Nieuwe verkiezingen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Luther »

sela schreef:ik begrijp je standpunten best hoor, luther. het conservatisme kent heel wat aanhangers.
maar toch jammer dat het gesprek daarover niet supergroot is.
het probleem zit 'm er van mijn kant kortweg steeds in dat rechts onze eigen 'wortels' (wat ik vertaal met bijvoorbeeld onze reformatorische traditie van de laatste 10-tallen jaren) boven bijvoorbeeld de zorg voor al onze naasten stelt. in mijn geval botst dit met mijn reformatorische wortels.
Vreemd dat je dat als een tegenstelling ziet. Dat gaat juist samen op! Bij links niet; men is begaan met het lot van iedereen die zorg nodig heeft of een minderheid vormt, behalve christenen, m.n. de vervolgede christenen in buitenland.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Luther »

refo schreef:Wat willen conservatieven nu eigenlijk? Ik zie dat ze graag een kabinet VVD PVV CDA knuffelen, maar waarom is dat? Wat gebeurt er dan wel wat met (bv) paars niet kan?
Nee, de vraag moet andersom luiden: wat gebeurt er dan niet?
Door een kabinet mét het CDA (maakt niet uit welk) zal er niet gemorreld worden aan art. 23 Grondwet, zal de abortus- en euthanasiewetgeving niet verder verruimd worden, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door refo »

Dat antwoord is weergave van een vertrouwen stellen 'op prinsen' in bepaalde ethische zaken. Met de nadruk op 'bepaalde'. Dat heeft niets met conservatisme van doen. Hooguit pragmatisme: sommige dingen vindt het CDA óók, dus laten we maar hopen dat die dan ook meedoen in de regering.
Blijft nog de vraag wat er dan zo fijn is aan die andere twee partijen: VVD en PVV.

Daarom nogmaals de vraag: wat willen conservatieven nu precies? Uit je antwoord leid ik af: abortus- en euthanasieregelgeving handhaven zoals die nu is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door sela »

@ luther
even tussendoor: naar mijn verworven inzicht lijkt jouw beeld van links ook niet helemaal te stroken met de realiteit, concludeer ik voorzichtig. of anders geformuleerd: je hebt misschien een wat positief rechts zelfbeeld?
en: het is me er iig niet om te doen je te nopen tot oneliners.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

Luther schreef:
refo schreef:Wat willen conservatieven nu eigenlijk? Ik zie dat ze graag een kabinet VVD PVV CDA knuffelen, maar waarom is dat? Wat gebeurt er dan wel wat met (bv) paars niet kan?
Nee, de vraag moet andersom luiden: wat gebeurt er dan niet?
Door een kabinet mét het CDA (maakt niet uit welk) zal er niet gemorreld worden aan art. 23 Grondwet, zal de abortus- en euthanasiewetgeving niet verder verruimd worden, etc.
Denk je dat echt ? Onder een CDA minister van onderwijs is de MR verplichting voor basisscholen ingevoerd, met een CU/CDA invloed is de trouwambtenaar met gewetensproblemen (homohuwelijk) de ruimte ontzegd.
Ik zal het scherp zeggen ik denk dat voor het CDA de hypotheekrenteaftrek eerder een breekpunt is dan afschaffing art 23.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Katharina van Bora »

huisman schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Wat willen conservatieven nu eigenlijk? Ik zie dat ze graag een kabinet VVD PVV CDA knuffelen, maar waarom is dat? Wat gebeurt er dan wel wat met (bv) paars niet kan?
Nee, de vraag moet andersom luiden: wat gebeurt er dan niet?
Door een kabinet mét het CDA (maakt niet uit welk) zal er niet gemorreld worden aan art. 23 Grondwet, zal de abortus- en euthanasiewetgeving niet verder verruimd worden, etc.
Denk je dat echt ? Onder een CDA minister van onderwijs is de MR verplichting voor basisscholen ingevoerd, met een CU/CDA invloed is de trouwambtenaar met gewetensproblemen (homohuwelijk) de ruimte ontzegd.
Ik zal het scherp zeggen ik denk dat voor het CDA de hypotheekrenteaftrek eerder een breekpunt is dan afschaffing art 23.
Die MR-verplichting juich ik van harte toe, ik zie daar het probleem eigenlijk niet. Wat de trouwambtenaar betreft: Strikt juridisch kon men niet anders. De CU had er nooit over moeten beginnen.
Het CDA zal morrelen aan art. 23 Grondwet nooit accepteren!
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

Katharina van Bora schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Wat willen conservatieven nu eigenlijk? Ik zie dat ze graag een kabinet VVD PVV CDA knuffelen, maar waarom is dat? Wat gebeurt er dan wel wat met (bv) paars niet kan?
Nee, de vraag moet andersom luiden: wat gebeurt er dan niet?
Door een kabinet mét het CDA (maakt niet uit welk) zal er niet gemorreld worden aan art. 23 Grondwet, zal de abortus- en euthanasiewetgeving niet verder verruimd worden, etc.
Denk je dat echt ? Onder een CDA minister van onderwijs is de MR verplichting voor basisscholen ingevoerd, met een CU/CDA invloed is de trouwambtenaar met gewetensproblemen (homohuwelijk) de ruimte ontzegd.
Ik zal het scherp zeggen ik denk dat voor het CDA de hypotheekrenteaftrek eerder een breekpunt is dan afschaffing art 23.
Die MR-verplichting juich ik van harte toe, ik zie daar het probleem eigenlijk niet. Wat de trouwambtenaar betreft: Strikt juridisch kon men niet anders. De CU had er nooit over moeten beginnen.
Het CDA zal morrelen aan art. 23 Grondwet nooit accepteren!
De combinatie MR en acceptatieplicht vind ik wel gevaarlijk voor de identiteit van een school. Ik ben het wel eens dat art23 zal blijven met CDA in de regering maar door zaken als acceptatieplicht, verplichting van een MR, het niet mogen weren van leerkrachten met een homoseksuele levenswijze wordt art 23 uitgehold en daar zie ik CDA niet krachtig tegen in gaan .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door refo »

Verhagen is alweer terug van zijn bezoek aan de informateur.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door refo »

Ook Wilders was in 20 minuten klaar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door refo »

refo schreef:Ook Wilders was in 20 minuten klaar.
Hij is boos...

Geen VVD-PVV-CDA (voorlopig)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Luther »

refo schreef:
refo schreef:Ook Wilders was in 20 minuten klaar.
Hij is boos...

Geen VVD-PVV-CDA (voorlopig)
Nou, dan gaan we eens kijken hoe onmogelijk VVD-PvdA-D66-GL wordt. Een rechtse partij temidden van 3 linkse partijen.
Lijkt me ongeveer even lastig, en dan gaan we naar ronde 3: VVD-PvdA-CDA.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door huisman »

Luther schreef:
refo schreef:
refo schreef:Ook Wilders was in 20 minuten klaar.
Hij is boos...

Geen VVD-PVV-CDA (voorlopig)
Nou, dan gaan we eens kijken hoe onmogelijk VVD-PvdA-D66-GL wordt. Een rechtse partij temidden van 3 linkse partijen.
Lijkt me ongeveer even lastig, en dan gaan we naar ronde 3: VVD-PvdA-CDA.

Ronde 3 kon wel eens ronde 2 worden (Is volgens mij ook de beste coalitie VVD/CDA/PvdA )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Marie-Henriëtte »

Rechtse coalitie lijkt definitief van de baan: http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/re ... n_1_485518

Mogelijke andere coalitie: VVD, PvdA en CDA. In dat geval zou er ook nog een "gezonde" oppositie blijven.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door freek »

Mark Rutte zou wel '...gek' zijn als hij een paars+ kabinet gaat leiden. Notabene de grootste partij geworden en dan met 3 linkse partijen (een linkse meerderheid in de coalitie dus) regeren. Ik geloof er niks van.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Nieuwe verkiezingen

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:Mark Rutte zou wel '...gek' zijn als hij een paars+ kabinet gaat leiden. Notabene de grootste partij geworden en dan met 3 linkse partijen (een linkse meerderheid in de coalitie dus) regeren. Ik geloof er niks van.
Ik denk dat voor de christelijke belangen een VVD, PVV en CDA coalitie het best was geweest, en ook voor de stabiliteit in Nederland. MIsschien komt het nog, na mislukte onderhandelingen over Paars+ en VVD-PvdA-CDA.

VVD-PvdA-CDA wordt niks, mijns inziens, mochten ze überhaupt tot een regeerakkoord komen. Dat blijft elke keer weer botsingen opleveren gedurende de regeerperiode, omdat men qua standpunten zo ver uit elkaar ligt (precies zoals de afgelopen regeerperiode).
Gesloten