Verzonnen bekeringsverhalen

Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door JALP »

Marnix schreef:Geldt dat ook voor boeken als de Christenreis?
Ik begon het topic met een voorbeeld van een kinderboek waar maar bekeringen verzonnen worden om het verhaal 'christelijker' of 'reformatorischer' te maken.... daar heb ik moeite mee.

Ik vind de christenreis van een heel ander kaliber.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Marnix »

Waarin zit precies dat verschil? Het zijn toch beiden verzonnen verhalen met bekering, geestelijke strijd, geestelijke actie en reactie etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Afgewezen »

JALP schreef:
Marnix schreef:Geldt dat ook voor boeken als de Christenreis?
Ik begon het topic met een voorbeeld van een kinderboek waar maar bekeringen verzonnen worden om het verhaal 'christelijker' of 'reformatorischer' te maken.... daar heb ik moeite mee.

Ik vind de christenreis van een heel ander kaliber.
Wat dan te denken van de bekeringsgeschiedenis van Hoop?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Geldt dat ook voor boeken als de Christenreis?
Daar dacht ik ook al aan. Ds.Budding heeft volgens mij ook een persoonlijk getint boek geschreven over iemand die dominee werd...
En wat te denken van de samensprekingen geschreven door Ds. Van Reenen en andere auteurs?
smukt Ds.van Reenen het erg op dan?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
Marnix schreef:Geldt dat ook voor boeken als de Christenreis?
Daar dacht ik ook al aan. Ds.Budding heeft volgens mij ook een persoonlijk getint boek geschreven over iemand die dominee werd...
En wat te denken van de samensprekingen geschreven door Ds. Van Reenen en andere auteurs?
smukt Ds.van Reenen het erg op dan?
Ik denk niet dat Ds. van Reenen het erg opsmukt, maar die samenspraken van Bart en Kees zijn toch wel voor het grootste deel ontsproten aan het brein van de auteur.
Ik keur ze niet af hoor, ik heb ze met genoegen gelezen en er ook van geleerd, maar ik meende deze opmerking in het kader van dit topic even voor de aandacht te brengen.

Overigens vrees ik dat dit soort samensprekingen heden ten dage niet meer worden gewaardeerd, gezien het feit dat de "samensprekers" het in feite wel erg met elkaar eens zijn.
Een beginneling spreekt met een gevorderde in de genade.
Ik vrees dat de waardering daarvoor niet meer zo goed valt.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Da Capo »

Er vallen mij een paar dingen op in deze discussie. Er wordt veel gediscussieerd op basis van gevoelens en er wordt niet of of nauwelijks een onderbouwing gegeven.
Daar komt bij dat ik het idee krijg dat er meer gekeken wordt vanuit ons oogpunt zoals wij denken dat een kind reageert. (Persoonlijk, als ik iets moeilijk vind, is het wel om een (klein) kind wezenlijke zaken (geloof, bekering e.d.) duidelijk te maken. Dat was (voor mij althans) altijd een worsteling tijdens huisbezoek. Daarom mijn petje af voor meesters en juffrouws die dat wel goed kunnen.)
De vraag is niet, hoe wij denken dat iets over komt, maar hoe een kind het verhaal ontvangt. Feedback van kinderen is m.i.z. erg belangrijk. Dat mis ik over het algemeen in deze discussie.

Misschien wat gek, maar onze kinderen hebben de verhalen-mc's over Pietje Puk zo'n beetje kapot gedraaid. Wat mij opviel aan deze verhalen en de moraal die er in verwerkt zit. Aan de feedback en reacties van mijn kinderen bleek dat dat terdege wel geland is.
Kan zoiets ook niet met (al dan niet) verzonnen bekeringsgeschiedenissen? We moeten volgens mij niet al te zeer uitweiden over bevinding (doet Jezus ook niet), maar van het verhaal gewoon een 'natuurlijk' geheel maken. Laat door verhalen kinderen maar weten hoe heerlijk en mooi de realiteit van het leven met God is. Het gaat tot slot om Hem en niet zo zeer om wat de mens bevindelijk allemaal wel niet meemaakt. Dat is persoonlijk en verschilt van mens tot mens. Werp voor een kind geen barricades op van allerhande bevindingen, moeilijkheden, ongeloof en strijd. Laat een kind rustig vertrouwen op God. Dat houdt Jezus ons toch voor? Hij zegt niet voor niets dat we moeten worden als een kind? Hij/zij vertrouwt toch blindelings op zijn vader/moeder?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17496
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Waarin zit precies dat verschil? Het zijn toch beiden verzonnen verhalen met bekering, geestelijke strijd, geestelijke actie en reactie etc.
De Christen en Christinne reis en ook de heilige oorlog zijn uniek in hun soort, je kunt dat geen bekeringsgeschiedenissen noemen. Bunyan beschrijft met veel Schriftverwijzingen de weg van bekering en geloof. Het zijn echt geen onfeilbare boeken maar ik mocht wensen dat iedereen op dit forum ze gelezen had.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
Marnix schreef:Waarin zit precies dat verschil? Het zijn toch beiden verzonnen verhalen met bekering, geestelijke strijd, geestelijke actie en reactie etc.
De Christen en Christinne reis en ook de heilige oorlog zijn uniek in hun soort, je kunt dat geen bekeringsgeschiedenissen noemen. Bunyan beschrijft met veel Schriftverwijzingen de weg van bekering en geloof. Het zijn echt geen onfeilbare boeken maar ik mocht wensen dat iedereen op dit forum ze gelezen had.
Geheel mee eens, niet onfeilbaar, maar zeer leerzaam, ja zelfs zo dat deze geschriften, bijbels geïnterpreteerd, ons voor dwalingen voortvloeiend uit onze menselijke onzuivere gedachten, behoeden.
Nuchter en begrijpelijk.
Dat geldt trouwens voor alle de werken van Bunyan die ik nog steeds niet allemaal heb gelezen.
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
En wat te denken van de samensprekingen geschreven door Ds. Van Reenen en andere auteurs?
smukt Ds.van Reenen het erg op dan?
Ik denk niet dat Ds. van Reenen het erg opsmukt, maar die samenspraken van Bart en Kees zijn toch wel voor het grootste deel ontsproten aan het brein van de auteur.
Ik keur ze niet af hoor, ik heb ze met genoegen gelezen en er ook van geleerd, maar ik meende deze opmerking in het kader van dit topic even voor de aandacht te brengen.

Overigens vrees ik dat dit soort samensprekingen heden ten dage niet meer worden gewaardeerd, gezien het feit dat de "samensprekers" het in feite wel erg met elkaar eens zijn.
Een beginneling spreekt met een gevorderde in de genade.
Ik vrees dat de waardering daarvoor niet meer zo goed valt.

Mijn moeder heeft het laatste jaar op deze aarde alle samensprekingen van Bart en Kees gelezen. Ze is er soor gesticht, vertroost en bemoedigd. Ook ontdekt... Want dat is wat ds. van Reenen goed naar voren brengt: er is meer... Ontdekking en er is schijn en zijn. Ontdekking aan wat je mist is ook noodzakelijk. Ontdekking aan wat je meent de bezitten eveneens. Wie een ontdekkende preek mijdt of mist mist ook het onderzoek, het onderzoek van eigen hart. Vandaar dat ik de boeken (ondanks de wat ouderwetse tekst) van harte kan aanbevelen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Waarin zit precies dat verschil? Het zijn toch beiden verzonnen verhalen met bekering, geestelijke strijd, geestelijke actie en reactie etc.
De Christen en Christinne reis en ook de heilige oorlog zijn uniek in hun soort, je kunt dat geen bekeringsgeschiedenissen noemen. Bunyan beschrijft met veel Schriftverwijzingen de weg van bekering en geloof. Het zijn echt geen onfeilbare boeken maar ik mocht wensen dat iedereen op dit forum ze gelezen had.
Kortom, het criterium is dan dat de verhalen aan de Bijbel getoetst kunnen worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17496
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Marnix schreef:Waarin zit precies dat verschil? Het zijn toch beiden verzonnen verhalen met bekering, geestelijke strijd, geestelijke actie en reactie etc.
De Christen en Christinne reis en ook de heilige oorlog zijn uniek in hun soort, je kunt dat geen bekeringsgeschiedenissen noemen. Bunyan beschrijft met veel Schriftverwijzingen de weg van bekering en geloof. Het zijn echt geen onfeilbare boeken maar ik mocht wensen dat iedereen op dit forum ze gelezen had.
Kortom, het criterium is dan dat de verhalen aan de Bijbel getoetst kunnen worden.
Ja, absoluut.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
smukt Ds.van Reenen het erg op dan?
Ik denk niet dat Ds. van Reenen het erg opsmukt, maar die samenspraken van Bart en Kees zijn toch wel voor het grootste deel ontsproten aan het brein van de auteur.
Ik keur ze niet af hoor, ik heb ze met genoegen gelezen en er ook van geleerd, maar ik meende deze opmerking in het kader van dit topic even voor de aandacht te brengen.

Overigens vrees ik dat dit soort samensprekingen heden ten dage niet meer worden gewaardeerd, gezien het feit dat de "samensprekers" het in feite wel erg met elkaar eens zijn.
Een beginneling spreekt met een gevorderde in de genade.
Ik vrees dat de waardering daarvoor niet meer zo goed valt.
Tja, die standen in het genadeleven dat wordt nogal tegen geageerd. Vaak is men ineens een goede bekeerde in deze dagen(geen hoogmoed?) Ellende stapt men nogal snel overheen. Geen staaltje van de duivel?
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Da Capo »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Gijs83 schreef:
smukt Ds.van Reenen het erg op dan?
Ik denk niet dat Ds. van Reenen het erg opsmukt, maar die samenspraken van Bart en Kees zijn toch wel voor het grootste deel ontsproten aan het brein van de auteur.
Ik keur ze niet af hoor, ik heb ze met genoegen gelezen en er ook van geleerd, maar ik meende deze opmerking in het kader van dit topic even voor de aandacht te brengen.

Overigens vrees ik dat dit soort samensprekingen heden ten dage niet meer worden gewaardeerd, gezien het feit dat de "samensprekers" het in feite wel erg met elkaar eens zijn.
Een beginneling spreekt met een gevorderde in de genade.
Ik vrees dat de waardering daarvoor niet meer zo goed valt.
Tja, die standen in het genadeleven dat wordt nogal tegen geageerd. Vaak is men ineens een goede bekeerde in deze dagen(geen hoogmoed?) Ellende stapt men nogal snel overheen. Geen staaltje van de duivel?
Net zo goed een staaltje als het 'ongebreideld' uitweiden over bevindingen tot in de kleinste details en een soms ziekelijke neiging om de meest ootmoedige te zijn, waarbij zogenaamde bevindingen rondom het ongeloof dikwijls als kenmerk van het ware wordt gezien.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door Marnix »

Idd... hij zaait ook graag twijfel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Verzonnen bekeringsverhalen

Bericht door blijmoedig »

JALP schreef:Ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat, maar dan moet het maar op de juiste plaats gezet worden.

Vanmiddag zette mijn dochter een cd aan met christelijke verhalen uitgegeven door een uitgever uit de reformatorische hoek. Het begon al met het feit dat er een kind overleed in het verhaal, dus ik had al een kind helemaal in tranen (waarom moeten dit soort verhalen....).

Maar mijn probleem zat bij het volgende verhaal waarin er een verhaal verteld werd, waarbij een kind een nieuw hart kreeg. Ik kreeg een beetje mijn twijfels bij dit soort verhalen.

Er worden regelmatig dit soort verhalen geschreven. Maar kan dat eigenlijk wel? ALs het waargebeurde verhalen zijn, zou het nog kunnen, maar zomaar een bekering verzinnen omwille van het verhaal...

Wat vinden jullie?
Ik heb geen enkele moeite met dergelijke bekeringsverhalen of gebedsverhoringen in kinderboeken. De schrijver/schrijfster wil op zo'n moment volgens mij alleen maar laten zien dat bekering tot de Heere God het hoogste goed is in dit leven, en dat wij een God hebben die gebeden verhoort. En dat kinderen dus ook tot de Heere God mogen bidden. Dit soort verhalen lijken me juist een prima mogelijkheid om daar met je kinderen meer over door te praten, en wellicht eigen accenten te leggen.

Er komt zo veel verschillende informatie naar kinderen toe. Aan de ouders de schone taak om deze informatie te kanaliseren, en te gebruiken om hun kinderen dichterbij de Heere God te brengen. Maar het valt of staat natuurlijk met de vraag of ouders op deze manier nog wel in hun kinderen willen investeren.
Plaats reactie