarna het boek "Lelystad" van Joris van Casteren gelezen. Dit bood wel enig evenwicht t.a.v. boeken over het opgroeien in een bepaalde omgeving. Francka beschrijft een heleboel positieve en warme zaken. Alleen op haar vragen komen m.i. geen atnwoorden. Althans, het wereldbeeld van haar omgeving lijkt absoluut. In die zin dat je er buiten staat als je bepaalde geloofszaken anders gaat zien.

anyway, als ik de balans n.a.v. beide boeken opmaak ben ik blij dat ik deels in protestantse zeeuwse klei ben opgegroeit en niet in Lelystad ;)
Plaats reactie