Refo te positief over samenleving”

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje van die voornamentic van het ND. ;(
Sjonge, wat een inhoudelijke reactie!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje van die voornamentic van het ND. ;(
heb je het niet moeilijk met de Bijbel en de apostelen? ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje van die voornamentic van het ND. ;(
heb je het niet moeilijk met de Bijbel en de apostelen? ;)
Ik kan me niet voorstellen dat ze hier veel minder moe van wordt. ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Luther »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje van die voornamentic van het ND. ;(
heb je het niet moeilijk met de Bijbel en de apostelen? ;)
:OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje van die voornamentic van het ND. ;(
Ja, helemaal mee eens. 'k vind het nergens voor nodig en een klein beetje puberaal.
Zoals we gewend zijn
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door ZWP »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:Ik word altijd een beetje van die voornamentic van het ND. ;(
Ja, helemaal mee eens. 'k vind het nergens voor nodig en een klein beetje puberaal.
Oneens, di. hebben ook voornamen en zijn mensen zoals jij en ik. Ik zou er moe van worden als ik altijd maar formeel bij m'n achternaam zou worden genoemd.
We hebben het overigens ook over Jan-Peter Balkende, Beatrix en Johannes Calvijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door refo »

In de organisatie waar ik werk wordt iedereen met voor- en (zonodig) achternaam aangesproken. Van hoog tot laag.
Niet puberaal en ook verder geen probleem.

Vooral cultuur.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Tiberius »

refo schreef:In de organisatie waar ik werk wordt iedereen met voor- en (zonodig) achternaam aangesproken. Van hoog tot laag.
Niet puberaal en ook verder geen probleem.

Vooral cultuur.
Hier ook.
Alleen wij zijn geen krant en er werken hier weinig gezagsdragers.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Erasmiaan »

In mijn vakgebied moet ik daar ook altijd wel om grinniken. Daar noemt men mensen echter vaak om andere redenen bij de voornaam. Als er eens een cursusleider annex docent wat komt vertellen over het recht, dan noemen ze altijd advocaten-generaal die noten schrijven onder arresten bij voor- en achternaam (terwijl het gewoon is om dat soort figuren altijd bij de achternaam te noemen). Maar het is natuurlijk best interessant als je een voornaam bij een achternaam weet, dat suggereert persoonlijk contact...
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Zacheüs »

Dus als we btw vanmiddag ds. W. Visscher tegenkomen, zeggen we niet: "Goedemiddag dominee!" maar: "Ha, Willem!"
Kom effe......
Zachea
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door ZWP »

Zacheüs schreef:Dus als we btw vanmiddag ds. W. Visscher tegenkomen, zeggen we niet: "Goedemiddag dominee!" maar: "Ha, Willem!"
Kom effe......
Zachea
Even kort de bocht, maar hoeveel dominees zouden het niet fijn vinden om ook eens bij hun voornaam te worden aangesproken? Zeker als je een goede band hebt met je pastor, lijkt me dat niet meer dan normaal.

En denk je niet dat ze Paulus ook niet gewoon Paul noemden i.p.v. Paulus van Tarsis?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Hendrikus »

ZWP schreef:
Zacheüs schreef:Dus als we btw vanmiddag ds. W. Visscher tegenkomen, zeggen we niet: "Goedemiddag dominee!" maar: "Ha, Willem!"
Kom effe......
Zachea
Even kort de bocht, maar hoeveel dominees zouden het niet fijn vinden om ook eens bij hun voornaam te worden aangesproken? Zeker als je een goede band hebt met je pastor, lijkt me dat niet meer dan normaal.

En denk je niet dat ze Paulus ook niet gewoon Paul noemden i.p.v. Paulus van Tarsis?
Gelukkig vinden onze predikanten -een enkeling uitgezonderd- het juist fijn als je ze bij hun voornaam noemt.
Niet in elke situatie natuurlijk, maar in normale omstandigheden wel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
ZWP schreef:
Zacheüs schreef:Dus als we btw vanmiddag ds. W. Visscher tegenkomen, zeggen we niet: "Goedemiddag dominee!" maar: "Ha, Willem!"
Kom effe......
Zachea
Even kort de bocht, maar hoeveel dominees zouden het niet fijn vinden om ook eens bij hun voornaam te worden aangesproken? Zeker als je een goede band hebt met je pastor, lijkt me dat niet meer dan normaal.

En denk je niet dat ze Paulus ook niet gewoon Paul noemden i.p.v. Paulus van Tarsis?
Gelukkig vinden onze predikanten -een enkeling uitgezonderd- het juist fijn als je ze bij hun voornaam noemt.
Niet in elke situatie natuurlijk, maar in normale omstandigheden wel.
Het komt bij het ND altijd een beetje gewild populair over. Of inderdaad zelfs wat puberaal.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef: Het komt bij het ND altijd een beetje gewild populair over. Of inderdaad zelfs wat puberaal.
Waarom? Het is bij 'de gereformeerden' wellicht al lang gebruikelijk om predikanten minder formeel aan te spreken. Dan is het het toch meer gewoonte dan puberaal?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Jongere »

refo schreef:In de organisatie waar ik werk wordt iedereen met voor- en (zonodig) achternaam aangesproken. Van hoog tot laag.
Niet puberaal en ook verder geen probleem.

Vooral cultuur.
Precies, het is cultuur. En het ND weet heel goed dat het in de gemeenten waar ds. Visscher vandaan komt gebruik is elkaar gewoon bij de achternaam aan te spreken. Het puberale is niet het gebruik van voornamen (het kan mij weinig schelen of ze dat op het werk ook doen, ik gebruik ook doorgaans iemands voornaam), maar het gebruik van een voornaam in dit geval.
En om Paulus erbij te halen is onzinnig. Toen had met niet eens een achternaam. Niemand impliceert hier dat het om een altijd-geldende, universele wet gaat om achternamen te gebruiken. Het gaat om een kwestie van cultuur / gewoonte / gebruik. Waarvan het ND prima weet hoe het werkt en ook prima bewust een voornaam plaatst.

En dat is een beetje puberaal. En ook typisch een ND-kwaaltje, waar men op de kerkredactie een badinerend toontje sowieso nooit schuwt.

Verder misschien maar weer naar de inhoud, anders wordt Maarten kwaad. ;-)
Plaats reactie