Moderne versie van de brede en de smalle weg

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
henriët schreef: Toch op radio 1, die hier ook veelvuldig aanstaat, hoor ik niet vaak een vloek, vaak van de mensen die aanschuiven, ja en dan draai je gewoon de radio uit.
Tot t volgende onderwerp. Maar dat niet alleen, maar dan ook een mailtje naar de redactie over het vloekgedrag. Ze doen daar echt wat mee.
We moeten wel onze stem laten horen!
Toch vraag ik me dan af of je die zender nog op kunt zetten. Je hebt namelijk de vloek al gehoord als je de radio uitzet. Als je weet dat er een risico is dat er een vloek komt, moet je m.i. preventief de zender/radio niet aanzetten.
Maar dan krijg je de discussie of je ook zonde doet als je een vloek hoort...daar verschillen de meningen ook over.
Inderdaad draai ik de radio niet uit als ik een vloek hoor, idem voor het tv-journaal. Ik ben niet verantwoordelijk voor die vloek.
Overigens heb ik ook ooit wel eens de NOS benaderd voor iets wat Philip Freriks zei (geen vloek, maar wel iets wat niet kon, ik weet niet meer wat het was). Maar je kunt ook in dezen nu eenmaal niet 'uit de wereld' gaan.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door henriët »

vlinder schreef:
henriët schreef: Toch op radio 1, die hier ook veelvuldig aanstaat, hoor ik niet vaak een vloek, vaak van de mensen die aanschuiven, ja en dan draai je gewoon de radio uit.
Tot t volgende onderwerp. Maar dat niet alleen, maar dan ook een mailtje naar de redactie over het vloekgedrag. Ze doen daar echt wat mee.
We moeten wel onze stem laten horen!
Toch vraag ik me dan af of je die zender nog op kunt zetten. Je hebt namelijk de vloek al gehoord als je de radio uitzet. Als je weet dat er een risico is dat er een vloek komt, moet je m.i. preventief de zender/radio niet aanzetten.
Maar dan krijg je de discussie of je ook zonde doet als je een vloek hoort...daar verschillen de meningen ook over.
Ik moet eerlijk zeggen, de laatste tijd dat ik luisterde heb ik m niet uit hoeven zetten.
Waar kun je dan nieuws horen. Als je huismoeder bent en wat bij wilt blijven is juist het luisteren van zulke programma's wel belangrijk. Anders heb je het echt alleen nog maar over de was...

Nogmaals, ik denk dat als je een vloek hoort je naar radio 1 dat duidelijk moet maken.
Daarbij, dankun je ook niet in een winkel lopen... want daar wordt ook gevloekt..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door henriët »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
henriët schreef: Toch op radio 1, die hier ook veelvuldig aanstaat, hoor ik niet vaak een vloek, vaak van de mensen die aanschuiven, ja en dan draai je gewoon de radio uit.
Tot t volgende onderwerp. Maar dat niet alleen, maar dan ook een mailtje naar de redactie over het vloekgedrag. Ze doen daar echt wat mee.
We moeten wel onze stem laten horen!
Toch vraag ik me dan af of je die zender nog op kunt zetten. Je hebt namelijk de vloek al gehoord als je de radio uitzet. Als je weet dat er een risico is dat er een vloek komt, moet je m.i. preventief de zender/radio niet aanzetten.
Maar dan krijg je de discussie of je ook zonde doet als je een vloek hoort...daar verschillen de meningen ook over.
Inderdaad draai ik de radio niet uit als ik een vloek hoor, idem voor het tv-journaal. Ik ben niet verantwoordelijk voor die vloek.
Overigens heb ik ook ooit wel eens de NOS benaderd voor iets wat Philip Freriks zei (geen vloek, maar wel iets wat niet kon, ik weet niet meer wat het was). Maar je kunt ook in dezen nu eenmaal niet 'uit de wereld' gaan.
Ja, ik vind daar idd wel wat inzitten.
Misschien dat het uitdraaien niet altijd moet dan, maar beter een mailtje doen. Maar wel uitzetten als de persoon alleen maar krachttermen/ vloeken in de zinnen zegt, waarvan je al voelt dat t niet bij 1 blijft.
Lastige discussie eigenlijk.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Fjodor »

henriët schreef:
Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
henriët schreef: Toch op radio 1, die hier ook veelvuldig aanstaat, hoor ik niet vaak een vloek, vaak van de mensen die aanschuiven, ja en dan draai je gewoon de radio uit.
Tot t volgende onderwerp. Maar dat niet alleen, maar dan ook een mailtje naar de redactie over het vloekgedrag. Ze doen daar echt wat mee.
We moeten wel onze stem laten horen!
Toch vraag ik me dan af of je die zender nog op kunt zetten. Je hebt namelijk de vloek al gehoord als je de radio uitzet. Als je weet dat er een risico is dat er een vloek komt, moet je m.i. preventief de zender/radio niet aanzetten.
Maar dan krijg je de discussie of je ook zonde doet als je een vloek hoort...daar verschillen de meningen ook over.
Inderdaad draai ik de radio niet uit als ik een vloek hoor, idem voor het tv-journaal. Ik ben niet verantwoordelijk voor die vloek.
Overigens heb ik ook ooit wel eens de NOS benaderd voor iets wat Philip Freriks zei (geen vloek, maar wel iets wat niet kon, ik weet niet meer wat het was). Maar je kunt ook in dezen nu eenmaal niet 'uit de wereld' gaan.
Ja, ik vind daar idd wel wat inzitten.
Misschien dat het uitdraaien niet altijd moet dan, maar beter een mailtje doen. Maar wel uitzetten als de persoon alleen maar krachttermen/ vloeken in de zinnen zegt, waarvan je al voelt dat t niet bij 1 blijft.
Lastige discussie eigenlijk.
Ja, lastige discussie.. Het sturen van een mail lijkt mij op het eerste gezicht een betere reactie dan pertinent stoppen met luisteren. Overal zitten weet ik wat voor belangenorganisaties bovenop (media-)gedrag dat hun niet zint. Dat mogen christenen ook wel doen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Mara »

Overal wordt gevloekt. Als je in de supermarkt loopt, in een wachtkamer, in de trein. Dus dan zou je nergens meer heen kunnen. De situatie leent zich er niet altijd naar om er iets van te zeggen. Soms wordt het nl nog erger :fi Maar je hebt ook keurig nette mensen die niet eens in de gaten hebben dat ze een (bastaard)vloek uiten ! Als je ze daarop attendeert, schrikken ze hevig. Hoeveel mensen, ook christelijke, hoor je niet zeggen: ---knip-- Bastaardvloeken mogen niet geciteerd worden. Of de naam van de Allerhoogste gebruiken als beginwoord van een zin. Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet ! stond er jarenlang op posters te lezen van de Bond tegen het Vloeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Bonny »

Even op films voortbordurend, als je speelfilms afwijst, hoe sta je dan tegenover het gebruik van een filmcamera om thuis filmpjes van het gezin.etc te maken?
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:Even op films voortbordurend, als je speelfilms afwijst, hoe sta je dan tegenover het gebruik van een filmcamera om thuis filmpjes van het gezin.etc te maken?
Positief! Ik wou dat ik eens een filmpje kon zien uit mijn peutertijd!
Wat anders is het vanzelf als je bv. een soort Ollie B. Bommelfilm gaat maken
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:Even op films voortbordurend, als je speelfilms afwijst, hoe sta je dan tegenover het gebruik van een filmcamera om thuis filmpjes van het gezin.etc te maken?
Positief! Ik wou dat ik eens een filmpje kon zien uit mijn peutertijd!
Wat anders is het vanzelf als je bv. een soort Ollie B. Bommelfilm gaat maken
Tja, dan kun je je kindertijd herbeleven.
Maar wat bedoel je met ollie B. Bommelfilm? Een tekenfilm maken?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door oesterschelpje »

Bonny schreef:
-DIA- schreef:
Bonny schreef:Even op films voortbordurend, als je speelfilms afwijst, hoe sta je dan tegenover het gebruik van een filmcamera om thuis filmpjes van het gezin.etc te maken?
Positief! Ik wou dat ik eens een filmpje kon zien uit mijn peutertijd!
Wat anders is het vanzelf als je bv. een soort Ollie B. Bommelfilm gaat maken
Tja, dan kun je je kindertijd herbeleven.
Maar wat bedoel je met ollie B. Bommelfilm? Een tekenfilm maken?
Misschien bedoelde Dia dat het vanzelf anders is om een "Ollie" Bonny film te maken? ;)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:
Bert Mulder schreef:
albion schreef:


Ik weet niet wat je met deze teksten wil zeggen? De Puriteinen waren toch echt geen Farizeeën maar ze leefden zeer nauw.

En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
We zijn, sinds de dood van Christus IN de laatste tijden. Maar dit wilde ik zeggen, in antwoord op de vraag 'wat er op tegen was'. En dat antwoordde Christus zelf:

7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;

8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.

9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.

10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.

11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet.

12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen;

13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.



En zo overtraden zij het 5e gebod.

Maar in Jeremia lees ik dat de kinderen van Rechab geen wijn mochten drinken en ze werden beloond om hun gehoorzaamheid. Het heeft niets met Farizeïsme te maken.


WEL als je iemand anders geboden oplegt die niet in de Schrift te vinden zijn.


Ik lees ook:

Mattheüs schreef: Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouders der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren. En al hun werken doen zij om van de mensen gezien te worden;


Wil je me uitleggen waarom Jezus tegen de scharen en Zijn discipelen zegt dat zij moeten luisteren naar de farizeeën (houdt dat en doet het)? Als iemand zegt dat je iets niet moet doen en die iemand het zelf ook niet doet omdat zij/hij overtuigt is dat je dan zondigt tegen de tien geboden kan je zo iemand dan een Farizeeër noemen????
Een Farizeeër is iemand wiens daden niet overeenstemt met zijn woorden. Of heb ik het mis?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door vlinder »

albion schreef:Een Farizeeër is iemand wiens daden niet overeenstemt met zijn woorden. Of heb ik het mis?
Volgens mij heb je dat mis. Een Farizeeër was iemand die zeer goed in de Bijbel was onderlegd, alle geboden uit zijn hoofd wist, het volk onderwees en daarbij nog 613 wetten had waar hij zich aan hield.
Op het laatste na zou je kunnen zeggen dat ze de huidige ouderlingen en misschien zelfs wel van predikant vertegenwoordigden.
Daarnaast spraken ze soms recht. Ook toen was er al verdeeldheid in de kerk, want tegenover de Farizeeërs had je de Sadduzeeën. Ook zij waren op de hoogte van alle wetten, leefden hierbij, maar hadden verschil in leerpunten zoals onder andere over de opstanding en de engelen.

Het was wel zo dat er veel geveinsdheid was onder de farizeeën en daar spreekt de Heere-Jezus ze vaak op aan. Van de ouderlingen mogen we verwachten dat ze een leven dicht bij de Heere kennen en leven naar Zijn Woord. Toch leeft er in onze gezindte ook veel geveinsdheid. Zo hoorde ik eens een zondagschooljuf bidden na het Bijbelverhaal over de Farizeeër en de Tollenaar: Heere, dank u dat wij niet zo zijn als die Farizeeën.
Wij denken vaak dat het tuig was, maar er waren er ook bij zoals Jozef van Arimathea en Nicodemus.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door albion »

vlinder schreef:
albion schreef:Een Farizeeër is iemand wiens daden niet overeenstemt met zijn woorden. Of heb ik het mis?
Volgens mij heb je dat mis. Een Farizeeër was iemand die zeer goed in de Bijbel was onderlegd, alle geboden uit zijn hoofd wist, het volk onderwees en daarbij nog 613 wetten had waar hij zich aan hield.
Op het laatste na zou je kunnen zeggen dat ze de huidige ouderlingen en misschien zelfs wel van predikant vertegenwoordigden.
Daarnaast spraken ze soms recht. Ook toen was er al verdeeldheid in de kerk, want tegenover de Farizeeërs had je de Sadduzeeën. Ook zij waren op de hoogte van alle wetten, leefden hierbij, maar hadden verschil in leerpunten zoals onder andere over de opstanding en de engelen.

Het was wel zo dat er veel geveinsdheid was onder de farizeeën en daar spreekt de Heere-Jezus ze vaak op aan. Van de ouderlingen mogen we verwachten dat ze een leven dicht bij de Heere kennen en leven naar Zijn Woord. Toch leeft er in onze gezindte ook veel geveinsdheid. Zo hoorde ik eens een zondagschooljuf bidden na het Bijbelverhaal over de Farizeeër en de Tollenaar: Heere, dank u dat wij niet zo zijn als die Farizeeën.
Wij denken vaak dat het tuig was, maar er waren er ook bij zoals Jozef van Arimathea en Nicodemus.

In mijn woorden: hun woorden zijn niet in overeenstemming met hun daden. Dat wordt toch bedoeld, als je iemand een farizeeër noemt?
Matheüs schreef: maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet. (dat zegt Jezus van de Farizeeën en Schriftgeleerden.)

Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.


23 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij vertient de munte, en de dille, en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof. Deze dingen moest men doen, en de andere niet nalaten.

24 Gij blinde leidslieden, die de mug uitzijgt, en den kemel doorzwelgt.

25 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij reinigt het buitenste des drinkbekers, en des schotels, maar van binnen zijn zij vol van roof en onmatigheid.

26 Gij blinde Farizeër, reinig eerst wat binnen in den drinkbeker en den schotel is, opdat ook het buitenste derzelve rein worde.

27 Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid.

28 Alzo ook schijnt gij wel den mensen van buiten rechtvaardig, maar van binnen zijt gij vol geveinsdheid en ongerechtigheid.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Afgewezen »

Het is tegenwoordig goede mode de farizeeën wat beter voor te stellen dan Jezus dat deed. :hum
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Het is tegenwoordig goede mode de farizeeën wat beter voor te stellen dan Jezus dat deed. :hum

Addergebroedsel!

De godsdienst van de farizeeen was een godsdienst van de uiterlijke dingen, maar het raakte het hart niet aan.

En hun 'evangelisatie' was om nog ergere hypocrieten te kweken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Het is tegenwoordig goede mode de farizeeën wat beter voor te stellen dan Jezus dat deed. :hum

Addergebroedsel!

De godsdienst van de farizeeen was een godsdienst van de uiterlijke dingen, maar het raakte het hart niet aan.

En hun 'evangelisatie' was om nog ergere hypocrieten te kweken.

Bert en wat doe je dan met deze tekst? En dan vooral het dikgedrukte? Waar slaat dat op?

Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken;
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie