Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:De manier waarop je zegt dat je geen interesse hebt speelt ook mee.
Al moet ik zeggen dat de reacties op de Terdegebeurs van de zomer meer afwijzend waren dan in Gorinchem. Toen werd ik er echt depri van.
Dat zijn van die momenten dat je geconfronteerd word met de geestelijke doodstaat van de natuurlijk mens. Wel godsdienstig, en heerlijk "verantwoord" shoppen, maar de hemeltergende zonde van het massaal vermoorden van baby's gaat hen niet aan het hart.

Ik kan het me voorstellen dat je dan helemaal depressief thuiskomt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door helma »

Jantje, ik denk wel dat het allebei kan. Tenslotte zijn we gewoon op aarde en moeten we ook dingen kopen. Je kon voordelig terecht voor kleding en hoeden. Zeker als groot gezin kan je op de familiedagen voor iedereen terecht, ook als je een smalle beurs hebt. Je steunt ook huisgenoten des geloof.
Voor kinderen was er veel leuks te doen, ook veel verschillende dingen. Uit 1 gezin kan Marietje naar een workshop, Jantje kan klimmen en klauteren en Pietje kan zijn hart ophalen bij de modelbouw. Er is geen harde muziek o.i.d. Moeder zoekt koopjes en kan voor haar meiden leuke voordelige rokjes kopen. Vader praat bij de boeken met een medegelovige en er ontstaat spontaan een gesprek van hart tot hart.
Verschillende goede doelen hebben leuke dingen te koop om hun kas te spekken en moeder vindt wat leuke kraamkadootjes.
Bij de SGP uit vader zijn zorg over het gebrek aan Redormatorisch personeel in de gehandicaptenzorg en vindt hij een luisterend oor als hij vertelt wat dit voor gevolgen heeft in het opvanghuis van zijn dochter Sophie.
Bij de stand van Schreeuw om Leven vertelt moeder van de wonderlijke geboorte van een van haar kinderen die met 25 weken geboren werd en mag ze getuigen van de wonderen Gods.
Aan het eind van het gesprek wordt een vervolgafspraak gemaakt en meldt moeder zichaan als vrijwilliger.

Even later geniet het hele gezin van een gratis patatje en een frikadel.

Nou, mooi toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
helma schreef:De manier waarop je zegt dat je geen interesse hebt speelt ook mee.
Al moet ik zeggen dat de reacties op de Terdegebeurs van de zomer meer afwijzend waren dan in Gorinchem. Toen werd ik er echt depri van.
Dat zijn van die momenten dat je geconfronteerd word met de geestelijke doodstaat van de natuurlijk mens. Wel godsdienstig, en heerlijk "verantwoord" shoppen, maar de hemeltergende zonde van het massaal vermoorden van baby's gaat hen niet aan het hart.

Ik kan het me voorstellen dat je dan helemaal depressief thuiskomt.
Ik vind dat wel een keihard oordeel van je, Philpot. Niet van je gewend.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Jantje, ik denk wel dat het allebei kan. Tenslotte zijn we gewoon op aarde en moeten we ook dingen kopen. Je kon voordelig terecht voor kleding en hoeden. Zeker als groot gezin kan je op de familiedagen voor iedereen terecht, ook als je een smalle beurs hebt. Je steunt ook huisgenoten des geloof.
Voor kinderen was er veel leuks te doen, ook veel verschillende dingen. Uit 1 gezin kan Marietje naar een workshop, Jantje kan klimmen en klauteren en Pietje kan zijn hart ophalen bij de modelbouw. Er is geen harde muziek o.i.d. Moeder zoekt koopjes en kan voor haar meiden leuke voordelige rokjes kopen. Vader praat bij de boeken met een medegelovige en er ontstaat spontaan een gesprek van hart tot hart.
Verschillende goede doelen hebben leuke dingen te koop om hun kas te spekken en moeder vindt wat leuke kraamkadootjes.
Bij de SGP uit vader zijn zorg over het gebrek aan Redormatorisch personeel in de gehandicaptenzorg en vindt hij een luisterend oor als hij vertelt wat dit voor gevolgen heeft in het opvanghuis van zijn dochter Sophie.
Bij de stand van Schreeuw om Leven vertelt moeder van de wonderlijke geboorte van een van haar kinderen die met 25 weken geboren werd en mag ze getuigen van de wonderen Gods.
Aan het eind van het gesprek wordt een vervolgafspraak gemaakt en meldt moeder zichaan als vrijwilliger.

Even later geniet het hele gezin van een gratis patatje en een frikadel.

Nou, mooi toch?
Het beeld dat je schetst is de perfecte dag, maar daar komt het nooit echt van.
Op zo'n drukke beurs vraag ik me af of men van hart tot hart spreekt en normaal is het zo dat refo's dat niet zomaar dat doen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
helma schreef:De manier waarop je zegt dat je geen interesse hebt speelt ook mee.
Al moet ik zeggen dat de reacties op de Terdegebeurs van de zomer meer afwijzend waren dan in Gorinchem. Toen werd ik er echt depri van.
Dat zijn van die momenten dat je geconfronteerd word met de geestelijke doodstaat van de natuurlijk mens. Wel godsdienstig, en heerlijk "verantwoord" shoppen, maar de hemeltergende zonde van het massaal vermoorden van baby's gaat hen niet aan het hart.

Ik kan het me voorstellen dat je dan helemaal depressief thuiskomt.
Ik vind dat wel een keihard oordeel van je, Philpot. Niet van je gewend.
Ik heb mijn opmerkingen inderdaad wat weinig gespecificeerd. Laat ik het wat meer toelichten:
* Een gezellig dagje gezinsdagen vind ik niets mis mee (mits we gematigd omgaan met het commerciële aspect)
* Er zijn verschillende redenen om geen zin te hebben in een gesprek met een stichting. Dat kunnen uitstekende redenen zijn.

Mijn opmerking geld alleen voor de personen die het werkelijk niet aan het hart gaat dat er jaarlijks duizenden baby's worden vermoord. Dat kan ik helaas niet zien als vrucht van genade.

Ik hoop dat ik zo mijn uitspraak enigszins genuanceerd heb.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:
helma schreef:Jantje, ik denk wel dat het allebei kan. Tenslotte zijn we gewoon op aarde en moeten we ook dingen kopen. Je kon voordelig terecht voor kleding en hoeden. Zeker als groot gezin kan je op de familiedagen voor iedereen terecht, ook als je een smalle beurs hebt. Je steunt ook huisgenoten des geloof.
Voor kinderen was er veel leuks te doen, ook veel verschillende dingen. Uit 1 gezin kan Marietje naar een workshop, Jantje kan klimmen en klauteren en Pietje kan zijn hart ophalen bij de modelbouw. Er is geen harde muziek o.i.d. Moeder zoekt koopjes en kan voor haar meiden leuke voordelige rokjes kopen. Vader praat bij de boeken met een medegelovige en er ontstaat spontaan een gesprek van hart tot hart.
Verschillende goede doelen hebben leuke dingen te koop om hun kas te spekken en moeder vindt wat leuke kraamkadootjes.
Bij de SGP uit vader zijn zorg over het gebrek aan Redormatorisch personeel in de gehandicaptenzorg en vindt hij een luisterend oor als hij vertelt wat dit voor gevolgen heeft in het opvanghuis van zijn dochter Sophie.
Bij de stand van Schreeuw om Leven vertelt moeder van de wonderlijke geboorte van een van haar kinderen die met 25 weken geboren werd en mag ze getuigen van de wonderen Gods.
Aan het eind van het gesprek wordt een vervolgafspraak gemaakt en meldt moeder zichaan als vrijwilliger.

Even later geniet het hele gezin van een gratis patatje en een frikadel.

Nou, mooi toch?
Het beeld dat je schetst is de perfecte dag, maar daar komt het nooit echt van.
Op zo'n drukke beurs vraag ik me af of men van hart tot hart spreekt en normaal is het zo dat refo's dat niet zomaar dat doen.
Dan ontmoet ik vast andere Refo's dan jij.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door Hollander »

helma schreef:Even later geniet het hele gezin van een gratis patatje en een frikadel.
Ik mag dat wel, zo'n fijngevoelige corrigerende tik richting mij. :haha

Toch stel je de rest van de dag wel heel rooskleurig voor. Ik heb helaas teveel negatieve ervaringen met dat soort beurzen. Uitzonderingen daargelaten, ademt het geheel vaak toch een stevige vermenging met de hedonistische cultuur.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door ejvl »

helma schreef:
Bezorgd schreef:
helma schreef:Het was een goede dag. Veel goede gesprekken. Interessante mensen.
(al waren er helaas ook dit keer weer mensen die afwijzend reageren. Dat vind ik altijd een beetje pijnlijk)
Verder vond ik de sfeer ook goed. Goeie mix tussen goede doelen en commercie. Voor gezinnen vind ik dit best een leuk dagje uit. Veel te doen, voordelig voor gezinnen. En eten kan je toch niet meer dan je lust. Er waren wel rijen bij het friet en de frikadellen, maar ook niet eens bizar. Terwijl het toch best druk was. Bij het brood met kaas of ham was ik meteen aan de beurt :-)
Dat afwijzen moet je niet persoonlijk opvatten. Ze hebben er op dat moment net even geen behoefte aan, dat kan toch?
Misschien wel net een ander diepzinnig gesprek achter de rug.
Mmm... Ik denk dat er mensen zijn die bang zijn dat je geld gaat vragen.
En er zijn mensen die een aversie hebben tegen de stichting.
En mensen die op een dagje uit liever niet willen nadenken over abortus.
Ik denk dat dat veel voorkomende redenen zijn.

De manier waarop je zegt dat je geen interesse hebt speelt ook mee.
Al moet ik zeggen dat de reacties op de Terdegebeurs van de zomer meer afwijzend waren dan in Gorinchem. Toen werd ik er echt depri van.
Gister kwam ik blij thuis.
Ik kom niet op dergelijke beurzen maar als ik op straat wordt aangesproken door welk goed doel dan ook, zeg ik ook dat ik geen interesse heb.
Niet omdat het niet aan m'n hart kan gaan, wel omdat ik m'n goede doelen graag zelf uitkies, sociaal gezien geen interesse heb in een praatje en ik ben toch niet te overtuigen ergens lid van te worden of te doneren, dan kan hun tijd beter worden besteed aan iemand die wel hiervoor openstaat.

Niets persoonlijks dus.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door helma »

Hollander schreef:
helma schreef:Even later geniet het hele gezin van een gratis patatje en een frikadel.
Ik mag dat wel, zo'n fijngevoelige corrigerende tik richting mij. :haha

Toch stel je de rest van de dag wel heel rooskleurig voor. Ik heb helaas teveel negatieve ervaringen met dat soort beurzen. Uitzonderingen daargelaten, ademt het geheel vaak toch een stevige vermenging met de hedonistische cultuur.
Dat gevoel heb ik bij de Wegwijs en Terdegebeurs meer dan bij de familiedagen en/of de Duikenburgse dagen. De eerste twee zijn toch wat commerciëler van aanpak.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door helma »

Ejvl, dat snap ik ook best. Ik weet dat het niet persoonlijk is. Maar toch doet het me pijn. En dat komt vooral door dingen die soms gezegd worden en/of de manier waarop. En omdat het je 'eigen' mensen zijn komt het wat harder binnen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door J.C. Philpot »

Mijn dochtertje heeft vandaag in het kinderkoor gezongen op de gezinsdagen :love :oops
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door Orchidee »

Volgende week weer de familiedagen in Gorinchem.
Wat kan een mens toch veranderen in zijn/haar doen en denken
Ik heb gewoon een aversie gekregen tegen zulke gelegenheden.
"Vroeger" vond ik het af en toe nog wel wat hebben: Wegwijs, naar buiten beurs, Duikenburgse dagen enz.
Ik zal er denk ik, uit en/of voor mezelf nooit meer heen gaan.
Zijn er meer mensen die van gedachten, gewoonten en principes veranderd zijn?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door MGG »

Orchidee schreef:Volgende week weer de familiedagen in Gorinchem.
Wat kan een mens toch veranderen in zijn/haar doen en denkenAfbeelding
Ik heb gewoon een aversie gekregen tegen zulke gelegenheden.
"Vroeger" vond ik het af en toe nog wel wat hebben: Wegwijs, naar buiten beurs, Duikenburgse dagen enz.
Ik zal er denk ik, uit en/of voor mezelf nooit meer heen gaan.
Zijn er meer mensen die van gedachten, gewoonten en principes veranderd zijn?
Ja maar dan andersom. Vroeger vond ik het niks. Druk, soms chaotisch en er gaan mensen tegen je praten met wie je helemaal niks heb. Als ik wat dichterbij zou wonen, dan zou ik nu wel gaan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door helma »

Ik sta er dinsdagmiddag. Welkom bij de stand van SOL.

Ik vind het leuke van dit soort beurzen dat je vaak oude bekenden tegenkomt.
Ik begrijp dat het vooral voor gezinnen een leuk en verantwoord uitje is. En ook handig dat er veel Refowinkels bij elkaar zijn zodat je als moeder op 1 dag voor je gezin kan kopen wat je nodig hebt qua kleding.

En als je graag goede doelen steunt kan je ook ruimschoots terecht.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Wegwijs en familiedagen 2010, beide of concurentie?

Bericht door aggieoudje »

Orchidee schreef:Volgende week weer de familiedagen in Gorinchem.
Wat kan een mens toch veranderen in zijn/haar doen en denkenAfbeelding
Ik heb gewoon een aversie gekregen tegen zulke gelegenheden.
"Vroeger" vond ik het af en toe nog wel wat hebben: Wegwijs, naar buiten beurs, Duikenburgse dagen enz.
Ik zal er denk ik, uit en/of voor mezelf nooit meer heen gaan.
Zijn er meer mensen die van gedachten, gewoonten en principes veranderd zijn?
Ik baal juist ontzettend dat ik gewoon moet werken. Geniet altijd van zo'n dagje struinen met mijn moeder. Dit jaar de terdege zomerfair ook moeten laten schieten ivm werken(en geen vrij kunnen krijgen in schoolvakanties) en een verjaardag op die zaterdag. Was altijd ons favo dagje samen uit!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie