Gebeden voor EO?!

TSD
Berichten: 2134
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door TSD »

caprice schreef:
Luther schreef:Soms wordt er gebeden of de Heere nog bijeen wil voegen wat waarlijk bijeen hoort.
Heel ondeugend denk ik er dan vaak achteraan: Volgens mij zouden de betreffende ambtsdragers zich geen raad weten als het verhoord werd....
Ik denk het wel, want als dat gebed bij God vandaan verhoord werd en uitgewerkt, legt Hij een geestelijke band, een band der liefde, en zal ineensmelting als vanzelf plaatsvinden.
Eens! Wanneer dit gebeden wordt, dan wordt toch meestal wel de 'geestelijke' eenheid bedoeld en niet zozeer het feit een institutionele eenheid (die daar dan wellicht wel uit kan volgen).

Wat Luther zegt begrijp ik wel. Als opeens zal blijken dat Gods kinderen veel breder verspreid zitten over de kerkverbanden (met hun eigen opvattingen) van NL en je hebt nooit verder kunnen kijken dan je eigen kerkverbandje en misschien 1 of 2 kerkverbandje met zeer sterk verwante opvattingen, dan staat de wereld, menselijkerwijs gesproken toch wel even op zijn kop...
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Geduld »

Maar daar kom je dan wel weer overheen :). Soms is het ook nodig dat onze wereld even flink op haar grondvesten schudt.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door refo »

caprice schreef:
Luther schreef:Soms wordt er gebeden of de Heere nog bijeen wil voegen wat waarlijk bijeen hoort.
Heel ondeugend denk ik er dan vaak achteraan: Volgens mij zouden de betreffende ambtsdragers zich geen raad weten als het verhoord werd....
Ik denk het wel, want als dat gebed bij God vandaan verhoord werd en uitgewerkt, legt Hij een geestelijke band, een band der liefde, en zal ineensmelting als vanzelf plaatsvinden.
Neu, dat zal niet gebeuren.
Het feit dat men nu gescheiden optrekt geeft al aan dat er onoprecht gebeden wordt.
Je kunt niet tegelijk voor jezelf beginnen en de Heere vragen samen te voegen.
De 'geestelijk band', daarmee wordt dan bedoeld: zoals wij erover denken.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
caprice schreef:
Luther schreef:Soms wordt er gebeden of de Heere nog bijeen wil voegen wat waarlijk bijeen hoort.
Heel ondeugend denk ik er dan vaak achteraan: Volgens mij zouden de betreffende ambtsdragers zich geen raad weten als het verhoord werd....
Ik denk het wel, want als dat gebed bij God vandaan verhoord werd en uitgewerkt, legt Hij een geestelijke band, een band der liefde, en zal ineensmelting als vanzelf plaatsvinden.
Neu, dat zal niet gebeuren.
Het feit dat men nu gescheiden optrekt geeft al aan dat er onoprecht gebeden wordt.
Je kunt niet tegelijk voor jezelf beginnen en de Heere vragen samen te voegen.
De 'geestelijk band', daarmee wordt dan bedoeld: zoals wij erover denken.

Er zijn er nog die lijden aan de breuk...

Onze dominee kijkt ook over de kerkmuren heen.
En iedereen kan weten dat hij wel in de richting van de GGiN kijkt..
En de OGGiN ook wel.
En dat zijn gebed een loos vragen is, nee, daarvoor gaat het om te tere zaken.
En... al ligt er nog een kerkmuur, in de praktijk als er van hart tot hart mag worden
gesproken is die muur al geslecht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Onze dominee kijkt ook over de kerkmuren heen.
En iedereen kan weten dat hij wel in de richting van de GGiN kijkt..
En de OGGiN ook wel.
Kijk hier hebben we het.... Stel nu eens dat de Heere vindt dat de GG en de HHK bijeen moeten omdat het waarlijk bijeen hoort? Ik bedoel: Jij ziet alleen heil in een fusie tussen OGG GGiN en rechts-GG. Maar misschien is de waarheid wel elders?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Onze dominee kijkt ook over de kerkmuren heen.
En iedereen kan weten dat hij wel in de richting van de GGiN kijkt..
En de OGGiN ook wel.
Kijk hier hebben we het.... Stel nu eens dat de Heere vindt dat de GG en de HHK bijeen moeten omdat het waarlijk bijeen hoort? Ik bedoel: Jij ziet alleen heil in een fusie tussen OGG GGiN en rechts-GG. Maar misschien is de waarheid wel elders?
Dan krijg je hetzelfde wat nu ook soms met bijbelteksten gebeurt: dan wordt er gewoon gezegd "maar Gods volk leert het anders".
Stel je voor, als onze dominee vindt dat we bij de GGiN horen, dan moet je ons niet met die HHK aankomen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Geduld »

Maar als God echt wil dat dat gebeurd, zal er ook een weg komen. Of denken jullie
dat we hierin God tegen kunnen houden?
let sin never hold true, that Love never broke through.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Onze dominee kijkt ook over de kerkmuren heen.
En iedereen kan weten dat hij wel in de richting van de GGiN kijkt..
En de OGGiN ook wel.
Kijk hier hebben we het.... Stel nu eens dat de Heere vindt dat de GG en de HHK bijeen moeten omdat het waarlijk bijeen hoort? Ik bedoel: Jij ziet alleen heil in een fusie tussen OGG GGiN en rechts-GG. Maar misschien is de waarheid wel elders?
Een wedervraag: Zie jij dan niet een verschil als tussen de dag en de nacht tussen enerzijds de behoudende reformatorische flank en de wat 'modernere"? Laten we dan een 'grijs middenveld' even laten rusten, want we zijn geen hartenkenners. Als de waarheid maar onverkort wordt gebracht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door SecorDabar »

Gebeden voor de EO.....om een christelijker koers
Gebeden om eenheid binnen bepaalde kerkverbanden...... om hetzelfde belijden en beleven.
Gebeden om....
Gebeden voor .....

Weet je, ik ben dan bang dat we dan het zo goed zelf allemaal wel weten hoe het voor anderen moet,
maar dat we dan onszelf onderhand gaan vergeten....om eigen gebreken en tekortkomingen.
Versta me goed, ik heb niets tegen zulke gebeden voor.....,
alleen laten we onze eigen gebreken ook leren ontdekken.
Voor eigen gebreken zijn we meestal blind.....
We zien dan de balk in andermans oog, maar vergeten de splinter in eigen oog.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Geduld »

Het ligt er ook aan wat je bid. Je kunt ook de EO aan God opdragen en Hem vragen
Zijn weg met de EO te gaan. Dan leg je er niets van jezelf in, maar legt het in Zijn handen.

Naar een ander wijzen is inderdaad vaak makkelijker en sneller gedaan dan naar jezelf kijken.
Ook daarvoor hebben we gebed nodig, of God onze ogen wil openen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4005
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Terri »

SecorDabar schreef:Gebeden voor de EO.....om een christelijker koers
Gebeden om eenheid binnen bepaalde kerkverbanden...... om hetzelfde belijden en beleven.
Gebeden om....
Gebeden voor .....

Weet je, ik ben dan bang dat we dan het zo goed zelf allemaal wel weten hoe het voor anderen moet,
maar dat we dan onszelf onderhand gaan vergeten....om eigen gebreken en tekortkomingen.
Versta me goed, ik heb niets tegen zulke gebeden voor.....,
alleen laten we onze eigen gebreken ook leren ontdekken.
Voor eigen gebreken zijn we meestal blind.....
We zien dan de balk in andermans oog, maar vergeten de splinter in eigen oog.
Was dit bewust of a slip of het toetsenbord
Want zo denken we namelijk wel vaak..........
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door SecorDabar »

Terri schreef:
SecorDabar schreef:Gebeden voor de EO.....om een christelijker koers
Gebeden om eenheid binnen bepaalde kerkverbanden...... om hetzelfde belijden en beleven.
Gebeden om....
Gebeden voor .....

Weet je, ik ben dan bang dat we dan het zo goed zelf allemaal wel weten hoe het voor anderen moet,
maar dat we dan onszelf onderhand gaan vergeten....om eigen gebreken en tekortkomingen.
Versta me goed, ik heb niets tegen zulke gebeden voor.....,
alleen laten we onze eigen gebreken ook leren ontdekken.
Voor eigen gebreken zijn we meestal blind.....
We zien dan de balk in andermans oog, maar vergeten de splinter in eigen oog.
Was dit bewust of a slip of het toetsenbord
Want zo denken we namelijk wel vaak..........
Bedankt voor je correctie, Terri !
Inderdaad dient het te zijn : de splinter in andersmans oog, en zien niet de balk in eigen oog !
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Erasmiaan »

Ik zou nog wel eens aan de voorstanders van de EO-Jongerendag willen vragen hoe ze mee kunnen gaan met een EO Jongerendag waar gebeden wordt voor een overwinning van Nederland op Denemarken? En waar men (vooraf) geloofde dat God aan Nederlands kant stond (aldus een bezoeker tegen de verslaggever). Maar als God niet aan de kant van Nederland stond "zouden ze ook wel winnen". Ik was daar eerlijk gezegd geschokt door. Nu ben ik overigens geen haar beter, want ik heb ook moeite om me aan het hele gebeuren te onttrekken en daarom heb ik mijn handen vol aan mezelf. Maar dit is wel wat ik op het nieuwsbulletin van Radio 1 hoorde...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Ik zou nog wel eens aan de voorstanders van de EO-Jongerendag willen vragen hoe ze mee kunnen gaan met een EO Jongerendag waar gebeden wordt voor een overwinning van Nederland op Denemarken? En waar men (vooraf) geloofde dat God aan Nederlands kant stond (aldus een bezoeker tegen de verslaggever). Maar als God niet aan de kant van Nederland stond "zouden ze ook wel winnen". Ik was daar eerlijk gezegd geschokt door. Nu ben ik overigens geen haar beter, want ik heb ook moeite om me aan het hele gebeuren te onttrekken en daarom heb ik mijn handen vol aan mezelf. Maar dit is wel wat ik op het nieuwsbulletin van Radio 1 hoorde...
Ik vond dit ook bizar. Heel bizar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door refo »

Iedere gergemmer is toch ook niet verantwoordelijk voor wat een willekeurige kerkganger tegen een verslaggever zegt?
Nog afgezien van het feit of de quote juist is weergegeven.
Plaats reactie