Verschijning in droom.

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Verschijning in droom.

Bericht door vogeltje »

Zondagavond was er een gesprek op de EO over dromen. Kan Jezus, nu in deze tijd, zich aan jou openbaren door een droom. Of verschijnen in een droom.

Ik ben heel benieuwd hoe we daar met z'n allen over denken. Je kunt de vraagstelling waar het die avond overging terug vinden bij de eo -site. ( ik zou wel eens willen weten)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Het kan. Ik ken mensen bij wie dat gebeurd is. Zo sta ik er ook een beetje in. Ik vaag er niet om, ben niet jaloers. Maar ik weet dat het kan en soms gebeurt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Verschijning in droom.

Bericht door vogeltje »

Idd, ik ken ook mensen die het meemaakten. Ik herken jouw houding, zo sta ik er zelf ook in/tegenover.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

De HEERE schijnt nog steeds door dromen te spreken.

http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... n_1_491462
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door refo »

En hoe weet je dat het Jezus was?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

refo schreef:En hoe weet je dat het Jezus was?
Ik zei schijnt te spreken niet verschijnt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:En hoe weet je dat het Jezus was?
Ik zei schijnt te spreken niet verschijnt
Ik heb het gelezen.
Maar dat is het antwoord op een andere (niet gestelde) vraag.

Wat ik me afvraag welk bewijs mensen met zo'n droom hebben dat het Jezus was en niemand anders.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
huisman schreef:
refo schreef:En hoe weet je dat het Jezus was?
Ik zei schijnt te spreken niet verschijnt
Ik heb het gelezen.
Maar dat is het antwoord op een andere (niet gestelde) vraag.

Wat ik me afvraag welk bewijs mensen met zo'n droom hebben dat het Jezus was en niemand anders.
Twee antwoorden zijn mogelijk:
- dat weet je door wat er aan vooraf ging en wat er op volgde;
- dat is nu het wonderlijke van geloof; je weet dat het voor jou is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door refo »

Het wonderlijke van geloof is dat God Zelf in Zijn Woord iets zegt. Dat is de basis van het geloof. Maar niet dat een bepaalde persoon in een prettige droom aan je verschijnt.

Over wat 'vooraf ging' en 'nadien kwam' zullen we het maar niet hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Het wonderlijke van geloof is dat God Zelf in Zijn Woord iets zegt. Dat is de basis van het geloof. Maar niet dat een bepaalde persoon in een prettige droom aan je verschijnt.

Over wat 'vooraf ging' en 'nadien kwam' zullen we het maar niet hebben.
Tegen wie zit je nu te vitten? Er is hem niemand verschenen in een droom, hij trok een les uit een droom, zo kun je dat duidelijk lezen. Net zo goed als je wel eens een les kunt trekken uit de natuur (een gewassen zeug die naar het slijk terug gaat om zich erin te wentelen). Omdat het een droom was geloofde hij dat dit hem voorkwam in Gods voorzienigheid.

En wat er aan vooraf ging en wat er na komt is zeker belangrijk. Het is misschien goed om het daar wel eens over te hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verschijning in droom.

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Het wonderlijke van geloof is dat God Zelf in Zijn Woord iets zegt. Dat is de basis van het geloof. Maar niet dat een bepaalde persoon in een prettige droom aan je verschijnt.

Over wat 'vooraf ging' en 'nadien kwam' zullen we het maar niet hebben.
Tegen wie zit je nu te vitten? Er is hem niemand verschenen in een droom, hij trok een les uit een droom, zo kun je dat duidelijk lezen. Net zo goed als je wel eens een les kunt trekken uit de natuur (een gewassen zeug die naar het slijk terug gaat om zich erin te wentelen). Omdat het een droom was geloofde hij dat dit hem voorkwam in Gods voorzienigheid.

En wat er aan vooraf ging en wat er na komt is zeker belangrijk. Het is misschien goed om het daar wel eens over te hebben.
Ik denk dat refo het niet over het stuk in het RD had, maar over verschijningen in dromen in het algemeen. Als het wel over dit stuk zou gaan, kloppen er meerdere dingen niet: er was inderdaad geen verschijning, en het was ook geen prettige droom.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Luther »

refo schreef:Het wonderlijke van geloof is dat God Zelf in Zijn Woord iets zegt. Dat is de basis van het geloof. Maar niet dat een bepaalde persoon in een prettige droom aan je verschijnt.

Over wat 'vooraf ging' en 'nadien kwam' zullen we het maar niet hebben.
Toch is het een belofte dat met de uitstorting van de Heilige Geest jongelingen gezichten zullen zien en ouderen dromen zullen dromen. En na de uitstorting van de Heilige Geest staan er ons diverse visioenen beschreven. Een visioen is zicht krijgen op Gods kant, hoe Hij de dingen ziet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Mara »

Maar hoe herken je Jezus dan ?
Staat ons ingesleten beeld ons dan niet in de weg ? (platen uit de kinderbijbel bijv)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door refo »

Het is maar wat je onder 'gezichten' en 'dromen' verstaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Luther »

refo schreef:Het is maar wat je onder 'gezichten' en 'dromen' verstaat.
In ieder geval niet het stukje uit dat kerkblad. Maar het misbruik heft het gebruik niet op!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie