Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:
Zusters bekleden geen ambt ;)
Hihi, doet me denken aan het gesprek van gisterenavond ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door Gian »

memento schreef: Vandaar mijn vraag hoe dit past binnen de verbondsvisie van ds. Silfhout.
Ik wacht nog steeds op het alternatief sinds men afscheid nam van de vervangingstheologie.

Jaren geleden was ik eens op een israeldag van het deputaatschap. De vervangingsgedachte werd toen al min of meer aan de kant gezet. Toen iemand daarop voorzichtig de term chiliasme noemde werd dat even op niet mis te verstane wijze aan de kant geschoven. De reactie daarop werd vervolgens niet beantwoord.
Laatst gewijzigd door Gian op 15 mei 2010, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door Eppo Gremdaat »

Er bestaat ook nog zo iets als het `ambt aller gelovigen` (zie art. 28 NGB). Geen discriminatie dus t.a.v. onze broeders en zusters!
Ja, het is moeilik, dat weet ik, maar we moeten ons toch eens wat `ruimer` opstellen.
De Ger. Gemeenten zijn hiermee een goede weg ingeslagen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door Gian »

Is er een weg ingeslagen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door Wilhelm »

memento schreef:Precies. Ik snap dat binnen de verbondsvisie van de GG men niet zo snel zal spreken van broeders en zusters, zeker niet richting een niet-bekeerde.

Je bent toch niet helemaal goed ingelicht. Er zijn gemeenten waar dit wel zo functioneert, en ook zijn er in vele gemeenten individuele ambtsdragers die wel spreken over broeders en zusters als het om gemeenteleden gaat.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door Joannah »

Gian schreef:
memento schreef: Vandaar mijn vraag hoe dit past binnen de verbondsvisie van ds. Silfhout.
Ik wacht nog steeds op het alternatief sinds men afscheid nam van de vervangingstheologie.

Jaren geleden was ik eens op een israeldag van het deputaatschap. De vervangingsgedachte werd toen al min of meer aan de kant gezet. Toen iemand daarop voorzichtig de term chiliasme noemde werd dat even op niet mis te verstane wijze aan de kant geschoven. De reactie daarop werd vervolgens niet beantwoord.
---knip--- Off-topic reactie verwijder; mvg Tib
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Daarbij: Als een kerklid expliciet zegt dat Jezus niet de Zoon van God is, zouden wij hem dan nog broeder noemen?
Nee, maar binnen de GG wordt het woord "broeder" gebruikt voor ambtgenooot.
Voor ambtsdragers en voor Joden...
en de zusters dan???
Of wordt dat niet zo gezegd daar?
Ik hoor en weet niet alles (zie de posting van Wilhelm), maar bij mijn weten is dat een zeldzaamheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2884
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten in gesprek met Joden

Bericht door FlyingEagle »

Gisterochtend een preek gehoord over Handelingen 1: 12,13,14. bij de behandeling van vers 14 ging het ook over de vrouwen die meeliepen naar Jeruzalem. Hij zei: een ieder die geloofd zijn broeders en zusters in Christus.
Plaats reactie