Volle zekerheid - Zekerheid

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Desiree »

N.a.v. vorige topic de vraag, wat versta je eigenlijk onder volle zekerheid of zekerheid. Zijn voor jou de termen volle zekerheid en zekerheid twee verschillende zaken in het geloof of zie je dat als één zaak. (ik benoem het even als een zaak - om dit even simpel te houden.)

Ik weet reformatoren en puriteinen verschillen van accent op dit gebied. Daardoor zullen wij mogelijk ook een spraakverwarring hebben op dit forum. Om voor mezelf helder te hebben, wat jullie bedoelen, zou ik het fijn vinden om te lezen wat jullie onder zekerheid en/of volle zekerheid verstaan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Johann »

Als ik mag geloven dat ik door Christus rechtvaardig ben voor God, dat mijn schuld verzoend is. De eeuwige zaligheid en gerechtigheid van God geschonken is, uit genade alleen, om Christus´ werk alleen..
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door huisman »

Johann schreef:Als ik mag geloven dat ik door Christus rechtvaardig ben voor God, dat mijn schuld verzoend is. De eeuwige zaligheid en gerechtigheid van God geschonken is, uit genade alleen, om Christus´ werk alleen..
Zondag 1 en 7 spreken uit en over de volle zekerheid , dat was in de tijd van de H.C. blijkbaar de "gewone" stand van de waar gelovige.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Johann »

Dat is tegenwoordig (helaas) wel anders...Ik kan wel zeggen ´´we´´ maar ik zal zeggen: Ik maak het allemaal veel te moeilijk...er is wat nodig om een mens met lege handen te laten staan..Maar gelukkig doet Hij het, want als ik het zou moeten doen...
Mag ik vragen of ´´volkomen zekerheid´´ tegenwoordig als ´´evangelisch´´ gezien word?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door huisman »

Johann schreef:Dat is tegenwoordig (helaas) wel anders...Ik kan wel zeggen ´´we´´ maar ik zal zeggen: Ik maak het allemaal veel te moeilijk...er is wat nodig om een mens met lege handen te laten staan..Maar gelukkig doet Hij het, want als ik het zou moeten doen...
Mag ik vragen of ´´volkomen zekerheid´´ tegenwoordig als ´´evangelisch´´ gezien word?
Dat weet ik niet, wel dat de Reformatie heel sterk uit de zekerheid van het geloof sprak en dat was een grote tegenstelling met de onzekerheid en twijfel in de RKK. Tegenwoordig is onzekerheid ,twijfel, en kleingeloof schering en inslag en zie je het Reformatorisch en Bijbels spreken vanuit de zekerheid niet veel meer. (Of op een puur oppervlakkige wijze waar niemand jaloers op kan worden.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Johann »

Ja...is dat niet heel ernstig?

Job: Want ik weet mijn verlosser leeft!

Hooglied: Mijn Liefste is mijn en ik ben Zijne
Ik ben mijns Liefsten en Zijn genegenheid is tot mij

Paulus: Niets kan mij scheiden van de liefde van Christus

Petrus: Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

Jesaja: Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet:
Gij, o Heere! zijt onze Vader, onze Verlosser, vanouds af is Uw Naam!

Jeremia: Mijn Vader! Gij zijt de leidsman mijner jeugd!

Uit deze zes bewijzen blijkt duidelijk, dat gelovigen in dit leven een gegronde verzekering van hun eeuwige zaligheid en verlossing kunnen verkrijgen.

Staan we de HEERE in de weg? voor het wonder: wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven....

Mag ik nog een vraag stellen...Is het niet dat de zwakste heiligen ''Abba, Vader'' kan zuchten?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door huisman »

Johann schreef:Ja...is dat niet heel ernstig?

Job: Want ik weet mijn verlosser leeft!

Hooglied: Mijn Liefste is mijn en ik ben Zijne
Ik ben mijns Liefsten en Zijn genegenheid is tot mij

Paulus: Niets kan mij scheiden van de liefde van Christus

Petrus: Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

Jesaja: Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet:
Gij, o Heere! zijt onze Vader, onze Verlosser, vanouds af is Uw Naam!

Jeremia: Mijn Vader! Gij zijt de leidsman mijner jeugd!

Uit deze zes bewijzen blijkt duidelijk, dat gelovigen in dit leven een gegronde verzekering van hun eeuwige zaligheid en verlossing kunnen verkrijgen.

Staan we de HEERE in de weg? voor het wonder: wees welgemoed; uw zonden zijn u vergeven....

Mag ik nog een vraag stellen...Is het niet dat de zwakste heiligen ''Abba, Vader'' kan zuchten?
In de tijd voor de reformatie was er een verband tussen het missen van de zekerheid en het gemis van Bijbelse kennis over dit onderwerp. Wordt er in onze tijd genoeg onderwijs gegeven in de prediking over de zekerheid van het ware geloof ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Desiree »

oké, dank je wel. Ik kom er straks nog op terug.

Ik hoop dat er nog meer reacties komen. Ik probeer helder te krijgen hoe jullie denken... Kom inderdaad met een Bijbeltekst of daarna met een oudvader.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Johann »

Een kort antwoord zou ja zijn..
Maar waar ligt het dan aan?
Laten we voor alle dingen vaststellen dat de zekerheid er nog net zo is als in de Bijbel?

Luther: 'De hele Bijbel heeft het voorname doel dat wij niet zullen twijfelen, maar dat wij zullen hopen,
dat wij zullen vertrouwen, dat wij zullen geloven, dat God een ontfermend, een
weldadig, een genadig en een lankmoedig God voor Zijn volk is.'

Die volkomen zekerheid is toch tot ere van de HEERE, is dat niet ons scheppingsdoel, ligt daar niet ontzaglijk veel schuld? Moeten we terug naar de reformatie?

Thomas Brooks: ''hoewel bezit van verzekering veel bijdraagt tot uw
vertroosting, is echter het oprechte leven, steunende op Christus bij gemis van
verzekering, het meest bevorderlijk tot Zijn verheerlijking''

Van der Groe: Wij kunnen aan die heerlijke genadeweldaad, minst
of meest, geen deel krijgen, indien ook niet de Heilige Geest, door middel van die
belofte van het Evangelie, een oprecht geloof in onze harten komt werken, waardoor
wij die voldoening en gerechtigheid van onze Heere Jezus Christus, als onze enige en
gehele rechtvaardigheid voor God, zuiver alzo aannemen, en ons dezelve waarlijk toeeigenen,
als onze eigen gerechtigheid, welke ons van God uit loutere genade in het
Evangelie wordt geschonken. Berustende dan ook gelovig in dezelve met ons gehele
hart, en ons daar geheel op verlatende. Hetwelk dan in der waarheid noch meerder
noch minder is, dan even dat zeker vertrouwen van de vergeving der zonden.

En nogmaals Van der Groe:
God schenkt de boetvaardige zondaar die grote weldaad, door Christus, uit loutere genade, en reikt
hem die toe in het Evangelie, en de zondaar zulks gelovende op Gods gewisse en
onbedrieglijke belofte, neemt die weldaad, in de kracht van de Heilige Geest, dan ook
oprecht als uit Gods genadige hand even alzo aan, en eigent die nu zichzelf waarlijk
toe, en verlaat en vertrouwt zich uitsluitend op Gods genade, zonder iets van zijn eigen
werken of verdiensten. En zo ontvangt hij dan die onwaardeerbare Goddelijke
weldaad, en gelooft en houdt die vast, en hij verblijdt en verheugt zich daarin, en
berust daar zoetelijk in, en wordt er zeer nauw in Christus, van de Heilige Geest, door
met God verenigd, en ook waarlijk vernieuwd en geheiligd tot het eeuwige leven


Olevianus:
Nu begrijpen we, hoe onze Borg aan het eerste deel van Zijn borgtocht heeft
voldaan. Ook hoe Hij de vervulling van het andere deel heeft aangevangen, waardoor
Hij beloofd heeft te zullen maken, dat we eindelijk zullen ophouden te zondigen, of
dat we der zonden afgestorven, der gerechtigheid leven zouden, gelijk er gesproken
wordt 1 Petrus 2 : 24(Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt). Een en ander zal beter begrepen worden, wanneer we de vorm
en het doel van zulk een grote vernedering zullen overwogen hebben en de dubbele
vrucht, die daaruit voortvloeit.
De vorm nu is die van een zoenoffer, met een voorbede opgeofferd. Het doel is de
genoegdoening of de verzoening en vereniging met de eens gedane offerande. Maar
tot de vorm van een zoenofferande wordt vereist een bevel aan de Persoon gegeven
(want Deze heeft de Vader verzegeld, Joh. 6 : 27:Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld.) en een gewillige gehoorzaamheid in
verband daarmede (Psalm 110 : 4:De Heere heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek , Hebr. 10 : 7:Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God! , Joh. 12 : 49, 50:Want Ik heb uit Mijzelven niet gesproken; maar de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen zal, en wat Ik spreken zal.En Ik weet, dat Zijn gebod het eeuwige leven is. Hetgeen Ik dan spreek, dat spreek Ik alzo, gelijk Mij de Vader gezegd heeft. ), gepaard met een
voorbede, dat die gehoorzaamheid ons door de Vader toegerekend worde (gelijk Hij
bidt: „Ik heilig Mijzelf voor hen”) en dat de Heilige Geest gegeven worde, Die ons
door het geloof met Christus verenigt. Hierdoor kan ons volgens de orde van de
Goddelijke wijsheid beide toegerekend worden en we ook in waarheid ervaren, dat zij
ons toegerekend zijn, overeenkomstig Zijn bede: „Vader! heilig ze in Uw waarheid,
opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons
één zijn.” Al deze zaken zijn in het gebed van onze Hogepriester, die zo stond te
offeren, zeer schoon uitgedrukt (Joh. 17 : 26:En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.)
Daarom is de vorm en het doel van de naastvoorgaande artikelen, dat de
vleesgeworden Zoon van God Zich eenmaal tot een zoenoffer, beladen met de zonden
van alle uitverkorenen, op die voorwaarde heeft opgeofferd, dat er niets voor hen zou
overig zijn dan een gedurige en eeuwige achtervolging van Gods barmhartigheid,
gepaard met Zijn heiligheid. En dat er geen gestrengheid der gerechtigheid, geen toorn
tegen de persoon (die volkomen tot in alle eeuwigheid verzoend is), verder voor hen
zouden te wachten zijn (Psalm 89 : 29-35;Ik zal hem Mijn goedertierenheid in eeuwigheid houden, en Mijn verbond zal hem vast blijven. En Ik zal zijn zaad in eeuwigheid zetten, en zijn troon als de dagen der hemelen.Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen;Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden;Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.Maar Mijn goedertierenheid zal Ik van hem niet wegnemen, en in Mijn getrouwheid niet feilen.
Ik zal Mijn verbond niet ontheiligen, en hetgeen uit Mijn lippen gegaan is, zal Ik niet veranderen. Jes. 54 : 8-10;In een kleinen toorn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen; maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen, zegt de Heere, uw Verlosser.
Want dat zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer op u toornen, noch u schelden zal. Want bergen zullen wijken, en heuvelen wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de Heere, uw Ontfermer.)
Laatst gewijzigd door Johann op 04 okt 2010, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

een van de sprokkelhoutjes luidde als volgt: Men kan de schuld kwijt zijn en toch geen kwitantie bezitten. Dan is het wel
Goede Vrijdag geweest maar nog geen Pasen.
Ik denk dat zulke uitspraken gevaarlijk zijn voor de geloofszekerheid. Ook ik kom regelmatig mensen tegen uit de gereformeerde gezindte die beweren dat er pas volle zekerheid is na het sterven. "dan weet je het pas echt zeker!" Deze leer kom je ook tegen in de meervoudige rechtvaardigmaking.
Persoonlijk denk ik dat deze zekerheid er nu al moet zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door henriët »

Helemaal snappen doe ik de topic titel eigenlijk niet.
Verzekerd zijn is verzekerd zijn toch?
Als je verzekerd bent dan is het zo dat je Hem kennen mag en de Zijne mag zijn.
Dat zal steeds meer toenemen,
en volle verzekerdheid is er uiteindelijk pas wanneer je bij Hem binnen mag gaan!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door huisman »

henriët schreef:Helemaal snappen doe ik de topic titel eigenlijk niet.
Verzekerd zijn is verzekerd zijn toch?
Als je verzekerd bent dan is het zo dat je Hem kennen mag en de Zijne mag zijn.
Dat zal steeds meer toenemen,
en volle verzekerdheid is er uiteindelijk pas wanneer je bij Hem binnen mag gaan!
Die volle zekerheid kan er ook in dit leven al zijn b.v. Rom 4:20-23
20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer;
21 En ten volle verzekerd zijnde, dat hetgeen beloofd was, Hij ook machtig was te doen.
22 Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.
Twee stemmen uit de Reformatie over vs 21
Calvijn zegt bij vs 21
Aan God kan geen grotere eer worden gegeven, dan wanneer wij met geloof Zijn waarheid bezegelen; evenzo kan men Hem geen grotere smaad aandoen, dan wanneer men de door Hemzelf aangeboden genade van zich stoot, of aan Zijn woord het aanzien ontneemt. Daarom is de hoofdzaak in Zijn dienst dat men Zijn belofte in gehoorzaamheid aanneemt; daarom ook begint de ware vroomheid met geloof.
En Luther
Het geloof is een zaak waarvan de kracht zonder maat en einde is. Want het geloof geeft God eer, die wel het allergrootste is dat men Gode kan geven. Want God Zijn eer geven is niets anders dan Hem vertrouwen en geloven, Hem voor getrouw, waarachtig, wijs, rechtvaardig, barmhartig, almachtig en in één woord voor de Enige te erkennen en te houden, die alle en allerlei goed alleen schept en geeft. Dat is voor het verstand onmogelijk om te doen, alleen het geloof doet het; daarom is het om zo te zeggen een schepper van het goddelijke, niet, dat het iets doet aan het eeuwige goddelijk werk, maar het schept het in ons. Waar geen geloof is, daar heeft God niets, noch in Zijn goedheid noch in Zijn majesteit bij ons en in ons; daarom hangt alles af van het geloof. Zo eist ook onze Heere God niet meer van ons mensen dan dat wij Hem alleen de eer geven, die Hem toekomt en Hem houden voor onze God, dat is, dat wij Hem niet voor een ijdele, niets betekenende afgod houden, maar voor een waarachtige God, die zich over ons ontfermt, ons gebed verhoort en uit alle nood helpt. Wanneer hij dat heeft, dan heeft hij zijn God geheel en volkomen, dat is, hij heeft alles, wat de gelovig hart hem geven kan. Daarom zo’n eer van harte God te kunnen geven is zeker een wijsheid boven alle wijsheid, een rechtvaardigheid boven alle rechtvaardigheid een godsdienst boven alle godsdienst, een offer boven alle offers. Daaruit kan genoeg worden begrepen wat een heerlijke en God aangename gerechtigheid het geloof is en weer wat een gruwelijke zonde het ongeloof is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door hervormde »

Jonathan Edwards:
De liefelijkste vreugde en genoegens die ik ooit heb ondervonden, werden niet geboren uit een hoop van een goede staat voor de eeuwigheid, maar uit een rechtstreekse beschouwing van de heerlijke dingen van het Evangelie’
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door henriët »

huisman schreef:
henriët schreef:Helemaal snappen doe ik de topic titel eigenlijk niet.
Verzekerd zijn is verzekerd zijn toch?
Als je verzekerd bent dan is het zo dat je Hem kennen mag en de Zijne mag zijn.
Dat zal steeds meer toenemen,
en volle verzekerdheid is er uiteindelijk pas wanneer je bij Hem binnen mag gaan!
Die volle zekerheid kan er ook in dit leven al zijn b.v. Rom 4:20-23
20 En hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld door ongeloof; maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer;
21 En ten volle verzekerd zijnde, dat hetgeen beloofd was, Hij ook machtig was te doen.
22 Daarom is het hem ook tot rechtvaardigheid gerekend.
Twee stemmen uit de Reformatie over vs 21
Calvijn zegt bij vs 21
Aan God kan geen grotere eer worden gegeven, dan wanneer wij met geloof Zijn waarheid bezegelen; evenzo kan men Hem geen grotere smaad aandoen, dan wanneer men de door Hemzelf aangeboden genade van zich stoot, of aan Zijn woord het aanzien ontneemt. Daarom is de hoofdzaak in Zijn dienst dat men Zijn belofte in gehoorzaamheid aanneemt; daarom ook begint de ware vroomheid met geloof.
En Luther
Het geloof is een zaak waarvan de kracht zonder maat en einde is. Want het geloof geeft God eer, die wel het allergrootste is dat men Gode kan geven. Want God Zijn eer geven is niets anders dan Hem vertrouwen en geloven, Hem voor getrouw, waarachtig, wijs, rechtvaardig, barmhartig, almachtig en in één woord voor de Enige te erkennen en te houden, die alle en allerlei goed alleen schept en geeft. Dat is voor het verstand onmogelijk om te doen, alleen het geloof doet het; daarom is het om zo te zeggen een schepper van het goddelijke, niet, dat het iets doet aan het eeuwige goddelijk werk, maar het schept het in ons. Waar geen geloof is, daar heeft God niets, noch in Zijn goedheid noch in Zijn majesteit bij ons en in ons; daarom hangt alles af van het geloof. Zo eist ook onze Heere God niet meer van ons mensen dan dat wij Hem alleen de eer geven, die Hem toekomt en Hem houden voor onze God, dat is, dat wij Hem niet voor een ijdele, niets betekenende afgod houden, maar voor een waarachtige God, die zich over ons ontfermt, ons gebed verhoort en uit alle nood helpt. Wanneer hij dat heeft, dan heeft hij zijn God geheel en volkomen, dat is, hij heeft alles, wat de gelovig hart hem geven kan. Daarom zo’n eer van harte God te kunnen geven is zeker een wijsheid boven alle wijsheid, een rechtvaardigheid boven alle rechtvaardigheid een godsdienst boven alle godsdienst, een offer boven alle offers. Daaruit kan genoeg worden begrepen wat een heerlijke en God aangename gerechtigheid het geloof is en weer wat een gruwelijke zonde het ongeloof is.
ja inderdaad.
mooie citaten.
wat ik meer bedoelde is dat je uiteindelijk zonder strijd zult zijn ( in dat opzicht ten volle verzekerd) wanneer je in mag gaan in Zijn huis.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Gian »

Zekerheid heeft alles met geloof te maken. Niet primair met een ervaring. Zekerheid hoort bij het tot geloof komen. We leven in een tijd waarin we het Woord hebben waar alles in staat. Alles is volbracht, geopenbaard en op Schrift gesteld.
Dat er zoveel problemen zijn omtrent zekerheid heeft mi vooral met traditie en theologie te maken. Dat ligt niet aan de Bijbel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie