Mara schreef:helma schreef:Ik sluit me bij memento aan.
Afkeuren wat ingaat tegen Gods geboden.
Voor jezelf afwegen wat je tegenover de Heere kan verantwoorden
Een ander vrijlaten als iets niet expliciet tegen Gods geboden ingaat.
De een heeft door opvoeding een nauwer geweten als een ander.
Eigen gevoel mag voor jezelf een maastaf zijn; maar om een ander dingen op te leggen vanwege jouw gevoel vind ik discutabel.
Als dit zo was dan zou ik me in vele bochten moeten wringen om het een ieder 'naar de zin' te maken.
Want er zijn vele meningen over wat een kind van God wel of niet mag doen/dragen/hebben enz.
Laat een ieder zelf de keuzes maken en bij alles zichzelf afvragen : Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal.
Ik heb je ooit zien schrijven, als het ging over een bepaald vraagstuk met verschil van je man en jou:
dan volgen we diegene met het nauwste geweten !
Dat is een loffelijk streven, maar dat houdt dus tevens in dat het niet zo 'vrijblijvend" is !
Dan is er dus niet echt een eigen keuze.
En dan zijn jullie nog man en vrouw, maar wat als het dan 2 vreemden betreft ?
Moet je dan nog steeds diegene met het nauwste geweten volgen ? Of geldt dit alleen bij een man/vrouw relatie ?
Je moet het geweten van de zwakst-gelovige volgen, die aanwezig is. Dus idd in een huwelijk, maar ook als een vriend op bezoek is, die liever films geheel mijdt, hem dan ook niet verlijden tot het kijken van een verantwoorde film.
Tiberius schreef:Willem schreef:helma schreef:Ik heb aangenomen dat het een het ander insluit.
Toch is er een onderscheid. Het onderscheid van wetticisme wat enkel het "afkeuren wat expliciet tegen Zijn geboden ingaat" inhoudt en het leven in de Christelijke vrijheid wat veel verder gaat, wat een wandelen naar hele Woord van God inhoudt. Juist de zogenaamde "toleranten" zitten altijd zo vast aan de wet.
De vraag is ook niet wat een
"mag", dat zou wettiscime zijn. Waarvan Paulus zegt dat de christen niet meer onder de wet is maar in vrijheid staat. De vraag is wat een christen - uit genade - wil. En dat is - uit genade - leven tot eer van God.
Een christen mag dus wel naar de bioscoop maar gaat niet.
Juist verwoord wat ik al enkele pagina's lang naar voren probeer te brengen.
In feite is het "afkeuren wat tegen Gods geboden ingaat" iets heel anders dan "wandelen naar het Woord van God".
Iemand noemde gisteren het voorbeeld van die drie koetsier-sollicitanten: het wandelen naar Gods Woord is de houding van de sollicitant die zo ver mogelijk van de afgrond weg wilde blijven.
Maar komt hoe Paulus spreekt over de christelijke vrijheid overeen met het voorbeeld van de koetsier? Paulus noemt degenen die geen offervlees eet "zwak" (1 Kor. 8), terwijl volgens het koetsiervoorbeeld deze mensen juist niet "zwak" zijn, maar juist op de enige juiste wijze handelen.
Paulus respecteert de keuze van deze mensen, die liever afgodenvlees mijden. Maar tegelijkertijd eet hij het zelf wel (behalve als zijn broeder erbij is, dan niet om hem niet te ergeren).
Kortom, Paulus presenteert het beeld van de christelijke vrijheid, niet van "zo veel mogelijk het randje mijden". Zie ook zijn felle toon, als anderen over hem oordelen (wat gaat om iets wat niet strijdt met de wet van God, 1 Kor 9:1-4, wat volgt op het stuk over het eten van offervlees):
Ben ik niet vrij? Ben ik geen apostel? Heb ik niet Jezus, onze Here, gezien? Zijt gij niet mijn werk in de Here? 2 Indien ik voor anderen geen apostel ben, voor u toch zeker wèl; want het zegel op mijn apostelschap zijt gij in de Here.
3 Dit is mijn verdediging tegen hen,
die zich een oordeel over mij aanmatigen. 4 Hebben wij geen bevoegdheid om te eten en te drinken?
Kortom, hoewel het mijden van bepaalde zaken een goede methode is, is het niet de enige christelijke methode. Waar de wet zwijgt, mogen wij niet oordelen. Voor onszelf is het soms goed om strikter te zijn dan Gods geboden van ons vragen, zeker op de punten waar we zwak in zijn, maar dat is een beperken van onszelf, niet van een ander.
Verder: Het koetsiersvoorbeeld functioneert in de praktijk vaak zeer selectief. Wat men gewoon vindt in een bepaalde sociale omgeving wordt niet gemeden, wat men niet gewoon vindt in een bepaalde sociale omgeving wordt als "rand" bestempeld en gemeden. Terwijl soms dingen die men op deze manier doet óver de grens van Gods geboden heen is (ik denk aan te hard rijden, wat veel voorkomt, maar wel overtreding is van het 5e gebod), terwijl films gemeden worden (ook de films die niet strijdig zijn met Gods Woord)