Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef:
Gian schreef:Nu de andere ark nog.

Die staat toch in een grot in Ethiopie ?
Wordt iig al jaren gefluisterd...
Geen flauw idee. Lijkt me van niet.
Jeremia heeft hem verstopt voordat Nebukadnesar alles verwoeste.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:
Wilhelm schreef:
Gian schreef:Nu de andere ark nog.

Die staat toch in een grot in Ethiopie ?
Wordt iig al jaren gefluisterd...
Geen flauw idee. Lijkt me van niet.
Jeremia heeft hem verstopt voordat Nebukadnesar alles verwoeste.

Wordt wel gesuggereerd dat hij terechtgekomen is in een Joods enclave in Afrika, nazaten van de koningin van Scheba.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Zonderling »

memento schreef:
-DIA- schreef:Heeft ons dat wat te zeggen?
Als het waar is, bevestigd het de historiciteit van het Bijbelverhaal. Maar daar hebben we de ark niet voor nodig (tenminste, ik niet).

Maargoed, ik moet het eerst nog maar eens zien. Ik vind het erg opvallend, dat alle bewijsmateriaal (foto's etc) dat ik tot nu toe gezien heb erg vaag zijn.
De foto in het RD is toch zeker niet vaag. Als deze en andere foto's & films echt op 4000 m hoogte op de berg Ararat genomen zijn, en het inderdaad blijkt dat sprake is van een schip met dierenhokken in de afmetingen van de ark van Noach, dan is er wat mij betreft weinig twijfel meer mogelijk.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Zonderling »

Wilhelm schreef:
Gian schreef:
Wilhelm schreef:
Gian schreef:Nu de andere ark nog.

Die staat toch in een grot in Ethiopie ?
Wordt iig al jaren gefluisterd...
Geen flauw idee. Lijkt me van niet.
Jeremia heeft hem verstopt voordat Nebukadnesar alles verwoeste.

Wordt wel gesuggereerd dat hij terechtgekomen is in een Joods enclave in Afrika, nazaten van de koningin van Scheba.
In Ethiopië wordt in ieder geval een gouden replica door een stam met half-joodse gebruiken dag en nacht bewaakt. Volgens sommigen is deze replica echt, volgens anderen is dit een replica van een ander, echt exemplaar op een geheime locatie, in bezit van dezelfde groepering. Het is wel bijzonder, want deze kwestie is inderdaad nooit opgehelderd.

Maar ja, laten we het in dit topic toch maar hebben over de ark van Noach. Ik verwacht morgen meer informatie in de kranten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door helma »

mijn echtgenoot was bij de persconferentie en is er helemaal vol van :)
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Da Capo »

helma schreef:
memento schreef:Alweer?
wat alweer, die persconferentie of die ark?

Het staat ook op Refdag (dan moet het toch wel waar zijn :hum )
http://www.refdag.nl/artikel/1474873/Ar ... +zijn.html
In diezelfde krant staat ook http://www.refdag.nl/artikel/1474910/Pr ... t+ark.html. Ook zeer aannemelijke argumenten om twijfels hierover te rechtvaardigen.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:Heeft ons dat wat te zeggen?
Als het waar is, bevestigd het de historiciteit van het Bijbelverhaal. Maar daar hebben we de ark niet voor nodig (tenminste, ik niet).

Maargoed, ik moet het eerst nog maar eens zien. Ik vind het erg opvallend, dat alle bewijsmateriaal (foto's etc) dat ik tot nu toe gezien heb erg vaag zijn.
Heeft het niet misschien nog meer te zegen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door memento »

Zonderling schreef:
memento schreef:
-DIA- schreef:Heeft ons dat wat te zeggen?
Als het waar is, bevestigd het de historiciteit van het Bijbelverhaal. Maar daar hebben we de ark niet voor nodig (tenminste, ik niet).

Maargoed, ik moet het eerst nog maar eens zien. Ik vind het erg opvallend, dat alle bewijsmateriaal (foto's etc) dat ik tot nu toe gezien heb erg vaag zijn.
De foto in het RD is toch zeker niet vaag. Als deze en andere foto's & films echt op 4000 m hoogte op de berg Ararat genomen zijn, en het inderdaad blijkt dat sprake is van een schip met dierenhokken in de afmetingen van de ark van Noach, dan is er wat mij betreft weinig twijfel meer mogelijk.
De foto die op refdag.nl staat, zou evengoed in een houten schuurtje genomen kunnen zijn.

Tenzij er meer bewijs komt, ook geverifieerd door onafhankelijke bronnen, heb ik mijn twijfels:
1. Op de foto's en filmpjes zie je mensen zónder zuurstof-flessen lopen. Voor onervaren klimmers lijkt me dat op een hoogte van 4000 meter, waar het zuurstofgehalte in de lucht erg laag is, toch wel wat apart.
2. Archeologen moeten altijd exact aangeven waar ze iets gevonden hebben, maar deze vinders houden hun locatie geheim, al noemt men wel de berg Ararat. Controle is daardoor nog onmogelijk.
3. Het gevonden hout zou zijn getest in een laboratorium in Iran, en ongeveer 4800 jaar oud zijn. Zijn er echter in Iran wel laboratoria waar men dit goed bepalen kan? Waarom is het daar gebeurd? Waarom worden de officiële rapporten niet gepubliceerd, zodat de resultaten nagerekend kunnen worden?
4. Het wekt wantrouwen dat de vinders eerst een filmdocumentaire willen maken voordat de feiten bekend gemaakt en gecontroleerd kunnen worden. Wanneer worden de vondsten op de normale wijze gepresenteerd in de wetenschappelijke wereld, zodat controle mogelijk is?
5. Op een van de gepubliceerde foto’s is een spinnenweb te zien in een van de hoeken. Kunnen spinnen op deze hoogte met de daar heersende koude leven? Of is een veel lager gelegen grot gefotografeerd?
6. De gids die de tocht leidde, staat bekend als zeer onbetrouwbaar. Waarom heeft men hem dan toch ingeschakeld?”

Argumenten 2-6 zijn 1 op 1 overgenomen uit het RD-artikel van Prof. Paul.


Kortom, eerst fatsoenlijk bewijsmateriaal zien, voordat ik het geloof. Het zou erg toevallig zijn dat een object wat is gemaakt van vergankelijk materiaal (hout) op zulk een slechte locatie (groot voorwerp bovenop een berg, aan de elementen blootgesteld) bewaard zou blijven. Zeker wanneer er geen enkel hard bewijs geleverd wordt, terwijl dit wel eenvoudig had gekund (denk aan: locatiegegevens, rapporten van de leeftijdstest, etc), vermoed ik de zoveelste oplichterij.

PS> Het zou een gemakkelijke scam kunnen zijn: Overtuig wat goedwillende en ietwat naieve mensen dat je de ark gevonden hebt, maak aannemelijk dat nog een hoop geld nodig is voor verdere werkzaamheden (uitgraven etc), en kassa: het geld stroomt binnen. (Let op: Ik zeg niet dat het een scam is, alleen maar dat het een reële mogelijkheid is. Ga dus niet in op verzoeken tot donaties totdat de vondsten gecontroleerd zijn door onafhankelijke wetenschappers).
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door caprice »

Nooit geld aan geven. We kunnen beter schatgraven in Gods Woord, dan in de berg van Ararat.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door refo »

Op 4km hoogte kun je zeer wal ademhalen. Op de Jungfraujoch lopen de toeristen ook niet met zuurstofmaskers en -flessen.

Het hele verhaal lijkt meer op een verlate 1 aprilmop. Of een Turks-Chinees commercieel complotje om Vanenburg cs wat geld af te troggelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Op de foto's en filmpjes zie je mensen zónder zuurstof-flessen lopen. Voor onervaren klimmers lijkt me dat op een hoogte van 4000 meter, waar het zuurstofgehalte in de lucht erg laag is, toch wel wat apart.
Ik heb op 3700 meter geskied, ademhalen ging nog prima. En het nut van het herhalen van de argumenten van dr. Paul (willekeurig gekozen) ontgaat me ten enemale.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Op de foto's en filmpjes zie je mensen zónder zuurstof-flessen lopen. Voor onervaren klimmers lijkt me dat op een hoogte van 4000 meter, waar het zuurstofgehalte in de lucht erg laag is, toch wel wat apart.
Ik heb op 3700 meter geskied, ademhalen ging nog prima. En het nut van het herhalen van de argumenten van dr. Paul (willekeurig gekozen) ontgaat me ten enemale.
Mij ontgaat weer het nut van deze bijdrage en zo blijven we bezig. :deg

Schoenmaker Dr Paul kan zich overigens beter bij de theologische leest houden en zich niet bemoeien met de spinnen. Die komen overal ter wereld voor, behalve in zee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Op de foto's en filmpjes zie je mensen zónder zuurstof-flessen lopen. Voor onervaren klimmers lijkt me dat op een hoogte van 4000 meter, waar het zuurstofgehalte in de lucht erg laag is, toch wel wat apart.
Ik heb op 3700 meter geskied, ademhalen ging nog prima. En het nut van het herhalen van de argumenten van dr. Paul (willekeurig gekozen) ontgaat me ten enemale.
Mij ontgaat weer het nut van deze bijdrage en zo blijven we bezig. :deg

Schoenmaker Dr Paul kan zich overigens beter bij de theologische leest houden en zich niet bemoeien met de spinnen. Die komen overal ter wereld voor, behalve in zee.
Het nut zal je wel ontgaan, maar:
Zeespinnen (Pycnogonida of Pantopoda) vormen een klasse dieren uit de stam van geleedpotigen (Arthropoda) en de onderstam Chelicerata (of Cheliceriformes). Er zijn ongeveer 1160 moderne soorten, variërend in grootte van een paar millimeter (Austrodecus palauense) tot spanwijdtes van 60 centimeter (Colossendeis spp.) .Zeespinnen zijn stenomarien (vindt men enkel in zee) en komen wereldwijd voor van in het intertijdengebied tot op diepten van bijna 7000 m.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Op de foto's en filmpjes zie je mensen zónder zuurstof-flessen lopen. Voor onervaren klimmers lijkt me dat op een hoogte van 4000 meter, waar het zuurstofgehalte in de lucht erg laag is, toch wel wat apart.
Ik heb op 3700 meter geskied, ademhalen ging nog prima. En het nut van het herhalen van de argumenten van dr. Paul (willekeurig gekozen) ontgaat me ten enemale.
Wat betreft ademhalen op 4000 meter hoogte: Dat kan ja. Maar op die hoogte werken (graven en hakken) zonder extra zuurstof... Echt waarschijnlijk lijkt t me niet...

Verder: De argumenten van dr. Paul herhaalde ik, omdat ze goed aangeven dat er aanleiding is om voorlopig wat sceptisch te zijn over deze vondst. Hoe vaak is in het verleden niet geroepen dat men de ark gevonden heeft? Nee, eerst maar eens harde bewijzen zien, voordat we er blij van kunnen worden...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ark van Noach gevonden; persconferentie op de Vanenburg

Bericht door Tiberius »

En waarom zou men de ark willen vinden?
Plaats reactie