Verschijning in droom.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

Mara schreef:Maar hoe herken je Jezus dan ?
Staat ons ingesleten beeld ons dan niet in de weg ? (platen uit de kinderbijbel bijv)
De Heere Jezus komt toch in het gewaad van het Woord tot ons toch niet in dromen, voor Hij ten hemel ging beloofde Hij een andere Trooster te zenden, niet dat Hij in dromen zou verschijnen.
29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd ; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verschijning in droom.

Bericht door refo »

Als je ziet wat er gebeurt op de eerste Pinksterdag en het commentaar wat Petrus erop geeft dan begrijp je wat dat 'gezichten zien' en 'dromen dromen' betekent. Want die twee dingen gebeurden niet. Terwijl Petrus wel zei: dit is het nu.
Het betekent dat de Heilige Geest over de de predikers uitgestort zal worden en dat deze, jong of oud, het juiste inzicht in het Woord hebben gekregen.
Zo gauw iemand een droom droomt en daarin een man ziet met een witte jurk, die prettige dingen zegt, vergeet het dan maar. We belijden met de HC dat de Geest de prediking gebruikt om het geloof te werken en de sacramenten om ze te versterken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Mara schreef:Maar hoe herken je Jezus dan ?
Staat ons ingesleten beeld ons dan niet in de weg ? (platen uit de kinderbijbel bijv)
De Heere Jezus komt toch in het gewaad van het Woord tot ons toch niet in dromen, voor Hij ten hemel ging beloofde Hij een andere Trooster te zenden, niet dat Hij in dromen zou verschijnen.
29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd ; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben .
En wat gebeurt er als de Trooster komt? De mensen vragen zich verwonderd af wat er gebeurt en Petrus zegt:

15 Want deze mensen zijn niet dronken, zoals gij veronderstelt, want het is het derde uur van de dag; 16 maar dit is het, waarvan gesproken is door de profeet Joël:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;
en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:


De Geest kwam niet om nog even te werken tot de Bijbel af was.... We zien in de Bijbel dan ook dat God soms door dromen spreekt. Dat kan nog steeds en dat doet niets af aan de volledigheid van de Bijbel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:Maar hoe herken je Jezus dan ?
Staat ons ingesleten beeld ons dan niet in de weg ? (platen uit de kinderbijbel bijv)
De Heere Jezus komt toch in het gewaad van het Woord tot ons toch niet in dromen, voor Hij ten hemel ging beloofde Hij een andere Trooster te zenden, niet dat Hij in dromen zou verschijnen.
29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd ; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben .
En wat gebeurt er als de Trooster komt? De mensen vragen zich verwonderd af wat er gebeurt en Petrus zegt:

15 Want deze mensen zijn niet dronken, zoals gij veronderstelt, want het is het derde uur van de dag; 16 maar dit is het, waarvan gesproken is door de profeet Joël:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;
en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:


De Geest kwam niet om nog even te werken tot de Bijbel af was.... We zien in de Bijbel dan ook dat God soms door dromen spreekt. Dat kan nog steeds en dat doet niets af aan de volledigheid van de Bijbel.

Dat geloof ik ook wel maar komt de Heere Jezus d.m.v. dromen tot Zijn volk dat was eigenlijk mijn vraag , en dan denk ik dat Hij tot ons komt in het Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Volgens mij staat dat antwoord ook in de Bijbel. Hij komt tot ons door zijn Woord. En soms gebruikt Hij dromen om mensen persoonlijk iets duidelijk te maken, ergens toe op te roepen of wat dan ook. Het een sluit het ander niet uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verschijning in droom.

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Volgens mij staat dat antwoord ook in de Bijbel. Hij komt tot ons door zijn Woord. En soms gebruikt Hij dromen om mensen persoonlijk iets duidelijk te maken, ergens toe op te roepen of wat dan ook. Het een sluit het ander niet uit.
Je reageert steeds op wat ik niet beoog, mij gaat het er om of de Heere Jezus persoonlijk in die dromen verschijnt of zoals bij Paulus b.v. een Macedonische man. (Dat Hij dromen kan gebruiken geloof ik ook wel)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Oke. Dat had ik niet begrepen. Ik denk dat beiden overigens gebeurt. Daar heb ik overigens niet echt een Bijbelse onderbouwing voor want de Bijbel zegt niet hoe die dromen er precies uit zullen zien, dan ga ik enkel af op getuigenissen van knechten van Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
refo schreef:Het is maar wat je onder 'gezichten' en 'dromen' verstaat.
In ieder geval niet het stukje uit dat kerkblad. Maar het misbruik heft het gebruik niet op!
?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Het is maar wat je onder 'gezichten' en 'dromen' verstaat.
In ieder geval niet het stukje uit dat kerkblad. Maar het misbruik heft het gebruik niet op!
?
Leg uit...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Het is maar wat je onder 'gezichten' en 'dromen' verstaat.
In ieder geval niet het stukje uit dat kerkblad. Maar het misbruik heft het gebruik niet op!
?
Leg uit...
Waar wordt misbruik van gemaakt?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Joannah »

"dromen zijn bedrog" is mij geleerd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Verschijning in droom.

Bericht door learsi »

In mijn vakantie heb ik ook het boekje ¨Christuservaringen¨gelezen Ondertitel:¨authentieke getuigenissen van tijdgenoten die Jezus zagen of hoorden¨
In Nederland uitgegeven in 1982 (Blauw Amsterdam) en in 2002 (Perun boeken Bergen op Zoom). Ik heb de uitgave van 2002 gelezen.Gezien de aan het eind opgenomen ¨Aanbevolen literatuur¨ en verwijzingen naar Rudolf Steiner link ik de uitgave aan de antroposofische stroming.
Het boekje is geschreven door 2 bekende Scandinavische theologen(Hillerdal en Gustafsson) die op hun oproep in een krant om ¨te vertellen over hoe zij Jezus gezien of Hem hebben horen spreken¨ iets meer dan honderd reacties kregen.
Hij verschijnt bij mensen die aan het bidden zijn, die het op dat moment moeilijk hebben, Hij is zichtbaar aanwezig bij de viering van het Heilig Avondmaal, Hij onderwijst kunstschilders hoe ze kleuren moeten mengen en gebruiken door het voor te doen, Hij verschijnt zichtbaar gelijk aan de Christus zoals Die door een kunstenaar als beeld of schilderij is weergegeven,Er worden getuigen uit het verleden genoemd: Franciscus van Assisi, Suso(leerling van Eckehart),Birgitta(Zweedse heilige 1350),Theresa van Avilla,Johan Arndt, Swedenborg(die zelfs met engelen en geesten sprak en een uitgebreid oeuvre heeft nagelaten) en Sundar Singh(Sikh,Hindoestaan en later zendeling voor Christus).
Verder een hoofdstuk over hoe de personen die deze ervaringen gehad hebben over deze ervaringen denken en wat ze er wezenlijk van vinden:............ ¨God bestaat dus¨zegt een atheist die tijdens het zien van een geweldig licht vervuld werd met verwondering, intensieve blijdschap geluk en eerbied,alsof hij contact kreeg met iets zeer zeer heiligs. Ik denk dat het een mystieke ervaring was, het heeft ook mijn levensbeschouwing veranderd¨...........¨wat ik gezien en gehoord heb staat me nog altijd bij als ik moeilijkheden heb: Hij zei tegen mij: Wees niet bevreesd geloof alleen¨.............¨Niemand kan mij meer de zekerheid ontnemen dat Hij herrezen is en heden onder ons leeft en mensen bezoekt en ons nabij is¨............¨Ik weet nu,dat Hij de diepste duisternis kan doordringen,als we hierin geloven en Hem daarom vragen¨.............¨Ik heb het bewijs gekregen dat wij ook heden een levende Meester in ons midden hebben¨.............¨De gebeurtenis laat diepe sporen na, maar niet in het uiterlijke leven dat onveranderd bleef, het geloof is daarentegen rotsvast,het vertrouwen is onbeschrijflijk,de dood is een poort, naar waarheid,vrijheid en licht en vreugde¨..............Ik leef nu van wat ik toen ervaren heb,daar probeer ik ook van te getuigen, ik ervaar een onweerstaanbare drang om goed werk te doen en zo de komst van het Rijk Gods te bevorderen¨................¨Na dit Christus visioen durf ik me eerst in volle ernst als een christen te beschouwen¨...............Ik had deze beleving(na het lezen van het boek Job, dat mij erg aan het twijfelen bracht)nodig om niet aan Gods liefde te twijfelen¨.............¨Ik ben dankbaar voor deze speciale behandeling, waardoor ik verder kon leven¨...............¨Ik kreeg in de gaten,dat de openbaringen die ik kreeg wel eens een vervanging zouden kunnen worden voor het geloof,tegenwoordig weet ik,dat de visioenen een hulpmiddel zijn voor het geloof, ten dele onduidelijk maar voldoende, de wereldse mens wil openbaringen om niet te hoeven geloven,de geestelijke mens heeft soms openbaringen nodig om te kunnen geloven¨...

Het boek sluit af met een godsdienst psychologies commentaar en enige conclusies van de Scandinavische predikanten.

¨Bij zowel de betrokkenen als de twee auteurs roepen de ervaringen vragen op: Hoe onderscheiden we tussen werkelijkheid en illusie? In hoeverre is een en ander subjectief? Is er uberhaupt van een objectieve werkelijkheid sprake? Hoe valt het te verklaren dat er naast overeenkomst er ook verschillen en zelfs tegenstrijdigheden in de beschrijvingen van Christus´ uiterlijk bestaan?

In het nawoord interpreteert de vertaler de ervaringen vanuit het gedachtengoed van Rudolf Steiner. Hij gebruikt dan bijv. een term als ¨etherische Wederkomst¨ en verwacht dat in de toekomst de etherische Christus aan velen die zich totaal geen raad meer weten zal verschijnen en woorden van troost zal spreken. Christus zal een levende brenger van troost voor de mensen worden om hen te helpen of om hen op iets opmerkzaam te maken.

-Persoonlijk denk ik dat het we met deze ervaringen voorzichtig om moeten gaan, om zo niet het koren met het kaf weg te werpen. In een ander topic is het wel eens over dit soort ervaringen bij Moslims gegaan. Meen me te herinneren dat er posters waren die het zich toch wel voor konden stellen, dat de Heere, binnen andere culturen, zo toch wel zou kunnen werken. In een ander topic was er sprake van een dodenopwekking op het zendinsveld, waar een refomatorische dominee getuige van was geweest.
Ook denk ik dat als je zelf nooit iets vergelijkbaars mee gemaakt hebt, eerder tot een afwijzing zult komen.

h.g. Learsi
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Schemerlichtje »

Joannah schreef:"dromen zijn bedrog" is mij geleerd.
Geleerd hoeft nog niet waar te zijn....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Marnix »

Precies. Gelukkig hielden bepaalde figuren in de Bijbel er een iets andere mening op na.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Verschijning in droom.

Bericht door Desiree »

Dromen kunnen niet waar zijn, maar toch ook kunnen ze je iets te zeggen hebben. Ik heb het persoonlijk niet meegemaakt. Maar het gebeurd zeker wel. Ook in deze tijd. Je zegt zulke dingen meestal niet zo snel. Dat valt me wel op. In sommige gesprekken pas.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie