Het papieren RD... Hoe lang nog?

Ben je bereid het papieren RD de hele week te ontvangen?

Ja, ik vind het RD prima zo.
6
11%
Ja, hoewel de prijs-kwaliteitsverhouding wel vragen oproept.
1
2%
Ja, maar ik zou graag een dikkere krant willen, met meer lange artikelen.
11
20%
Ja, maar het RD zou theologisch bevindelijker moeten worden.
2
4%
Nee, ik ga mijn abonnement stopzetten, of omzetten naar een digitale variant.
2
4%
Nee, want ik mis de lange artikelen, zoals bij Trouw en NRC.
8
15%
Nee, het RD heeft voor mij steeds minder meerwaarde, doordat ik het nieuws al via radio/tv/internet volg, en er verder te weinig méér gebracht wordt.
4
7%
Nee, ik heb geen abonnement, en dat houd ik zo.
21
38%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
huisman schreef:Als Ds Kort zorgen heeft over de vele aanvallen van de duivel op onze jongeren dan deel ik die zorgen met hem.
Maar deze zinsnede kan echt niet `Zo redeneert de duivel voort en zegt: Ja, op die manier moeten we proberen een nieuwe Statenvertaling te krijgen. Hij maakt hier de HSV vertalers uit voor werkers in dienst van de duivel en dat mag zeker een predikant niet zeggen.
Tiberius leg eens uit waarom jij geen afstand wil nemen van deze zinsnede?
Tjongejonge, afstand nemen van die zinsnede. Ds. Kort is terecht de mening toegedaan dat je met je vingers van de SV af moet blijven en zeker wanneer er binnen 'dat bolwerk' zoals ds. Kort dat noemt geen eensgezindheid is maar een nieuwe Statenvertaling een splijtzwam is in onze gezindte. Dat mag je terecht een duivelskunst vinden.
En als ik de mening ben toegedaan dat het bewust polariseren tussen voor en tegenstanders en het demoniseren van de HSV duivelskunst is, dan levert dat mij een ban op..... :bobo :banni
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 16 aug 2010, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef: En als ik van mening ben toegedaan dat het bewust polariseren tussen voor en tegenstanders en demoniseren van de HSV duivelskunst is, dan leverd dat mij een ban op..... :bobo :banni
ik vind dit wel een bijzondere zin.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
JolandaOudshoorn schreef: En als ik de mening ben toegedaan dat het bewust polariseren tussen voor en tegenstanders en het demoniseren van de HSV duivelskunst is, dan levert dat mij een ban op..... :bobo :banni
ik vind dit wel een bijzondere zin.
ik ook ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door JALP »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ander schreef:
Luther schreef:Inderdaad!
Evenals het citaat op pagina 2 van ds. A. Kort, die een legging vergelijkt met een regenpijp van de duivel... :bobo
't Was een mooi en eerlijk stuk van ds. Kort. Hij noemt man en paard en is duidelijk bewogen met de jonge mensen in de gemeenten.
Ik heb het net even zitten lezen en ik ben het helemaal met je eens.
Ik begrijp niet, dat men op een reformatorisch forum zo briest tegen zijn terechte waarschuwingen.
Daar hadden we in een ander topic ook al over gehad. Die opmerking over de legging en over de nieuwe vertaling zijn buitenproportioneel. Dat kun jij briesen noemen, ik noem dat ageren tegen een niet te verantwoorden uitspraak. Verder ben ik het eens met Ds. Kort dat je met zorg de ontwikkelingen (zeker rondom jongeren en hun levensstijl) kunt gadeslaan. Prima om dat in een artikel te verwoorden. Met ga niet veroordelen op onbijbelse wijze.

Het komt op mij over als een stukje onmacht. Als ik het niet eens ben met e.e.a. dan noem ik het gewoon duivels werk... altijd goed... :bobo :sweat
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door helma »

geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag

ik heb trouwens ontzettend veel moeite om zomaar te strooien met termen als 'duivelswerk'

zeker als het gaat om een bijbelvertaling waarvan het oogmerk is om het Woord verstaanbaar te maken

maar buiten dat; voor een ander schijnen we vaak beter in te kunnen vullen wat van de duivel is dan dat we dat doen bij onszelf.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag
je kunt toch niet ontkennen dat duivel tweedracht zaait in deze dagen? Zie de verklaring een eindje hier naar onderen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Mister »

Ander schreef:
huisman schreef:Als Ds Kort zorgen heeft over de vele aanvallen van de duivel op onze jongeren dan deel ik die zorgen met hem.
Maar deze zinsnede kan echt niet `Zo redeneert de duivel voort en zegt: Ja, op die manier moeten we proberen een nieuwe Statenvertaling te krijgen. Hij maakt hier de HSV vertalers uit voor werkers in dienst van de duivel en dat mag zeker een predikant niet zeggen.
Tiberius leg eens uit waarom jij geen afstand wil nemen van deze zinsnede?
Tjongejonge, afstand nemen van die zinsnede. Ds. Kort is terecht de mening toegedaan dat je met je vingers van de SV af moet blijven en zeker wanneer er binnen 'dat bolwerk' zoals ds. Kort dat noemt geen eensgezindheid is maar een nieuwe Statenvertaling een splijtzwam is in onze gezindte. Dat mag je terecht een duivelskunst vinden.
Jaja, de SV is heilig.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Auto »

Gijs83 schreef:
helma schreef:geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag
je kunt toch niet ontkennen dat duivel tweedracht zaait in deze dagen? Zie de verklaring een eindje hier naar onderen.
Gijs, om het nog anders te zeggen je kan het van 1 kant bekijken, maar ook van de andere. Als je als tegenstanders niet eens in normaal gesprek gaat met de stichting en van gedachten gaat wisselen dan zou je dat ook op het conto van hetgeen ds Kort schrijft schrijven.

Dat hier een aantal zaken benadrukt worden vind ik veel te ver gaan. En daarom vind ik de reactie van Jolanda terecht!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag

.
Je bedoelt dit stukje : (het lijkt wel of hij met Ds Visscher gesproken heeft.... )
S.D. Post in Refdag schreef:
Agenda
tekst S. D. Post
Wij willen een agenda aanschaf­fen die met de zondag begint, want zo heeft de Heere het inge­steld. Maar alle agenda’s begin­nen met de maandag. Mogen we ons erbij neerleggen en een agenda kopen die met de maan­dag begint?

Een agenda is voor leerlingen meer dan een boekje waarin ze opdrachten en afspraken noteren. Een agenda maakt anno 2010 deel uit van je lifestyle, net zoals je mo­bieltje en je kleding. Daarom zijn er ook zo veel verschillende agenda’s. Agenda’s van Voetbal International, van popgroepen, van stripfiguren en noem maar op. Als je zo’n agenda koopt, laat je zien bij welke groep je wilt horen. Daarom is het voor veel jonge­ren lastig om een agenda te kiezen.
Jullie willen ook zorgvuldig een agenda kiezen. En blijkbaar wil je laten zien dat je christen bent. Dat de opstanding van de Heere heel belangrijk, misschien wel: het belangrijkste is in jullie leven. Dat is mooi.
Maar als je wilt laten zien dat je christen bent, ga je steeds meer opvallen. Nederland is niet meer christelijk. Een van de signalen is dat de week in agenda’s niet meer op zon­dag begint. Zo ontstaat jullie probleem.
Mijn gedachte hierover is dat je moet onderscheiden in waar het om gaat en wat daarvan het symbool, het signaal is. In een niet-christelijke omgeving heb je soms geen keuzes wat uiterlijke dingen betreft, maar een nauw leven met de Heere kan niemand je afnemen. Anders gezegd: wees praktisch en koop een goede agenda, ook al begint die met de maandag, maar laat in je leven zien wat de opstanding van de Heere Jezus voor je betekent: in je werk, in je studie, in je omgang met andere studenten, in je spreken over de toekomst.
Of, kennen jullie de Heere nog niet? Maak je dan nergens druk over dan over deze ene vraag: hoe raak ik met God verzoend?
Als we ons te veel richten op de uiterlijke dingen van het christelijk leven dreigt er een levensgroot gevaar: dat we tevreden raken met een leven dat aan de kenmerken van een christelijke levensstijl voldoet, maar een leven blijft buiten Christus. Daar worden andere mensen niet jaloers op. Ze vinden dat benauwend. Maar als je Hem kent en dagelijks uit de Heere Jezus Chris­tus mag leven, hoef je niet te getuigen of na te denken over hoe je moet laten zien dat je christen bent. Dat gaat dan vanzelf.
Ik hoop daarom dat er in jullie nieuwe agenda, ook al begint die met de maandag, iedere dag ruimte is gereserveerd om de Heere te zoeken. Om al je nood aan Zijn voeten neer te leggen en je in Hem te ver­blijden.

