alverzoening

Plaats reactie
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

alverzoening

Bericht door lebaoth »

Hoe is die theorie te weerleggen?
ptl

Bericht door ptl »

Alverzoening is redelijk moeilijk bijbels te weerleggen, als je alle argumenten die hun aanvoeren serieus neemt, ik heb hier wel een link naar een site waar precies word uitgelegd wat de alverzoening is, en waar het op gebaseerd is:http://www.goedbericht.nl/avfaq.html#1

Let op, er is een groot verschil tussen de alverzoening en de algemene verzoening (die worden nogal eens door elkaar gehaalt), de alverzoening leert namelijk dat uiteindelijk iedereen zalig word, terwijl de algemene verzoening leert dat Christus is gestorven voor de zonde van alle mensen, alleen dat niet iedereen gebruik maakt van die verworven zaligheid, en slechts zij die er gebruik van maken, zalig worden
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door lebaoth
Ja inderdaad is het moeilijk te weerleggen, daarom vroeg ik me ook af of iemand hier mij misschien kan helpen daarmee :wink:.

Het verschil tussen algemene verzoening en alverzoening is erg groot, maar goed zo wordt de Rooms Katholieke uitverkiezing ook vaak verward met de protestantse..
Het is moeilijk te weerleggen, het zal altijd hun woord tegenover het jouwe zijn, maargoed, hier een paar argumenten:

Well, er is 1 punt wat goed aan te voeren is, namelijk dat zij die geloven in de alverzoening selectief vertalen, daarmee bedoel ik:
Alle eeuwigheden (AIONEN) die geweest zijn, en zijn, en nog komen moeten worden door hen die de alverzoening leren vertaald met eeuwigheid met einde (in het Engels 'forever'), terwijl de laatste eeuwigheid (AIOON (letterlijk 'ages of the ages (Greek/English Interliniair New Testament)) word vertaald als zijnde een eeuwigheid zonder einde. Waarom zou eeuw der eeuwen wel eeuwigheid betekenen, en eeuw wat niet als letterlijke eeuw word gebruikt, niet.

Tevens leert de alverzoening dat alle vijanden strax Gods vrienden zullen worden (wederzijdse verzoening), tot die tijd zullen zij Gods toorn over zich heen krijgen. Alleen vraag ik me dan af, waarom zou een vijand van God, die in een tijdelijke hel zit, zich met God willen verzoenen, hebben ze in die hel niet alle 'reden' om God alleen nog maar meer en meer te gaan haten? Tevens leert dit ook nog 2 dingen:
1) Het maakt niet uit hoe je leeft, iedereen word toch uiteindelijk zalig
2) God is niet almachtig, Hij moet wachten tot de laatste zondaar het goed acht zich tot Hem te bekeren (de alverzoening leert immers wederzijdse verzoening)

Ook word door alverzoeningsdrijvers de text aangehaald waarin staat dat elke tong zal belijden dat Jezus Heer is, en dat een onverzoend mens, ware er geen alverzoening, dus gedwongen zou moeten worden dit te belijden, anders zouden ze dit niet doen. Dit is echter onzin. De belijdenis dat Jezus Heer is (dwz dat Hij een verlosser is), kan ook komen als het al te laat is, maw degenen die in de hel zitten, zullen zien dat er een weg tot behoud is geweest, en zich beklagen, dat zij die niet bewandeld hebben

Waarom zou er geschreven zijn: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven' als uiteindelijk toch iedereen Hem zullen aannemen?

Alleen Paulus (de heidenapostel) gebruikt uitspraken die duidelijk naar een alverzoening zouden kunnen wijzen, echter daarbij valt op te merken dat het heil voor Christus komst alleen voor het volk Iraël was, en Paulus woorden als allen gebruikt om te benadrukken dat het heil niet alleen beperkt is tot het volk israël, maar ook voor de heidenen verkrijgbaar is

En als laatste nog een stukje uit Romeinen 9, waar zeer duidelijk word gesproken over een uitverkiezing, en ik zou geen (bijbelse) reden weten waarom God van Zijn verkiezing zou afzien:
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

"Velen zijn geroepen, maar weinige uitverkoren."

Dat heeft Jezus gezegd, maar ik weet zo even niet waar het staat.

In ieder geval is daar al uit op te maken dat er geen alverzoening is.
ptl

Bericht door ptl »

Ik kwam net een text tegen die (denk ik) wel een volledig uitsluitsel geeft:
Johannes 17
6 ¶ Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.
8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.
9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
Kort samengevat: Jezus heeft Gods Naam bekend gemaakt aan degenen die Hem de vader heeft gegeven, en voor hen bid Hij, en zegt daarbij dat hij niet bid voor de hele wereld
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oke bedankt allebei.

Zeckie, dat over die uitverkorenen staat in Mattheus 22.
cornelia

Bericht door cornelia »

Er is een tamelijk eenvoudige theorie, waarom de alverzoening een bijbelse onmogelijkheid is:

Als alle mensen zalig zouden worden, dan maakt het dus niet uit, of je gelooft of niet.
Als het niet uitmaakt of je gelooft of niet, heb je ook Jezus niet nodig voor je verzoening, want je hoeft niet verzoend met God te zijn, om zalig te worden.
Als Jezus niet nodig zou zijn, dan zou Hij voor niets gestorven zijn.
Dat te geloven zou een belediging zin voor God èn Zijn Woord, want het laat er dan geen spaan van heel.
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door cornelia
Er is een tamelijk eenvoudige theorie, waarom de alverzoening een bijbelse onmogelijkheid is:

Als alle mensen zalig zouden worden, dan maakt het dus niet uit, of je gelooft of niet.
Als het niet uitmaakt of je gelooft of niet, heb je ook Jezus niet nodig voor je verzoening, want je hoeft niet verzoend met God te zijn, om zalig te worden.
Als Jezus niet nodig zou zijn, dan zou Hij voor niets gestorven zijn.
Dat te geloven zou een belediging zin voor God èn Zijn Woord, want het laat er dan geen spaan van heel.
Sorry, maar dat leren de alverzoeners niet, die leren dat Jezus alle zonden voor iedereen heeft verzoent. Dus de conclusies die je trekt gaan niet op (nl dat 'Als het niet uitmaakt of je gelooft of niet, heb je ook Jezus niet nodig voor je verzoening'), want alverzoeners leren dat Jezus niet alleen voor iedereen gestorven is, maar ook nog iedereen met God verzoend (dus niet verzoening pas als iemand gaat geloven). Echter, met wat kleine aanpassingen is kan het wel:

Als alle mensen zalig zouden worden, dan maakt het dus niet uit, of je gelooft of niet.
Te geloven dat je niet hoeft te geloven om toch zalig te worden is een belediging voor God èn Zijn Woord, want het laat er dan geen spaan van heel.
firefox

Bericht door firefox »

quote :

> Als alle mensen zalig zouden worden, dan maakt het dus niet > uit, of je gelooft of niet.

'... dan maakt het dus niet uit ... dus' -> Wil je daarmee zeggen dat als bv God echt alle mensen om niet zou redden, je dit dan geen grandioos nieuws vind en er voor zou kiezen het niet te geloven ?
ptl

Bericht door ptl »

Origineel gepost door firefox
quote :

> Als alle mensen zalig zouden worden, dan maakt het dus niet > uit, of je gelooft of niet.

'... dan maakt het dus niet uit ... dus' -> Wil je daarmee zeggen dat als bv God echt alle mensen om niet zou redden, je dit dan geen grandioos nieuws vind en er voor zou kiezen het niet te geloven ?
Al zou het waar zijn, dan zou ik het graag willen geloven. De bijbel leert echter heel duidelijk geen alverzoening, dus geloof ik er niet in alverzoening...
Plaats reactie