Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door memento »

@Faramir: Wat is er mis met steekproefgewijze controle? Ik ken voorbeelden van ouders die dit toepassen (zeg eens in de 3 maanden), en het heeft als effect dat de tieners opeens gaan nadenken wat ze doen: want pa en ma kunnen het bij de steekproef zomaar tegenkomen... Hetzelfde kan je doen met internet hebt: al het internetverkeer loggen, en dat steekproefgewijs controleren.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Marie-Henriëtte »

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 11 mar 2010, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Faramir »

Tiberius schreef:
Faramir schreef:
Tiberius schreef:
Faramir schreef:Mobiel internet voor een tientje per maand is bij mijn weten voorbehouden aan abonnementen. Ik zou voor een tiener sowieso geen telefoon met abonnement nemen maar met pre-paid.
Waarom niet?
Omdat een kind wettelijk nog geen contract aan mag gaan.
Hoeft ook niet, die contracten sluit ik af.
Of heb je nog meer redenen?
Dat is de reden. Een kind dient geen contract aan te gaan. En ik ga geen abonnement nemen voor een mobiele telefoon van een kind.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Faramir »

memento schreef:@Faramir: Wat is er mis met steekproefgewijze controle?
Je kan je kind prima steekproefsgewijs controleren. Maar pas nadat er signalen zijn afgegeven dat er iets niet in de haak is. Je kan prima je kind zonder filter op internet laten surfen terwijl de computer in de woonkamer staat. En als je zo nu en dan naar het kind kijkt dan zie je wel of het goed zit of niet. Een internetfilter wat de gezinsleden bijzonder beperkt/beknot is in mijn ogen dan onwenselijk. Enkele jaren geleden toen ik nog studeerde had ik een medestudent die gewoon bij hele simpele sites niet kon komen, daar rapport over in kon dienen wat dan binnen 24 uur behandeld zou worden. Lekker makkelijk voor je werkzaamheden...
En waarom? Ik vertrouw mijzelf en ik hoop mijn kinderen zo op te voeden dat ook zij moreel de juiste beslissingen nemen. En zo niet, dat hou je echt niet tegen met zo'n filtertje, dan hou je voornamelijk jezelf voor de gek.
Ik ken voorbeelden van ouders die dit toepassen (zeg eens in de 3 maanden), en het heeft als effect dat de tieners opeens gaan nadenken wat ze doen: want pa en ma kunnen het bij de steekproef zomaar tegenkomen... Hetzelfde kan je doen met internet hebt: al het internetverkeer loggen, en dat steekproefgewijs controleren.
Wellicht zou een goed gesprek over de leefwereld van het kind met het kind net zo effectief zijn. Maar goed, dat kost veel tijd dat realiseer ik me. Daarnaast kan ik het me voorstellen dat het voor ouders nogal een worsteling kan zijn in verband met de inbreuk op de privacy van het kind (bijvoorbeeld in MSN gesprekken met vriendjes/vriendinnetjes.

We hebben het hier over gewetensvorming, dat bereik je echt niet met een internetfilter. Ik vraag me nu eigenlijk af waarom het onderwerp hier zo op is gekomen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mediagebruik en gewetensvorming in de geref. gezindte

Bericht door Tiberius »

memento schreef:@Faramir: Wat is er mis met steekproefgewijze controle? Ik ken voorbeelden van ouders die dit toepassen (zeg eens in de 3 maanden), en het heeft als effect dat de tieners opeens gaan nadenken wat ze doen: want pa en ma kunnen het bij de steekproef zomaar tegenkomen... Hetzelfde kan je doen met internet hebt: al het internetverkeer loggen, en dat steekproefgewijs controleren.
Ik vind dat niks; het schept een sfeer van wantrouwen en is ook een inbreuk op hun privacy.
Een kind moet voelen, dat de ouders vertrouwen in hem of haar hebben, omdat ze van hen houden. Als ze dat vertrouwen schenden (en dat doen ze regelmatig, want het zijn zondige kinderen), voelen ze dat in hun geweten.
Bij (steekproefsgewijze) controle zullen ze bovendien proberen hun sporen te wissen.

Zelf ben ik wel een voorstander van een filter, maar dat is er domweg niet.
Plaats reactie