"Gedenk de sabbatdag dat gij dien Heiligt!!"

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Betekent dit nog iets in dit kader:

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Als het nu op zondag te zwaar is om een groot deel van die dag met Hem bezig te zijn en daarin rust te vinden, zeg je dan niet dat de voorbereiding op het Hemelse leven -dat eeuwigdurend zo zal zijn- te zwaar is? En geef je daarmee niet te kennen niet van harte trek te hebben in dat leven en die God?In de tweede plaats kan en mag je anderen niet zomaar laten praten. Het hemelleven bestaat in gemeenschap en onderlinge liefde. Een neiuwe aarde waarop gerechtigheid woont. Daarom is er (o.a. bij Ursinus) zo'n aandacht voor de onderlinge bijeenkomst en de werken van barmhartigheid. Zondag is ook een oefening in gemeenschapszin; een leerschool om later een goed burger van het koninkrijk 'nieuwe aarde' te zijn.
Beste voorbijganger,

Je gaat uit van de ideale situatie. Kun je je voorstellen, dat er situaties zijn, waarin het allemaal niet zo goed gaat. Denk eens aan ziekte, onbegrip tussen kerkmensen e.d. En dan kun je juist verlangen naar een hemel, waar die ziekten en zonden niet meer zijn.
sochrio

Bericht door sochrio »

Hoi Gerrie!

met iedere dag zondag bedoel ik niet dat we iedere dag sabbat zouden vieren.
Het zit em vooral in de zin ervoor. Ik zie zo vaak bij mensen dat ze zondagschristenen zijn. Op zondag gaan ze keurig netjes naar de kerk, zijn ook nog wel bereid om over de preek door te praten, maar doordeweek moet je niet met God aankomen. Ja, ik weet dat ik het ontzettend cru zeg. maar zo is vaak wel de werkelijkheid, al geven mensen dat zelf niet toe.
Is dat beetje goeie wil er nog wel? We richten ons vaak uitsluitend op onze aardse toekomst. Studeren, carriere maken enz. Natuurlijk is dat niet verkeerd en tot op zekere hoogte is het zelfs onze plicht. Het punt is dat wij vergeten ons voor te bereiden op onze eeuwige toekomst.

Gistermiddag ging de preek ook over de heiliging van de sabbat. Daar kwam oa de volgende tekst aan de orde: De sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de sabbat (Mark. 2)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Sochrio,
Van harte mee eens met deze tekst:
De sabbat is gemaakt om de mens, niet de mens om de sabbat.

Voorbijganger,
Ook mee eens als je bedoelt het oog in alles op de Heere te houden.

Onrustig is ons hart totdat het rust vindt bij U, o God.
(van Augustinus als ik me niet vergis).
Ereunao

Bericht door Ereunao »

De sabbat en de eerste dag der week.


De betekenis van de eerste dag der week in de Schrift is nauwelijks te overschatten. Het is de eerste dag van de nieuwe schepping die met de opstanding van Christus, die de Eersteling van deze schepping is, 1Kor.15:20-23, Kol.1:18, geopenbaard is. De zeven de dag is de volheid van de oude, de achtste dag de eerste van de nieuwe schepping. Daarom wil ik eerst de betekenis van de achtste dag in het O.T. nagaan. Heilshistorisch reikt het O.T. niet verder dan de zevende dag, de rust en de zegen voor de aarde in het Messiaanse vrederijk bij de komst van de Messias. Daarom is het getal acht in het O.T. altijd verbonden aan de Messias, de Gezalfde met de H.Geest, Jes.61:1; Hand.10:38 Het is het getal van de H.Geest, die op de eerste dag na 7x7 dagen dat is op de vijftigste dag werd uit gestort om deze nieuwe schepping gestalte te geven zowel nu in de gelovigen als universeel in de volheid der tijden. Reeds in Gen1 wordt de eerste dag apart gezet. "het was avond geweest en het was morgen geweest, echad dag een niet de eerste dag zoals bij de andere scheppingsdagen. En echad is de Enige in de belijdenis van Israël. De Heere onze God is Een (echad). Die in het vlees zijn kunnen Gode niet behagen Rom.8:8. Daarom moesten de kinderen op de achtste dag besneden worden, wat ook alweer heen wees naar de nieuwe schepping, de besnijdenis des harten door de H.Geest 2Kor.3:3, Kol.2:11,12.Zes is het getal van de Messias naar zijn mensheid acht van de Messias Die regeert als de Zoon van David. Deze regering is in de Schrift verbonden aan Sion, de tempelberg. Volgens de rabbijnse uitleg zijn de kinderen Israëls 400 jr. na de belofte aan Abraham uit Egypte geleid (de exodus). 480 jaar daarna begon de tempelbouw, die 7 jaar duurde en in het achtste jaar werd ingewijd. Dat is dus 888 jaar, precies de volheid van het getal van de Messias. Zo zijn er honderden voorbeelden in de Schrift die bewijzen dat de getallen een eigen betekenis hebben, die nooit met elkander verwisseld mogen worden. Daarom kunnen en mogen wij de geboden die voor de sabbat gelden niet op de zondag overbrengen maar ook niet omgekeerd. Je kunt op de dag die Christus in het graf doorbracht nooit de geboorte van de nieuwe schepping vieren, want die is verbonden aan de achtste dag, de eerste van het nieuwe dat gekomen is.2Kor.5:17. Er is hier wel sprake van continuïteit. Maar dan op de wijze van de natuur. "Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft het alleen, maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort Joh.12:24. Christus moest als een zaadkorrel in de oude aarde gezaaid worden en stond wel met hetzelfde lichaam op, maar het was tegelijk een geheel nieuwe schepping. Zo voleindigde Hij op de zevende dag de oude en bracht op de achtste dag de nieuwe schepping aan het licht. Daarom kan Christus nooit op de zevende dag opgestaan zijn, eerst moest het oude vol, voorbij gegaan zijn voor het nieuwe kon doorbreken, 2Kor.5:17. Ook Israël zal eenmaal in deze nieuwe schepping delen. Ef.1:10. Daarom heeft het loofhuttenfeest (het laatste feest in de cyclus) een achtste dag. Dan zal de zevende dag voor de derde maal "vol" zijn en overgaan in de achtste en God alles in allen. In 1Kor.15:23-28 vinden wij precies dezelfde orde.

Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens.

Tot slot nog iets over de opstanding en de paasdatum. Er zou niet zoveel verwarring en misverstand over dit onderwerp zijn als de kerk zich niet moedwillig vervreemd had van haar joodse wortels. Christus is gestorven en opgestaan naar de Schriften.1Kor.15: 3,4.Het joodse pascha is een type van de dood van het Lam Gods, het feest der eerstelingen van Zijn opstanding Daarom kan het joodse Pascha nooit samenvallen met het chr.paasfeest.Wij lezen in Lev.23 dat de eerstelingen geofferd moesten worden op de eerste dag na de sabbat, dat is de sabbat van de 15e Nissan, de eerste dag van de ongezuurde broden die naadloos op het pascha aansloot. Deze dag des sabbats was groot en wordt bedoeld in Joh.19: 31.Op de sabbat mocht dit niet geschieden, dat zou dit type geheel bedorven hebben want Christus moest de sabbat in het graf doorbrengen. Nu heeft God het zo bestuurd dat in dat jaar de 16e Nissan op de wekelijkse sabbat viel. Daarom moesten de eerstelingen in dat jaar op de17e geofferd worden, waardoor de dag der eerstelingen samenviel met de opstanding van Christus.


Hij is dan ook niet op vrijdag maar op donderdag gestorven en net voor de zonsondergang haastig begraven Joh.19: 31.Donderdagnacht was dus de eerste nacht, en naar bijbelse tijdrekening het begin van de eerste dag Gen.1: 5.

Vrijdagavond begon de tweede en zaterdagavond was het begin van de derde dag waarop Hij ook des morgens vroeg is opgestaan naar de Schriften. Voor een goed begrip teken ik hierbij aan dat de datum bij de joden wel zes uur eerder verschuift dan bij ons, maar dat de dag evenals bij ons bij zonsopgang begint Joh.11: 9.Zo was Hij drie dagen en drie nachten in het hart der aarde Math.11: 40,wat dus altijd meer dan 48 maar niet noodzakelijk volle 72 u behoeft te zijn. De Emmausgangers zeggen dan ook dat het heden de derde dag is maar na 72 uur is het de vierde dag en ook al de verschijningen vonden plaats op en niet na de dag van de opstanding. Wij lezen ook in het Johannesevangelie dat Jezus zes dagen voor het pascha te Bethanië kwam. Dat was dus op de 9e want de joden vierden het pascha blijkens Joh.19: 28 op de 15e. Zij bereidden Hem daar een avondmaal, dat was dus op de avond van de 10e.Toen heeft Maria Hem gezalfd tot een voorbereiding op Zijn begrafenis stemt overeen met Ex.12.waar staat dat het lam van de 10e tot de 14e in bewaring genomen moest worden. Des anderen daags, nog steeds op de 10e hield Hij Zijn intocht in Jeruzalem (Palmzondag). Vier dagen daarna dat was dus op donderdag is Hij gestorven naar de Schriften. Hieruit zien wij dat hierover geen twijfel behoeft te bestaan als er meer kennis van het O.T was.


Tot zover over de symbolische, heilshistorische betekenis van de getallen 7en8. De praktische toepassing van de dood en opstanding in het geloofsleven door de H.Geest vinden wij met name in Rom.6:1-14 en 8:3-12. In Rom.6 leren wij dat de doop onze geestelijke gemeenschap met Christus in zijn dood en opstanding verzegelt. In Rom.8 is de opstanding van Christus door het getuigenis van de H. Geest een garantie voor onze lichamelijke opstanding bij zijn komst. Zie ook Joh. 13:36. Tussen Rom.6 en 8 ligt echter wel Rom.7 waar ons geleerd wordt dat wij dezelfde strijd tussen dood en leven, zonde en gerechtigheid te voeren hebben waar Christus ons in voorgegaan. Daarom wordt Hij ook de overste Leidsman en Voleinder des geloofs genoemd wordt. Deze strijd tussen vlees en geest is buitengewoon zwaar. Want het vlees wordt nooit bekeerd maar moet met Christus gekruisigd worden Gal.2:20. En dat is een oefening waarin wij tot onze vernedering voortdurend onze zwakheid en afhankelijkheid moeten leren kennen. Laat het daarom ons gedurig gebed zijn:

Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest.
wpv

Bericht door wpv »

:( :# :$ Volgens mij is nog steeds het getal 7 het getal van de volheid. Waarom al dat gereken. Alsof de bijbel na te rekenen is. :sne

[Edited on 2/28/02 by wpv]
Ereunao

Bericht door Ereunao »

wpv,je reactie is wel erg simplistisch,het getal7 is inderdaad het getal van de volheid,maar in dit verband de volheid,de wedergeboorte van de oude schepping die sinds de zondeval onder de vloek ligt. Maar wat is nu meer, zeven of acht,de dag dat de Heere Jezus in het graf lag of de dag van Zijn opstanding? En waarom legt de Schrift er telkens de nadruk op dat het op de derde dag was?zie Gen.1:13 De bijbel valt inderdaad niet na te rekenen,maar zij gaat ons wel voor om ons ook door de getallen symboliek de heilsgedachten Gods te openbaren. Het gaat er tenslotte niet om met hoe weinig een mens kan zalig worden,maar hoeveel het God behaagt heeft ons in Zijn woord tot Zijn eer en onze troost te openbaren,zie ook Math.13:24:52.Het is toch de bedoeling van deze topic om iets van elkaar te leren?Ieder van ons is gehouden om de talenten die hem zijn toebetrouwd op winst te zetten;hier geldt:die heeft die zal gegeven worden,maar die niet heeft,van dien zal genomen worden,ook wat hij heeft Luk.19:26.Ik heb slechts de eerste beginselen van de woorden Gods voorgesteld,Hebr.5:12,maar indien iemand verkiest onwetend te zijn,die zij onwetend. overigens valt hier niets te roemen,hoe meer wij uit Gods woord leren,hoe meer wij ontdekken dat wij nog niets weten. ereunao
strik

Bericht door strik »

Beste Ereunao,

Het topic heet: "Gedenk de sabbatdag dat gij dien Heiligt!!"
Met alle respect voor jouw onderzoekende journalistiek, maar: Wat wil je er nu mee zeggen?

[Edited on 3/2/02 by strik]
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Strik: Deze topic heet “Gedenk de sabbatdag dat gij dien heiligt, dat is het nu juist, ik heb in alle voorgaande posters alleen gelezen over de zondag. Daaruit concludeer ik dat de zondag als een verlate sabbat wordt gezien. Daarom heb ik getracht aan te tonen dat de zevende dag nooit op de achtste gevierd kan worden en ook niet andersom omdat dit in de Schrift twee verschillende begrippen zijn. Want de sabbat is een nationale instelling die helemaal bij Israël behoort. Vanaf Gen.2 tot Ex.16 lezen wij nergens over de sabbat, die is pas ingesteld toen de Heere het volk Israël uit Egypte verlost en tot Zijn volk had aangenomen. De eerste dag der week gaat niet terug op het vierde gebod, maar op de opstanding van Christus, als de Eersteling van de nieuwe schepping, het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis. Hier geldt: “bedenk de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijnâ€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Beste Eurenao,
Als ik het goed begrijp pleit je ervoor om de zaterdag als een sabbath te vieren. Dus we gaan weer op zaterdag naar de kerk?
strik

Bericht door strik »

Beste Eurenao,
Als ik het goed begrijp pleit je ervoor om de zaterdag als een sabbath te vieren. Dus we gaan weer op zaterdag naar de kerk?
Ik had in eerste instantie de indruk dat hij het niet nodig de zondag te heiligen, omdat de zondag nou eenmaal niet gelijk is aan de 'oude' sabbat. Maar ik twijfel nog wel een beetje. Hoe dan ook zijn de rekenkundige onderbouwingen interessant, maar leiden bij mij nog steeds niet tot een antwoord op de in mijn ogen hele eenvoudige vraag:
"Moet de zondag in jouw (Eurenao) ogen als rustdag worden geheiligd of niet"?
Ereunao

Bericht door Ereunao »

Strik, Gerrie, jullie hebben mij niet goed begrepen, wij “moetenâ€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Ds. Pieters haalt met name Calvijn aan. Het stuk is echter nogal lang. Je zou het moeten printen en dan rustig overlezen. Misschien is er een forummer die een samenvatting kan geven.
roseline

Bericht door roseline »

weten jullie wat WETTICISME is?

nou, dit. voor elkaar regeltjes vaststellen.

Jezus zegt: 'het is geoorloofd om GOED te doen op sabbat.'

Wat is GOED? Alles waarmee we onze medemens onze liefde betonen. Naastenliefde...


Het is de bedoeling dat we niet alleen GOEDE werken doen op sabbat maar de gehele week...

En als we voorelkaar gaan beslissen wat GOED doen is, dan is dat de beste voedingsbodem voor oordeel.

En als er íets NIET goed is...

groetjes, Rose.
Plaats reactie