Formulier van den ban of de afsnijding

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door huisman »

Ik vroeg mij laatst af bij het lezen van deze twee formulieren achter in onze Bijbel of ze nog wel functioneren in ons kerkelijk leven, en of ze dat ooit gedaan hebben.
1.Van den ban of de afsnijding van de gemeente van Christus
2.Van wederopneming des afgesnedenen in de gemeente van Christus
Het tweede formulier kan ook alleen worden gelezen in de kerk als die persoon ooit door het lezen van het eerste formulier is afgesneden.
Ik heb het lezen van deze formulieren nog nooit meegemaakt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door albion »

huisman schreef:Ik vroeg mij laatst af bij het lezen van deze twee formulieren achter in onze Bijbel of ze nog wel functioneren in ons kerkelijk leven, en of ze dat ooit gedaan hebben.
1.Van den ban of de afsnijding van de gemeente van Christus
2.Van wederopneming des afgesnedenen in de gemeente van Christus
Het tweede formulier kan ook alleen worden gelezen in de kerk als die persoon ooit door het lezen van het eerste formulier is afgesneden.
Ik heb het lezen van deze formulieren nog nooit meegemaakt .
Nr. 1 heb ik wel eens meegemaakt dat dat gebeurd is en dan niet bij 1 persoon maar bij tientallen gezinnen tegelijk.....
Van Nr. 2 heb ik nooit meegemaakt, omdat nr. 1 ten onrechte is gebeurd dus de afgesnedenen voelden zich verlaten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Lourens »

Nee, nooit meegemaakt, en als ik eerlijk ben........ ik hoop het ook nooit mee te maken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door jvdg »

Ik heb het éénmaal meegemaakt.
Maar ik durf niet te verhalen wat er de oorzaak van was.

Het enige wat ik daarover wil zeggen is, dat de bewuste persoon in een gemeente is afgesneden, en in een andere (naburige) gemeente weer is aangenomen.
Dat lijkt niet correct, maar gezien wat de Heere sprak over de overspelige vrouw: Wie onder u zonder zonde is, werpe de eerste steen......
Wat daarop volgde hoef ik niet te citeren.

Oordeelt niet, opdat.....
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Mister »

Ooit in een ver verleden ooit meegemaakt. Daags daarna vertrok de familie uit de gemeente om bij een buurgemeente van dezelfde signatuur weer onderdak te vinden.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Solipsis »

Mister schreef:Ooit in een ver verleden ooit meegemaakt. Daags daarna vertrok de familie uit de gemeente om bij een buurgemeente van dezelfde signatuur weer onderdak te vinden.
Inderdaad. Wat de kerkelijke tucht voor een groot gedeelte een wassen neus maakt.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door hervormde »

Het eigen zwaard van de Afscheiding?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door huisman »

hervormde schreef:Het eigen zwaard van de Afscheiding?
Nee, een verkeerde kijk op de kerkelijke tucht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Solipsis schreef:
Mister schreef:Ooit in een ver verleden ooit meegemaakt. Daags daarna vertrok de familie uit de gemeente om bij een buurgemeente van dezelfde signatuur weer onderdak te vinden.
Inderdaad. Wat de kerkelijke tucht voor een groot gedeelte een wassen neus maakt.
Daar gaat die nieuwe gemeente toch fout.

De afsnijding, of ban,is wat God in Mat. 18 aan de kerk gebiedt, in de handhaving van de kerkelijke tucht. De kerkelijke tucht is dus niet iets dat door de kerk zelf bedacht is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Margriet »

Bert Mulder schreef:
Solipsis schreef:
Mister schreef:Ooit in een ver verleden ooit meegemaakt. Daags daarna vertrok de familie uit de gemeente om bij een buurgemeente van dezelfde signatuur weer onderdak te vinden.
Inderdaad. Wat de kerkelijke tucht voor een groot gedeelte een wassen neus maakt.
Daar gaat die nieuwe gemeente toch fout.

De afsnijding, of ban,is wat God in Mat. 18 aan de kerk gebiedt, in de handhaving van de kerkelijke tucht. De kerkelijke tucht is dus niet iets dat door de kerk zelf bedacht is.

Ik heb het ook eens zien gebeuren en precies ,ze gingen naar een buurgemeente, maar ik weet natuurlijk niet of er contact is geweest tussen de kerkeraden en of ze er misschien toch niet van geleerd hebben.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2476
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bonny »

Solipsis schreef:
Mister schreef:Ooit in een ver verleden ooit meegemaakt. Daags daarna vertrok de familie uit de gemeente om bij een buurgemeente van dezelfde signatuur weer onderdak te vinden.
Inderdaad. Wat de kerkelijke tucht voor een groot gedeelte een wassen neus maakt.
Dat is wel het gevolg ja. Kerkelijke tucht is ook alleen effectief in een situatie waar er letterlijk maar 1 kerk is. In Nederland ga je gewoon naar een kerk van een andere signatuur, dus van den ban of de afsnijding van de gemeente van Christus betekent dat je je eigen gemeente niet meer in mag. Dat kan evenzeer pijnlijk zijn.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Marnix »

En volgens mij is het ook alleen effectief bij bekeerde zondaren. Als de kerk bestaat uit onbekeerde zondaren, is het misschien lastig mensen uit te sluiten die in zonde blijven leven, tenzij er onderscheid wordt gemaakt in zonden, wat je als kerklid wel mag doen en niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Marco »

Ik heb het wel meegemaakt - gelukkig al weer een lange tijd geleden. Je kon een speld horen vallen..
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Rijssen »

Marnix schreef:En volgens mij is het ook alleen effectief bij bekeerde zondaren. Als de kerk bestaat uit onbekeerde zondaren, is het misschien lastig mensen uit te sluiten die in zonde blijven leven, tenzij er onderscheid wordt gemaakt in zonden, wat je als kerklid wel mag doen en niet?

Er is uiteraard wel een verschil in wat je doet, maar vind dat de kerkenraad en de dominees soms wel te veel kijken vanuit hun bekeerde toestand (weet me niet beter uit te drukken) dan haat je de zonde namenlijk.
Als je onbekeerd bent, zie je in heel veel dingen geen kwaad.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Formulier van den ban of de afsnijding

Bericht door Bert Mulder »

Rijssen schreef:

Er is uiteraard wel een verschil in wat je doet, maar vind dat de kerkenraad en de dominees soms wel te veel kijken vanuit hun bekeerde toestand (weet me niet beter uit te drukken) dan haat je de zonde namenlijk.
Als je onbekeerd bent, zie je in heel veel dingen geen kwaad.

Doet dan God de mens dan geen onrecht, in dat Hij van hem eist wat hij niet doen kan?

Dat is dus NIET jouw belijdenis?

De kerk kan en mag alleen als basis nemen Gods heilige liefdewet, ook en vooral als basis voor de kerkelijke tucht.

En als men de kerkelijke tucht probeert te vlieden door aansluiting te zoeken bij een ander kerkverband, dan ontvliet men wel de aardse 'kerkelijke' rechter, maar men ontvlied niet de Koning van de kerk, die de kerkenraad haar ambt gegeven heeft. En die schuld blijft staan, zolang men zich niet hartelijk bekeerd van die zonde, en die zonde belijdt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie