Is het niet wat wonderlijk om op deze manier op een bericht uit 2010 te reageren?Hendrikus schreef: ↑01 nov 2023, 15:46Wanneer je de neiging hebt om alles perfect te willen doen, zoals je zegt, is het opmerkelijk dat je typefouten laat staan, hoofdletters gebruikt waar dat niet moet, een spatie mist.-DIA- schreef: ↑24 apr 2010, 22:38 Opmaak kan een tekst een stukje mooier maken, en dat kan soms
het lezen ervan bevorderen (is mijn ervaring).
Zomaar een voorbeeldje van de tekst die ik uit "Beroepingswserk" heb genomen.
Natuurlijk is dat duidelijk genoeg.
Maar ik bedoel als je er zin in hebt om een beetje aandacht aan de verzorging
van je berichtje te schenken dan is dat denk ik niet verkeerd.
Zie hier een eenvoudige bewerking van een posting uit "Beroepingswerk":
.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.|o|.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen: te Zeist, P. D. J. Buijs te Harderwijk.
Geref. Gemeenten
Beroepen: te Bodegraven, P. van Ruitenburg te Chilliwack(Can.)
Bedankt: voor Den Haag, J. J. van Eckeveld te Zeist;
voor Rhenen, C. Sonnevelt te Lethbridge (Can.);
voor Vlaardingen, W. J. Karels te Hardinxveld-Giessendam.
Hersteld Hervormde Kerk
Beroepen: te Sirjansland, A. Kos te Barneveld.
Geref. Kerken Vrijg.
Beroepen: te Urk, H. J. C. C. J. Wilschut te Smilde.
Oud Geref. Gem. in Ned.
Beroepen: te Bunschoten en Nieuw-Beijerland, A. F. R. van de Veen te Groenekan;
te Werkendam, A. Kort te Krimpen aan den IJssel.
bron: http://www.kerktijden.nl
Toegevoegd:
* een niet schreeuwende steunkleur
* Drie Lettergroottes i.p.v. een
* Twee Lettertypes (cursief toegevoegd)
Dus heel eenvoudig om er een iets aantrekkelijker berichtje van te maken
Ik moet er natuurlijk wel bij zegen dat dit geen vertbetering van andeten bedoel
maar om eens te kijken hoe je een berichtje met een paar ingrepen heel wat
aantrekkelijker kan maken.
Persoonlijk ben ik ook bezig met het maken van boeken voor mezelf,
en vooral het ontwerpen van een mooie lay-out en nog leuker het ontwerpen
van een voorplaat, vind ik een prachtig werk.
Neemt niet weg dat je in de supermarkt wel gemist wordt. De tubes tandpasta staan nooit meer zo mooi in het gelid als toen jij ze nog op orde bracht.
Opmaak
Re: Opmaak
- FlyingEagle
- Berichten: 2976
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Opmaak
Toen ik dit topic zag moest is aan oogschaduw etc. denken. Gaat het toch ergens anders over..
Re: Opmaak
Ik hoop dat je goed geslapen hebt.-DIA- schreef: ↑02 nov 2023, 02:37Ik zal duidelijk zijn, en dan ga ik echt proberen te slapen!Hendrikus schreef: ↑01 nov 2023, 22:11Waarschijnlijk ben je ergens nog van Duitschen bloed, met je voorkeur voor hoofdletters-DIA- schreef: ↑01 nov 2023, 16:34 Voor de L van Lettergrootte had ik met opzet een Kapitaal gebruikt. Ik doe dat wel meer, als u let op andere berichtjes. Soms om ergens de nadruk op te leggen, soms is het iets opmerkelijks, of iets wat ik met een vleugje ironie zeg. Wat u dit nooit opgevallen? Verder is het me bekend, en dat tot eigen ergernis, dat ik nogal wat misslagen produceer op het toetsenbord. Waarvan akte!
Dutch or/oder Niederländisch:
Nee, ik heb geen Duits bloed, maar dit komt omdat goed op A-merken let. Heeft u wel eens naar de etikettering van diverse A-merken gekeken? Hoe willekeurig is het gebruik van hoofdletters, vaak zoiets: Met Vitamine D en E, en Goed voor Hart en Bloedvaten.
Maar het al dan niet gebruiken van hoofdletters is geen kwestie van smaak of willekeur, dat is gewoon goed geregeld in onze Nederlandse taal.
https://www.scribbr.nl/taalregels-schri ... ofdletter.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Opmaak
Met u eens, tenzij... je er iets mee probeert duidelijk maken... Immers de regels van de Nederlandse taal mogen vast liggen; dat is goede zaak. Doch... er is zover ik weet geen instantie die je wettelijk bindt om die regels onder alle omstandigheden na te volgen, en een afwijkend schrijven, hetzij met gebruik van Kapitalen, hetzij het gebruik van Verouderde Woorden, strafbaar stelt, ja zelfs meen ik dat dit met enig recht toelaatbaar moet zijn, zich beroepende op de Wet Vrijheid van Meningsuiting en van Informatie.Hendrikus schreef: ↑03 nov 2023, 09:27Ik hoop dat je goed geslapen hebt.-DIA- schreef: ↑02 nov 2023, 02:37Ik zal duidelijk zijn, en dan ga ik echt proberen te slapen!Hendrikus schreef: ↑01 nov 2023, 22:11Waarschijnlijk ben je ergens nog van Duitschen bloed, met je voorkeur voor hoofdletters-DIA- schreef: ↑01 nov 2023, 16:34 Voor de L van Lettergrootte had ik met opzet een Kapitaal gebruikt. Ik doe dat wel meer, als u let op andere berichtjes. Soms om ergens de nadruk op te leggen, soms is het iets opmerkelijks, of iets wat ik met een vleugje ironie zeg. Wat u dit nooit opgevallen? Verder is het me bekend, en dat tot eigen ergernis, dat ik nogal wat misslagen produceer op het toetsenbord. Waarvan akte!
Dutch or/oder Niederländisch:
Nee, ik heb geen Duits bloed, maar dit komt omdat goed op A-merken let. Heeft u wel eens naar de etikettering van diverse A-merken gekeken? Hoe willekeurig is het gebruik van hoofdletters, vaak zoiets: Met Vitamine D en E, en Goed voor Hart en Bloedvaten.
Maar het al dan niet gebruiken van hoofdletters is geen kwestie van smaak of willekeur, dat is gewoon goed geregeld in onze Nederlandse taal.
https://www.scribbr.nl/taalregels-schri ... ofdletter.
Ik acht het een groot goed, dat Domme en Onwetende mensen niet vervolgd worden als zijn, gehinderd door voldoende kennis van Onze Taal daardoor in Gevangenissen zouden moeten zuchten. Laat ons dan acht geven op elkaar betreffende zaken van Levensbelang en elkanders Welzijn, boven het kapittelen over Kapitalen.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Re: Opmaak
Ja hoor, je wilt zo dolgraag het laatste woord hebben. Prima, maak jezelf maar wijs dat je gelijk hebt. Van mij mag je.-DIA- schreef: ↑03 nov 2023, 09:39
Met u eens, tenzij... je er iets mee probeert duidelijk maken... Immers de regels van de Nederlandse taal mogen vast liggen; dat is goede zaak. Doch... er is zover ik weet geen instantie die je wettelijk bindt om die regels onder alle omstandigheden na te volgen, en een afwijkend schrijven, hetzij met gebruik van Kapitalen, hetzij het gebruik van Verouderde Woorden, strafbaar stelt, ja zelfs meen ik dat dit met enig recht toelaatbaar moet zijn, zich beroepende op de Wet Vrijheid van Meningsuiting en van Informatie.
Ik acht het een groot goed, dat Domme en Onwetende mensen niet vervolgd worden als zijn, gehinderd door voldoende kennis van Onze Taal daardoor in Gevangenissen zouden moeten zuchten. Laat ons dan acht geven op elkaar betreffende zaken van Levensbelang en elkanders Welzijn, boven het kapittelen over Kapitalen.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Opmaak
Hm, ik heb het idee dat zijn hoofdlettergebruik meer met Folders van AH te maken heeft dan met Brieven uit de hel...
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Opmaak
Nee, kijk maar eens rond in de wereld waarin ik zowat mijn hele leven heb verkeerd. De wereld van de (eerst de kruidenier) en de supermarkt/drogisterij. Ik heb de gewoonte alles na te willen trekken, soms teveel te willen weten. Tenminste... Als ik kan zeggen welke merken en producten er door de verschillende concerns worden geleverd, en je houdt dat nog wat bij, en je hebt een aangeboren neiging tot alles in detail in je op te nemen, dan moet het niet moeilijk zijn .... (oeps, ik loop vast in mijn eigen tekst. sorry)
Ik begin maar opnieuw: Werk of hobby kan soms uit de hand lopen. Op sommige gebieden ben ik zeer nauwkeurig geïnformeerd, en de ramp is dat ik dat vaak wil blijven doen. Dat is misschien wel de Grote Ramp... maar ja, laten we dat proberen te relativeren. Ik volg zo ongeveer alle supermarkten en drogisten ter wereld. Dat wil zeggen de wereldconcerns die zeker wel zo'n 70 % van alles producten in handen hebben. Dan zie je vanzelf de trends. Tegenwoordig zijn die vaak niet meer lokaal gesitueerd, maar een nieuwe trend, een nieuw product verschijnt vaak meteen wereldwijd of in een veelheid van landen. Neem bv. het van oorsprong Nederlands/Britse Unilever. Over de gehele wereld herkenbaar aanwezig, en in veel reclames te zien. Je kunt om deze concerns niet meer heen. Ik denk wel dat de meeste consumenten alleen een merk kennen. Maar dat ligt breder. Voorbeeld: Wij kennen hier allemaal merken als Dove, Vaseline, Axe, Rexona.. deze komen in andere delen van de wereld voor onder andere namen, maar de uitstraling is hetzelfde en heel herkenbaar: Vergelijk Axe/Lynx of Rexona/Rexena/Sure/Shield of Vaseline/Vasenol, of Prodent/Signal/Mentadent/Pepsodent/AIM/ZhongHua 中华 (de laatste is Chinees) of tenslotte, want er is geen einde aan: Omo/Persil/Skip/Surf/Fab/Drive... (hier opletten! Op sommige markten, als Groot Brittannië en Frankrijk is het merk Persil in handen van Unilever, in vrijwel alle andere landen is het van Henkel, dus dan heeft die Persil niets te maken met Unilever, wat men dan ook goed kan aan de verpakking kan onderscheiden).
Zomaar wat merknamen van dezelfde producten die in andere landen aan andere naam hebben, maar toch zichtbaar dezelfde uitstraling.
Trends die je waarneemt: Neem geuren, ingredienten, namen van geuren... enz.
Momenteel is Charcoal ineens overal in verschillende A-merken op gebied van lichaamsverzorging.... dat komt dan soms, zo het lijkt zomaar uit de lucht vallen. Maar daar geloof ik niet zo in. Neem een heel vroeg, nog springlevend voorbeeld: Aloe Vera.
Dit wordt al jaren verwerkt in huidvriendelijke products.
Dan de Geurnamen van bv. Deodorants, Bath & Douchegels, Detergents, Cleaning Products, etc.. Hier speelt, heel wonderlijk, het gebruik van Hoofdletters opmerkelijk vaak, of het aaneenschrijven, waar men in die wereld vaak een loopje mee neemt.
Recente voorbeelden (tussen haakjes, ze zijn in elk taalgebied meestal eeduidig in het Engels)
Ocean Breeze (heel populair, maar ook weer vaak te gewoon), of Original of Classic, dan Citrus, ook wel Lemon, meest is de verpakking dan geel tegen blauwactig bij Ocean Breeze.. Of Lemongrass Fresh (nog redelijk recent), nog een paar voorbeelden: Fresh Spirit, Acitve Sport, Energy Kick, enz enz enz. In deze categorie wordt veel gehusseld met hoofdletters of wel of niet aaneenschijven. Vooral veel Engelse woorden die bij voorkeur niet aaneen worden geschreven, daar hebben producenten van deze producten zo het lijkt lak aan...
Hmmmm... het is een redelijk gecompliceerd bericht geworden, maar spreek maar eens over deze dingen met een leek...
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Re: Opmaak
Een hele lap tekst, nagenoeg geheel irrelevant.-DIA- schreef: ↑03 nov 2023, 22:18Nee, kijk maar eens rond in de wereld waarin ik zowat mijn hele leven heb verkeerd. De wereld van de (eerst de kruidenier) en de supermarkt/drogisterij. Ik heb de gewoonte alles na te willen trekken, soms teveel te willen weten. Tenminste... Als ik kan zeggen welke merken en producten er door de verschillende concerns worden geleverd, en je houdt dat nog wat bij, en je hebt een aangeboren neiging tot alles in detail in je op te nemen, dan moet het niet moeilijk zijn .... (oeps, ik loop vast in mijn eigen tekst. sorry)
Ik begin maar opnieuw: Werk of hobby kan soms uit de hand lopen. Op sommige gebieden ben ik zeer nauwkeurig geïnformeerd, en de ramp is dat ik dat vaak wil blijven doen. Dat is misschien wel de Grote Ramp... maar ja, laten we dat proberen te relativeren. Ik volg zo ongeveer alle supermarkten en drogisten ter wereld. Dat wil zeggen de wereldconcerns die zeker wel zo'n 70 % van alles producten in handen hebben. Dan zie je vanzelf de trends. Tegenwoordig zijn die vaak niet meer lokaal gesitueerd, maar een nieuwe trend, een nieuw product verschijnt vaak meteen wereldwijd of in een veelheid van landen. Neem bv. het van oorsprong Nederlands/Britse Unilever. Over de gehele wereld herkenbaar aanwezig, en in veel reclames te zien. Je kunt om deze concerns niet meer heen. Ik denk wel dat de meeste consumenten alleen een merk kennen. Maar dat ligt breder. Voorbeeld: Wij kennen hier allemaal merken als Dove, Vaseline, Axe, Rexona.. deze komen in andere delen van de wereld voor onder andere namen, maar de uitstraling is hetzelfde en heel herkenbaar: Vergelijk Axe/Lynx of Rexona/Rexena/Sure/Shield of Vaseline/Vasenol, of Prodent/Signal/Mentadent/Pepsodent/AIM/ZhongHua 中华 (de laatste is Chinees) of tenslotte, want er is geen einde aan: Omo/Persil/Skip/Surf/Fab/Drive... (hier opletten! Op sommige markten, als Groot Brittannië en Frankrijk is het merk Persil in handen van Unilever, in vrijwel alle andere landen is het van Henkel, dus dan heeft die Persil niets te maken met Unilever, wat men dan ook goed kan aan de verpakking kan onderscheiden).
Zomaar wat merknamen van dezelfde producten die in andere landen aan andere naam hebben, maar toch zichtbaar dezelfde uitstraling.
Trends die je waarneemt: Neem geuren, ingredienten, namen van geuren... enz.
Momenteel is Charcoal ineens overal in verschillende A-merken op gebied van lichaamsverzorging.... dat komt dan soms, zo het lijkt zomaar uit de lucht vallen. Maar daar geloof ik niet zo in. Neem een heel vroeg, nog springlevend voorbeeld: Aloe Vera.
Dit wordt al jaren verwerkt in huidvriendelijke products.
Dan de Geurnamen van bv. Deodorants, Bath & Douchegels, Detergents, Cleaning Products, etc.. Hier speelt, heel wonderlijk, het gebruik van Hoofdletters opmerkelijk vaak, of het aaneenschrijven, waar men in die wereld vaak een loopje mee neemt.
Recente voorbeelden (tussen haakjes, ze zijn in elk taalgebied meestal eeduidig in het Engels)
Ocean Breeze (heel populair, maar ook weer vaak te gewoon), of Original of Classic, dan Citrus, ook wel Lemon, meest is de verpakking dan geel tegen blauwactig bij Ocean Breeze.. Of Lemongrass Fresh (nog redelijk recent), nog een paar voorbeelden: Fresh Spirit, Acitve Sport, Energy Kick, enz enz enz. In deze categorie wordt veel gehusseld met hoofdletters of wel of niet aaneenschijven. Vooral veel Engelse woorden die bij voorkeur niet aaneen worden geschreven, daar hebben producenten van deze producten zo het lijkt lak aan...
Hmmmm... het is een redelijk gecompliceerd bericht geworden, maar spreek maar eens over deze dingen met een leek...
Als ik alle foutief geplaatste hoofdletters rood maak, zal het een behoorlijk rood bericht worden.
Maar ik heb wel wat nuttigers te doen. Slapen bijvoorbeeld
~~Soli Deo Gloria~~