Een jaar kerkmuziek
Een jaar kerkmuziek
Zie dit artikel in het RD:
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
Re: Een jaar kerkmuziek
Negeren vanwege het fijne afkraken van andere personen.wim schreef:Zie dit artikel in het RD:
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
Re: Een jaar kerkmuziek
Als je het leuk vind om over de schouder van Dirk Zwart mee te kijken en zijn observaties te lezen, is het een leuk boekje. Het is wel heel persoonlijk gekleurd, inderdaad, en hij schroomt niet om z'n mening over collega's ongezouten op papier te zetten wanneer de kwaliteit in het geding is. De dingen waar hij tegenaanloopt, zullen heel herkenbaar zijn voor mensen die in een min of meer vergelijkbare praktijk werken. Zit je echter in een praktijk waar kerkmuziek bestaat uit niet-ritmische psalmen met een urgel en verder geen fratsen, dan staan de dingen die Dirk bezighouden ver van je af. Het is vooral een persoonlijk document, zoals je dat van een dagboek mag verwachten. Wil je inhoudelijk wat meer gestructureerd over kerkmuziek lezen, dan zou je beter een boek als "Gods lof op de lippen" van Jan Smelik kunnen lezen.wim schreef:Zie dit artikel in het RD:
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Een jaar kerkmuziek
Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.Hendrikus schreef:Als je het leuk vind om over de schouder van Dirk Zwart mee te kijken en zijn observaties te lezen, is het een leuk boekje. Het is wel heel persoonlijk gekleurd, inderdaad, en hij schroomt niet om z'n mening over collega's ongezouten op papier te zetten wanneer de kwaliteit in het geding is. De dingen waar hij tegenaanloopt, zullen heel herkenbaar zijn voor mensen die in een min of meer vergelijkbare praktijk werken. Zit je echter in een praktijk waar kerkmuziek bestaat uit niet-ritmische psalmen met een urgel en verder geen fratsen, dan staan de dingen die Dirk bezighouden ver van je af. Het is vooral een persoonlijk document, zoals je dat van een dagboek mag verwachten. Wil je inhoudelijk wat meer gestructureerd over kerkmuziek lezen, dan zou je beter een boek als "Gods lof op de lippen" van Jan Smelik kunnen lezen.wim schreef:Zie dit artikel in het RD:
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
Re: Een jaar kerkmuziek
O, dus je hebt het boek niet gelezen?Mister schreef:Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.Hendrikus schreef:Als je het leuk vind om over de schouder van Dirk Zwart mee te kijken en zijn observaties te lezen, is het een leuk boekje. Het is wel heel persoonlijk gekleurd, inderdaad, en hij schroomt niet om z'n mening over collega's ongezouten op papier te zetten wanneer de kwaliteit in het geding is. De dingen waar hij tegenaanloopt, zullen heel herkenbaar zijn voor mensen die in een min of meer vergelijkbare praktijk werken. Zit je echter in een praktijk waar kerkmuziek bestaat uit niet-ritmische psalmen met een urgel en verder geen fratsen, dan staan de dingen die Dirk bezighouden ver van je af. Het is vooral een persoonlijk document, zoals je dat van een dagboek mag verwachten. Wil je inhoudelijk wat meer gestructureerd over kerkmuziek lezen, dan zou je beter een boek als "Gods lof op de lippen" van Jan Smelik kunnen lezen.wim schreef:Zie dit artikel in het RD:
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Een jaar kerkmuziek
Nee, en weet niet of ik het ga doen. Als ik af mag gaan op de recensie met gebezigde woorden als 'Marco den Toompjes' dan komt er bij mij nog hebberigheid naar boven om dit boekje aan te schaffen.Hendrikus schreef:O, dus je hebt het boek niet gelezen?Mister schreef:Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.Hendrikus schreef:Als je het leuk vind om over de schouder van Dirk Zwart mee te kijken en zijn observaties te lezen, is het een leuk boekje. Het is wel heel persoonlijk gekleurd, inderdaad, en hij schroomt niet om z'n mening over collega's ongezouten op papier te zetten wanneer de kwaliteit in het geding is. De dingen waar hij tegenaanloopt, zullen heel herkenbaar zijn voor mensen die in een min of meer vergelijkbare praktijk werken. Zit je echter in een praktijk waar kerkmuziek bestaat uit niet-ritmische psalmen met een urgel en verder geen fratsen, dan staan de dingen die Dirk bezighouden ver van je af. Het is vooral een persoonlijk document, zoals je dat van een dagboek mag verwachten. Wil je inhoudelijk wat meer gestructureerd over kerkmuziek lezen, dan zou je beter een boek als "Gods lof op de lippen" van Jan Smelik kunnen lezen.wim schreef:Zie dit artikel in het RD:
http://www.refdag.nl/artikel/1469288/Ee ... uziek.html
Kopen vanwege het behartenswaardige of negeren vanwege het alledaags-persoonlijke?
Re: Een jaar kerkmuziek
Als ik jou was, zou ik het gewoon kopen, Mister. Al was het alleen maar vanwege zijn mening over Bijbel in gewone taal.
Re: Een jaar kerkmuziek
Nou ik niet. Kwalitatief minder werk is prima, maar dan wel graag geleverd door amateurs zonder pretenties en commerciele bedoelingen. Professionals (of degenen die zich daarvoor uitgeven) mogen van mij keihard te kijk worden gezet als charlatans zodra hun werk onder de maat is.Mister schreef: Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.
Re: Een jaar kerkmuziek
Als een professionele schilder keer op keer slordig schilderwerk aflevert, heeft hij vanzelf geen werk meer op een bepaald moment. Tenzij er toch genoeg mensen zijn die het mooi vinden, en die er voor willen betalen. Ik zou niet weten waarom andere schilders daar dan lelijk over zouden moeten doen (afgunst misschien?)wim schreef:Nou ik niet. Kwalitatief minder werk is prima, maar dan wel graag geleverd door amateurs zonder pretenties en commerciele bedoelingen. Professionals (of degenen die zich daarvoor uitgeven) mogen van mij keihard te kijk worden gezet als charlatans zodra hun werk onder de maat is.Mister schreef: Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.
Re: Een jaar kerkmuziek
Wie bepaalt dat een amateur geen commerciële bedoelingen mag hebben?wim schreef:Nou ik niet. Kwalitatief minder werk is prima, maar dan wel graag geleverd door amateurs zonder pretenties en commerciele bedoelingen. Professionals (of degenen die zich daarvoor uitgeven) mogen van mij keihard te kijk worden gezet als charlatans zodra hun werk onder de maat is.Mister schreef: Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.
Re: Een jaar kerkmuziek
Het gaat over KERKmuziek. Dat maakt het m.i. wel even iets anders dan wanneer het om een schilder of een stukadoor gaat.eilander schreef:Als een professionele schilder keer op keer slordig schilderwerk aflevert, heeft hij vanzelf geen werk meer op een bepaald moment. Tenzij er toch genoeg mensen zijn die het mooi vinden, en die er voor willen betalen. Ik zou niet weten waarom andere schilders daar dan lelijk over zouden moeten doen (afgunst misschien?)wim schreef:Nou ik niet. Kwalitatief minder werk is prima, maar dan wel graag geleverd door amateurs zonder pretenties en commerciele bedoelingen. Professionals (of degenen die zich daarvoor uitgeven) mogen van mij keihard te kijk worden gezet als charlatans zodra hun werk onder de maat is.Mister schreef: Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Een jaar kerkmuziek
Natuurlijk, een vergelijking gaat nooit helemaal op. Misschien wil je even ingaan op mijn argumentatie voor zover die WEL relevant is?Hendrikus schreef:Het gaat over KERKmuziek. Dat maakt het m.i. wel even iets anders dan wanneer het om een schilder of een stukadoor gaat.eilander schreef:Als een professionele schilder keer op keer slordig schilderwerk aflevert, heeft hij vanzelf geen werk meer op een bepaald moment. Tenzij er toch genoeg mensen zijn die het mooi vinden, en die er voor willen betalen. Ik zou niet weten waarom andere schilders daar dan lelijk over zouden moeten doen (afgunst misschien?)wim schreef:Nou ik niet. Kwalitatief minder werk is prima, maar dan wel graag geleverd door amateurs zonder pretenties en commerciele bedoelingen. Professionals (of degenen die zich daarvoor uitgeven) mogen van mij keihard te kijk worden gezet als charlatans zodra hun werk onder de maat is.Mister schreef: Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.
En in de recensie staat dat Zwart zelfs niet vies is van popmuziek, mits deze aan kwaliteitseisen voldoet. Over KERKmuziek gesproken...
Re: Een jaar kerkmuziek
Dat gaat misschien in zekere zin op in de niet-christelijke wereld. Bij refo's en evangelischen bestaat er echter een hang naar kitsch. Er is geen enkel onderscheidingsvermogen. Zelfs voor mij, als nietsbetekenend amateurtje, is dat enorm stuitend. Laat staan voor diegenen die hun brood in de muziek (of andere kunst) moeten verdienen en toch graag een product leveren dat in de christelijke wereld aanslaat. Het frustreert natuurlijk enorm dat een kwalitatief goed product geen waardering oogst, terwijl broddelwerk er in gaat als koek.eilander schreef: Als een professionele schilder keer op keer slordig schilderwerk aflevert, heeft hij vanzelf geen werk meer op een bepaald moment. Tenzij er toch genoeg mensen zijn die het mooi vinden, en die er voor willen betalen. Ik zou niet weten waarom andere schilders daar dan lelijk over zouden moeten doen (afgunst misschien?)
Ik heb zelf grote waardering voor mensen die meer letten op kwaliteit dan op commercie. Er zijn al te veel popie-jopie figuren.
Re: Een jaar kerkmuziek
Maarja, ga die cirkel maar eens doorbreken...wim schreef:Dat gaat misschien in zekere zin op in de niet-christelijke wereld. Bij refo's en evangelischen bestaat er echter een hang naar kitsch. Er is geen enkel onderscheidingsvermogen. Zelfs voor mij, als nietsbetekenend amateurtje, is dat enorm stuitend. Laat staan voor diegenen die hun brood in de muziek (of andere kunst) moeten verdienen en toch graag een product leveren dat in de christelijke wereld aanslaat. Het frustreert natuurlijk enorm dat een kwalitatief goed product geen waardering oogst, terwijl broddelwerk er in gaat als koek.eilander schreef: Als een professionele schilder keer op keer slordig schilderwerk aflevert, heeft hij vanzelf geen werk meer op een bepaald moment. Tenzij er toch genoeg mensen zijn die het mooi vinden, en die er voor willen betalen. Ik zou niet weten waarom andere schilders daar dan lelijk over zouden moeten doen (afgunst misschien?)
Ik heb zelf grote waardering voor mensen die meer letten op kwaliteit dan op commercie. Er zijn al te veel popie-jopie figuren.
Re: Een jaar kerkmuziek
Nou vooruit dat mag. Maar dan moet 'ie er wel eerlijk bij zeggen: ik ben slechts amateur en er zijn profs die het veel beter kunnen. De prijs die je voor het product vraagt moet er dan ook naar zijn.Mister schreef:Wie bepaalt dat een amateur geen commerciële bedoelingen mag hebben?wim schreef:Nou ik niet. Kwalitatief minder werk is prima, maar dan wel graag geleverd door amateurs zonder pretenties en commerciele bedoelingen. Professionals (of degenen die zich daarvoor uitgeven) mogen van mij keihard te kijk worden gezet als charlatans zodra hun werk onder de maat is.Mister schreef: Ik zou met vast storen aan het toontje waarop 'kwalitatief minder werk' wordt weggezet.
Je ziet kritiek op broddelwerk niet alleen in de muziek, trouwens. Ook bij (web)design, fotografie, geluidsregistratie, videobewerking, etc... Amateurs prijzen professionals uit de markt omdat er geen onderscheidingsvermogen is. Kwaliteit wordt door veel mensen gewoonweg niet herkend (en daardoor ook niet erkend).