Christen en vuurwerk

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door JolandaOudshoorn »

vogeltje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
vogeltje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:zonet wat sterretjes en knalerwten ed gekocht. Kinder zijn helemaal gelukkig, ze hebben vuurwerk!
Sja...ik ga niet tegen mijn man in. Hij iwl het niet.
Dus sluit ik me maar bij hem aan.
mijn man heeft er geen problemen mee, dus dat is hier geen probleem. Ik ben wel blij dat ze nog niet de leeftijd hebben bereikt dat ze echt vuurwerk willen hebben. :sweat
Dat snap ik!!!!
Maar gelukkig zijn ze tevreden met sterretjes!
Leuk joh!
Maak een paar mooie foto's hè!
zal ik doen ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door helma »

met koninginnedag heb ik er minder moeite mee dan bij een jaarwisseling.
mijn zoon van 13 kon gister van iemand een pakket krijgen maar ik heb toch gezegd dat ik het liever niet heb.
(Als ze ouder zijn dan 18 moeten/mogen ze hier zelf een keus over maken)

Oudjaarsavond is een avond om terug te zien. In schuld over je zonden maar ook verwondering over Gods goedheid en trouw.
Daar vind ik vuurwerk niet zo bij passen.

En ik vind het vreselijk gevaarlijk. Daar wil ik mijn kinderen ook niet aan bloot stellen. Laten spelen met vuur...
ik zie hier buurkinderen aan de gang. Vuurpijltje afsteken...ja hij rookt! Nee hij gaat toch niet af. Gehaast pakt het jochie de pijl om hem weer opnieuw aan te steken. Ja! Nu lukt het wel. En ik sta te ijzen voor het raam....
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door albion »

Jean le Fontain schreef:
Auto schreef:
Jean le Fontain schreef:
Luther schreef:Even een oudjaarsdag-topic met een pittige oudjaarsstelling (voor sommigen):

"Een christen kan / mag geen vuurwerk afsteken."

Eens, oneens, en waarom?
Beste Luther,

Om jou maar te citeren:
Liggen hier de fronten? Is dit nu het meest prangende waar wij tijd en energie in moeten steken?
Laat de milieulobby dit thema maar oppakken. Voor ons als christenen zijn er andere, belangrijkere thema's.
Daar zegt hij hier toch niets van? Wat is jouw mening dan t.a.v. de stelling .....
In middelmatige zaken moeten we elkaar niet de maat nemen.

En wie bepaalt wat middelmatig is? :? Ik zou er voor tekenen als het vuurwerk afgeschaft zou worden. Heerlijk, wat een rust, binnenshuis en buitenshuis :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Sjonge, jonge, ben je even vuurwerk aan 't kopen.... is de discussie weer 3 pagina's verder.... :OO3
Eerst maar even twee aansprekende postings...
helma schreef:met koninginnedag heb ik er minder moeite mee dan bij een jaarwisseling.
mijn zoon van 13 kon gister van iemand een pakket krijgen maar ik heb toch gezegd dat ik het liever niet heb.
(Als ze ouder zijn dan 18 moeten/mogen ze hier zelf een keus over maken)

Oudjaarsavond is een avond om terug te zien. In schuld over je zonden maar ook verwondering over Gods goedheid en trouw.
Daar vind ik vuurwerk niet zo bij passen.
fluitje schreef:
memento schreef:Alles wat ons niet direct of indirect in de Schrift verboden wordt mogen we doen. M.i. mag het afsteken van vuurwerk daarom. Maar ik acht het béter het niet te doen...
Ik wil eerst hier op reageren.
Deze stelling ben ik het niet meer eens.
Alles wat niet tot doelstelling is tot eer van God en het dienen van Hem kan als zonde gezien worden (zonde=doel missen). En dan hoeft het niet in de Bijbel te staan maar bedenk dan eens: wat zou de Heere Jezus doen?

Met betrekking tot vuurwerk.
Inderdaad het staat niet specifiek in de Bijbel.
Ook de oorsprong van vuurwerk (verjagen van boze geesten) staat niet in lijn met Gods Woord.

Ik praat dus niet als zijnde een directe zonde maar meer moreel dat een christen het niet betaamt als rentmeester om het te doen.
Hier kan ik me wel in vinden.
Overigens wel met de toevoeging dat iedereen in deze kwestie in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd dient te zijn. Ik denk ook dat het heel erg samenvalt met hoe je opgevoed bent. Bij ons thuis lag de nadruk op Oudjaarsdag op de vergankelijkheid van het leven, de dood en de oordeelsdag. En werd benadrukt dat als je God kwijt bent, en je Hem zoekt, je dan geen behoefte meer hebt aan vuurwerk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Luther »

Jean le Fontain schreef:Waarom wel de vuurwerkverspilling zo benaderen en niet de hele hedonistische dagelijkse leefstijl van onze gezindte? En ja ik weet dat ik nu heel erg de bocht uit vlieg en alle oprechte christenen die proberen te leven naar Gods gebod schoffeer. Maar kijk vanavond maar eens op de parkeerplaats van de kerk; bezie de kapstokken in de hal van de kerk, de hoedenpracht van de vrouwen, de weelderige kleding van een ieder...
Helemaal mee eens!
Dat is ook een groot gebrek dat het hedonisme en materialisme niet aan de kaak gesteld mag worden, althans zo lijkt het...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Lourens »

* heeft net zoon zakgeld gegeven voor vuurwerk :haha
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Jean le Fontain schreef:Waarom wel de vuurwerkverspilling zo benaderen en niet de hele hedonistische dagelijkse leefstijl van onze gezindte? En ja ik weet dat ik nu heel erg de bocht uit vlieg en alle oprechte christenen die proberen te leven naar Gods gebod schoffeer. Maar kijk vanavond maar eens op de parkeerplaats van de kerk; bezie de kapstokken in de hal van de kerk, de hoedenpracht van de vrouwen, de weelderige kleding van een ieder...
Helemaal mee eens!
Dat is ook een groot gebrek dat het hedonisme en materialisme niet aan de kaak gesteld mag worden, althans zo lijkt het...
Eens!!
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door BJD »

Zojuist wat gekocht voor m'n kinderen, die vinden het helemaal geweldig (en pappa nog meer :hum )
Het is alleen deze dagen te koop daarom wordt het nu gekocht. Ik zie het als leuk speelgoed voor zowel kinderen als volwassenen. Ongelooflijk veel plezier hebben ze er aan. Spannend, lachen..
Consumentenvuurwerk acht ik als ongevaarlijk, maar gezien hun leeftijd mogen ze het alleen met mij afsteken. Zojuist even wat geprobeerd, vanavond een show geven voor mamma..(die is vandaag aan het werk, anders had het vuurwerk er ook niet gekomen waarschijnlijk :huhu )

Straks is het niet meer te koop, pakt die z'n klappertjespistool weer.

Argument verspilling is langs gekomen, wel begrijpelijk maar veel speelgoed kan na een keer gebruik niet meer gebruikt worden, na korte tijd van plezier. Denk aan waterbalonnen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Josephus »

Jean le Fontain schreef:Laat de milieulobby dit thema maar oppakken. Voor ons als christenen zijn er andere, belangrijkere thema's.
Toch vind ik dergelijke stellingen altijd een beetje wringen. Het milieu is voor de milieulobby, als het gaat om mensenrechten hebben we Amnesty International al, etc. Dit zijn toch bij uitstek zaken waarin een christen zich mag onderscheiden?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Fjodor »

Josephus schreef:
Jean le Fontain schreef:Laat de milieulobby dit thema maar oppakken. Voor ons als christenen zijn er andere, belangrijkere thema's.
Toch vind ik dergelijke stellingen altijd een beetje wringen. Het milieu is voor de milieulobby, als het gaat om mensenrechten hebben we Amnesty International al, etc. Dit zijn toch bij uitstek zaken waarin een christen zich mag onderscheiden?
Ja, dat vind ik ook. Ik ben niet tegen vuurwerk, maar het is zeker zaak dat het milieu niet enkel een zaak is van de milieulobby maar ook van de christenen. Wij zouden tenminste een goede reden moeten hebben om zorgvuldig met de schepping om te gaan, die hebben we namelijk van onze Heere onder beheer gekregen..

Net wel nog even carbid staan schieten met de jongens uit het dorp, mijn oren piepen .. :s, maar het blijft leuk :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Tom A Hawk »

200 kanonslagen voor een euro
40 jumping jacks voor een euro
200 babypijlen (met knal, respectievelijk fluit, respectievelijk knetter) voor een euro
12 Romeinse kaarsen (10 schots) voor 1,50
...

Ik denk dat de snacks die wij vanavond eten bij elkaar duurder zijn dan het vuurwerk wat de kinderen de hele dag door enthousiast aan het wegknallen zijn.

Maar ik hoor nooit iemand zeggen dat ik geen bitterballen mag eten op oudjaarsavond. Terwijl daar echt wel argumenten voor te vinden zijn.

-Het heeft niets met oud en nieuw te maken
-Het is ongezond
-Het kost geld
-Het bakken kost stroom en frituurvet is slecht voor het milieu
-Heb je echt zin in bitterballen als je de ernst van het leven onder ogen ziet?
-De wereld leeft zich eind december culinair uit

Kortom: zodra ik gewetensbezwaren ga voelen bij mijn tweede bitterbal, ga ik ook het vuurwerk afschaffen in mijn gezin.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Oude-Waarheid »

„Al drie ogen blind door vuurwerk”
31-12-2009 14:39

Dus ik kan mij Helma haar angst wel voorstellen
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door BJD »

Oude-Waarheid schreef:„Al drie ogen blind door vuurwerk”
31-12-2009 14:39

Dus ik kan mij Helma haar angst wel voorstellen
Er is ook veel te veel illegaal vuurwerk in omloop.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Joannah »

Altijd weer die woordjes MAG HET OF MAG HET NIET.
vraag je zelf nu eens af of het nuttig is.
De apostelen schrijven meerdere malen, alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.
is het tot eer van God?
Nee, het is voor je eigen plezier, en het vervuilt Gods mooie schepping.
Net als het afhakken van een boom, die vanavond ook het vuur ingaat.
Maar goed, we weten weer waarom wij heidenen genoemd worden, het is er niet uit te krijgen.
net als het wetticisme niet uit de Joden te krijgen is.
ook de Filistijnen en Perzie zijn, net als duizenden jaren geleden nog steeds israels aartsvijanden, wat de bijbel weer net zo aktueel maakt als de krant van volgend jaar...dat waren zomaar wat oudejaarsgedachten van mijn kant.....sorry voor het afdwalen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Fjodor »

BJD schreef:
Oude-Waarheid schreef:„Al drie ogen blind door vuurwerk”
31-12-2009 14:39

Dus ik kan mij Helma haar angst wel voorstellen
Er is ook veel te veel illegaal vuurwerk in omloop.
Ik denk niet dat dat veel te maken heeft met illegaal vuurwerk. Waarschijnlijk zijn dat vooral van die kleine pijltjes die in een oog komen of van die kaarsen waar ze uit de hand mee schieten.
Met het illegale vuurwerk wordt volgens mij veel voorzichtiger gedaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie