van mp3 naar midi

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

van mp3 naar midi

Bericht door sweelinck 25 »

Weet iemand onder ons of het mogelijk is om een mp3-bestand om te zetten naar een midi-bestand?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: van mp3 naar midi

Bericht door FlyingEagle »

sweelinck 25 schreef:Weet iemand onder ons of het mogelijk is om een mp3-bestand om te zetten naar een midi-bestand?

http://www.google.nl/search?q=mp3+to+mi ... =firefox-a
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: van mp3 naar midi

Bericht door caprice »

Midi is wat anders dan Wav? Anders zou je het met Audacity kunnen doen: bestand exporteren als Wav.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: van mp3 naar midi

Bericht door wim »

MIDI's bevatten geen geluid. Alleen maar commando's om geluid te maken. Een MIDI kan dan ook verschillend klinken op verschillende computers (vanwege verschillen in de geluidsbibliotheken die nodig zijn om een MIDI weer te geven).
WAV/MP3 bestanden bevatten het geluid zelf en klinken overal hetzelfde (even los gezien van de weergavekwaliteit).

MP3 omzetten naar MIDI kan wel, maar ik vraag me af of dit ook goed werkt voor complexe muziek. De meeste programma's kunnen alleen maar één melodielijn aan. Polyfone muziek zal theoretisch wel mogelijk zijn, maar ik denk dat dit in de praktijk vrijwel altijd slecht uitpakt. Zeker wanneer er veel boventonen voorkomen of wanneer de melodielijnen qua klankleur niet zo goed uit elkaar te halen zijn.
Het resultaat zal hoe dan ook totaal anders klinken dan het origineel. Gezongen muziek kan sowieso niet worden weergegeven via MIDI.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: van mp3 naar midi

Bericht door wim »

Op een forum las ik dit bericht:
Nu bel ik al bijna 3 dagen aan het zoeken hoe ik mijn eigen geluidjes kan omzetten naar midi. Ik heb al verschillende software geprobeerd.
De mooiste softwares die je bij google vind, en zelfs een enkeling gekocht.
Echter, fatsoenlijk opslaan lukt niet, en als ik een kinderstem (mp3) omzet naar midi, krijg ik vals-spelende-piano...
Nou, die kan zoeken tot 'ie een ons weegt, want een kinderstem kun je never-nooit naar midi omzetten. Het pianogeluid is zo ongeveer het standaard MIDI geluid en het is niet vreemd dat een mp3-kinderstem een MIDI-piano wordt. Dat de piano vals speelt zegt wat over de kwaliteit van het herkennen van de toonhoogtes. Of het kind zong vals. Dat kan ook.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: van mp3 naar midi

Bericht door Upquark »

Het komt er eigenlijk op neer dat je een programma zoekt dat van een mp3 automatisch bladmuziek maakt. Tja, lijkt me een mission impossible...

Echter, van veel psalmen en gezangen zijn wel midi's te vinden, mocht het daar om gaan.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: van mp3 naar midi

Bericht door Kaw »

Dit heb ik jaren geleden vrij uitvoerig onderzocht en ben het eens met Wim. Enkel een enkelvoudige melodie zal kunnen, maar dan ook nog van een instrument die na een fourier transformatie een frequentie-analyse oplevert met een juiste toonhoogte. Een piano is daarin volgens mij beter dan een orgelregister met veel boven- en ondertonen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: van mp3 naar midi

Bericht door Marnix »

Inderdaad. Mag ik vragen, Sweelinck, waarom je het naar Midi wil omzetten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: van mp3 naar midi

Bericht door Gian »

Kaw schreef:Dit heb ik jaren geleden vrij uitvoerig onderzocht en ben het eens met Wim. Enkel een enkelvoudige melodie zal kunnen, maar dan ook nog van een instrument die na een fourier transformatie een frequentie-analyse oplevert met een juiste toonhoogte. Een piano is daarin volgens mij beter dan een orgelregister met veel boven- en ondertonen.
Hoe is het afgelopen met je convertor ?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
sweelinck 25
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17

Re: van mp3 naar midi

Bericht door sweelinck 25 »

Marnix schreef:Inderdaad. Mag ik vragen, Sweelinck, waarom je het naar Midi wil omzetten?

Het zou me eigenlijk inderdaad om bladmuziek gaan.

Maar dat is dus nog iets te vergezogd, jammergenoeg. Dus het blijft nog even heel goed naar CD`s luisteren om mooie improvisatie`s over te nemen van andere organisten.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: van mp3 naar midi

Bericht door wim »

sweelinck 25 schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. Mag ik vragen, Sweelinck, waarom je het naar Midi wil omzetten?

Het zou me eigenlijk inderdaad om bladmuziek gaan.

Maar dat is dus nog iets te vergezogd, jammergenoeg. Dus het blijft nog even heel goed naar CD`s luisteren om mooie improvisatie`s over te nemen van andere organisten.
Het omzetten van cd's naar bladmuziek is in veel gevallen nog illegaal ook. Daar zou je eerst toestemming voor moeten vragen aan de rechthebbende.
Plaats reactie