Elia en de twee getuigen

Plaats reactie
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Elia en de twee getuigen

Bericht door Alexander CD »

De chiliasten wijzen altijd weer Elia aan als één van de twee getuigen.

Criticus,
En dat maakt ook een tweede komst van een Elia als Zijn voorloper noodzakelijk. Daarom vinden wij in Openb.11 in een van de twee getuigen de bediening van Elia terug.
Ik zou graag willen weten hoe ze daar vanuit de bijbel toe komen?

Is het Elia dan weer die voor de tweede keer een aards leven aangaat of is het Johannes de Doper die dan weer als Elia terugkomt?
Waarom is zo'n Elia figuur noodzakelijk voor de tweede komst van de Heere Jezus?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:De chiliasten wijzen altijd weer Elia aan als één van de twee getuigen.

Criticus,
En dat maakt ook een tweede komst van een Elia als Zijn voorloper noodzakelijk. Daarom vinden wij in Openb.11 in een van de twee getuigen de bediening van Elia terug.
Ik zou graag willen weten hoe ze daar vanuit de bijbel toe komen?

Is het Elia dan weer die voor de tweede keer een aards leven aangaat of is het Johannes de Doper die dan weer als Elia terugkomt?
Waarom is zo'n Elia figuur noodzakelijk voor de tweede komst van de Heere Jezus?
Omdat het zo voorzegd is!

Maleachi 4:5 Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des Heren komt. 6 Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.
Deze weinig begrepen profetie heeft betrekking op de tijd vlak voor Gods ingrijpen in de menselijke aangelegenheden, een gebeurtenis die in de profetieën 'de Dag des Heren' wordt genoemd.
Jezus sprak over deze profetie in Mattheus 17. Hij toonde aan dat het werk van Johannes de Doper een voorafgaande vervulling van Maleachi's profetie was:
Mattheus 17:10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: (17-12a) Elia zal wel komen en alles herstellen, 12 (17-12b) maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zo zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.
Ook Lukas werd geïnspireerd om over het werk van Johannes te schrijven. Een engel zegt tegen Zacharias, de man van Elisabet die Johannes zou baren:
Lukas 1:17 En hij [Johannes de Doper] zal voor zijn aangezicht uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden.
Lukas zei dat Johannes "in de geest en de kracht van Elia" was, niet dat hij letterlijk Elia was. Elia was eeuwen tevoren gestorven. Johannes de Doper was evenwel begiftigd met dezelfde geest die de Elia van weleer ertoe had geleid de ogen van Israël op de ware God te richten, en wel voor praktisch hetzelfde doel.
Er zal evenwel nog een Elia komen, zei Christus nadat Johannes reeds gestorven was. Precies zoals Johannes de Doper de voorloper was van Jezus Christus bij Zijn eerste komst, zo zal er vóór de grote en geduchte Dag des Heren nog iemand komen als voorloper van Jezus Christus bij Zijn tweede komst. Hij zal, evenals Johannes, in de geest en de kracht van Elia komen om de opdracht uit Maleachi 4:5-6 te vervullen, "opdat Ik niet kome", zegt God, "en het land treffe met de ban".
De wereld van de dagen van Christus erkende Johannes niet als iemand die in de kracht en geest van Elia kwam. En evenmin zal de wereld van vandaag diegene erkennen die God zendt in de geest en de kracht van Elia, kort voor de verschrikkelijke Dag des Heeren.
Zo zien de "chiliasten" dat, denk ik.
En wie denken de "calvinisten" , dat de 2 getuigen zijn zullen?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:Jezus sprak over deze profetie in Mattheus 17. Hij toonde aan dat het werk van Johannes de Doper een voorafgaande vervulling van Maleachi's profetie was:
Mattheus 17:10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: (17-12a) Elia zal wel komen en alles herstellen, 12 (17-12b) maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zo zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.
Waarom is dit 'een voorafgaande' vervulling? Waarom is dit niet, zoals uit Jezus' woorden blijkt, 'de' vervulling?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:De wereld van de dagen van Christus erkende Johannes niet als iemand die in de kracht en geest van Elia kwam. En evenmin zal de wereld van vandaag diegene erkennen die God zendt in de geest en de kracht van Elia, kort voor de verschrikkelijke Dag des Heeren.
Wat heeft het dan voor zin dat Elia weerkomt en ze herkennen hem niet net zo min als Johannes?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:En wie denken de "calvinisten" , dat de 2 getuigen zijn zullen?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet, er zijn zoveel groepen die zich calvinisten noemen.

Door de bijbel te lezen en aan te nemen is het wel duidelijk dat het Elia en Mozes niet zijn.

Een olijfboom of een kandelaar slaat nooit op één persoon in de bijbel of het moet de Heere Jezus Zelf zijn.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door -DIA- »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:En wie denken de "calvinisten" , dat de 2 getuigen zijn zullen?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet, er zijn zoveel groepen die zich calvinisten noemen.

Door de bijbel te lezen en aan te nemen is het wel duidelijk dat het Elia en Mozes niet zijn.

Een olijfboom of een kandelaar slaat nooit op één persoon in de bijbel of het moet de Heere Jezus Zelf zijn.

Volgens mij staat er ergens een uitgebreide uileg in een van mijn boeken. Ik zal het eens opzoeken. Mogelijk dat het een poosje duurt... Volgens mij gaat het hier om de Kerk (met een hoofdletter) die er tot het einde toe wezen zal. Dat zijn dan de twee getuigen. Twee omdat het er nooit erg veel zijn. En naarmate het einde nadert worden het er ook minder.
Maar goed, ik zal wel even zoeken naar de verklaring.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Gian »

Alexander CD schreef:De chiliasten wijzen altijd weer Elia aan als één van de twee getuigen.
Nee hoor. De meesten zeggen het niet echt te weten. Bovendien wordt er ook vaak aan Jozua een Zerrubabel gedacht.
En dan nog, de kerk zegt altijd weer dat het de kerk is. Tevens een aanklacht vanjewelste.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
Alexander CD schreef:
Joannah schreef:En wie denken de "calvinisten" , dat de 2 getuigen zijn zullen?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet, er zijn zoveel groepen die zich calvinisten noemen.

Door de bijbel te lezen en aan te nemen is het wel duidelijk dat het Elia en Mozes niet zijn.

Een olijfboom of een kandelaar slaat nooit op één persoon in de bijbel of het moet de Heere Jezus Zelf zijn.

Volgens mij staat er ergens een uitgebreide uileg in een van mijn boeken. Ik zal het eens opzoeken. Mogelijk dat het een poosje duurt... Volgens mij gaat het hier om de Kerk (met een hoofdletter) die er tot het einde toe wezen zal. Dat zijn dan de twee getuigen. Twee omdat het er nooit erg veel zijn. En naarmate het einde nadert worden het er ook minder.
Maar goed, ik zal wel even zoeken naar de verklaring.
Bespaar je de zoektocht, dit ook al vergeestelijken kan echt niet Dia.
Dat word echt te dol. de 2 getuigen zullen gekleed gaan in jute zakken en gedood worden, de mensen zullen daar blij over zijn, ze zullen deze 2 profeten zo haten, dat ze niet eens willen dat ze begraven worden!
Na 3(!) dagen zullen ze ten hemel varen, en de mensen zullen vreselijk schrikken, (zo even uit mijn hoofd)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:
Alexander CD schreef:De chiliasten wijzen altijd weer Elia aan als één van de twee getuigen.
Nee hoor. De meesten zeggen het niet echt te weten. Bovendien wordt er ook vaak aan Jozua een Zerrubabel gedacht.
En dan nog, de kerk zegt altijd weer dat het de kerk is. Tevens een aanklacht vanjewelste.
Jozua en Zerrubabel, verwijzen naar de twee ambten van Christus.
Jozua was priester uit de nageslacht van Aaron en Zerrubabel was koning uit de lijn van Juda, zo was het in Israel altijd geweest tot Jezus Christus beide ambten op zich nam, Koning en Priester, in de lijn van Melchizek, die was priester en koning van Salem.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Alexander CD schreef:
Joannah schreef:En wie denken de "calvinisten" , dat de 2 getuigen zijn zullen?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet, er zijn zoveel groepen die zich calvinisten noemen.

Door de bijbel te lezen en aan te nemen is het wel duidelijk dat het Elia en Mozes niet zijn.

Een olijfboom of een kandelaar slaat nooit op één persoon in de bijbel of het moet de Heere Jezus Zelf zijn.

Volgens mij staat er ergens een uitgebreide uileg in een van mijn boeken. Ik zal het eens opzoeken. Mogelijk dat het een poosje duurt... Volgens mij gaat het hier om de Kerk (met een hoofdletter) die er tot het einde toe wezen zal. Dat zijn dan de twee getuigen. Twee omdat het er nooit erg veel zijn. En naarmate het einde nadert worden het er ook minder.
Maar goed, ik zal wel even zoeken naar de verklaring.
Bespaar je de zoektocht, dit ook al vergeestelijken kan echt niet Dia.
Dat word echt te dol. de 2 getuigen zullen gekleed gaan in jute zakken en gedood worden, de mensen zullen daar blij over zijn, ze zullen deze 2 profeten zo haten, dat ze niet eens willen dat ze begraven worden!
Na 3(!) dagen zullen ze ten hemel varen, en de mensen zullen vreselijk schrikken, (zo even uit mijn hoofd)
Ik schaar mij achter Dia!

Waar vinden we de olijfboom terug, juist in het bekende hoofdstuk 11 van Romeinen

En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,

In de olijfboom zijn we allemaal ingeplant, joden zowel als heidenen.
en de kandelaar?

De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten.

Niet iedereen neemt aan wat de bijbel zegt!
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Elia en de twee getuigen

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Alexander CD schreef:
Joannah schreef:En wie denken de "calvinisten" , dat de 2 getuigen zijn zullen?
Om eerlijk te zijn ik weet het niet, er zijn zoveel groepen die zich calvinisten noemen.

Door de bijbel te lezen en aan te nemen is het wel duidelijk dat het Elia en Mozes niet zijn.

Een olijfboom of een kandelaar slaat nooit op één persoon in de bijbel of het moet de Heere Jezus Zelf zijn.

Volgens mij staat er ergens een uitgebreide uileg in een van mijn boeken. Ik zal het eens opzoeken. Mogelijk dat het een poosje duurt... Volgens mij gaat het hier om de Kerk (met een hoofdletter) die er tot het einde toe wezen zal. Dat zijn dan de twee getuigen. Twee omdat het er nooit erg veel zijn. En naarmate het einde nadert worden het er ook minder.
Maar goed, ik zal wel even zoeken naar de verklaring.
Bespaar je de zoektocht, dit ook al vergeestelijken kan echt niet Dia.
Dat word echt te dol. de 2 getuigen zullen gekleed gaan in jute zakken en gedood worden, de mensen zullen daar blij over zijn, ze zullen deze 2 profeten zo haten, dat ze niet eens willen dat ze begraven worden!
Na 3(!) dagen zullen ze ten hemel varen, en de mensen zullen vreselijk schrikken, (zo even uit mijn hoofd)

Toch is de verklaring niet moeilijk, maar de mensen maken het hier verschrikkelijk moeilijk.
Maar wat wil je, als je de menselijk ratio houdt voor het hoogste...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie