Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Ik zal proberen niet-aanvallend toe te lichten.

Eén van de predikanten die Erasmiaan noemt heb ik vaak gehoord, maar een voorwaarden-prediker is hij zeker niet. Wel predikt hij een voorwaardelijk aanbod.
Maar dat is wat anders dan de bevindelijke ellendekennis als voorwaarde te stellen. Het probleem is namelijk, dat veel mensen tegenwoordig de bevindelijke ellendekennis over willen slaan. Dan gaat men op een gemakkelijke manier geloven, zonder ooit aan hun ellende-staat ontdekt te zijn.
En helaas, dat kom je ook aan de rechterzijde van de reformatorische gezindte in toenemende mate tegen. Vandaar dat daar tegen gewaarschuwd wordt in de prediking.
Dus niet om de ellendekennis als voorwaarde te stellen, maar als kenmerk.

Juist die predikant schildert Christus zo jaloersmakend af in zijn preken, dat ik het droevig vind, dat er hier zo over gesproken wordt.
Wel een voorwaardelijk aanbod preken maar geen ellendekennis als voorwaarde stellen. Wat is dan voorwaardelijk aanbod preken? Want dat snap ik nu niet.
Je bent de enige niet.
Het is belangrijker geworden 'aan de ellendestaat ontdekt' te zijn dan te geloven.
Dat heeft verschillende gevolgen. Of misschien kun je beter zeggen oorzaken. Want het is een dodelijke cirkel geworden.
De prediker ontdekt niet meer aan de zonden. Dat werk is aan de Geest in Persoon overgedragen. De prediker voelt zich daartoe niet (meer) geroepen.
Men meent oprecht dat een preek maar een verzameling woorden is, welke de Geest al dan niet kan gebruiken om een zondaar zaligmakend te bearbeiden.
Met als gevolg dat de gemeente niet meer bewogen wordt. Men gaat navelstaren: ben ik al ontdekt? Nee, ik ben nog niet ontdekt. Ik ben wel een zondaar, maar ontdekt, nee.

Let op de eerste Pinksterdag:
de Geest werd uitgetort op DE PREDIKERS.
Die gingen de mensen in hun eigen taal aan de zonden ontdekken. Dat leidde tot de vraag: wat moeten we doen? Geloof in de Heere Jezus.
De tegenwoordige predikers geven de mensen altijd maar de tijd: neem het eens mee naar huis. Kinderen, vraag er maar veel om en als je volgende week weer naar de kerk komt, ga dan op je knieën en vraag om ontdekkend licht over de preek. Volgende week? Is er wel een volgende week? Het gaat in de Bijbel altijd over HIER en NU. daartoe zendt God goedertierenlijk verkondigers van de Goede boodschap. Die verkondigers zijn uitdelers (UITDELERS) van menigerlei genade. Maar als ze zichzelf zo niet voelen, dan is het slecht gesteld.

Een dodelijke cirkel, zei ik. In de vorm van een nul. Maar nieten en nullen wil God vervullen is een oud spreekwoord. Dus hoop is er altijd. Maar een godsdienst die meent het beter te weten is wel het allermoelijkst te doorbreken.

Waarom proberen de predikers niet een poosje op de manier te preken die memento voorstaat? En eens zien of God dan ruimer werkt? Het is wel heel veel meer werk in de preekvoorbereiding, maar wie vrucht wil moet werken. Dat is zelfs een bijbels spreekwoord. Wat kan daar nou tegen zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Je bent de enige niet.
Het is belangrijker geworden 'aan de ellendestaat ontdekt' te zijn dan te geloven.
Dat heeft verschillende gevolgen. Of misschien kun je beter zeggen oorzaken. Want het is een dodelijke cirkel geworden.
De prediker ontdekt niet meer aan de zonden. Dat werk is aan de Geest in Persoon overgedragen. De prediker voelt zich daartoe niet (meer) geroepen.
Men meent oprecht dat een preek maar een verzameling woorden is, welke de Geest al dan niet kan gebruiken om een zondaar zaligmakend te bearbeiden.
Met als gevolg dat de gemeente niet meer bewogen wordt. Men gaat navelstaren: ben ik al ontdekt? Nee, ik ben nog niet ontdekt. Ik ben wel een zondaar, maar ontdekt, nee.

Let op de eerste Pinksterdag:
de Geest werd uitgetort op DE PREDIKERS.
Die gingen de mensen in hun eigen taal aan de zonden ontdekken. Dat leidde tot de vraag: wat moeten we doen? Geloof in de Heere Jezus.
De tegenwoordige predikers geven de mensen altijd maar de tijd: neem het eens mee naar huis. Kinderen, vraag er maar veel om en als je volgende week weer naar de kerk komt, ga dan op je knieën en vraag om ontdekkend licht over de preek. Volgende week? Is er wel een volgende week? Het gaat in de Bijbel altijd over HIER en NU. daartoe zendt God goedertierenlijk verkondigers van de Goede boodschap. Die verkondigers zijn uitdelers (UITDELERS) van menigerlei genade. Maar als ze zichzelf zo niet voelen, dan is het slecht gesteld.

Een dodelijke cirkel, zei ik. In de vorm van een nul. Maar nieten en nullen wil God vervullen is een oud spreekwoord. Dus hoop is er altijd. Maar een godsdienst die meent het beter te weten is wel het allermoelijkst te doorbreken.

Waarom proberen de predikers niet een poosje op de manier te preken die memento voorstaat? En eens zien of God dan ruimer werkt? Het is wel heel veel meer werk in de preekvoorbereiding, maar wie vrucht wil moet werken. Dat is zelfs een bijbels spreekwoord. Wat kan daar nou tegen zijn?
Laat ik het hier nu eens mee eens zijn! :super
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Fjodor »

ik ook :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Tiberius »

Ontroerend dat jullie het zo met elkaar eens zijn.

Alleen ging mijn posting richting Huisman daar niet over; ik reageerde slechts op zijn onterechte beschuldiging.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ontroerend dat jullie het zo met elkaar eens zijn.

Alleen ging mijn posting richting Huisman daar niet over; ik reageerde slechts op zijn onterechte beschuldiging.
Het was ook een reactie op Fjodor. ;)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Ontroerend dat jullie het zo met elkaar eens zijn.

Alleen ging mijn posting richting Huisman daar niet over; ik reageerde slechts op zijn onterechte beschuldiging.
Het was ook een reactie op Fjodor. ;)
En het kwam uiteindelijk weer uit bij het punt wat ds. Harinck wil maken, namelijk: Gewoon de Bijbelse geschiedenissen weer centraal, in plaats van het gebruiken als aanloopje naar "de echte preek", namelijk de geestelijke lessen uit die geschiedenis. Dus de reactie was nog ontopic ook :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Ontroerend dat jullie het zo met elkaar eens zijn.

Alleen ging mijn posting richting Huisman daar niet over; ik reageerde slechts op zijn onterechte beschuldiging.
Ik heb mijn excuses al gemaakt en in dit topic en in een pb richting Erasmiaan omdat ik de door jullie genoemde predikanten niet persoonlijk heb aangevallen (Ds Bredeweg heb ik nog nooit horen preken en Ds J Roos is in zijn kerkverband een Christusprediker te noemen.) Ik blijf wel overeind houden wat ik hiervoor schreef:
Zit je even niet op RF blijk je verschillende mensen gekwetst te hebben.
Mijn excuses... het was niet goed om mijn mening over de prediking te koppelen aan de megakerken op de veluwe, dit neem ik dan ook terug.
Wat ik wel laat staan dat er een prediking is waarvan niet gezegd kan worden dat ze Jezus Christus en die gekruisigd als centrale inhoud heeft. Dat is een kwalijke zaak en dat heeft twee predikanten uit de GG gebracht om er een boek over te schrijven Ds J.J. van Eckeveld Christusprediking en Ds C Harinck Wie is Jezus Christus (De prediking van het Evangelie is een ander boek van deze predikant die ook over dit thema spreekt).
Waar ik wel eens bang voor ben is dat wij arminiaanse en remonstrantse en evangelische invloeden haarscherp in bepaalde prediking kunnen aanwijzen en veroordelen maar dat wij een prediking als waar deze predikanten bezorgd over zijn toch altijd weer wat goed praten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ik heb mijn excuses al gemaakt
Excuses aanvaard, hoor; de eerste keer al zelfs.
Ik wilde alleen even de context van deze discussie belichten, omdat Refo's posting over iets anders ging.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Wilhelm »

Dat is toch wel weer aardig. Niemand heeft nog het boek gelezen en we hebben al 6 pagina's volgeschreven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Dat is toch wel weer aardig. Niemand heeft nog het boek gelezen en we hebben al 6 pagina's volgeschreven.
Dan zal het wel weer een spiegel zijn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door memento »

Wilhelm schreef:Dat is toch wel weer aardig. Niemand heeft nog het boek gelezen en we hebben al 6 pagina's volgeschreven.
De citaten die Luther geeft zijn in zichzelf al stof genoeg tot discussie.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Dat is toch wel weer aardig. Niemand heeft nog het boek gelezen en we hebben al 6 pagina's volgeschreven.
Dan zal het wel weer een spiegel zijn.
Ongetwijfeld, dat waren zijn andere boeken ook, en gelukkig niet zonder resultaat.

Memento schreef:De citaten die Luther geeft zijn in zichzelf al stof genoeg tot discussie.
Eens, dan zal de discussie over het boek ook weer een stevige worden. Ik ben benieuwd of er nu wel een recensie in de Saambinder komt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Dat is toch wel weer aardig. Niemand heeft nog het boek gelezen en we hebben al 6 pagina's volgeschreven.
Dan zal het wel weer een spiegel zijn.
Het zal wel eerder het gevolg van ds. Harincks persoonlijke sores zijn.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door vogeltje »

Ik ga het boek zeker kopen! Vanmorgen het intervieuw gelezen. Wat een eerlijk en open artikel. Ik werd er warm van, zoveel herkenning. Ik zou deze man graag eens mailen. Hij is volgens mij al vrij oud. Zou hij een mailadres hebben? Ik heb veel gehad aan zijn andere boek: 'Wie is Jezus van Nazareth.'

Groetjes van Vogeltje.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwste boek ds. C. Harinck: Wie is Jezus Christus?

Bericht door Upquark »

Geen idee, maar ik heb hem een tijdje geleden eens gebeld met een vraag over 1 van zijn boeken, en dat vond hij prima. E.e.a. mondde uit in een goed, en wat mij betreft veel te kort, gesprek...
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Plaats reactie