concordantie op psalm/gezang-woorden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

concordantie op psalm/gezang-woorden

Bericht door Jacobse »

Het RD van woensdag heeft een artikel op blz 2 waaruit blijkt dat er als het ware een concordantie bestaat-op een internet site - van alle woorden en begrippen en beginregels in de psalmen en ook in de gezangen.
Het ene is Juichtaarde.nl, en het andere is Psalmboek.nl
Psalmboek.nl geeft (alleen ) de psalmen naar de berijming van 1773 ; Juichtaarde.nl zou ( naar verluidt ) ook, tevens, de nieuwe berijming van de psalmen plus vermoedelijk de gezangen uit het Liedboek er bij hebben.
Bestaat er, is dat misschien ergens bekend, een boek-uiitgave van, of zit dat er misschien aan te komen ? Zo niet, is het dan te downloaden, en hoe moet dat ? Ik ben pc-technisch te grote leek om te weten hoe dat aan te pakken.
De uitgave ( nu per internet-site ) over de berijmde teksten is wel bijzonder handig, naast de Trommius of een vergelijkbare concordantie op het Woord zelf.
Thomas
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: concordantie op psalm/gezang-woorden

Bericht door Marnix »

Heb je al op Psalmboek.nl gekeken? :)

Daar lees ik:

Deze zoekfunctie vervangt het complete boek "Concordantie van de berijmde psalmen van 1773" van J.W. Pieper en J.M. Coops. Een verschil met deze concordantie is wel dat in de concordantie van Pieper en Coops de werkwoorden in de psalmen tot één hoofdwerkwoord zijn teruggebracht. Een voorbeeld hiervan is het woord 'aanbassen'. Daar wordt Psalm 35 vers 10 bij gevonden in de concordantie. Op Psalmboek.nl geeft dit geen resultaat. En terecht, want het woord 'aanbassen' komt ook niet in de psalmen voor. Er staat namelijk "Zij bassen m' aan met open mond" in Psalm 35 vers 10.

Als je op "Concordantie van de berijmde psalmen van 1773" zoekt op google kan je vinden waar je dat boek kan kopen.