openstelling internetplatform op zondag

Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Marco »

cobra schreef:Ik geloof niet dat wij middels het platform mensen er toe aan zetten om op zondag hun administratie te verwerken. In de huidige setting zal een ondernemer dat doen op zijn lokale pc, straks gaat hij gebruik maken van het platform waar hij allerlei diensten van ons en andere bedrijven krijgt aangeboden.

Met de opkomst van webbased-software kan men 24/7 online gebruik maken van programmatuur. Dat kon 5 jaar geleden ook met een applicatie die draaide vanaf een lokale pc, dus er is eigenlijk niets verandert, alleen leg je een verbinding tussen de gebruiker en server.
Er is dan wel iets veranderd, namelijk dat zij dat doen met middelen die jij ter beschikking hebt gesteld. Of je dat mee moet laten wegen is de vraag, maar ik heb het idee dat dit een beetje een drogreden is.
cobra schreef:Ik heb de vraag bij verschillende mensen neergelegd, maar je merkt dat de "oude wijzen" dit niet klein krijgen, omdat men niet snapt wat een platform precies is en kan. Voor mij is dan bij voorbaat het antwoord al niet correct. De jongere generatie vindt het allemaal niet zo'n probleem en ziet electriciteit hetzelfde als een digitale datastroom. Het station "bezwaar electriciteitgebruik op zondag" is allang gepasseerd en dat zal met de digitale zaken ook zo zijn over 10 jaar.

Waarschijnlijk is dan de mogelijkheid de dominee en gemeente live te volgen via de webcam breed geaccepteerd. (prachtige techniek voor mensen die nooit meer naar de kerk kunnen, lijkt me) Dit is in wezen (qua techniek) niets anders dan de kerkradio, alleen durf ik voorgaande nog niet voor te stellen bij veel van onze gemeentes #-o
"Oude wijzen" hebben nog weleens de neiging om de techniek als zodanig af te wijzen, en daarmee kind en badwater weg te gooien. De techniek is het probleem niet. Die kun je voor prachtige dingen gebruiken, zoals je zelf al aangeeft. Maar ook als je een digitale datastroom op zich niet als bezwaar ziet kan je beslissen om dit niet te doen. De vraag zit namelijk niet in die datastroom, maar in de vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. En dat is geen gemakkelijke vraag (ik weet er ook niet zomaar een antwoord op).
Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Guppy3 »

"Oude wijzen" hebben nog weleens de neiging om de techniek als zodanig af te wijzen, en daarmee kind en badwater weg te gooien. De techniek is het probleem niet. Die kun je voor prachtige dingen gebruiken, zoals je zelf al aangeeft. Maar ook als je een digitale datastroom op zich niet als bezwaar ziet kan je beslissen om dit niet te doen. De vraag zit namelijk niet in die datastroom, maar in de vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. En dat is geen gemakkelijke vraag (ik weet er ook niet zomaar een antwoord op).[/quote]

Voor mij is het een hele makkelijke vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. Ik heb voor mezelf het antwoord wel.
Ik ben niet (ook niet mede) verantwoordelijk voor het gebruik.

Gelukkig niet...
...dan kan ik geen fiets meer verkopen, want stel je voor dat ze de mountainbike zondag gebruiken in een wedstrijd.
...dan kan ik geen vleespakket verkopen, stel je voor dat ze er zondag een straatfeest van gaan maken.
...dan kan ik geen laptop verkopen, stel je voor dat ze er op zondag een demonstratie op geven

En de toepassing kan ook best goed zijn...
...een applicatie op medisch gebied (patientendossier)
...voor wie de kerktelefoon / internetuitzending beheren moet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door eilander »

Guppy3 schreef:"Oude wijzen" hebben nog weleens de neiging om de techniek als zodanig af te wijzen, en daarmee kind en badwater weg te gooien. De techniek is het probleem niet. Die kun je voor prachtige dingen gebruiken, zoals je zelf al aangeeft. Maar ook als je een digitale datastroom op zich niet als bezwaar ziet kan je beslissen om dit niet te doen. De vraag zit namelijk niet in die datastroom, maar in de vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. En dat is geen gemakkelijke vraag (ik weet er ook niet zomaar een antwoord op).
Voor mij is het een hele makkelijke vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. Ik heb voor mezelf het antwoord wel.
Ik ben niet (ook niet mede) verantwoordelijk voor het gebruik.

Gelukkig niet...
...dan kan ik geen fiets meer verkopen, want stel je voor dat ze de mountainbike zondag gebruiken in een wedstrijd.
...dan kan ik geen vleespakket verkopen, stel je voor dat ze er zondag een straatfeest van gaan maken.
...dan kan ik geen laptop verkopen, stel je voor dat ze er op zondag een demonstratie op geven

En de toepassing kan ook best goed zijn...
...een applicatie op medisch gebied (patientendossier)
...voor wie de kerktelefoon / internetuitzending beheren moet.[/quote]

Nou, ik zie toch wel wat verschillen met de voorbeelden die je noemt. Het ligt voor mij toch iets moeilijker.
Ik vergelijk de situatie eigenlijk (als we toch met allerlei voorbeelden aankomen) met het volgende:
mag je je winkel openzetten op zondag, als je er voor zorgt dat iedereen zichzelf kan bedienen? Er komt echt geen mens aan te pas, iedereen kan zichzelf bedienen.
Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Guppy3 »

eilander schreef:
Guppy3 schreef:"Oude wijzen" hebben nog weleens de neiging om de techniek als zodanig af te wijzen, en daarmee kind en badwater weg te gooien. De techniek is het probleem niet. Die kun je voor prachtige dingen gebruiken, zoals je zelf al aangeeft. Maar ook als je een digitale datastroom op zich niet als bezwaar ziet kan je beslissen om dit niet te doen. De vraag zit namelijk niet in die datastroom, maar in de vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. En dat is geen gemakkelijke vraag (ik weet er ook niet zomaar een antwoord op).
Voor mij is het een hele makkelijke vraag of jij mede verantwoordelijk bent als mensen met jouw webapplicatie op zondag gaan werken. Ik heb voor mezelf het antwoord wel.
Ik ben niet (ook niet mede) verantwoordelijk voor het gebruik.

Gelukkig niet...
...dan kan ik geen fiets meer verkopen, want stel je voor dat ze de mountainbike zondag gebruiken in een wedstrijd.
...dan kan ik geen vleespakket verkopen, stel je voor dat ze er zondag een straatfeest van gaan maken.
...dan kan ik geen laptop verkopen, stel je voor dat ze er op zondag een demonstratie op geven

En de toepassing kan ook best goed zijn...
...een applicatie op medisch gebied (patientendossier)
...voor wie de kerktelefoon / internetuitzending beheren moet.
Nou, ik zie toch wel wat verschillen met de voorbeelden die je noemt. Het ligt voor mij toch iets moeilijker.
Ik vergelijk de situatie eigenlijk (als we toch met allerlei voorbeelden aankomen) met het volgende:
mag je je winkel openzetten op zondag, als je er voor zorgt dat iedereen zichzelf kan bedienen? Er komt echt geen mens aan te pas, iedereen kan zichzelf bedienen.[/quote]


Dat is juist onvergelijkbaar. Nu praat je over je eigen winkel. Dus je eigen verantwoordelijkheid.
En in de andere gevallen over iemand anders winkel.
Mijn winkel zou ik zeker niet openzetten.
Maar een webtoepassing die anderen op zondag gebruiken kan best open staan. Maar ik geef dan geen support. Ook niet als deze plat gaat.
Maar wel als het een medische toepassing betreft.
Om het moeilijk te maken.
Ik zou een ziekenhuis helpen als op zondag het patientendossier niet te benaderen is, maar niet als het factureringssysteem plat ligt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Afgewezen »

cobra schreef:Onze onderneming zit met de volgende kwestie;

Wij willen een internet-platform opzetten in de sector waar wij actief zijn. Het doel van het platform is kennis en data koppelen en uitwisselen tussen bedrijven, adviseurs, etc. Ook worden er webbased (administratieve) software aangeboden. Nu is bij ons de vraag gerezen in hoeverre wij ons platform ook op zondag open kunnen/ moeten stellen, in het licht van het 4de gebod.

In onze sector (veelal eenmansbedrijven) wordt er een hele week hard gewerkt en niet-christelijke ondernemers zullen op zondag hun administratie doen en gebruik gaan maken van het platform.

Wie heeft hier een mening over?
Ik zou hem lekker sluiten op zondag en dan maar eens afwachten wat er gebeurt. Beter dat het mislukt onder Gods zegen, dan dat het goed gaat zónder Gods zegen (en waarbij je steeds een knagend geweten houdt).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Afgewezen »

cobra schreef:Onze onderneming zit met de volgende kwestie;

Wij willen een internet-platform opzetten in de sector waar wij actief zijn. Het doel van het platform is kennis en data koppelen en uitwisselen tussen bedrijven, adviseurs, etc. Ook worden er webbased (administratieve) software aangeboden. Nu is bij ons de vraag gerezen in hoeverre wij ons platform ook op zondag open kunnen/ moeten stellen, in het licht van het 4de gebod.

In onze sector (veelal eenmansbedrijven) wordt er een hele week hard gewerkt en niet-christelijke ondernemers zullen op zondag hun administratie doen en gebruik gaan maken van het platform.

Wie heeft hier een mening over?
Ik zou hem lekker sluiten op zondag en dan maar eens afwachten wat er gebeurt. Beter dat het mislukt onder Gods zegen, dan dat het goed gaat zónder Gods zegen (en waarbij je steeds een knagend geweten houdt).
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
cobra schreef:Onze onderneming zit met de volgende kwestie;

Wij willen een internet-platform opzetten in de sector waar wij actief zijn. Het doel van het platform is kennis en data koppelen en uitwisselen tussen bedrijven, adviseurs, etc. Ook worden er webbased (administratieve) software aangeboden. Nu is bij ons de vraag gerezen in hoeverre wij ons platform ook op zondag open kunnen/ moeten stellen, in het licht van het 4de gebod.

In onze sector (veelal eenmansbedrijven) wordt er een hele week hard gewerkt en niet-christelijke ondernemers zullen op zondag hun administratie doen en gebruik gaan maken van het platform.

Wie heeft hier een mening over?
Ik zou hem lekker sluiten op zondag en dan maar eens afwachten wat er gebeurt. Beter dat het mislukt onder Gods zegen, dan dat het goed gaat zónder Gods zegen (en waarbij je steeds een knagend geweten houdt).
Goed advies!

En ik vermoed dat het praktisch geen invloed zal hebben op de hoeveelheid klanten die je zult krijgen :).
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door denkertje21 »

Wat zou Jezus doen?
Aren plukken?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Faramir »

memento schreef: Goed advies!

En ik vermoed dat het praktisch geen invloed zal hebben op de hoeveelheid klanten die je zult krijgen :).
Dat ligt heel erg aan je doelgroep. Wil je een kleine doelgroep orthodox gereformeerden bedienen, dan zal het waarschijnlijk weinig tot geen invloed hebben. Wil je ook daarbuiten mensen bedienen dan kun je net zo goed geen poging wagen als de concurrentie wel de diensten beschikbaar heeft op zondag.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door jvdg »

Faramir schreef:
memento schreef: Goed advies!

En ik vermoed dat het praktisch geen invloed zal hebben op de hoeveelheid klanten die je zult krijgen :).
Dat ligt heel erg aan je doelgroep. Wil je een kleine doelgroep orthodox gereformeerden bedienen, dan zal het waarschijnlijk weinig tot geen invloed hebben. Wil je ook daarbuiten mensen bedienen dan kun je net zo goed geen poging wagen als de concurrentie wel de diensten beschikbaar heeft op zondag.
Wil je aub de posting van Afgewezen nog eens doorlezen!
Daar was de instemming door memento op gebaseerd.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Joannah »

denkertje21 schreef:Wat zou Jezus doen?
Aren plukken?
Je bedoelt te zeggen dat de letter der wet hier nog heerst over de geest der wet ?
Jezus plukte bovendien aren op ZATERDAG, de Oud testamentische sabbath, niet op zondag.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Faramir »

jvdg schreef:
Faramir schreef:
memento schreef: Goed advies!

En ik vermoed dat het praktisch geen invloed zal hebben op de hoeveelheid klanten die je zult krijgen :).
Dat ligt heel erg aan je doelgroep. Wil je een kleine doelgroep orthodox gereformeerden bedienen, dan zal het waarschijnlijk weinig tot geen invloed hebben. Wil je ook daarbuiten mensen bedienen dan kun je net zo goed geen poging wagen als de concurrentie wel de diensten beschikbaar heeft op zondag.
Wil je aub de posting van Afgewezen nog eens doorlezen!
Daar was de instemming door memento op gebaseerd.
Gelezen. Dan blijft mijn reactie alsnog staan. In de zakenwereld krijg je nou eenmaal vaak geen tweede kans. Eerst zonder zondag proberen om vervolgens wanneer alle klanten bij de concurrentie zitten opeens wel de zondag diensten verlenen werkt niet.

De adviezen zijn allemaal goed bedoeld hoor, maar niet realistisch voor een nieuw commercieel bedrijf in de dienstverlening.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door jvdg »

Joannah schreef:
denkertje21 schreef:Wat zou Jezus doen?
Aren plukken?
Je bedoelt te zeggen dat de letter der wet hier nog heerst over de geest der wet ?
Jezus plukte bovendien aren op ZATERDAG, de Oud testamentische sabbath, niet op zondag.
a) Het aren plukken heeft niets met zondags-, zo je wilt sabbathsheiliging te doen
b) Tijdens Jezus leven was de sabbath nog volop bijbels. Hij was nog niet opgestaan uit de doden
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door jvdg »

Faramir schreef:
jvdg schreef:
Faramir schreef:
memento schreef: Goed advies!

En ik vermoed dat het praktisch geen invloed zal hebben op de hoeveelheid klanten die je zult krijgen :).
Dat ligt heel erg aan je doelgroep. Wil je een kleine doelgroep orthodox gereformeerden bedienen, dan zal het waarschijnlijk weinig tot geen invloed hebben. Wil je ook daarbuiten mensen bedienen dan kun je net zo goed geen poging wagen als de concurrentie wel de diensten beschikbaar heeft op zondag.
Wil je aub de posting van Afgewezen nog eens doorlezen!
Daar was de instemming door memento op gebaseerd.
Gelezen. Dan blijft mijn reactie alsnog staan. In de zakenwereld krijg je nou eenmaal vaak geen tweede kans. Eerst zonder zondag proberen om vervolgens wanneer alle klanten bij de concurrentie zitten opeens wel de zondag diensten verlenen werkt niet.

De adviezen zijn allemaal goed bedoeld hoor, maar niet realistisch voor een nieuw commercieel bedrijf in de dienstverlening.
Jammer dat je het niet begrepen hebt.
Verder uitleggen heeft, vrees ik, geen zin.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: openstelling internetplatform op zondag

Bericht door Faramir »

jvdg schreef: Verder uitleggen heeft, vrees ik, geen zin.
Proberen kan altijd.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Plaats reactie