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door helma »

Gijs83 schreef:
helma schreef:geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag
je kunt toch niet ontkennen dat duivel tweedracht zaait in deze dagen? Zie de verklaring een eindje hier naar onderen.
Gijs, de farizeeers noemden zelfs het werk van de Heere Jezus van de duivel.
dat leert ons dat zelfs kerkelijke leidslieden niet altijd kunnen onderscheiden welk werk van God is en welk werk van de duivel.

Laten we alsjeblieft voorzichtig zijn met die boude uitspraken
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Gijs83 »

Auto schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag
je kunt toch niet ontkennen dat duivel tweedracht zaait in deze dagen? Zie de verklaring een eindje hier naar onderen.
Gijs, om het nog anders te zeggen je kan het van 1 kant bekijken, maar ook van de andere. Als je als tegenstanders niet eens in normaal gesprek gaat met de stichting en van gedachten gaat wisselen dan zou je dat ook op het conto van hetgeen ds Kort schrijft schrijven.

Dat hier een aantal zaken benadrukt worden vind ik veel te ver gaan. En daarom vind ik de reactie van Jolanda terecht!

OK, het gesprek met elkaar moet je niet uit de weg gaan, maar ik kan me voorstellen dat mensen die voor de HSV zijn, de uitspraken van Ds.Kort wat wrang vinden, ook al vinden ze wel dat duivel voor tweedracht zorgt.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door JALP »

Gijs83 schreef:
Auto schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:geef mij het stukje van SD Post dan maar van vandaag
je kunt toch niet ontkennen dat duivel tweedracht zaait in deze dagen? Zie de verklaring een eindje hier naar onderen.
Gijs, om het nog anders te zeggen je kan het van 1 kant bekijken, maar ook van de andere. Als je als tegenstanders niet eens in normaal gesprek gaat met de stichting en van gedachten gaat wisselen dan zou je dat ook op het conto van hetgeen ds Kort schrijft schrijven.

Dat hier een aantal zaken benadrukt worden vind ik veel te ver gaan. En daarom vind ik de reactie van Jolanda terecht!

OK, het gesprek met elkaar moet je niet uit de weg gaan, maar ik kan me voorstellen dat mensen die voor de HSV zijn, de uitspraken van Ds.Kort wat wrang vinden, ook al vinden ze wel dat duivel voor tweedracht zorgt.

Maar wie ben ik, wie ben jij, wie is een dominee of wie is welk mens dan ook om dingen als het werk van de duivel aan te wijzen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Luther »

Als iemand de HSV wil afwijzen (en daar kan ik me heus wel wat bij voorstellen) dan kan dat toch ook op een andere toon? Op het zendingsveld worden aan de lopende band HSV's geproduceerd en we collecteren ervoor.

Maar om nu de legging te noemen als duivelswerk en een splijtzwam, sorry, dan ga je als predikant (in dit geval ds. Kort) echt veel en veel te ver. Daarop lijken me de corrigerende woorden van ds. W. Visscher (ND) van toepassing: In plaats van zich bezig te houden met dingen waarom het 'wezenlijk' gaat, bijt de refozuil zich volgens Visscher vast in bijzaken. ,,Oude thema's worden voortdurend geactualiseerd, als zouden dat de grote dingen zijn waartegen we te strijden hebben.'' Als illustratie noemt hij de kledingregels in reformatorische kring, waarbij vrouwen worden geacht een rok te dragen. ,,Ga dat niet uitwerken tot in de details, waarover we vervolgens uren zitten te discussiëren. Dan denk ik: Snappen we nou nog wat er in onze samenleving aan de hand is?''
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Tiberius »

Genoeg weer (of eigenlijk te veel) over de HSV en de legging.
Terug naar het topic-onderwerp.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het papieren RD... Hoe lang nog?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Genoeg weer (of eigenlijk te veel) over de HSV en de legging.
Terug naar het topic-onderwerp.
Het was volgens mij niet off-topic, want er werd een bericht in het RD geplaatst, dat voor sommigen reden was om een abonnementsopzegging te overwegen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie