Anonieme beschuldigingen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Da Capo schreef:Het is sowieso niet een Bijbelse manier (zie Matth. 18).
Het enige waar het goed voor is, is het oud papier
Alsof die bijbelse manier altijd opgaat. Wie zegt dat er geen omstandigheden zijn waardoor er een andere manier (die ook bijbels is) gevolgd moet worden dan die van Mat. 18?
Ik zou zeggen over dat anonieme: laat dat voor wat het is. Dat is in eerste instantie niet jouw zaak. Als je het echt verkeerd vindt dan kan je diegene er toch op wijzen.
Maar daarbij lijkt het me wel verstandig om de inhoud voor jezelf serieus te nemen. Jij hebt ergens zijdelings mee te maken en datgene keur je af. Nu is het de vraag of jij nu ook je gedrag moet veranderen. Zoek dat voor je zelf uit, biddend en bijbel lezend voor Gods aangezicht.
Dat laatste ben ik met Fjodor eens.
Dat eerste niet. Want daarmee suggereer je dat er situaties zijn, waarin Mattheüs 18 niet opgaat en anoniem beschuldigingen geuit mogen worden. Kun je daar een voorbeeld van geven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef: Als je het echt verkeerd vindt dan kan je diegene er toch op wijzen.
Dat is wel lastig bij iemand die anoniem is.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Da Capo schreef:Het is sowieso niet een Bijbelse manier (zie Matth. 18).
Het enige waar het goed voor is, is het oud papier
Alsof die bijbelse manier altijd opgaat. Wie zegt dat er geen omstandigheden zijn waardoor er een andere manier (die ook bijbels is) gevolgd moet worden dan die van Mat. 18?
Ik zou zeggen over dat anonieme: laat dat voor wat het is. Dat is in eerste instantie niet jouw zaak. Als je het echt verkeerd vindt dan kan je diegene er toch op wijzen.
Maar daarbij lijkt het me wel verstandig om de inhoud voor jezelf serieus te nemen. Jij hebt ergens zijdelings mee te maken en datgene keur je af. Nu is het de vraag of jij nu ook je gedrag moet veranderen. Zoek dat voor je zelf uit, biddend en bijbel lezend voor Gods aangezicht.
Dat laatste ben ik met Fjodor eens.
Dat eerste niet. Want daarmee suggereer je dat er situaties zijn, waarin Mattheüs 18 niet opgaat en anoniem beschuldigingen geuit mogen worden. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Het gaat in Mat 18 over twee christenen. Wat nu als de situatie anders is? Laat ik dan beginnen met de zeggen dat je dan heel voorzichtig moet zijn met het gebruiken van Mat 18.
Voorbeelden zijn gemakkelijk te geven. Stel dat er een situatie is waarin een beschuldiging waarschijnlijk zeer ernstige gevolgen heeft voor degene die de beschuldiging uit. Bijvoorbeeld omdat de beschuldigde daardoor overgaat tot gewelddadig gedrag. Mag het dan niet anoniem gebeuren? Zelfs onder twee broeders. Zou die tekst uit Mat 18 echt zonder pardon gebieden dat anonimiteit in zo'n situatie verboden is? Ik denk het niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef: Als je het echt verkeerd vindt dan kan je diegene er toch op wijzen.
Dat is wel lastig bij iemand die anoniem is.
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef: Als je het echt verkeerd vindt dan kan je diegene er toch op wijzen.
Dat is wel lastig bij iemand die anoniem is.
Ha, ja, dat is ook zo.
(meestal trouwens, we zijn hier ook redelijk anoniem en we kunnen elkaar toch op fouten wijzen. denk ook aan onbekende email-adressen.)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Da Capo »

Fjodor schreef:
Luther schreef:
Fjodor schreef:
Da Capo schreef:Het is sowieso niet een Bijbelse manier (zie Matth. 18).
Het enige waar het goed voor is, is het oud papier
Alsof die bijbelse manier altijd opgaat. Wie zegt dat er geen omstandigheden zijn waardoor er een andere manier (die ook bijbels is) gevolgd moet worden dan die van Mat. 18?
Ik zou zeggen over dat anonieme: laat dat voor wat het is. Dat is in eerste instantie niet jouw zaak. Als je het echt verkeerd vindt dan kan je diegene er toch op wijzen.
Maar daarbij lijkt het me wel verstandig om de inhoud voor jezelf serieus te nemen. Jij hebt ergens zijdelings mee te maken en datgene keur je af. Nu is het de vraag of jij nu ook je gedrag moet veranderen. Zoek dat voor je zelf uit, biddend en bijbel lezend voor Gods aangezicht.
Dat laatste ben ik met Fjodor eens.
Dat eerste niet. Want daarmee suggereer je dat er situaties zijn, waarin Mattheüs 18 niet opgaat en anoniem beschuldigingen geuit mogen worden. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Het gaat in Mat 18 over twee christenen. Wat nu als de situatie anders is? Laat ik dan beginnen met de zeggen dat je dan heel voorzichtig moet zijn met het gebruiken van Mat 18.
Voorbeelden zijn gemakkelijk te geven. Stel dat er een situatie is waarin een beschuldiging waarschijnlijk zeer ernstige gevolgen heeft voor degene die de beschuldiging uit. Bijvoorbeeld omdat de beschuldigde daardoor overgaat tot gewelddadig gedrag. Mag het dan niet anoniem gebeuren? Zelfs onder twee broeders. Zou die tekst uit Mat 18 echt zonder pardon gebieden dat anonimiteit in zo'n situatie verboden is? Ik denk het niet.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar is ons leven ons liever dan Gods gebod? Wellicht is zwijgen dan beter, maar anoniem iemand bekritiseren/beschuldigen is volgens mij niet Bijbels.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door blijmoedig »

Albert1987 schreef:Hallo,

Ik ben al een tijdje niet meer actief geweest, maar ik heb nu toch aan vraag aan jullie. Ik heb deze week te maken gekregen met anonieme beschuldigingen. Ze richten zich niet alleen op mij maar ook op mijn werk en degenen die er ook werken. Het is van iemand die christelijk is en die zegt: Het gaat mij om de inhoud van mijn klacht en niet om wie ik ben. Terwijl ik zeg: als je anoniem blijft en je blijft beschuldigen, dan kan het misschien wel kloppen, maar dan is het toch onchristelijk en onbijbels en misschien wel zelfs laster.
Hoe denken jullie daarover?

Albert
Met anonieme beschuldigingen kan je niet zo veel. Daar zit weinig agape in. Agape veronderstelt openheid naar elkaar. Geen achterbakse, laffe, beschuldigingen. Mocht mij dat ooit overkomen - wat gezien mijn zeer brave beroep niet zo snel te verwachten valt - dan zou ik de klager van harte uitnodigen om mij in een gesprek uit te leggen wat het probleem is, en anders de klacht met droge ogen naast mij neerleggen.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Albert1987 »

blijmoedig schreef:
Albert1987 schreef:Hallo,

Ik ben al een tijdje niet meer actief geweest, maar ik heb nu toch aan vraag aan jullie. Ik heb deze week te maken gekregen met anonieme beschuldigingen. Ze richten zich niet alleen op mij maar ook op mijn werk en degenen die er ook werken. Het is van iemand die christelijk is en die zegt: Het gaat mij om de inhoud van mijn klacht en niet om wie ik ben. Terwijl ik zeg: als je anoniem blijft en je blijft beschuldigen, dan kan het misschien wel kloppen, maar dan is het toch onchristelijk en onbijbels en misschien wel zelfs laster.
Hoe denken jullie daarover?

Albert
Met anonieme beschuldigingen kan je niet zo veel. Daar zit weinig agape in. Agape veronderstelt openheid naar elkaar. Geen achterbakse, laffe, beschuldigingen. Mocht mij dat ooit overkomen - wat gezien mijn zeer brave beroep niet zo snel te verwachten valt - dan zou ik de klager van harte uitnodigen om mij in een gesprek uit te leggen wat het probleem is, en anders de klacht met droge ogen naast mij neerleggen.
Okee, bedankt voor alle reacties, dat is ook wel fijn om te lezen, maar het blijft erg laf, vind ik.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Marnix »

Albert1987 schreef:
Marnix schreef:Zo ja, dan moet je ze ter harte nemen, ook al is het anoniem.
Maar anoniem is toch altijd fout?
Het is niet de beste manier. Maar als er op een foute manier terecht op fouten wordt gewezen, moet je de kritiek nog wel ter harte nemen.

Albert1987 schreef:
refo schreef:Kom op, Albert.

Je vraagt advies.
Dan willen we weten of het waar is waarvan je wordt beschuldigd.

Je kunt natuurlijk doen zoals Bert adviseert: in de kachel ermee.
Maar als het waar is, dan is het misschien beter om toch je leven maar te beteren.

Einde advies.
Laat ik dit zeggen: Ik heb er zijdelings mee te maken en ik weet 100% zeker dat het onjuist is.
Als de kritiek onjuist is moet je die naast je neerleggen. Omdat het anoniem geuit is en de kritiek niet klopt kan je ook niet in discussie gaan met degene die de kritiek heeft geuit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Johann »

Ik vind anonieme brieven zelf ook ernstig.

Bij ons in de gemeente is dus door enkelen naar de ds. een anonieme brief gestuurd heeft, met foto´s erin waar zijn dochter met een broek aan liep tijdens de gymles,

Toen ik dit hoorde verschoot ik, dit vind ik wel heel erg ver gaan hoor!
Hier zou wat aangedaan moeten worden..
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Orchidee »

Johann schreef:Ik vind anonieme brieven zelf ook ernstig.

Bij ons in de gemeente is dus door enkelen naar de ds. een anonieme brief gestuurd heeft, met foto´s erin waar zijn dochter met een broek aan liep tijdens de gymles,

Toen ik dit hoorde verschoot ik, dit vind ik wel heel erg ver gaan hoor!
Hier zou wat aangedaan moeten worden..
:oO :oO :oO
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Johann »

In dusdanige staat was ik dus ook toen ik het hoorde...
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Marnix »

Walgelijk. Als ze er achter komen wie het is: Gelijk onder de tucht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door sela »

communicatie veronderstelt een zender en een ontvanger en een boodschap van de één naar de ander én feedback terug (al is het maar als bevestiging van de ontvangst van de boodschap). anonieme brieven lijken daarmee iets anders te beogen dan een gesprek. ik kan me voorstellen dat zo'n ontvanger zich onmachtig kan voelen.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Anonieme beschuldigingen

Bericht door Johann »

Ja dat is zeker walgelijk, maar dat is nu de mens!

Ja sela, ik zou me ook zeer machteloos voelen, zou niet weten wat ik moest doen... Er zou in ieder geval niet gedoeld worden op een gesprek inderdaad, anders was het wel ondertekend!
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Plaats reactie