Het RD in verandering

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het RD in verandering

Bericht door Gian »

hmprff schreef: ik kan er alleen niets over zeggen, aangezien ik het niet gelezen heb toen ik liederen+psalmen+ds de Heer zag staan...
Was ik maar zo verstandig.
Het is wel zo dom beargumenteerd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11426
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Het RD in verandering

Bericht door Mister »

hmprff schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gian schreef:Jammer dat Ds de Heer zijn eigenaardige opvattingen over muziek in het RD mag zetten. Daar doet het RD geen goed aan.
Ik kan dat stuk niet vinden
ik vermoed dat gian het stuk van gister of eergister bij puntuit bedoelt...een stukje over liederen en psalmen.
ik kan er alleen niets over zeggen, aangezien ik het niet gelezen heb toen ik liederen+psalmen+ds de Heer zag staan...
Als de laatste alinea was weggelaten, had ik er grotendeels mee in kunnen stemmen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Luther »

Gian schreef:
hmprff schreef: ik kan er alleen niets over zeggen, aangezien ik het niet gelezen heb toen ik liederen+psalmen+ds de Heer zag staan...
Was ik maar zo verstandig.
Het is wel zo dom beargumenteerd.
Ik weet niet of we deze discussie moeten doen. Mag van mij hoor, maar dan misschien in een nieuw topic.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Het RD in verandering

Bericht door wim »

Luther schreef:
Gian schreef:
hmprff schreef: ik kan er alleen niets over zeggen, aangezien ik het niet gelezen heb toen ik liederen+psalmen+ds de Heer zag staan...
Was ik maar zo verstandig.
Het is wel zo dom beargumenteerd.
Ik weet niet of we deze discussie moeten doen. Mag van mij hoor, maar dan misschien in een nieuw topic.
Graag want mijn interesse is gewekt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het RD in verandering

Bericht door Hendrikus »

Kennelijk heb ik iets gemist.
Helaas ligt de krant al bij de buren...
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Het RD in verandering

Bericht door Eppo Gremdaat »

Jammer dat het weer over de te zingen liederen gaat in kerk en eredienst. Dat is allemaal zo oud sinds Ledeboer de gezangenbundel begroef.
Maar we willen wijzer zijn dan de Bijbel....waar we opgeroepen worden tot het zingen van psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. En sinds eeuwen zijn er dichters en componisten die hun best doen om voor kerk en eredienst liederen te schrijven en te componeren.
Dat is al zo voordat de reformatie in onze lage landen gestalte kreeg en na de reformatie is het in hoog tempo doorgegaan, tot op de huidige dag van vandaag.
Natuurlijk, niet iedere tekst (en melodie) kan de kritiek soms doorstaan en dan zeggen we 'onzingbare versjes', 'niet gegrond op Gods Woord' (we zijn dan toch weer de 'theoloogjes in de dop' die de Nederlanders zo graag zijn).
We krijgen straks in 2011 (alweer) een nieuw liedboek, terwijl het liedboek dat in 1973 verscheen nog niet door alle kerken gezongen wordt. Misschien wel op een of andere zangvereniging op G.G., maar nog niet in de kerkdienst. Het zingen zal hier op aarde altijd onvolmaakt zijn, volmaakt zingen we straks bij Hem, Die o.a. de psalmen ons voorzong. Laten we hier dan maar alvast oefenen en zingen van die Grote God, Zijn Zoon en niet onze mond houden als een gezang wordt opgegeven of....de kerk uitlopen (historisch!).
Ik heb het artikel niet gelezen maar ik denk dat het gaat over iets waar al vaker en tevergeefs tegen gewaarschuwd is.
En, misschien kennen we het mopje van die twee dames in de kerk: Koster was bezig de te zingen liederen op het bord te plaatsen: GZ, GZ, PS, PS, .... waarop ze tegen elkaar zeiden 'Het kan nog goed worden...'
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het RD in verandering

Bericht door Gian »

wim schreef:
Luther schreef:
Gian schreef:
hmprff schreef: ik kan er alleen niets over zeggen, aangezien ik het niet gelezen heb toen ik liederen+psalmen+ds de Heer zag staan...
Was ik maar zo verstandig.
Het is wel zo dom beargumenteerd.
Ik weet niet of we deze discussie moeten doen. Mag van mij hoor, maar dan misschien in een nieuw topic.
Graag want mijn interesse is gewekt.
Het is vaker besproken. Wel of geen gezangen.
Even in het kort;

God gaf ons 150 psalmen, dat is voor alle situatie's, dus genoeg. Hoeft niets meer bij, of anders, mag niets meer bij. Wel moeten we natuurlijk geestelijke ogen krijgen om de rijkdom in de psalmen te lezen (suggestief; dan heb je geen behoefte meer aan wat anders). Zingen we niet over Jezus in de psalmen, jawel, het oude testament is vol van het heil (is Jezus).
Gezangen zijn niet geïnspireerd door de Geest dus begin er maar niet aan. Vooral niet omdat ze zo lekker in het gehoor liggen.


*De psalmen zijn natuurlijk prachtig, daar doe ik zeker niets van af. Toch moeten we denk wel beseffen dat de psalmen in het licht van het OT gezongen werden. Een dorpelwachter is geen koster ofzo. De kerk is geen tempel om maar een enkel voorbeeld te noemen.
*De berijmde versie staat vol met menselijke toevoegingen terwijl er vele gezangen letterlijk uit de bijbel vertaald zijn.
*Waarom van een geprofeteerde Jezus zingen terwijl Hij allang geboren, geleden en gestorven is voor Zijn volk? Is er niet juist in onze tijd reden om het uit te jubelen wat God door Zijn Zoon voor ons deed? Is het niet Gods gave om met vele soorten instrumenten muziek te maken voor Hem, Zijn Naam groot te maken met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het RD in verandering

Bericht door eilander »

Gian schreef:Het is vaker besproken. Wel of geen gezangen.
Even in het kort;

God gaf ons 150 psalmen, dat is voor alle situatie's, dus genoeg. Hoeft niets meer bij, of anders, mag niets meer bij. Wel moeten we natuurlijk geestelijke ogen krijgen om de rijkdom in de psalmen te lezen (suggestief; dan heb je geen behoefte meer aan wat anders). Zingen we niet over Jezus in de psalmen, jawel, het oude testament is vol van het heil (is Jezus).
Gezangen zijn niet geïnspireerd door de Geest dus begin er maar niet aan. Vooral niet omdat ze zo lekker in het gehoor liggen.


*De psalmen zijn natuurlijk prachtig, daar doe ik zeker niets van af. Toch moeten we denk wel beseffen dat de psalmen in het licht van het OT gezongen werden. Een dorpelwachter is geen koster ofzo. De kerk is geen tempel om maar een enkel voorbeeld te noemen.
*De berijmde versie staat vol met menselijke toevoegingen terwijl er vele gezangen letterlijk uit de bijbel vertaald zijn.
*Waarom van een geprofeteerde Jezus zingen terwijl Hij allang geboren, geleden en gestorven is voor Zijn volk? Is er niet juist in onze tijd reden om het uit te jubelen wat God door Zijn Zoon voor ons deed? Is het niet Gods gave om met vele soorten instrumenten muziek te maken voor Hem, Zijn Naam groot te maken met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen?
Het suggestieve stukje: dat ben ik met je eens, daar houd ik ook niet van.
Maar wat is er verder "zo dom" beredeneerd aan het stukje van ds. De Heer? Dat zie ik niet zo.

Even reactie op jouw punten:
- psalmen in het licht van het OT geschreven: eens. Je voorbeelden vind ik verder niet zo spannend. Het OT is óók Gods Woord, sterker nog: zonder het OT snappen we het NT niet eens. Ik vraag me af wat ik er fout aan doe om als ik zing: "Hoe lief (...) zijn mij Uw huis en tempelzangen" daarbij te denken aan onze gemeente en de gemeentezang?
- de menselijke toevoegingen zijn er volgens mij niet zo veel. Graag voorbeelden van "veel" letterlijke vertaalde gezangen.
- van een geprofeteerde Jezus zingen is m.i. goed te doen. Evenals ook uit het OT gepreekt wordt in tijden van Advent. We mogen weten dat Hij gekomen is, en daarmee vervuld heeft wat geprofeteerd heeft.

Overigens pleit ik voor nuchterheid: er zijn veel mooie en goede gezangen, laten we die zingen. Laten we ook niet ieder woordje op een weegschaaltje wegen. Grappig om te zien dat sommigen veel zwaarder tillen aan een woordje uit een gezang, terwijl dezelfde soort woorden in de psalmen gebruikt worden (ik bedoel hier bijvoorbeeld dat er teveel toegeëigend wordt: ja maar, dát kun je zomaar niet zingen! OK, maar dan moet je ook zingen: Die God is HEN een God van heil, ipv ONS)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het RD in verandering

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef: We krijgen straks in 2011 (alweer) een nieuw liedboek, terwijl het liedboek dat in 1973 verscheen nog niet door alle kerken gezongen wordt.
Zelfs de gezangenbundel van 1938 niet.
Overigens, kleine correctie, verschijnt het liedboek "Zingen en bidden in huis en kerk" niet volgend jaar, maar in 2012.
http://www.liedboek.nl/
http://www.youtube.com/watch?v=OattRefI ... _embedded#
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Het RD in verandering

Bericht door Eppo Gremdaat »

Hendrikus schreef:.........
Overigens, kleine correctie, verschijnt het liedboek "Zingen en bidden in huis en kerk" niet volgend jaar, maar in 2012.
Je hebt gelijk, inderdaad, in 2012. Dan krijgen we weer fijne zangavonden, maar ik denk dat er al veel liederen bekend zijn doordat ze nu al in diverse bundels voorkomen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het RD in verandering

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:
Hendrikus schreef:.........
Overigens, kleine correctie, verschijnt het liedboek "Zingen en bidden in huis en kerk" niet volgend jaar, maar in 2012.
Je hebt gelijk, inderdaad, in 2012. Dan krijgen we weer fijne zangavonden, maar ik denk dat er al veel liederen bekend zijn doordat ze nu al in diverse bundels voorkomen.
Er komen dit jaar al "voorproef"-avonden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het RD in verandering

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer.
De discussie psalmen of gezangen kunt u in een ander topic, nieuw of reeds bestaand, voeren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:On-topic maar weer.
De discussie psalmen of gezangen kunt u in een ander topic, nieuw of reeds bestaand, voeren.
Nou, ontopic dan:
Ik was in het begin enthousiast, maar de krant is nu van maandag - vrijdag net zo dun als normaal gesproken alleen op maandag en dinsdag. Waarom is die bijlage niet minstens een pagin of 6 dikker????? Het zal al beter zijn als de voorkant gewoon ook tekst bevat en daarnaast die gekke fotopagina in het midden vervangen wordt door tekst. Daarvoor lees ik geen krant, om 2 seconden naar een foto te kijken van 2 pagina's.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Het RD in verandering

Bericht door denkertje21 »

priscilla schreef:Af en toe nemen we een proefabon. op een andere krant. Nu lezen we het nd een aantal weken.
Alsof dat zo'n dikke krant is...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het RD in verandering

Bericht door Luther »

denkertje21 schreef:
priscilla schreef:Af en toe nemen we een proefabon. op een andere krant. Nu lezen we het nd een aantal weken.
Alsof dat zo'n dikke krant is...
Inderdaad, hoewel daar veel minder advertenties in staan.
Bovendien viel de zatedag-editie van vandaag erg tegen (van het RD). Waar blijft een dikke krant???
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie